Gå til innhold

Du med barn og ny samboer...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Når dere skal på ferie og turer feks.. Deler dere utgiftene på 2 (dere voksne) eller betaler du for deg og dine barn og han for seg selv?

Hvordan gjør dere dette i det daglige med barnehage, SFO og middag etc. Deler dere disse utgiftene på to eller utifra inntekt, eller tar du deg og dine?

 

Har ikke flytta sammen med min kjæreste enda, men virker som han har holdninger som "det blir jo fort dyrt for deg og 2 unger".. Jeg vil jo Evt komme veldig mye dårligere ut av det hvis vi skal fordele sluk da jeg mister både dobbel barnetrygd, overgangsstønad (kun 800kr da men) og stønad til barnetilsyn ..

 

Anonymous poster hash: f7760...1e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordele *slik

 

Anonymous poster hash: f7760...1e9

Gjest ♡perla
Skrevet

Hvis han har slike holdninger så hadde jeg revurdert hele gubben.....

Gjest Runforit
Skrevet

Om man vil bli samboer med en som har barn så ser jeg for meg at en deler på alt. Man trer jo inn i rolle som stemor/stefar.

 

Stesvigerfar har alltid tatt seg av mannen og søskene hans som sine egne. Nå som vi får barn så trer han inn som fullverdig og superstolt bestefar og kommer sikkert til å kjøpe alt babyen trenger.

 

Jeg tenker at om en blir sammen med en som barn så er det all in.

Skrevet (endret)

Vi deler på alt. Dvs, jeg kommer til å betale mine regninger og han sine, for de kommer jo direkte i nettbanken. Men på turer og ellers i hverdagen, så legger vi sammen de pengene vi har, og reiser på ferie ut fra det. Så vi betaler for hverandres barn og sånt. Skiller ikke på antall barn hver av oss har.

Endret av Mandala
Skrevet

Her deler vi alt som en vanlig familie. Her er mannen min så generøs og bruker masse penger på mine barn og betaler mye mer enn meg. Her må ut nesten krangle for å betale noe

selv.

Sitter på rullebanen på vei til syden nå og han har betalt over halvparten av turen. I tillegg ga han nettopp barnas en god slump med feriepenger som de kunne bruke til hva de ville. Han er en fantastisk stepappa! Hadde han ikke vært det så hadde jeg ikke vært sammen med han.

Skrevet

Deler på alt.

 

Jeg betaler alle småregninger siden det stod på meg før vi flyttet sammen. Tv,strøm og Internett.

 

Jeg betaler ca 1000,- mindre i husleie, så har vi dekt halvparten i husleie og fellesregninger.

 

Jeg betaler bhg for mine to og han for sin.

 

 

Når vi gjør noe sammen, uansett hva så tenker vi ikke på hvem som koster mest. Vi er en familie.

 

Han ble sammen med meg og visste godt hva som fulgte med:-)

 

Anonymous poster hash: 40079...926

Skrevet

Her deler vi alt som en vanlig familie. Her er mannen min så generøs og bruker masse penger på mine barn og betaler mye mer enn meg. Her må ut nesten krangle for å betale noe

selv.

Sitter på rullebanen på vei til syden nå og han har betalt over halvparten av turen. I tillegg ga han nettopp barnas en god slump med feriepenger som de kunne bruke til hva de ville. Han er en fantastisk stepappa! Hadde han ikke vært det så hadde jeg ikke vært sammen med han.

Sukk.. Han hørtes utrolig ut! Dere er heldige .. :)

Er mye bra med min kjæreste men akkurat dette synes jeg er litt vanskelig -og litt ekkelt å snakke om.. Jeg betaler stort sett alt av mat når vi er sammen (jeg må jo uansett handle middag siden jeg må mate ungene mine -selvom de er små og ikke spiser så mye).. Så føler at d er litt vanskelig og hvis dere virkelig har så generøse menn så vil det kanskje ikke gå så bra ... ;-/

 

God tur til syden !!:)

 

Anonymous poster hash: f7760...1e9

Skrevet

Vi betaler det ting koster. Vi betaler alle regninger når vi får lønn, om det er bidrag eller strøm. Vi har en felles pott, vi spiser samme mat, og vi drar på ferier sammen.

 

Det hender derimot at vi drar på finere ferier når vi bare er oss fire, enn når vi er alle syv. Rett og slett fordi vi ikke har penger til hotell med svømmebasseng for syv stykker osv. Våre unger sover i vårt rom, med oss. Er vi sju stykker, må vi minst ha 2 rom, og da blir prisen høyere, og da går vi ned på standard.

 

 

Anonymous poster hash: 65e75...dea

Skrevet

Deler på alt.

 

Anonymous poster hash: 84d0d...cd7

Skrevet

Deler på alt.

 

Anonymous poster hash: 84d0d...cd7

Avklarte dere dette før dere flyttet sammen? Eller var det en selvfølge ?

 

 

Anonymous poster hash: f7760...1e9

Skrevet

Her betaler han halve husleien, halv strøm og internett. Så har vi en matkonto vi begge setter en fast sum i måneden på. Han 3000 kr, og jeg 5000 kr. Jeg har 2 barn.

 

Ser ikke helt hvorfor han skal betale for mine barn. Jeg får jo bidrag fra far som skal gå til og betale for barna, så må jeg jo betale selv og. Jeg skal jo ikke tjene mye penger på å få samboer. Han skal betale for seg selv. Ved at vi deler på husleie, strøm og internett så hjelper jo det meg.

 

Skjønner veldig godt at en mann ikke vil sitte og betale alt for barna dine.



Anonymous poster hash: 959be...6c3
Skrevet

Alltid delt på alt. Først hadde vi lite å dele på, nå har mer. Han har også alltid stilt opp som trener, på foreldremøter osv. 

Skrevet

Alltid delt på alt. Først hadde vi lite å dele på, nå har mer. Han har også alltid stilt opp som trener, på foreldremøter osv. 

Det samme her!

Skrevet

 

Deler på alt.

 

Anonymous poster hash: 84d0d...cd7

Avklarte dere dette før dere flyttet sammen? Eller var det en selvfølge ?

 

 

Anonymous poster hash: f7760...1e9

 

Ikke nødvendigvis en selvfølge for meg (jeg hadde et barn, han hadde ingen), i hvert fall ikke i starten, men det var en selvfølge for han! :) Dermed har det aldri vært et diskusjonstema. 

Skrevet

 

Her betaler han halve husleien, halv strøm og internett. Så har vi en matkonto vi begge setter en fast sum i måneden på. Han 3000 kr, og jeg 5000 kr. Jeg har 2 barn.

 

Ser ikke helt hvorfor han skal betale for mine barn. Jeg får jo bidrag fra far som skal gå til og betale for barna, så må jeg jo betale selv og. Jeg skal jo ikke tjene mye penger på å få samboer. Han skal betale for seg selv. Ved at vi deler på husleie, strøm og internett så hjelper jo det meg.

 

Skjønner veldig godt at en mann ikke vil sitte og betale alt for barna dine.

 

Anonymous poster hash: 959be...6c3

Aldri forventet at en mann skulle betalt alt for barna mine .. Men jeg kommer jo dårligere økonomisk ut av det med lavere inntekt samt to unger å betale for og mindre støtte da jeg ikke vil være aleneforsørger. Jeg vil da ikke ha råd til ferier etc mens han vil få mye bedre råd.

Var bare et spm hvordan andre gjør det !

 

Anonymous poster hash: f7760...1e9

Skrevet

Vi har felles økonomi. Han tjener voldsomt mye mer enn meg, så i begynnelsen syntes jeg det var direkte flaut at han brukte så mye penger på oss. Men han synes det var en selvfølge. Som han sier: vår lille familie.

Min datter var akkurat fyllt 2 da vi ble kjærester, og han har alltid sett på henne som vår. Herlig mann og en fantastisk bonuspappa :)

 

 

Anonymous poster hash: bf1ba...bf2

Skrevet

Jeg tenker at en mann som er veldig opptatt av hva som er sitt, kan være litt lite raus, kanskje?

 

Greit nok at du sikkert får bidrag til dette barnet, men jeg ville ha synes det var litt trist hvis det alltid skulle regnes på hvilke penger som er hvem sine.

 

Hva hvis han vil på ferie og du ikke har råd? Reiser han alene da? Skal han ha egen hylle i kjøleskapet med sitt pålegg? Spiser han like mye som deg, litt mer eller hvordan er deT? Hvor mye av matbudsjettEt skal han betale, f.eks?

 

Og hva hvis du har skikkelig dårlig råd en mnd, må du da sitte hjemme med barnet ditt, mens han kan gå ut og bruke penger på seg selv? Eller må du låne av ham?

 

Setter ting litt på spissen her, men jeg tror dette gjør mye med dynamikken og 'styrkeforholdet' i forholdet.

 

Men hvordan skal man ta opp sånt uten at det ser ut som om det er pengene du er ute etter? For det er jo egentlig ikke det som er poenget.

 

Jeg tror jeg ville ha unngått å flytte sammen. Si at du ikke har råd til det?

Skrevet

I min verden skal den nye samboeren om det er en mann eller kvinne vite at det er ett eller flere barn i bildet og det tilsvarer ansvar og økonomisk, hadde jeg måtte finne meg ny mann og han ikke ville dele noe ang mine barn så hadde han ikke vært noe for meg.

 

Du bør snakke med kjæresten din før dere flytter slik får du vite hva han tenker og du får en sjans til og fortelle han at det og ha barn ikke er gratis og han kan heller ikke kan leve singel livet, si og at du ønsker at han stiller opp og kan ha barnet ditt slik at du kan dra til venninner og dra på shopping en gang i blant.

Skrevet

Vi deler på alt bortsett fra barnehage. Den deler jeg og eksen på.

 

Anonymous poster hash: 3f525...27e

Skrevet

Nå har ikke jeg flyttet sammen med kjæresten enda, men vi har hatt denne samtalen basert på at jeg ønsket å ta det opp og få klare linjer på dette. Han har ikke hatt lyst til å ta denne samtalen da han har følt seg underlegen i forhold til det økonomiske. Jeg tjener 1,5 millioner i året og har en datter, og han tjener 450.000 i året og har to barn 50%. For meg er det en selvfølge at når vi flytter sammen så legges all inntekt i en pott som kommer til gode alle fem som er en del av husholdet. I tillegg så sparer jeg 3000 til mitt barn hver måned (hennes far sparer ikke til henne). Vi har også oppretten sparekonto til hans barn, og første innskudd blir i mars. Her sparer vi 2000 kr til hver av barna da mor sparer 1000 kr til hver av barna. Samtalen rundt sparing har både jeg, min kjæreste og hans eks hatt sammen for å komme frem til den best mulige måten i forhold til å unngå sjalusi mellom barna. 



Anonymous poster hash: a8698...074
Skrevet

Jeg tenker at en mann som er veldig opptatt av hva som er sitt, kan være litt lite raus, kanskje?

 

Greit nok at du sikkert får bidrag til dette barnet, men jeg ville ha synes det var litt trist hvis det alltid skulle regnes på hvilke penger som er hvem sine.

 

Hva hvis han vil på ferie og du ikke har råd? Reiser han alene da? Skal han ha egen hylle i kjøleskapet med sitt pålegg? Spiser han like mye som deg, litt mer eller hvordan er deT? Hvor mye av matbudsjettEt skal han betale, f.eks?

 

Og hva hvis du har skikkelig dårlig råd en mnd, må du da sitte hjemme med barnet ditt, mens han kan gå ut og bruke penger på seg selv? Eller må du låne av ham?

 

Setter ting litt på spissen her, men jeg tror dette gjør mye med dynamikken og 'styrkeforholdet' i forholdet.

 

Men hvordan skal man ta opp sånt uten at det ser ut som om det er pengene du er ute etter? For det er jo egentlig ikke det som er poenget.

 

Jeg tror jeg ville ha unngått å flytte sammen. Si at du ikke har råd til det?

Det er akkurat slike tanker jeg sitter med ja.... Men de er jo vanskelig å dele når man igjen virker grådig. Er ikke ute etter å tjene på å ha samboer -men når han til og med mener han ikke trenger bil lenger siden jeg har (han har firmabil) pluss at jeg kanskje bør kjøpe en som er litt større (såklart dyrere og).. Da lurer jeg på hva han har tenkt til å gjøre med alt "overskuddet" han sitter igjen med.. Tror nesten jeg bare må si som du sier at jeg har ikke råd til det ! Det ville gått rundt, men kun det også..

 

Takk for råd:)

 

Anonymous poster hash: f7760...1e9

Skrevet

I min verden skal den nye samboeren om det er en mann eller kvinne vite at det er ett eller flere barn i bildet og det tilsvarer ansvar og økonomisk, hadde jeg måtte finne meg ny mann og han ikke ville dele noe ang mine barn så hadde han ikke vært noe for meg.

 

Du bør snakke med kjæresten din før dere flytter slik får du vite hva han tenker og du får en sjans til og fortelle han at det og ha barn ikke er gratis og han kan heller ikke kan leve singel livet, si og at du ønsker at han stiller opp og kan ha barnet ditt slik at du kan dra til venninner og dra på shopping en gang i blant.

Akkurat, en ressursperson på alle måter i tillegg til alt det andre! Er bare jeg som har lurt på om det er for mye å forlange...

 

Anonymous poster hash: f7760...1e9

Skrevet

 

Nå har ikke jeg flyttet sammen med kjæresten enda, men vi har hatt denne samtalen basert på at jeg ønsket å ta det opp og få klare linjer på dette. Han har ikke hatt lyst til å ta denne samtalen da han har følt seg underlegen i forhold til det økonomiske. Jeg tjener 1,5 millioner i året og har en datter, og han tjener 450.000 i året og har to barn 50%. For meg er det en selvfølge at når vi flytter sammen så legges all inntekt i en pott som kommer til gode alle fem som er en del av husholdet. I tillegg så sparer jeg 3000 til mitt barn hver måned (hennes far sparer ikke til henne). Vi har også oppretten sparekonto til hans barn, og første innskudd blir i mars. Her sparer vi 2000 kr til hver av barna da mor sparer 1000 kr til hver av barna. Samtalen rundt sparing har både jeg, min kjæreste og hans eks hatt sammen for å komme frem til den best mulige måten i forhold til å unngå sjalusi mellom barna.

 

Anonymous poster hash: a8698...074

Du er en bra dame :)

 

Anonymous poster hash: f7760...1e9

Skrevet

 

I min verden skal den nye samboeren om det er en mann eller kvinne vite at det er ett eller flere barn i bildet og det tilsvarer ansvar og økonomisk, hadde jeg måtte finne meg ny mann og han ikke ville dele noe ang mine barn så hadde han ikke vært noe for meg.

 

Du bør snakke med kjæresten din før dere flytter slik får du vite hva han tenker og du får en sjans til og fortelle han at det og ha barn ikke er gratis og han kan heller ikke kan leve singel livet, si og at du ønsker at han stiller opp og kan ha barnet ditt slik at du kan dra til venninner og dra på shopping en gang i blant.

Akkurat, en ressursperson på alle måter i tillegg til alt det andre! Er bare jeg som har lurt på om det er for mye å forlange...

 

Anonymous poster hash: f7760...1e9

Nei jeg syns ikke det, når man velger ett forhold der det er barn i bildet så velger man alt eller så får man finne seg noen som ikke har barn☺

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...