Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #1 Skrevet 13. februar 2015 Samboer og jeg byttet bank på tirsdagen, og i den forbindelse ble det tatt om vi ville ha livsforsikring. Dette er uaktuelt for vår del siden begge har fått avslag tidligere. da vi var ferdig i banken spør jeg samboer om hva som egentlig skjer hvis en av oss dør mtp lån, leilighet og arv (vi er ikke gift, men har to barn). Da fikk jeg en krass kommentar om at jeg ikke kunne forvente meg noen penger som jeg bare kunne sløse bort, og at arven skulle til barna våre. Jeg vet jo at barna arver da vi ikke er gift, men jeg ble helt satt ut av hele greia, for han ønsker da tydeligvis ikke at jeg skal klare meg hvis ett dødsfall skulle skje. Hvis jeg dør ønsker jeg at han klarer seg best mulig mtp økonomi, for han skal jo ta seg av barna videre. Følte plutselig at han bare er sammen med meg pga barna. Hvordan skal reagere og svare på noe slikt egentlig? Anonymous poster hash: 5bfee...697
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #2 Skrevet 13. februar 2015 Livsforsikring er uaktuelt??? Hvordan kan en livforsikring være uaktuelt?? Anonymous poster hash: 8d1c5...b88
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #3 Skrevet 13. februar 2015 Denne forstod jeg ikke helt. Hvordan kan det være uaktuelt for dere å ha livsforsikring? Og hvorfor gir banken dere lån uten det? Hvis den ene av dere dør, så arver jo den andre hele gjelda, hvordan klarer dere det? Hvis den ene ikke klarer å stå med hele gjelda alene, så mister dere jo huset. Hvordan kan det være bra for barna? Anonymous poster hash: cea99...429
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #4 Skrevet 13. februar 2015 http://webtest3.aftenposten.no/okonomi/innland/Far-du-ikke-livsforsikring-6615092.html Dere kan fortsatt ha mulighet til livsforsikring.. Men stusser på oddsen for at BEGGE i et forhold ikke kan få det.....Uansett, jeg personlig hadde jobbet for og fått det i alle fall.. Anonymous poster hash: ce01f...f25
Sint naken biltyv Skrevet 13. februar 2015 #5 Skrevet 13. februar 2015 (endret) Hvordan går det å ikke kunne få livsforsikring? Om en av oss dør får den andre nok penger fra forsikring til å slette alt av lån. Skulle bare mangle for den som blir igjen skal forsørge barna og dyra alene. Mange banker nekter folk lån om de ikke tar i mot livsforsikring. Veldig rart om ikke banken kan gi dere det men kan gi det lån Må legge til at det er utrolig uansvarlig sv dere å ikke ha forsikringer når dere har barn! Endret 13. februar 2015 av Sint naken biltyv
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #6 Skrevet 13. februar 2015 Hvis dere ikke kan få livsforsikring må det stå rimelig dårlig til med helsa deres. Er du sikker på at det ikke er uførforsikring dere har sjekket før? Anonymous poster hash: 8a323...05f
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #7 Skrevet 13. februar 2015 Omg.. Så han mener at om en av dere dør i morgen, så skal barna deres og den gjenværende til og med stå husløs? Hva tenker dere med?! Nei, se å ordne dere med forsikring på ca lånesum dere har. Det kalles trygghet ikke sløsing. Makan til vranglære. Anonymous poster hash: fd1cf...4d2
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #8 Skrevet 13. februar 2015 Helt ærlig, nå har jeg kommentert før, men må bare igjen. Du er klar over at om din samboer dør, arver du hele gjelda og barna arver halve leiligheten. Det vil si at leiligheten må selges til markedspris, du får 50% av salgsummen til å dekke eventuelt lån og barna får 50% av salgsummen på en lukket konto til de er 18 år. Det dog om du står som 50% eier på lånepapirene. Det samme gjelder jo da andre veien om samboeren dør. Nå tror jeg at reglene er litt endret fra tidligere, slik at gjenlevende samboer har lov å sitte i uskiftet bo slik som ektefolk, men arvereglene er ikke gjort om slik at det i beste fall bare utsetter problemet. Om dere ikke får livsforsikring på grunn av sykdom eller lignende, må dere i dte minste ha en plan for hvordan dette skal løses, skrive testamente eller et eller annet.... Anonymous poster hash: cea99...429
sug lut Skrevet 13. februar 2015 #9 Skrevet 13. februar 2015 Ham ville jeg ikke hatt felles lån, kjøkkenbenk eller noe som helst med.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #10 Skrevet 13. februar 2015 Dere får vel gjeldsforsikring? Det er vanlig uansett helse å ha en forsikring som dekker opp mesteparten av gjelden på boligen så den gjenlevende slipper å selge huset. Er ikke snakk om å sløse vekk penger, og barnas arv blir jo ikke borte selv om den gjenlevende i oppveksten deres sitter i et tilnærmet gjeldsfritt hus og kan bruke lønnen sin på å følge de opp. Det gjelder jo for samboeren din om du dør først også. Hva vil han gjøre om du dør først da, klarer han å sitte alene med huset når dere ikke har noen forsikringsutbetaling? Anonymous poster hash: dc88d...771
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #11 Skrevet 13. februar 2015 Hvorfor får dere ikke livsforsikring? Jeg får det, selv om jeg har mange sykdommer. Men uføreforsikring får jeg ikke. Anonymous poster hash: c0f32...fa3
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #12 Skrevet 13. februar 2015 Hæ? Han høres merkelig ut. Her får vi utbetalt 1,8 mill hvis en av oss dør. Og det er fordi vi er avhengig av hverandre for å sitte med huset. Og begge ønsker selvfølgelig at barna skal få bo i hjemmet sitt hvis katastrofen skjer og en av oss dør. Anonymous poster hash: de340...537
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #13 Skrevet 13. februar 2015 Samboeren min påstår at han ikke får det i det hele tatt, mens jeg fikk avslag på ufør. Men det var så mange flere papirer som skulle fylles ut, så jeg la det litt på hylla siden samboer ikke fikk forsikring. Jeg syns helt klart vi skulle hatt en forsikring når det kommer til død, slik at den som sitter igjen kan klare seg. Har forstått at samboer er en egoistisk dritt som ikke vil meg godt. Han mener han ikke trenger forsikring fordi han har en hytte han kan selge om det skulle bli krise. Vi har hatt lån i to banker, ingen av disse har krevd forsikring mot død. Hi Anonymous poster hash: 5bfee...697
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #14 Skrevet 13. februar 2015 Samboeren min påstår at han ikke får det i det hele tatt, mens jeg fikk avslag på ufør. Men det var så mange flere papirer som skulle fylles ut, så jeg la det litt på hylla siden samboer ikke fikk forsikring. Jeg syns helt klart vi skulle hatt en forsikring når det kommer til død, slik at den som sitter igjen kan klare seg. Har forstått at samboer er en egoistisk dritt som ikke vil meg godt. Han mener han ikke trenger forsikring fordi han har en hytte han kan selge om det skulle bli krise. Vi har hatt lån i to banker, ingen av disse har krevd forsikring mot død. Hi Anonymous poster hash: 5bfee...697 Huff, dette hørtes leit ut. Jeg mistet min mann for tre år siden. Han hadde en god livsforsikring, og jeg kan love deg, at når man sitter der lammet av sorg og sjokk, er det virkelig bra å slippe å måtte bekymre seg for økonomien i tillegg. Jeg syns du og mannen bør snakke mer om dette. Anonymous poster hash: 68747...896
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #15 Skrevet 13. februar 2015 Han tror det handler om sløsing av penger dersom han skulle bukke under?? Det handler jo om å sikre hverandre økonomisk. Når det kommer til hus. Han er vel interessert i at ungene hans skal kunne bo i et greit hjem med moren sin selv om han skulle dødd?? Anonymous poster hash: 95792...d44
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #16 Skrevet 13. februar 2015 Helt ærlig, nå har jeg kommentert før, men må bare igjen. Du er klar over at om din samboer dør, arver du hele gjelda og barna arver halve leiligheten. Det vil si at leiligheten må selges til markedspris, du får 50% av salgsummen til å dekke eventuelt lån og barna får 50% av salgsummen på en lukket konto til de er 18 år. Det dog om du står som 50% eier på lånepapirene. Det samme gjelder jo da andre veien om samboeren dør. Nå tror jeg at reglene er litt endret fra tidligere, slik at gjenlevende samboer har lov å sitte i uskiftet bo slik som ektefolk, men arvereglene er ikke gjort om slik at det i beste fall bare utsetter problemet. Om dere ikke får livsforsikring på grunn av sykdom eller lignende, må dere i dte minste ha en plan for hvordan dette skal løses, skrive testamente eller et eller annet.... Anonymous poster hash: cea99...429 Helt ærlig, ikke kommenter ting du ikke har peiling på. Dette stemmer ikke!! Anonymous poster hash: dca24...1d2
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #17 Skrevet 13. februar 2015 Samboeren min påstår at han ikke får det i det hele tatt, mens jeg fikk avslag på ufør. Men det var så mange flere papirer som skulle fylles ut, så jeg la det litt på hylla siden samboer ikke fikk forsikring. Jeg syns helt klart vi skulle hatt en forsikring når det kommer til død, slik at den som sitter igjen kan klare seg. Har forstått at samboer er en egoistisk dritt som ikke vil meg godt. Han mener han ikke trenger forsikring fordi han har en hytte han kan selge om det skulle bli krise. Vi har hatt lån i to banker, ingen av disse har krevd forsikring mot død. Hi Anonymous poster hash: 5bfee...697 Uføreforsikring og dødsforsikring( tidligere kalt livsforsikring) er ikke det samme. Jeg får ikke uføreforsikring, men er heldigvis under en felles gjennom jobben, men får selvsagt dødsforsikring. Vi har dobbel så dør en av oss i dag får den andre 2,2 millioner så den kan klare seg med hus og barn og i en periode slippe å jobbe om det er behov for det. Anonymous poster hash: 16b68...feb
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #18 Skrevet 13. februar 2015 Hvis ingen av dere gidder å fylle ut livsforsikrings skjema som er nokså kompleks, så anbefaler jeg deg å tegne gjeldsforsikring. Der slipper man å fylle mye, kun velge engangs beløp man ønsker å få utbetalt og hvem som skal ha de pengene. Både min kjære og jeg får dekt livs- og uføre forsikring via jobben, men siden han har en sønn fra før av, har vi tegnet ekstra gjelds forsikring med utbetaling på 3 mill. til meg, så slipper jeg å bli økonomisk ruinert av å må betale ut sønnen hans andel av arven. Anonymous poster hash: 9788a...e75
Roheryn Skrevet 13. februar 2015 #19 Skrevet 13. februar 2015 Barna arver selvsagt ikke huset uten gjelda, men (korriger meg den som har bedre peil, jeg garanterer ikke at jeg greier å holde tunga helt beint i munnen ) de arver halvparten av sin fars halvdel hvis han dør (hun arver den andre halve), så HI vil måtte betale ut 25% av den verdien på huset som ikke er dekt av lån, og deretter bli sittende med hele huslånet alene. Potensielt vil hun altså måtte låne opp mer på huset for å betale ut barna, og deretter skulle betjene lånet med kun sin egen inntekt. Vi har løst det ved å ha livsforsikring kun på mannen, som både er hovedinntektskilden og dessuten 30 år eldre enn meg. Livsforsikringen betales ut til meg - ikke rett i huslånet (den er viktig, ellers får jo barna halve forsikringspremien også!), og jeg kan da bruke den på å betale ut barnas arv og deretter putte det som måtte bli til overs i lånet. I tillegg testamenterer vi alt vi kan til hverandre, slik at barna bare arver den 1/3 av hans del som de har krav på og jeg resten. I og med at vi har særkullsbarn må jo da gjenlevende part skrive nytt testamente som fordeler alt rettferdig på alle barna når sistemann av oss dør, men såpass tillit må man kunne ha til hverandre. Slik vi har gjort det ligger alt til rette for at jeg og mitt barn + vårt kommende fellesbarn kan bli boende om mannen dør. Sånn skal det være. I ditt tilfelle HI, ville jeg revurdert hele mannen. En mann som ikke unner deg å slippe økonomiske problemer hvis han dør høres virkelig ikke ut som en jeg ville kasta bort livet på.
Bolleklar Skrevet 13. februar 2015 #20 Skrevet 13. februar 2015 Jeg er finansrådgiver i bank, og jobber med dette daglig. Det er (dessverre) ikke lov å kreve at en tegner livsforsikring når man tar opp boliglån, men i mange tilfeller er det dumskap å ikke gjør det. Har du forsørgeransvar bør du absolutt tegne forsikring på partnerens liv uansett om dere er samboere eller gift. Samboere med felles barn har arverett på 4*G. Dette går forran livsarvinger. Men uansett har de færreste mulighet til å ta over felles lån, samt kjøpe ut livsarvinger. Det skal MYE til for å få avslag på livsforsikring. Uføreforsikring er en annen sak. Jeg ville krevd gjensidig forsikring, og hatt dette som et eget punkt i samboerkontrakten (for dere har vel den i orden;-). Hadde han fremdeles nektet hadde jeg nok revurdere hele forholdet. Mener han det er for dyrt må dere kjøpe en rimeligere bolig. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #21 Skrevet 13. februar 2015 BOLLEKLAR jeg er ikke hi.. men kan kan få gjeldsforsikring selv om mann er alvorlig sjuk? Eller om det er en annen løsning på det om den ene skulle falle bort og den ikke har livsforsikring eller gjeldsforsikring.. Anonymous poster hash: 50041...201
Bolleklar Skrevet 13. februar 2015 #22 Skrevet 13. februar 2015 Er det snakk om alvorlig sykdom som på tidspunktet forsikringen tegnes kan forsikringsselskapet vurdere risikoen som så høy at dekningen ikke innvilges. Forsikrede må fylle ut en egenerklæring om helse, og det er denne som legges til grunn for vurderingen. Tror det finnes enkle forsikringer som ikke krever helseerklæring, men det pleier å stå i vilkårene at alvorlig sykdom/tilstander som oppstår før forsikringen tegnes ikke dekkes:-/ Derfor er det ekstra viktig å tegne forsikring mens man er ung og frisk! Har man vært syk, og blitt frisk et sjansene gode for at man får innvilget forsikring på et senere tidspunkt.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #23 Skrevet 13. februar 2015 Høres ut som starten på et langt og lykkelig samboerskap Vi har ikke livsforsikringer fordi vi syntes det ble for dyrt. Økonomisk vil mannen klare seg om jeg går bort. Om han går bort selges huset og jeg og barna kjøper en rimeligere leilighet. Vi har regnet på det, og funnet ut at denne løsningen er best for oss økonomisk. Mannen er kraftig overvektig, så det ble en svimlende pris for hans livsforsikring. Anonymous poster hash: 9bca4...5d3
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #24 Skrevet 13. februar 2015 Hvis dere er samboere kan du sitte i uskiftet bo hvis han dør.. Anonymous poster hash: debed...95d
Bolleklar Skrevet 13. februar 2015 #25 Skrevet 13. februar 2015 Det stemmer at samboere med felles barn kan sitte i uskifte (om avdøde ikke har særkullsbarn da). Mister man partneren sin i ung alder anbefales det likevel å skifte, for eiendom stiger i verdi og skal man gjøre det på et senere tidspunkt må man ut med et større beløp....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå