Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #26 Skrevet 19. februar 2015 Hvis barnet ditt har skoleangst, HI, er bøker det siste du skal tenke på. Ingen her kan fortelle deg hvordan dere skal løse dette, for skoleangst er forskjellig fra person til person. Dessuten er det vel ikke din oppgave å "få bøkene tilbake" - det er en jobb som må gjøres sammen med skolen - ppt og bup. Hvorfor er du så opptatt av dette med bøkene? Og spørsmålet mitt er korleis få skulebøker inn i kvardagen TIPS TD ? Det jeg blir stilt spørsmål om her er Om angsten,ppt bup. Er det det jeg spørr om og kva har dokke meg angsten til min sønn ?Anonymous poster hash: b6bf5...49c Wow. Jeg håper virkelig at du bare er ute etter noen å krangle med i dag og at du ikke virkelig har et barn med skoleangst. Det siste krever nemlig svært godt samarbeid med andre mennesker og åpenhet for å høre på andre mennesker og samarbeide med dem. Lykke til videre, HI, uansett. Kva krangel har jeg startet. Jeg spør barre etter tips,råd og krangelen det er dokke. Dokke skal ha meir. Men jeg er ute etter tips og råd vedr som jeg har nevna. Anonymous poster hash: b6bf5...49c
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #27 Skrevet 19. februar 2015 Jeg har ingen erfaring med dette selv, men vil tro at for å få skolebøker inn i hverdagen igjen så må det først jobbes med skoleangsten. Det at gutten din blir trygg på å gå på skolen, og så kan man gradvis innføre bøker og lekser etter hvert. Så kommer det jo an på om det er det sosiale på skolen som han sliter med eller om det er det faglige. Om det er det sosiale så kan man jo få leksehjelp utenom skolen. Om det er angst for selve skolearbeidet så må nok ppt og bup bare få gjøre ting i sitt tempo. Men be om informasjon og møter underveis. Det er viktig at du som forelder er med å vet hva som skjer Anonymous poster hash: 25350...7c0
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #28 Skrevet 19. februar 2015 Det går ikke an å gi tips og triks til det du spør om, uten å ha flere opplysninger om barnet og hjelpeapparatet rundt. Disse tingene er individuelle, du kan ikke få noen universalløsning ut fra en tolinjers oppsummering av situasjonen. Jeg blir bekymret for evnen din til både forståelse, kommunikasjon og refleksjon ut fra hvordan du uttrykker deg her. Jeg håper dere får til et godt samarbeid med skole, BUP og PPT. Lykke til. Anonymous poster hash: aa833...961
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #29 Skrevet 19. februar 2015 Rart at du ikke bare oppklarte litt når vi ttydeligvis ikke skjønte hva du mente. Du kunne feks skrevet noe ala dette: mitt barn har skoleangst og har dermed et eget opplegg på skolen. Bruker ikke bøker og har ikke lekser. Jeg ønsker å gradvis introdusere skolebøker igjen og lurer på om noen av dere har erfaringer rundt dette? Da utleverer du ikke barnet, du et jo anonym, men gir oss litt mer info. Tips har jeg dessverre ikke, men det har vel de instansene dere samarbeider med? Lykke til! Anonymous poster hash: b1064...a65
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #30 Skrevet 19. februar 2015 Jeg har ingen erfaring med dette selv, men vil tro at for å få skolebøker inn i hverdagen igjen så må det først jobbes med skoleangsten. Det at gutten din blir trygg på å gå på skolen, og så kan man gradvis innføre bøker og lekser etter hvert. Så kommer det jo an på om det er det sosiale på skolen som han sliter med eller om det er det faglige. Om det er det sosiale så kan man jo få leksehjelp utenom skolen. Om det er angst for selve skolearbeidet så må nok ppt og bup bare få gjøre ting i sitt tempo. Men be om informasjon og møter underveis. Det er viktig at du som forelder er med å vet hva som skjer Anonymous poster hash: 25350...7c0 det du skriver er jo det jeg ikkje SPØRRRRRRRER OM DET ER RÅD OG TIPS. Som td. Ta han med på biblotek. El leike med magnetbokstaver og etc men jeg får kun svar rundt angsten, ppt bup og etc. Jeg spørr om tips og råd korleis få inn skulebøken til ein vanlig kvardag ? Anonymous poster hash: b6bf5...49c
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #31 Skrevet 19. februar 2015 Jeg tror faktisk ikke du bør hjelpe barnet ditt med lekser/lesing hjemme, for du skriver så sinnsykt dårlig at du kommer bare til å lære ungen din de samme feilene. Jeg mener det ikke stygt, men du sliter tydeligvis med å forstå det du leser, og da bør du ikke gjøre mer enn ytterst nødvendig når det kommer til barnet ditt sitt skolearbeid. Anonymous poster hash: 400fd...10c
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #32 Skrevet 19. februar 2015 Min erfaring med angst. Man skal ikke ta hensyn til angsten. Man skal ikke bygge opp frykten. Ikke bekrefte angsten, da bekrefter du at det er grunn til å være redd. Prøv å utfordre angsten, små små skritt. Ikke gå fort frem. Det er lurere å gå for sakte enn for fort. Les bøker på fritiden sammen med barnet. Faktabøker for barn, romaner eller blader. Gjør lesingen til en kosestund. En pingles dagbok er supre bøker for barn i den alderen. Det finnes også mange pedagogiske spill. Scrabble, Yatzy o.l. Spillene hjelper kanskje ikke angsten, men er likevel bra, siden han nok henger etter i skolen. Anonymous poster hash: b097b...73c
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #33 Skrevet 19. februar 2015 Rart at du ikke bare oppklarte litt når vi ttydeligvis ikke skjønte hva du mente. Du kunne feks skrevet noe ala dette: mitt barn har skoleangst og har dermed et eget opplegg på skolen. Bruker ikke bøker og har ikke lekser. Jeg ønsker å gradvis introdusere skolebøker igjen og lurer på om noen av dere har erfaringer rundt dette? Da utleverer du ikke barnet, du et jo anonym, men gir oss litt mer info. Tips har jeg dessverre ikke, men det har vel de instansene dere samarbeider med? Lykke til!Anonymous poster hash: b1064...a65 Rart at du ikke bare oppklarte litt når vi ttydeligvis ikke skjønte hva du mente. Du kunne feks skrevet noe ala dette: mitt barn har skoleangst og har dermed et eget opplegg på skolen. Bruker ikke bøker og har ikke lekser. Jeg ønsker å gradvis introdusere skolebøker igjen og lurer på om noen av dere har erfaringer rundt dette? Da utleverer du ikke barnet, du et jo anonym, men gir oss litt mer info. Tips har jeg dessverre ikke, men det har vel de instansene dere samarbeider med? Lykke til!Anonymous poster hash: b1064...a65 Skole angst og tips og råd for å få inn skulebøkene inn i kvardagen er jo ikkje problem å forstå. Men skriver rundt noe jeg ikkje spør om er det jeg få til svar. Anonymous poster hash: b6bf5...49c
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #34 Skrevet 19. februar 2015 Bokstavkjeks som belønning? Anonymous poster hash: 25350...7c0
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #35 Skrevet 19. februar 2015 Min erfaring med angst. Man skal ikke ta hensyn til angsten. Man skal ikke bygge opp frykten. Ikke bekrefte angsten, da bekrefter du at det er grunn til å være redd. Prøv å utfordre angsten, små små skritt. Ikke gå fort frem. Det er lurere å gå for sakte enn for fort. Les bøker på fritiden sammen med barnet. Faktabøker for barn, romaner eller blader. Gjør lesingen til en kosestund. En pingles dagbok er supre bøker for barn i den alderen. Det finnes også mange pedagogiske spill. Scrabble, Yatzy o.l. Spillene hjelper kanskje ikke angsten, men er likevel bra, siden han nok henger etter i skolen.Anonymous poster hash: b097b...73c Her kommer tips takker jeg noterer. Takker Anonymous poster hash: b6bf5...49c
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #36 Skrevet 19. februar 2015 Bokstavkjeks som belønning? Anonymous poster hash: 25350...7c0 Takker kom med meir. Sluker alle tips. Anonymous poster hash: b6bf5...49c
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #37 Skrevet 19. februar 2015 Flere som har lyst på popcorn? Anonymous poster hash: 9b88f...d53
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #38 Skrevet 19. februar 2015 Å herregud så mye rot?? Utrolig at det går an å spørre om noe så mange ganger og likevel formulere seg så dårlig. Skjønner ikke en skit.... Anonymous poster hash: 346ed...aef
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #39 Skrevet 19. februar 2015 Jeg har ingen erfaring med dette selv, men vil tro at for å få skolebøker inn i hverdagen igjen så må det først jobbes med skoleangsten. Det at gutten din blir trygg på å gå på skolen, og så kan man gradvis innføre bøker og lekser etter hvert. Så kommer det jo an på om det er det sosiale på skolen som han sliter med eller om det er det faglige. Om det er det sosiale så kan man jo få leksehjelp utenom skolen. Om det er angst for selve skolearbeidet så må nok ppt og bup bare få gjøre ting i sitt tempo. Men be om informasjon og møter underveis. Det er viktig at du som forelder er med å vet hva som skjer Anonymous poster hash: 25350...7c0 Det går ikke an å gi tips og råd når vi ikke klarer å forstå problemet. Du forklarer ikke problemet på en forståelig måte HI. Hvis jeg skreiv til deg at jeg ville ha råd om mitt barn som ikke friminutt og venner kommer, men jeg vil ikke at barnet mitt skulle være der. Hadde du kunnet hjelpe meg mener du? For omtrent så uforståelig er innleggene dine HI. Håper det ordner seg for gutten din i hvert fall. Anonymous poster hash: d3e02...e64
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #40 Skrevet 19. februar 2015 Flere som har lyst på popcorn? Anonymous poster hash: 9b88f...d53 Sitter med popcornbollen i fanget nå ja:P Anonymous poster hash: d3e02...e64
Virginia. Skrevet 19. februar 2015 #41 Skrevet 19. februar 2015 Jeg har ingen erfaring med dette selv, men vil tro at for å få skolebøker inn i hverdagen igjen så må det først jobbes med skoleangsten. Det at gutten din blir trygg på å gå på skolen, og så kan man gradvis innføre bøker og lekser etter hvert. Så kommer det jo an på om det er det sosiale på skolen som han sliter med eller om det er det faglige. Om det er det sosiale så kan man jo få leksehjelp utenom skolen. Om det er angst for selve skolearbeidet så må nok ppt og bup bare få gjøre ting i sitt tempo. Men be om informasjon og møter underveis. Det er viktig at du som forelder er med å vet hva som skjer Anonymous poster hash: 25350...7c0 det du skriver er jo det jeg ikkje SPØRRRRRRRER OM DET ER RÅD OG TIPS. Som td. Ta han med på biblotek. El leike med magnetbokstaver og etc men jeg får kun svar rundt angsten, ppt bup og etc. Jeg spørr om tips og råd korleis få inn skulebøken til ein vanlig kvardag ? Anonymous poster hash: b6bf5...49c Jøjemeg... Det er høyst nødvendig å definere problemet på en forståelig måte for at det skal kunne være mulig å gi deg relevante råd og tips. Jeg må si at jeg selv blir litt bekymret for om du klarer å forstå ditt barns følelser og reaksjoner rundt dette, samt samarbeide hensiktsmessig med instansene du nevner... I tillegg til å spørre ekspertene dere samarbeider med om dette, så er mitt tips som forelder: - Å snakke med barnet om dette uten å utøve press. Prioriter å lytte. Hva tenker barnet selv? - Muligens introdusere fagbøkene som hyggelig sengelektyre hjemme, der dere leser for barnet en lengre periode, og skaper rom for diskusjon. Slik vil barnet gradvis bli primet til å forbinde synet av skolebøker med en god følelse, isteden for at synet av skolebøkene gir negative assosiasjoner og aktiverer angst (slik jeg antar det har vært frem til nå?). Til info: Har barnet store lese- og skrivevansker i tillegg til skoleangst, eller er eldre enn ti år, så ville svaret mitt ha vært et annet.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #42 Skrevet 19. februar 2015 Hvor gammelt er barnet og hva bunner angsten i? Jeg syns du får mange gode tips her, og de som spør etter litt mer informasjon gjør det jo for å kunne skjønne problemet bedre. Jeg må virkelig berømme de som klarte å fange essensen i innleggene dine, for selv skjønte jeg ingenting. Er barnet litt større kan jo oppgavehefter med bilder og bokstaver kanskje være til hjelp? Anonymous poster hash: c26f7...7ba
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #43 Skrevet 19. februar 2015 Les spennende bøker for barnet (evt lydbøker) som dere sammen finner på biblioteket. Hør m lærer om oppgaver han kan gjøre hjemme på PCn for å stimulere leselyst. Bokforlagene pleier å ha egne hjemmesider (ex Zeppelin). De fleste barn liker å sitte foran PC med oppgaver. Få han til å lese for deg som natta eventyret hans. Kosetid for dere og oppmerksomhet fra deg. Prat om bildene og lag muntlige fortellinger om han ikke leser så godt enda. Cluet er å velge noe han er interessert i. Er han opptatt av Lego, så låner dere Lego bok osv. Lån kokebøker for barn og bak sammen. Han må fortelle deg hva dere skal ha i bakebolla, mengder osv. Gi klistremerker som belønning når han gjør oppgaver i bøker. Anonymous poster hash: b7e30...260
Virginia. Skrevet 19. februar 2015 #44 Skrevet 19. februar 2015 (endret) Jeg vil i motsetning til andre her inne absolutt ikke anbefale klistremerker, bokstavkjeks eller andre belønningssystemer i en situasjon der målet er å skape indre motivasjon og gledesfylte følelser for en aktivitet! Psykologiske studier har indikert at dette er en effektiv måte å sørge for at barnet ikke ser noen glede i selve aktiviteten, det blir en ren plikt motivert av belønning. "Det kan være en dårlig idé å belønne barna for å gjøre lekser eller drive med fritidsaktiviteter. Hvis man derimot gir dem belønning for prestasjonene i et dataspill, begynner de kanskje å spille mindre. Forskning viser at når vi først har fått penger for prestasjonen vår i en interessant oppgave eller aktivitet, kan det ødelegge lysten vår til å delta i aktiviteten etterpå." Kilde:http://forskning.no/hjernen-psykologi/2010/11/belonning-kan-odelegge-motivasjonen Ros er derimot noe helt annet, konkret ros fungerer utmerket som belønning og motivasjon ! Endret 19. februar 2015 av Ibsenfrue
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #45 Skrevet 19. februar 2015 Putt skule bøkene i skule sekken, og send guten på skulen med sekken på ryggen, og la ppt og bup løyse problemet døkkers. Anonymous poster hash: 4b739...ba6
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #46 Skrevet 19. februar 2015 Troll? Anonymous poster hash: 0e00d...70f
Iiiiik Skrevet 19. februar 2015 #47 Skrevet 19. februar 2015 Skoleangst, er det skolevegring det handler om? Skjønner at du tror du har forklart deg bra, men når alle lurer, er det kanskje like naturlig å tenke at det er deg det er noe "galt" med. Hvordan man skal introdusere bøker igjen er avhengig av begrunnelsen for at de er fjernet. Generelt ved angst gjelder det at man bør eksponeres for det angstfremkallende. Å holde seg unna, vil på er vis bekrefte at det er farlig. Gradvis innføring av bøker er sikkert lurt. Innfør de bøkene først som er minst ille. Har gutten lærevansker, må selvfølgelig bøkene være tilpasset hans forutsetninger. Har han blitt mobbet, må han skjermes mot mobberne.
skinnfilla Skrevet 19. februar 2015 #48 Skrevet 19. februar 2015 Skulebøker i kvardagen? Ingen lekser. Hva i alle dager skal dere med skulebøker, hva med å lese vanlige bøker?
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #49 Skrevet 19. februar 2015 Fy for en guffen tråd.. Man kan jo håpe.......fru Åsta? Anonymous poster hash: 9d87d...05b
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #50 Skrevet 19. februar 2015 Sjelden jeg har lest en mer forvirrende tråd på DIB... Som andre sier her, hva er det barnet har vegring mot? Skole generelt? Medelever/mobbere? Skolebøker, pga dysleksi eller lærevansker? Grunnen til vegringen vil jo påvirke hvilke tips vi kan gi deg. På min skole har jeg hatt flere elever med skolevegring, og "løsningen" har vært ulik alt etter grunnen til vegringen. Om barnet ditt er "redd" bøker pga problem med lesing vil jeg tro en spesialpedagog eller PPT kan gi best råd om dette. Kanskje har han vegring mot noen spesifikke bøker, eller bøker i spesifikkefag, t.d. matte? Da kan han jo selv få velge ut andre bøker han ikke er "redd" for? Ser du føler at mange angriper deg her HI, men det er ikke meningen. Mange har nok bare blitt ganske forvirret over hovedinnlegget ditt, og det at du har "angrepet" de i svarene dine, har bare gjort det værre. Ingen her er ute etter å ta deg, kritisere deg eller barnet ditt, de fleste ønsket bare litt mer informasjon om bakgrunnen for spørsmålet ditt, for å kunne gi bedre råd. Håper barnet ditt får all hjelp han trenger. Hilsen lærer. Anonymous poster hash: 161f3...c66
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå