Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #1 Skrevet 12. februar 2015 Jeg har vært på samtale i dag med en lege angående gastric sleeve operasjon. Fikk avslag pga jeg sliter psykisk med angst og lignende. Hun ville henvise meg til et senter for overvekt. Alt dette er helt greit, jeg ser at jeg trenger hjelp til å få hodet på plass og hjelp til plassere tankene jeg har. Da jeg var der ble det og tatt en test av meg. Husker ikke hva den heter, men jeg måtte stå på et apparat som veide meg og målte fett og slikt. Denne sa at min idealvekt er 40 kg unna... Hvordan i huleste skal jeg klare dette "alene"? Ser ikke helt for meg at dette skal jeg klare når jeg er hjemme og på egenhånd. Jeg sliter virkelig med sjokoladeavhenginghet. Hver gang jeg har gått ned i vekt har jeg feiret det med sjokolade.. Og så er det tilbake på den onde sti... Om det er noen her som har klart å gå ned så mye i vekt uten operasjon vil jeg mer enn gjerne vite hvordan du har klart dette? jeg vil ned i vekt, og jeg vet hva som må til. Men hodet og armene mine styrer det som kommer inn i munnen uten at jeg noen ganger merker dette... Ser i skålen, og lurer på hvor alt har blitt av..... Dagens utblåsning... Anonymous poster hash: a9453...1f5
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #2 Skrevet 12. februar 2015 Hva med type "helsefare" hvor man kan være i uker/mnd og få god oppfølging? Når man kommer hjem tror jeg det er superviktig med god oppfølging av fastlege. Her vi bor er det også en overvektspoliklinikk på sykehuset, vet mange er fornøyd der. Men anbefaler jeg absolutt ikke slankeoperasjon!!! Kan virke som skremselspropaganda, men jeg jobber på intensivavdeling og har sett noen helt forferdelig komplikasjoner etter slankeoperasjoner de siste årene. Det har blitt lekkasje i magen, dannelse av abcesser, nevrotisk tarm og multiorgansyk. De har lagt med åpen buk i lang tid.. De som har overlevd har vært respiratorpasienter i ukesvis. Operert utallige ganger i magen, så magen tåler rett og slett ikke flere operasjoner. Graviditeter i fremtiden kan de bare glemme. Når man blir operert så mange ganger i magen (pga komplikasjoner), dannes adheranser og innvekst, derfor fremtidige operasjoner i magen utelukkes helt. Mange leger uttaler at gastric bypass er vår tids lobektomi. Så stygge er komplikasjonene. Så bitt råd er å prøve noe annet, ønsker deg masse lykke til videre! Anonymous poster hash: 1f52d...7e9
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #3 Skrevet 12. februar 2015 Mente helsefarm.... Anonymous poster hash: 1f52d...7e9
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #4 Skrevet 12. februar 2015 Meld deg på et Grethe Roede maxi kurs. Der vil du få tett oppfølging og hjelpen du trenger. Anonymous poster hash: 1f465...4f5
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #5 Skrevet 12. februar 2015 Gå for operasjon du, privat dersom det offentlige ikke vil hjelpe deg. Jeg har gjort det, for 5 år siden. og kjenner mange mange mange som er opererte, så og si alle er vellykkede. Det er bare sprøyt at det er såille. Ja noen får det ille, men det er som min kirurg da, kun en liten promille av alle de som faktisk blir opperert. Jeg har gått ned 50 kg, og har fått ett nytt liv!! Amen. Anonymous poster hash: bebb9...02f
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #6 Skrevet 12. februar 2015 Gå for operasjon du, privat dersom det offentlige ikke vil hjelpe deg. Jeg har gjort det, for 5 år siden. og kjenner mange mange mange som er opererte, så og si alle er vellykkede. Det er bare sprøyt at det er såille. Ja noen får det ille, men det er som min kirurg da, kun en liten promille av alle de som faktisk blir opperert. Jeg har gått ned 50 kg, og har fått ett nytt liv!! Amen. Anonymous poster hash: bebb9...02f Ja, de fleste er vellykket, men de det ikke går bra med, kan få så store komplikasjoner som jeg skrev. Dette vet jeg, da det har vært mine pasienter! Så igjen: prøv alt annet!! Anonymous poster hash: 1f52d...7e9
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #7 Skrevet 12. februar 2015 Jeg må bare starte med å si at å ta en slankeoperasjon SKAL være siste utvei, man skal ha prøvd ALT, uten at det hjelper.. Jeg har selv vært gjennom en gbp og vet hva det vil si å gjennomgå en slik operasjon, og det er ikke bare hokkus pokkus så går du ned i vekt.. En slik operasjon må man både være fysisk og psykisk klar for da det er en stoor påkjenning på kroppen.. Det er nå fire år siden jeg tok operasjonen, jeg var 18 år, men hadde prøvd absolutt alt før jeg la meg under kniven.. Det har vært en tung og hard prosess, men jeg ser i ettertid at det var verdt det, men det hadde det ikke vært om jeg visste at jeg ikke hadde prøvd alt annet.. Mitt tips til deg er å starte hos fastlegen, få henvisning til et opptreningssenter.. Eventuelt kurs på et treningssenter eller lignende som inneholder både kostholds og treningsveiledning.. Så ta det deretter.. Det kan også være greit å involvere en psykolog, da det psykiske har mye å si for å klare å gå ned i vekt.. Jeg ønsker deg masse lykke til!! Anonymous poster hash: 6c4bf...1e9
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #8 Skrevet 12. februar 2015 Tusen takk for fine og reelle svar Legen jeg var hos sa at operasjon var siste utvei. Hun anbefalte meg ikke det i det hele tatt, med liten skrift. Dette var på overvektsklinikken... Jeg kjenner en som tok gbp for 5 år siden, hun har lagt på sykehus siden august pga problemer.. Det skremmer meg.. Men samtidig har jeg en venninne som har tatt sleeve og opplever ingen problemer... Jeg er veldig usikker nå... Har fått time til psykolog på overvektsklinikken, så får vel bare ta det derfra... Fælt å si, men jeg har faktisk ikke råd til å ta noen Grethe kurs nå... Anonymous poster hash: a9453...1f5
mamma_til_gutt Skrevet 13. februar 2015 #9 Skrevet 13. februar 2015 Jeg har gått ned drøye 50 kg alene. Har brukt mest tid på å jobbe med tankemønster, og deretter planlagt, planlagt og planlagt.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #10 Skrevet 13. februar 2015 Du har ikke råd til Grete roede? Operasjon da? Når du er så overvektig kan du regne på hvor mye du spiser for i mnd og heller bruke de pengene på feks en PT. Det gjorde jeg og gikk ned 40 kilo på et halvår. Anonymous poster hash: 24d14...ce4
Hønemor30 Skrevet 13. februar 2015 #11 Skrevet 13. februar 2015 Jeg har gått ned drøye 50 kg alene. Har brukt mest tid på å jobbe med tankemønster, og deretter planlagt, planlagt og planlagt. Så utrolig bra jobba! Hvor lang tid brukte du? vil du fortelle litt om hva du gjorde?
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #12 Skrevet 13. februar 2015 Noen kommuner har frisklivssentral og der kan man trene og få kostholdsveilednin. Hadde jo vært et sted å starta ksnskje☺ Anonymous poster hash: 5cf44...406
BareMas Skrevet 13. februar 2015 #13 Skrevet 13. februar 2015 Det første du bør gjøre er å bli kvitt søtsug. På helsekosten kan du gå kjøpt krom, og min erfaring er at det hjelper. Ikke feir med sjokolade bår du merker at det hjelper. Drikk myyyye vann. Grønn te er også supert. Deretter er det viktig å bevege seg. Gå til butikken, ta trappen istede for heisen og rulletrapp. Så er det maten. Spis deg akkurat passe mett, ikke mer enn det. Ra en vurdering av hvor sulten du er før du tar en ekstra porsjon. Spis mat som metter, har mye protein og sunt fett. Avokado, nøtter, egg, frukt, bær, fullkorn. Ikke se på kalorier som kalorier, du har gode og dårlige kalorier. Eks: et glass melk inneholder like mye kalorier som et glass cola, men melka gir deg næring. Dette er bare noen enkle grep du kan gjøre til å begynne med. Jeg har bare 10kg overvekt, men ved å kvitte meg med søtsuget gikk jeg faktisk ned 4kg på få uker. Mange skryter av grete roede, så det hadde jeg slengt meg på om jeg var deg. Lykke til, ikke gi opp!!
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #14 Skrevet 13. februar 2015 Men hvordan tror du sjokoladeavhengiheten skal forsvinne med en slankeoprasjon ?? Anonymous poster hash: b63aa...4ea
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #15 Skrevet 13. februar 2015 Hva med type "helsefare" hvor man kan være i uker/mnd og få god oppfølging? Når man kommer hjem tror jeg det er superviktig med god oppfølging av fastlege. Her vi bor er det også en overvektspoliklinikk på sykehuset, vet mange er fornøyd der. Men anbefaler jeg absolutt ikke slankeoperasjon!!! Kan virke som skremselspropaganda, men jeg jobber på intensivavdeling og har sett noen helt forferdelig komplikasjoner etter slankeoperasjoner de siste årene. Det har blitt lekkasje i magen, dannelse av abcesser, nevrotisk tarm og multiorgansyk. De har lagt med åpen buk i lang tid.. De som har overlevd har vært respiratorpasienter i ukesvis. Operert utallige ganger i magen, så magen tåler rett og slett ikke flere operasjoner. Graviditeter i fremtiden kan de bare glemme. Når man blir operert så mange ganger i magen (pga komplikasjoner), dannes adheranser og innvekst, derfor fremtidige operasjoner i magen utelukkes helt. Mange leger uttaler at gastric bypass er vår tids lobektomi. Så stygge er komplikasjonene. Så bitt råd er å prøve noe annet, ønsker deg masse lykke til videre!Anonymous poster hash: 1f52d...7e9 Du jobber på intensiven og vet ikke forskjell på Gastric Bypass og Gastric Sleeve som hun snakker om? Jeg var også stor og deprimert for 1 år siden. Nå er jeg ingen av delene. Hadde Sleeve operasjon for 1 år siden, og gått ned nærmere 40 kg,Jjeg tar masse blodprøver hver tredje måned, og alle prøver er perfekte og helt fine.Formen, energien og humøret er på topp. Jeg har fått et helt nytt liv etter slankeoperasjonen, ingen komplikasjoner, og god oppfølgning fra lege. Jeg anbefaler operasjon på det varmeste. Anonymous poster hash: dd204...872
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #16 Skrevet 13. februar 2015 Jeg har gått ned 70 kg uten operasjon. Jeg sier ikke du ikke skal ta den operasjonen, men se om du kan få hjelp og oppfølging for å gå ned i vekt før du gjør det. Kan godt svare på ting om det er noe du lurer på Anonymous poster hash: 36e39...c50
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #17 Skrevet 13. februar 2015 Søsteren min tenkte som deg, hun var 90 kg + unna det hun burde veie (om man gikk etter maksvekten hun burde ha) nå er det 2 år siden, hun har gått ned 64 kg så langt.. Hun trener ikke på studio, men har funnet glede i å gå turer, hun gikk ikke fort i starten, eller langt, og handlet etter hun hadde gått turen sin og spist et passende måltid, fant det slik lettere å velge rett mat.Samtidig spiser hun ikke annen middag enn før, men flinkere med å porsjonere maten sin, og små snacksingen stoppet hun helt med 3 mnd inn i vekttapet.. Jeg går nå ned i vekt med hennes måte å gjøre det på, 38 kg unna mål når jeg startet, nå er jeg 30 kg fra målet mitt, 2,5 mnd etter jeg startet dette.. Gjør det på egenhånd jeg også, gjorde hun også.. Tøft å motivere seg selv i starten, men det går bedre, om man bare holder fast på rutiner i starten, for så å bli litt løsere i det etter hvert som man føler seg trygg på at en ikke vil glippe. Anonymous poster hash: 7d3d3...7b0
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #18 Skrevet 13. februar 2015 Min annbefaling er at du blir hennevist ogblir satt i kø til operasjon. Det tar halvannet til 2 år, og den tiden kan du jo bruke til å prøve å gå ned. Greier du det avlyses operasjonen. Men ikke vent å prøv i flere r, for så å bli satt på ventelista..........da er halve liver over.------ Anonymous poster hash: bebb9...02f
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #19 Skrevet 13. februar 2015 Huff, gjør hva som helst, men ikke operasjon. Jeg kjenner så mange som har gjort dette, og det har vært masse komplikasjoner. De sliter med dumping, diareer, oppkast, sure oppstøt, håravfall??, kroniske magesmerter, syreskadede tenner you name it. Et par har blitt operert for tarmslyng i etterkant osv osv. Gjør det heller på den vanlige måten, men regn med at det blir som å gå på kur for resten av livet. Etter vekttapet må du for bestandig tenke på at du ikke må legge på deg, for kroppen vil opp opp opp i vekt igjen dessverre. Det blir en livsstil. Klart du må kose deg, men med måte. Anonymous poster hash: 6c2c5...978
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #20 Skrevet 13. februar 2015 Tusen takk igjen for mange flotte svar Og all ære til dere som har klart å gå ned mye uten operasjon Selvfølgelig vil jeg klare dette uten operasjon, men akkurat nå ser jeg ikke hvordan jeg skal klare det.. Når jeg har prøvd tidligere så har jeg holdt på knapt en uke, så er det tilbake til gamle trakter... Men, med hjelp fra overvektsklinikken og psykolog så er det vel en mulighet... Jeg har klart å slutte med cola i det minste.. Det er sjokoladen som tar knekken på meg nå.. Og legen mener jeg spiser for lite og feil.. I løpet av en dag blir det som oftest bare middag i tillegg til sjokolader over en lav sko.. Og absolutt ingen aktivitet. Det blir vanskeligere og vanskeligere for å komme seg ut døren.. Litt pga angsten, men mest pga det er tungt å bevege seg.. Andpusten av 13 trappetrinn opp trappen hjemme.. Jeg skjønner jo alvoret, og uansett hvor mange ganger jeg blir sparket i baken så hjelper det ikke... Så innerst inne så håper jeg at ved hjelp av psykolog/lege klarer å få hodet mitt på rett kjøl... Jeg skal til fastlegen min på tirsdag, så skal høre med han om han vet om noe tilbud her i kommunen.... Igjen tusen tusen takk hi Anonymous poster hash: a9453...1f5
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2015 #21 Skrevet 14. februar 2015 Jeg tror ikke det er sjokoladen du egentlig er avhengig av, jeg tror det er sukkeret i sjokoladen. Hvis du foretrekker sjokolader med mye melk i også, så kan det være du ikke tåler melkeproteinet, det kan gi en form for "rus"følelse hos de som ikke tåler det. Mååå du ha sjokolade og det virkelig er sjokoladen du føler du må ha så bør du få sjekket deg for ulike mangler hos legen, få med alle mineralene. Du kan ha en ubalanse mellom mineraler, f.eks. kobber og sink, lite magnesium e.l. Er det virkelig sjokoladen du føler du må ha så vil du bli fornøyd med å spise mørk sjokolade, type 85-90 % mørk sjokolade. Om ikke det føles tilfredsstillende så er du trolig sukkeravhengig. Be legen også å sjekke langtidsblodsukkeret ditt, for det er meget mulig at du har insulinresistens og er på grensen til diabetes. I så fall må du spise mat som holder blodsukkeret ditt stabilt for å greie å gå ned i vekt. Ustabilt blodsukker (som du får av å spise for lite riktig mat og for mye sukker) vil føre til at du legger på deg, kroppens mekanismer for å stoppe fett-tap og å fremme fett-lagring aktiveres når blodsukkeret er på berg- og dalbane døgnet rundt. Får du kontroll på blodsukkeret ditt så vil også suget etter sjokoladen forsvinne. Be legen din henvise deg til ernæringsterapeut/-fysiolog. I tillegg kan du, som en over her nevnte, sjekke om kommunen din har Aktiv på dagtid, de kjører ofte kostveiledning for overvektige, samt trening. Kostet i fjor 300 kr pr halvår i min kommune, vet jeg, da kan du være med på så mange aktiviteter du vil samt få slike kostveiledningskurs gratis. Anonymous poster hash: 1a311...ce1
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2015 #22 Skrevet 14. februar 2015 Hva med type "helsefare" hvor man kan være i uker/mnd og få god oppfølging? Når man kommer hjem tror jeg det er superviktig med god oppfølging av fastlege. Her vi bor er det også en overvektspoliklinikk på sykehuset, vet mange er fornøyd der. Men anbefaler jeg absolutt ikke slankeoperasjon!!! Kan virke som skremselspropaganda, men jeg jobber på intensivavdeling og har sett noen helt forferdelig komplikasjoner etter slankeoperasjoner de siste årene. Det har blitt lekkasje i magen, dannelse av abcesser, nevrotisk tarm og multiorgansyk. De har lagt med åpen buk i lang tid.. De som har overlevd har vært respiratorpasienter i ukesvis. Operert utallige ganger i magen, så magen tåler rett og slett ikke flere operasjoner. Graviditeter i fremtiden kan de bare glemme. Når man blir operert så mange ganger i magen (pga komplikasjoner), dannes adheranser og innvekst, derfor fremtidige operasjoner i magen utelukkes helt. Mange leger uttaler at gastric bypass er vår tids lobektomi. Så stygge er komplikasjonene. Så bitt råd er å prøve noe annet, ønsker deg masse lykke til videre!Anonymous poster hash: 1f52d...7e9 Du jobber på intensiven og vet ikke forskjell på Gastric Bypass og Gastric Sleeve som hun snakker om? Jeg var også stor og deprimert for 1 år siden. Nå er jeg ingen av delene. Hadde Sleeve operasjon for 1 år siden, og gått ned nærmere 40 kg,Jjeg tar masse blodprøver hver tredje måned, og alle prøver er perfekte og helt fine.Formen, energien og humøret er på topp. Jeg har fått et helt nytt liv etter slankeoperasjonen, ingen komplikasjoner, og god oppfølgning fra lege. Jeg anbefaler operasjon på det varmeste.Anonymous poster hash: dd204...872 Joda, jeg vet forskjell! Men komplikasjonene er like store og like alvorlige, hvis man er uheldig, ved begge typer operasjoner. Har sett abcesser, fisteldannelser, friluft i buken, tarmnekrose etc., ved begge typer operasjoner. Anonymous poster hash: 1f52d...7e9
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2015 #23 Skrevet 14. februar 2015 Uansett så må du bryte sjokolademønsteret. Jeg har selv slanket meg på sjokolade. Hvis det er det som er det du elsker så start den første tiden slik. Når du går ned blir du å tenke annerledes, samtidig som du blir lei sjokolade! Man blir lei av alt, kanskje du trenger den overdosen? (Ta vitamintabletter samtidig så du ikke får mangler.) Hold deg til 1-1,5 plate stratos pr dag. (Sjekk hvor mye kalorier det er i den). Maks 15-1600 pr dag. Spis en bit med jevne mellomrom. Så går du en tur pr dag, start smått. Trening er ikke kilo men gram. Å gå hjelper på forbrenningen. Kjenner ei som hev seg på colaflaska med en gang hun kom ut fra slankeoperasjon. Hun forventet at hun kunne spise samme møkkamaten som før og gå ned samtidig. Hun gikk ned 15-20 kg i starten, og este ut igjen. Nå større enn noensinne. (Hun er temmelig svær da, nærmere 200 kg.) Så slankeoperasjon hjelper ikke hvis ikke man forstår at man må legge om livet sitt. Problemet med en slik operasjon er at man kan få negative ting med på kjøpet. Enten mangler av vitaminer eller andre sykdommer. Det er vanskelig å bryte et mønster man har levd med i årevis. Jeg brøt mitt mønster som gravid, og lot meg selv spise alt jeg hadde lyst på. Utrolig deilig!, men veldig surt da jeg måtte snu tankegangen etter fødsel. Det var kanskje 6-7 mnd med fritt inntak, ikke mange år, og jeg brukte en uke på å snu tankemønsteret mitt tilbake til "-tenk over hva du putter i munnen". Og den uken var tung, for det var så mye enklere å ikke tenke i det hele tatt. For det er jo det de overvektige ikke gjør, "nå har jeg spist nok for i dag" "nå har jeg spist 2 kakestykker, så da bør jeg spise en halv skive til kvelds - ikke 3" "jeg bør ikke spise hele potetgullposen men dele den på flere dager" Men når mønsteret først er snudd er det lett. Vær tålmodig og regn med flere uker der du sliter med å ta rette valg Anonymous poster hash: b1ade...0ae
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2015 #24 Skrevet 14. februar 2015 Uansett så må du bryte sjokolademønsteret. Jeg har selv slanket meg på sjokolade. Hvis det er det som er det du elsker så start den første tiden slik. Når du går ned blir du å tenke annerledes, samtidig som du blir lei sjokolade! Man blir lei av alt, kanskje du trenger den overdosen? (Ta vitamintabletter samtidig så du ikke får mangler.) Hold deg til 1-1,5 plate stratos pr dag. (Sjekk hvor mye kalorier det er i den). Maks 15-1600 pr dag. Spis en bit med jevne mellomrom. Så går du en tur pr dag, start smått. Trening er ikke kilo men gram. Å gå hjelper på forbrenningen. Kjenner ei som hev seg på colaflaska med en gang hun kom ut fra slankeoperasjon. Hun forventet at hun kunne spise samme møkkamaten som før og gå ned samtidig. Hun gikk ned 15-20 kg i starten, og este ut igjen. Nå større enn noensinne. (Hun er temmelig svær da, nærmere 200 kg.) Så slankeoperasjon hjelper ikke hvis ikke man forstår at man må legge om livet sitt. Problemet med en slik operasjon er at man kan få negative ting med på kjøpet. Enten mangler av vitaminer eller andre sykdommer. Det er vanskelig å bryte et mønster man har levd med i årevis. Jeg brøt mitt mønster som gravid, og lot meg selv spise alt jeg hadde lyst på. Utrolig deilig!, men veldig surt da jeg måtte snu tankegangen etter fødsel. Det var kanskje 6-7 mnd med fritt inntak, ikke mange år, og jeg brukte en uke på å snu tankemønsteret mitt tilbake til "-tenk over hva du putter i munnen". Og den uken var tung, for det var så mye enklere å ikke tenke i det hele tatt. For det er jo det de overvektige ikke gjør, "nå har jeg spist nok for i dag" "nå har jeg spist 2 kakestykker, så da bør jeg spise en halv skive til kvelds - ikke 3" "jeg bør ikke spise hele potetgullposen men dele den på flere dager" Men når mønsteret først er snudd er det lett. Vær tålmodig og regn med flere uker der du sliter med å ta rette valg Anonymous poster hash: b1ade...0ae Unnskyld at jeg sier det - men det å skulle slanke seg på sjokolade er et idiotisk råd!! Mulig det fungerte for deg, men for de fleste sukkeravhengige så vil det ha motsatt effekt fordi man ikke tar tak i problemet, ikke får i seg riktig og nok næring. Sorry, men bare sjokolade og noen vitamintabletter, er ikke bra nok!!! Hvis Hi er insulinresistent - som de fleste så overvektige er - så vil rådet ditt kunne bikke henne rett inn i en diabetesdiagnose! Du har helt rett i at man må bryte mønsteret, og at når det først er gjort så er det ganske enkelt. Men å bryte et dårlig mønster med enda dårligere mønster, det er ikke måten å få varige og sunne resultater! HI - ikke lytt til dette rådet! Du risikerer å bli enda større, bli enda mer sukkeravhengig og få større spiseproblemer fordi ubalansen i kroppen din blir langt større. At det gikk bra med annie over her er ikke fordi hun valgte en god løsning. Det du, HI, må finne er en varig løsning. Da vil du ikke bare gå ned i vekt, men du vil forbli normalvektig. Så les innlegget jeg skrev over her igjen, det er i hvert fall riktig sted å begynne. Anonymous poster hash: 1a311...ce1
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2015 #25 Skrevet 14. februar 2015 Ville bare si noe ang sjokolade. Jeg har gått ned 15 kg og holdt målvekt lenge. Jeg spiser mørk sjokolade nesten daglig. Startet med 70% kakao, og gikk over til 86% når den ble "for god." Det er energitett (mye kakaofett, lite sukker), men også fullt med antioksidanter, så jeg regner det som en del av kostholdet mitt. For meg er sukkeret storskurken. Det hjelper meg veldig å ha denne skyldfrie kosen. Føler meg ikke frarøvet, og stresser dermed mindre. Anonymous poster hash: f3bd8...3c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå