Gå til innhold

Ingen yoghurt i barnehagen.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ja, det mener jeg. Jeg tviler sterkt på at det er så mange som er så misunnelige på salaten, men så uansett mener jeg det.

Salat er nemlig mat, og noen har mer penger å bruke på mat. Noen har mer tid å bruke på mat.

Yoghurt er en ekstra, det er ikke mat. Jeg ser på det som svært tvilsomt at det er naturell med bran flakes det insisterer på å sende med.

Det er nok mer Q med tutti frutti, danonne, jungel dyr etc.

Yoghurten er nok mer et symbol, enn for eksempel ungene mine sine tommies tomater.

Jordbær er nok mer misunnelsesverdig enn epler eller gullerot.

Dette tror jeg nok de fleste ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sender med (grove) valfer, og pizza fra i går og jeg. Kriiiise :) Den hjemmelaga pizzaen med speltbunn, seranoskinke og ost er sikkert grufull. Også tomatsaus da gitt :o



Anonymous poster hash: 1f1d0...783
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

http://www.nrk.no/vestfold/brunost-utvist-fra-sfo-og-barnehage-1.11552368

 

Brunost og prim er nok det neste som blir bannlyst, hvertfall i denne kommunen.

 

Anonymous poster hash: 9acbf...d67

brunost og prim er ikke lov i Oslo barbehagene.

 

Anonymous poster hash: d0369...401

Vel min sønn går i en Oslo bhg og der er det lov med både brunost og prim..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er et tema som engasjerer meg.

Jeg ser ikke poenget på å insistere på å spise den yoghurten i en setting der noen sitt hjerte blør. Det er faktisk usosialt!

Det er på kanten til ufint.

Barna våre skal ikke bare læres å kreve sine retter og tilfredsstille egne lyster og behov. De kan også lære seg å ta hensyn. Yoghurten kan de slikke i seg hjemme.

 

Ingen som svarer meg på hvorfor den absolutt må fortæres i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det mener jeg. Jeg tviler sterkt på at det er så mange som er så misunnelige på salaten, men så uansett mener jeg det.

Salat er nemlig mat, og noen har mer penger å bruke på mat. Noen har mer tid å bruke på mat.

Yoghurt er en ekstra, det er ikke mat. Jeg ser på det som svært tvilsomt at det er naturell med bran flakes det insisterer på å sende med.

Det er nok mer Q med tutti frutti, danonne, jungel dyr etc.

Yoghurten er nok mer et symbol, enn for eksempel ungene mine sine tommies tomater.

Jordbær er nok mer misunnelsesverdig enn epler eller gullerot.

Dette tror jeg nok de fleste ser.

Så da bør ikke jordbær være lov?

 

Jeg sender med god og sunn salat, og kan love deg at det fins barn som er misunnelige på den. Samtidig har gutten min spurt om å få masse pasta og pølsebiter i sin salat da en av kompisene bruker ha det. Han har også masse dressing på.

 

Burde salat da bli ulovlig siden noen har usunne varianter?

 

 

 

Anonymous poster hash: fabea...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette innførte barnehagen for 2 år siden.. Jeg tok en telefon til styrer og sa at jeg driter i hva de mener. min unge skal spise yoghurt til måltidet (etter anbefaling fra helsesøster!) det fins grenser for hva de får bestemme

 

Anonymous poster hash: af3c2...fa0

Stakkars unge når mora ikke følger regler. Etterhvert hvor ungen din blir eldre vil de andre barna i barnehage/skole påpeke dette og det blir ikke ok for ungen din.

 

Du kan være sikker på at du møter regler i årene som kommer på skole etc...du skal ikke følge disse heller? Litt av et forbilde du er for ungen din. Lykke til

 

Anonymous poster hash: ddec3...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et tema som engasjerer meg.

Jeg ser ikke poenget på å insistere på å spise den yoghurten i en setting der noen sitt hjerte blør. Det er faktisk usosialt!

Det er på kanten til ufint.

Barna våre skal ikke bare læres å kreve sine retter og tilfredsstille egne lyster og behov. De kan også lære seg å ta hensyn. Yoghurten kan de slikke i seg hjemme.

 

Ingen som svarer meg på hvorfor den absolutt må fortæres i barnehagen.

 

Det er like viktig å lære seg at vi alle er forskjellige.

Og at hjertet blør?

Tenker at det barnet som har et blødende hjerte grunnet sjalusi over vennens youghurt faktisk har det ganske så godt om det er fokuset.

 

 

Anonymous poster hash: fabea...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager sunne, varierte, smakfulle og ikke minst lekre matpakker til ungene, som sikkert mange misunner dem. Jeg kunne ikke brydd meg mindre. Det er så typisk nissenorsk at middelmådigheten heies fram, mens de som legger til litt ekstra innsats skal sables ned!



Anonymous poster hash: c0ba7...fa6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Julia1984

Burde ikke vært lov med yoghurt på skolen. Ikke pga sukkeret, men foreldre som legger yoghurten oppi sekken uten pose eller i en matboks....

 

...og så krangler de på at de må erstatte lærebøker som er dynket i yoghurt for 2-3 gang det samme skoleåret .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruer meg til mitt barn skal i barnehage. Var ingen slike retningslinjer da jeg selv gikk i barnehage for 20 år siden, og jeg klarer ikke se noe problem med dette. La barna spise det foreldrene velger å sende med. 



Anonymous poster hash: 8d3a7...868
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er et tema som engasjerer meg.

Jeg ser ikke poenget på å insistere på å spise den yoghurten i en setting der noen sitt hjerte blør. Det er faktisk usosialt!

Det er på kanten til ufint.

Barna våre skal ikke bare læres å kreve sine retter og tilfredsstille egne lyster og behov. De kan også lære seg å ta hensyn. Yoghurten kan de slikke i seg hjemme.

 

Ingen som svarer meg på hvorfor den absolutt må fortæres i barnehagen.

Du kan jo kanskje begynne med å fortelle hvor det skal ende hvis vi skal begynne å beskytte barna mot misunnelse.

Er jordbær lov? Babymais? Sukkererter? Hva med Elsa-matboks, hverdagskjoler, fine hårbøyler og strikk. Rosa utedress istedenfor den kjipe grønne vi arvet fra fetter Sebastian? Blinkesko (om våren selvfølgelig)? Er det lov med langt hår? Ei i min datters barnehage er misunnelig på min datters hår da hennes foreldre synes det er praktisk med litt kortere hår. Hvor skal det ende hvis misunnelse er et argument for å forby ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest denne tråden er jeg sjeleglad for at barnehagen jeg jobber i, stiller med alle måtider hver dag.

 

Jeg blir litt satt ut av hvor mange steile og vanskelig foreldre det er - jeg driter i alle regler, for jeg bestemmer over mitt barn



Anonymous poster hash: 091b2...dce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et tema som engasjerer meg.

Jeg ser ikke poenget på å insistere på å spise den yoghurten i en setting der noen sitt hjerte blør. Det er faktisk usosialt!

Det er på kanten til ufint.

Barna våre skal ikke bare læres å kreve sine retter og tilfredsstille egne lyster og behov. De kan også lære seg å ta hensyn. Yoghurten kan de slikke i seg hjemme.

 

Ingen som svarer meg på hvorfor den absolutt må fortæres i barnehagen.

I all verden, ble plutselig yoghurt bildet på klasseskille også nå da. Snur spørsmålet og spør tilbake, hvorfor kan ikke jeg servere min undervektige datter en helt normal matvare hun liker, hvor det ikke finnes noe vitenskapelige grunnlag for ikke å gi henne det, fordi en eller annen nissefjott har fått for seg at det er med på å skape overvekt blant barn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

http://www.nrk.no/vestfold/brunost-utvist-fra-sfo-og-barnehage-1.11552368

 

Brunost og prim er nok det neste som blir bannlyst, hvertfall i denne kommunen.

 

Anonymous poster hash: 9acbf...d67

brunost og prim er ikke lov i Oslo barbehagene.

 

Anonymous poster hash: d0369...401

Jo det er det.

 

Anonymous poster hash: d1d4a...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnehagen vil kontrollere hva barna spiser der er det enkleste å stå for maten. Jeg ville helt ærlig ignorert et forbud hvis jeg mener at mitt barn vil spise en yoghurt (hun er så småspist at jeg er glad for hver bit hun får i seg).



Anonymous poster hash: 3dba9...2bf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet frem til ifjor i en av disse barnehagene i Alna bydel som omfattes av disse nye retningslinjene, og kjenner meg litt delt. På ene siden er jeg glad for at jeg ikke skal opptre som matpoliti og "godkjenne" barnas matpakker i forhold til innhold. På den andre siden ser jeg behovet for regler da det er enkelt å henvise til de når enkelte foreldre (og ja, de er ofte et flertall av de fra Asia av erfaring) som fyller matboksen med kake, muffins, chips, etc.

 

Dette kommer også fra bydels-/ ledernivå og tror nok mange av barnehagens ansatte føler dette ubehagelig og unødvendig. Skal bli spennende å høre hvordan mine tidligere kollegaer oppfatter dette i virkeligheten!

 

Anonymous poster hash: 335fe...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spør hvor grensa bør gå, man får bruke litt fornuft og litt hjerte.

Veie fordelene opp mot ulempene. Fordelen av yoghurt er 0, så da mener jeg det ikke bør beskyttes.

 

Det er faktisk noe som kan spises hjemme. Hvorfor skal det inn i barnehagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spør hvor grensa bør gå, man får bruke litt fornuft og litt hjerte.

Veie fordelene opp mot ulempene. Fordelen av yoghurt er 0, så da mener jeg det ikke bør beskyttes.

 

Det er faktisk noe som kan spises hjemme. Hvorfor skal det inn i barnehagen?

Hva som er fornuftig er ganske relativt. Noe youghurt er overhodet ikke usunn, så nytteverdien av det er vel ikke mer 0 enn annet sunn mat.

Videre er det jo ganske fantastisk at du mener barna tar skade og får blødende hjerte av sjalusi tilknyttet youghurt, mens sjalusi knyttet til andre varer er ok.

 

Spørsmålet er dessuten ikke hvorfor youghurt skal inn i bhg, men heller hvorfor det skal ut av bhg. Bhg selv viser dessuten ikke til sjalusi, men at vi som foreldre ikke klarer skille mellom usunne og sunne varianter, så derfor vil forbudet gjelde alle varianter.

 

 

Anonymous poster hash: fabea...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det blitt yoghurtforbud i vår bhg hadde vi fått et problem. Det er det eneste gutten vår klarer å få i seg om morgenen.

 

Anonymous poster hash: d0648...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

http://www.nrk.no/vestfold/brunost-utvist-fra-sfo-og-barnehage-1.11552368

 

Brunost og prim er nok det neste som blir bannlyst, hvertfall i denne kommunen.

 

Anonymous poster hash: 9acbf...d67

brunost og prim er ikke lov i Oslo barbehagene.

 

Anonymous poster hash: d0369...401

Jo det er det.

 

Anonymous poster hash: d1d4a...f5c

Ja beklager det, det er ikke lov i bydel Grorud!

 

Anonymous poster hash: d0369...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spør hvor grensa bør gå, man får bruke litt fornuft og litt hjerte.

Veie fordelene opp mot ulempene. Fordelen av yoghurt er 0, så da mener jeg det ikke bør beskyttes.

 

Det er faktisk noe som kan spises hjemme. Hvorfor skal det inn i barnehagen?

Og jeg skjønner ikke hvorfor det er så forferdelig å spise yoghurt i barnehagen men helt ok å spise den hjemme. Hvis problemet er yoghurt med mye sukker, hvorfor ikke forby yoghurt med mye sukker? Problemet løst! Hvis foreldrene ikke skjønner forskjellen så er det fordi de ikke VIL skjønne. Og da kommer de ikke til å skjønne et forbud heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...