Gå til innhold

Ingen yoghurt i barnehagen.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvordan skal dette ende?

Det er så mye hysteri for tiden at jeg blir kvalm.

Hva blir det neste tro? Barna får ikke det og det pålegget,ikke den type brød...

 

 

Anonymous poster hash: c3a60...250

Hvis dere har et sunt og variert kosthold, så er det ikke dere som er årsaken til at sånne regler innføres. Dette er for dem som har foreldre som fyller matboksene med kaker, nugatti og yoghurter proppfulle av sukker.

 

Dette kan hjelpe disse barna med å få bedre næring i løpet av dagen, er ikke det en bra ting?

 

Anonymous poster hash: cadff...3c9

Fint at noen barn får et bedre kosthold, men generelle forbud er ikke veien å gå:

 

Noen spiser for mye sjokolade, skal vi innføre totalforbud?

Noen drikker for mye alkohol...totalforbud?

Noen driter i fartsgrensene...forby bilkjøring?

Noen er spillavhengige, skal vi gjøre det forbudt å tippe på lotto?

 

Generelle forbud er ikke veien å gå. Man må opplyse folk istedenfor å begrense livene til de som klarer å ta de rette valgene.

 

En annen ting: hvis man skal ha totalforbud mot yoghurt fordi det finnes usunne varianter, burde man ikke i samme slengen legge ned forbud mot brød også? Det finnes jo usunne varianter av brød.

Jeg har ingen problemer med forbud mot sjokolade i skole. og barnehagen. Det er allerede forbud mot alkohol og bilkjøring for unger, så det er ikke noe problem.. Jeg mener at det er greit at voksne tar egne valg på egne vegne. men når det tydeligvis er et så stort problem med usunne matbokser, så tar de valgene for ungene sine. Og da er det tydelig at mange trenger hjelp til dette...

 

Anonymous poster hash: cadff...3c9

Men HVA er sunt? Det strides jo, noen mener at mye brød ikke er sunt, noen mener melkeprodukter ikke er sunt osv. Hva skal legges til grunn? Jeg mener, på lik linje med mange andre, at man IKKE skal spise brød hele dagen, mens mange andre mener at brød er det eneste sunne alternativet for barn. Hvorfor skal deres mening veie tyngst?

 

Anonymous poster hash: ffa46...3d1

Jeg mener slettes ikke at brød er det eneste sunne!! Jeg sender med mine barn både middagsrester, grønnsaker, grove vafler og havregryn med melk i barnehagen. Men jeg tror at barnehagen er en arena der det er mulig å skape nye vaner for foreldre som ikke klarer dette på egenhånd.

 

Det ville selvfølgelig vært best at alle kunne velge fritt. Men det fungerer veldig bra for de barna som har foreldre som får det til. Og det er tydelig at det faktisk er veldig mange som ikke får det til, for ellers ville ikke dette blitt foreslått i det hele tatt..

 

Anonymous poster hash: cadff...3c9

Igjen; dette handler ikke utelukkende om youghurten.

Jeg reagerer på at ressurssterke får forbud tredd nedover hodet slik at alle skal ha et likt utgangspunkt. Isteden bør de ressurssvake få veiledning og hjelp slik at de takler oppgavene bedre.

Med ressurssvak/ sterk mener jeg her i forhold til barnas kosthold slik at det ikke skulle være noen tvil på det området.

 

 

Anonymous poster hash: fabea...5f6

Det er ironisk at dere er så imot dette forbudet, dette kom jo fordi utlendinger ikke gir barna sine ordentlig mat. De spiser ikke som oss i det hele tatt. Barna har med kake hver dag i matpakkene. Dere er jo ellers så for å hjelpe disse utlendingene....

 

Anonymous poster hash: d0369...401

Der har vi igjen en firekantet norsk dame som skjærer alle utledninger over en kam. Ja, jeg er utledning. Mine barn har norske venner og har mange ganger kommet hjem fra besøk ovverasket over hva de fikk til middag. Mine er vant til sunne hjemmelaga middager. Pannekakker, tomAtsuppe, toast, regnes ikke som middag her.

 

Så slutt å genaraliser. Finnes både utledninger og nordmenn med usunne matvaner!

 

Anonymous poster hash: 2ad47...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvordan skal dette ende?

Det er så mye hysteri for tiden at jeg blir kvalm.

Hva blir det neste tro? Barna får ikke det og det pålegget,ikke den type brød...Anonymous poster hash: c3a60...250

Hvis dere har et sunt og variert kosthold, så er det ikke dere som er årsaken til at sånne regler innføres. Dette er for dem som har foreldre som fyller matboksene med kaker, nugatti og yoghurter proppfulle av sukker.

Dette kan hjelpe disse barna med å få bedre næring i løpet av dagen, er ikke det en bra ting?Anonymous poster hash: cadff...3c9

Fint at noen barn får et bedre kosthold, men generelle forbud er ikke veien å gå:

Noen spiser for mye sjokolade, skal vi innføre totalforbud?

Noen drikker for mye alkohol...totalforbud?

Noen driter i fartsgrensene...forby bilkjøring?

Noen er spillavhengige, skal vi gjøre det forbudt å tippe på lotto?

Generelle forbud er ikke veien å gå. Man må opplyse folk istedenfor å begrense livene til de som klarer å ta de rette valgene.

En annen ting: hvis man skal ha totalforbud mot yoghurt fordi det finnes usunne varianter, burde man ikke i samme slengen legge ned forbud mot brød også? Det finnes jo usunne varianter av brød.

Jeg har ingen problemer med forbud mot sjokolade i skole. og barnehagen. Det er allerede forbud mot alkohol og bilkjøring for unger, så det er ikke noe problem.. Jeg mener at det er greit at voksne tar egne valg på egne vegne. men når det tydeligvis er et så stort problem med usunne matbokser, så tar de valgene for ungene sine. Og da er det tydelig at mange trenger hjelp til dette...Anonymous poster hash: cadff...3c9
Men HVA er sunt? Det strides jo, noen mener at mye brød ikke er sunt, noen mener melkeprodukter ikke er sunt osv. Hva skal legges til grunn? Jeg mener, på lik linje med mange andre, at man IKKE skal spise brød hele dagen, mens mange andre mener at brød er det eneste sunne alternativet for barn. Hvorfor skal deres mening veie tyngst?Anonymous poster hash: ffa46...3d1
Jeg mener slettes ikke at brød er det eneste sunne!! Jeg sender med mine barn både middagsrester, grønnsaker, grove vafler og havregryn med melk i barnehagen. Men jeg tror at barnehagen er en arena der det er mulig å skape nye vaner for foreldre som ikke klarer dette på egenhånd.

Det ville selvfølgelig vært best at alle kunne velge fritt. Men det fungerer veldig bra for de barna som har foreldre som får det til. Og det er tydelig at det faktisk er veldig mange som ikke får det til, for ellers ville ikke dette blitt foreslått i det hele tatt.. Anonymous poster hash: cadff...3c9

Igjen; dette handler ikke utelukkende om youghurten.

Jeg reagerer på at ressurssterke får forbud tredd nedover hodet slik at alle skal ha et likt utgangspunkt. Isteden bør de ressurssvake få veiledning og hjelp slik at de takler oppgavene bedre.

Med ressurssvak/ sterk mener jeg her i forhold til barnas kosthold slik at det ikke skulle være noen tvil på det området.Anonymous poster hash: fabea...5f6

Det er ironisk at dere er så imot dette forbudet, dette kom jo fordi utlendinger ikke gir barna sine ordentlig mat. De spiser ikke som oss i det hele tatt. Barna har med kake hver dag i matpakkene. Dere er jo ellers så for å hjelpe disse utlendingene....Anonymous poster hash: d0369...401

Der har vi igjen en firekantet norsk dame som skjærer alle utledninger over en kam. Ja, jeg er utledning. Mine barn har norske venner og har mange ganger kommet hjem fra besøk ovverasket over hva de fikk til middag. Mine er vant til sunne hjemmelaga middager. Pannekakker, tomAtsuppe, toast, regnes ikke som middag her.

Så slutt å genaraliser. Finnes både utledninger og nordmenn med usunne matvaner!Anonymous poster hash: 2ad47...541

Hvorfor er ikke tomatsuppe middag? Hjemmelagd tomatsuppe med ekstra proteiner i form av egg eller kjøtt og fullkornspasta dekker alle matgruppene (proteiner, karbohydrater, grønnsaker) og er sunt og godt. Så hvorfor er ikke det middag?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår bhg får de kun ha med yoghurt torsdag og fredag. Ikke fordi det er usunt, men fordi de opplevde at barna ofte ikke spiste opp yoghurten. De kastet mye. Helt greit for meg at det bare er to dager i uka.

 

Når det er sagt så er det ingen restriksjoner på matpakken utover dette. Flere barn spiser usunn mat, som choko frokost, loff, nugatti daglig. Det får ikke mine. Selv sender jeg med variert mat, både sunt og mindre sunt. Ofte middagsrester, og det er både fisk, pasta, kjøtt og pizza. Hender de får med en liten kjeks, og faktisk kanelgiffler. Stort sett er det grovbrød med variert pålegg og grønnsaker, men jeg er glad for at jeg selv får velge det!

 

Synes det er en uting at bhg skal sette mange begrensninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvordan skal dette ende?

Det er så mye hysteri for tiden at jeg blir kvalm.

Hva blir det neste tro? Barna får ikke det og det pålegget,ikke den type brød...Anonymous poster hash: c3a60...250

Hvis dere har et sunt og variert kosthold, så er det ikke dere som er årsaken til at sånne regler innføres. Dette er for dem som har foreldre som fyller matboksene med kaker, nugatti og yoghurter proppfulle av sukker.

Dette kan hjelpe disse barna med å få bedre næring i løpet av dagen, er ikke det en bra ting?Anonymous poster hash: cadff...3c9

Fint at noen barn får et bedre kosthold, men generelle forbud er ikke veien å gå:

Noen spiser for mye sjokolade, skal vi innføre totalforbud?

Noen drikker for mye alkohol...totalforbud?

Noen driter i fartsgrensene...forby bilkjøring?

Noen er spillavhengige, skal vi gjøre det forbudt å tippe på lotto?

Generelle forbud er ikke veien å gå. Man må opplyse folk istedenfor å begrense livene til de som klarer å ta de rette valgene.

En annen ting: hvis man skal ha totalforbud mot yoghurt fordi det finnes usunne varianter, burde man ikke i samme slengen legge ned forbud mot brød også? Det finnes jo usunne varianter av brød.

Jeg har ingen problemer med forbud mot sjokolade i skole. og barnehagen. Det er allerede forbud mot alkohol og bilkjøring for unger, så det er ikke noe problem.. Jeg mener at det er greit at voksne tar egne valg på egne vegne. men når det tydeligvis er et så stort problem med usunne matbokser, så tar de valgene for ungene sine. Og da er det tydelig at mange trenger hjelp til dette...Anonymous poster hash: cadff...3c9
Men HVA er sunt? Det strides jo, noen mener at mye brød ikke er sunt, noen mener melkeprodukter ikke er sunt osv. Hva skal legges til grunn? Jeg mener, på lik linje med mange andre, at man IKKE skal spise brød hele dagen, mens mange andre mener at brød er det eneste sunne alternativet for barn. Hvorfor skal deres mening veie tyngst?Anonymous poster hash: ffa46...3d1
Jeg mener slettes ikke at brød er det eneste sunne!! Jeg sender med mine barn både middagsrester, grønnsaker, grove vafler og havregryn med melk i barnehagen. Men jeg tror at barnehagen er en arena der det er mulig å skape nye vaner for foreldre som ikke klarer dette på egenhånd.

Det ville selvfølgelig vært best at alle kunne velge fritt. Men det fungerer veldig bra for de barna som har foreldre som får det til. Og det er tydelig at det faktisk er veldig mange som ikke får det til, for ellers ville ikke dette blitt foreslått i det hele tatt.. Anonymous poster hash: cadff...3c9

Igjen; dette handler ikke utelukkende om youghurten.

Jeg reagerer på at ressurssterke får forbud tredd nedover hodet slik at alle skal ha et likt utgangspunkt. Isteden bør de ressurssvake få veiledning og hjelp slik at de takler oppgavene bedre.

Med ressurssvak/ sterk mener jeg her i forhold til barnas kosthold slik at det ikke skulle være noen tvil på det området.Anonymous poster hash: fabea...5f6

Det er ironisk at dere er så imot dette forbudet, dette kom jo fordi utlendinger ikke gir barna sine ordentlig mat. De spiser ikke som oss i det hele tatt. Barna har med kake hver dag i matpakkene. Dere er jo ellers så for å hjelpe disse utlendingene....Anonymous poster hash: d0369...401
Der har vi igjen en firekantet norsk dame som skjærer alle utledninger over en kam. Ja, jeg er utledning. Mine barn har norske venner og har mange ganger kommet hjem fra besøk ovverasket over hva de fikk til middag. Mine er vant til sunne hjemmelaga middager. Pannekakker, tomAtsuppe, toast, regnes ikke som middag her.

Så slutt å genaraliser. Finnes både utledninger og nordmenn med usunne matvaner!Anonymous poster hash: 2ad47...541

Hvorfor er ikke tomatsuppe middag? Hjemmelagd tomatsuppe med ekstra proteiner i form av egg eller kjøtt og fullkornspasta dekker alle matgruppene (proteiner, karbohydrater, grønnsaker) og er sunt og godt. Så hvorfor er ikke det middag?

Der hvor jeg er fra er suppe mer en forrett... Men enig i at hjemmelaget er nok sunnere enn dise toroposene mange benytter seg av.

 

Anonymous poster hash: 2ad47...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spør hvor grensa bør gå, man får bruke litt fornuft og litt hjerte.

Veie fordelene opp mot ulempene. Fordelen av yoghurt er 0, så da mener jeg det ikke bør beskyttes.

 

Det er faktisk noe som kan spises hjemme. Hvorfor skal det inn i barnehagen?

Jeg ser du spør flere steder hvorfor yoghurten skal spises i bhg. For min del er det slik: Datteren vår er nettopp fylt året, og startet i bhg i januar. Hjemme lager vi brødskivefrokost, for der kan jeg eller pappa'n dele opp skiven og hjelpe henne slik at maten spises opp. Hjemme lager vi jernberiket grøt til kveldsmat, med kokt vann og temperering osv.

 

I barnehagen er det ikke så mye hjelp å få, der må datteren vår mestre å spise maten selv. Brødskiver går det trått med. Derfor sender vi med yoghurt og havrefras, oppdelt frukt, polarbrød, osteskiver osv. Mat som blir spist, og ikke kommer i retur i matboksen. Det kommer kanskje til å endre seg når hun får flere tenner, eller dersom hun viser tegn til å bli rund. Men dette er jo vurderinger som vi må ta underveis. Vi gjør det vi mener er best for vårt vesle barnehagebarn nå.

 

Det må jo være opp til foreldrene å gjøre disse vurderingene for sine barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bestemmer faktisk selv hva mitt barn skal spise i barnehagen. Vår barnehage er helt suveren! Man får ta med seg det man vil, og personalet har en uttalt filosofi om at det er sunt for barna å lære helt fra tidlig alder at ikke alt er likt hele tiden. Barnet mitt har både yoghurt og brødskive med prim :)



Anonymous poster hash: a0047...0aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om en bhg der enkelte av barna får yoghurt til alle måltider, og ikke sunne varianter, men det er bare dem. Hva med alle andre? Jeg mener at foreldrene skal bestemme hva barna får med seg i barnehagen. Hvis de mistenker feil/underernæring hos enkelte barn, får de ta den saken når den oppstår, og ta det opp med de det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår barnehage ble yogurt forbudt. Så nå sender jeg med gutten ella's kitchen smoothie i stedet. Barnehagen ymtet frempå at det var ugreit, men da jeg spurte hvorfor most frukt var verre enn frukt i biter ble det stilt. Om andre blir misunnelig... jo det tror jeg. Det får ungene og foreldrene fint leve med.

 

Anonymous poster hash: 2c995...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ronja røverdatter

Alna bydel skal ikke forby yoghurt, dette er i beste fall en missforståelse / dårlig kommunikasjon.  Det er laget retningslinjer for kosthold, men ingen kan nekte foreldre å sende med yoghurt eller pizza om en ønsker at dette skal være en del av kostholdet til ungene.  Det var et langt innslag om det på radioen i går hvor dette ble tilbakevist på det sterkeste.

 

Det er dessuten idiotisk å fokusere på det usunne (eller det noen mener er usunt) om man ønsker å gjøre noe med kostholdet i barnehagene.  Da må man heller fokusere på det som er sunt, oppfordre foreldre til å fylle opp med grønnsaker etc i stede for å forby vanlig mat.  Lurer på hva det er med yoghurt som har fått enkelte til å hive seg over at det er så innmari usunt?  Det er mye annet som inneholder minst like mye sukker.

 

Og er "grovbrød" virkelig så sunt?  Det vanlige grovbrødet som unger har med seg i matpakkene eller får servert i barnehagene, er "grovbrød" - ikke grovbrød.  Og da kommer selvfølgelig bim-brukerne til å hyle opp om at de baker sitt eget skikkelig grove brød med økologisk mel...  Men de andre, vanlige foreldre, gjør ikke de.  De fleste kjøper brød i butikken, brød som heter noe med brød eller som absolutt ikke er spesielt grovt i det hele tatt.

 

Jeg tviler på lovligheten av å forby yoghurt eller brunost etc i barnehagene, og jeg ville ikke ha funnet meg i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...