Urwa Skrevet 12. februar 2015 #26 Skrevet 12. februar 2015 Jeg har født barn både som 19-åring og 36-åring. Følte ingen forskjell. Lykke til👍
Elsker livet Skrevet 12. februar 2015 #27 Skrevet 12. februar 2015 Noen "gamlinger" mister evnen til å bruke folkeskikk eller tenke uten for firkanten sin. Du får be henne lese litt statistikk de siste 2-3 hundre årene, så kan dere finne ut om det er veldig unormalt å få et barn når man har passert 30, selv om man har begge kjønn fra før. 30 åringer er jeg ikke gamle nå til dags. Hva da med henne? Skulle du kommentert hver gang hun gikk til tannlegen: "Er det ikke litt unødvendig å bruke mer penger på de gamle stubbene?" - "Er det ikke litt risikabelt å dra på ferie i din alder? Du må ikke slite deg ut. Tenk om noe skjer noe med hoftene eller hjertet når du er langt hjemmefra? Eldre har lett for å bli dehydrerte i varmere strøk!" Ikke bry deg du. Jeg hadde konsekvent svart at 30 åringer er ikke gamle nå til dags. Sannsynligvis har vi ikke kommet lengre enn 1/3 av livet, og for mange knapt nok det.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #28 Skrevet 12. februar 2015 Hils fra meg og si at det der er bare tull. 33 var kanskje gammelt på 70-tallet, men i dag er det vel bare et par år eldre enn gjennomsnittsalder på førstegangs?!Jeg har en ettåring nå og er 46, ikke mer sliten nå enn som tyveåring. Takler bla nattevakt bedre nå. stakkars unge som har en så gammel mor Anonymous poster hash: 82b16...2d3 Du er 21 år. Maks. For deg er alle over 30 fossiler. Anonymous poster hash: 7c659...cde
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #29 Skrevet 13. februar 2015 Noe av det samme her, men svigermor var 40 år da hun fikk mannen min så alder kan hun ikke si noe på. Fra henne er det mer: åh, jeg er så glad det ikke er meg, jeg skjønner ikke at du orker, hva tenkte du på da du valgte å gå gjenom dette igjen, det er så grusomt å gå gravid, stakkars deg, gruer du deg ikke til fødselen, jeg orker ikke tenke på de forferdelige smertene du skal gjennom osv osv. Anonymous poster hash: 4bdcd...070
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #30 Skrevet 13. februar 2015 Hils fra meg og si at det der er bare tull. 33 var kanskje gammelt på 70-tallet, men i dag er det vel bare et par år eldre enn gjennomsnittsalder på førstegangs?!Jeg har en ettåring nå og er 46, ikke mer sliten nå enn som tyveåring. Takler bla nattevakt bedre nå. stakkars unge som har en så gammel mor Anonymous poster hash: 82b16...2d3 Du er 21 år. Maks. For deg er alle over 30 fossiler. Anonymous poster hash: 7c659...cde Jeg er 32 og helt enig. 46 er jo bestemoralder Anonymous poster hash: 1dfd8...d22
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #31 Skrevet 13. februar 2015 Hils fra meg og si at det der er bare tull. 33 var kanskje gammelt på 70-tallet, men i dag er det vel bare et par år eldre enn gjennomsnittsalder på førstegangs?!Jeg har en ettåring nå og er 46, ikke mer sliten nå enn som tyveåring. Takler bla nattevakt bedre nå. stakkars unge som har en så gammel mor Anonymous poster hash: 82b16...2d3 Du er 21 år. Maks. For deg er alle over 30 fossiler. Anonymous poster hash: 7c659...cde Jeg er 32 og helt enig. 46 er jo bestemoralder Anonymous poster hash: 1dfd8...d22 Heller en "gammel mor" enn en som er så trangsynt og dømmende som deg Anonymous poster hash: 7c659...cde
Gjest Julia1984 Skrevet 13. februar 2015 #32 Skrevet 13. februar 2015 Jeg hadde en elev i 9 klasse for 3 år siden som fikk datteren da de var 45 og 49 tror jeg det var. Maken til omsorgsfulle, pliktoppfyllende og foreldre som var 100% tilstede har jeg sjelden vært borti. Foreldrene arrangerte klassefester på skolen og hadde åpent hus for datterens venner. Datteren var hvertfall ikke flau over foreldrene sine. Ikke døm foreldre etter alder. Skal man dømme bør man heller dømme etter omsorgsevne og tilstedeværelse i Barnas liv.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #33 Skrevet 13. februar 2015 Hils fra meg og si at det der er bare tull. 33 var kanskje gammelt på 70-tallet, men i dag er det vel bare et par år eldre enn gjennomsnittsalder på førstegangs?!Jeg har en ettåring nå og er 46, ikke mer sliten nå enn som tyveåring. Takler bla nattevakt bedre nå. stakkars unge som har en så gammel mor Anonymous poster hash: 82b16...2d3 Du er 21 år. Maks. For deg er alle over 30 fossiler. Anonymous poster hash: 7c659...cde Jeg er 32 og helt enig. 46 er jo bestemoralder Anonymous poster hash: 1dfd8...d22 Heller en "gammel mor" enn en som er så trangsynt og dømmende som deg Anonymous poster hash: 7c659...cde Heller en trangsynt mor enn en mor som dør før du blir konfirmert. Forresten så er det to anonyme du diskuterer med Anonymous poster hash: 1dfd8...d22
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #34 Skrevet 13. februar 2015 Hils fra meg og si at det der er bare tull. 33 var kanskje gammelt på 70-tallet, men i dag er det vel bare et par år eldre enn gjennomsnittsalder på førstegangs?!Jeg har en ettåring nå og er 46, ikke mer sliten nå enn som tyveåring. Takler bla nattevakt bedre nå. stakkars unge som har en så gammel mor Anonymous poster hash: 82b16...2d3 Du er 21 år. Maks. For deg er alle over 30 fossiler.Anonymous poster hash: 7c659...cde Jeg er 32 og helt enig. 46 er jo bestemoralderAnonymous poster hash: 1dfd8...d22 Heller en "gammel mor" enn en som er så trangsynt og dømmende som degAnonymous poster hash: 7c659...cde Heller en trangsynt mor enn en mor som dør før du blir konfirmert. Forresten så er det to anonyme du diskuterer medAnonymous poster hash: 1dfd8...d22 sist jeg sjekket så er det økt levealder her innsette landet og det er ikke vanlig at man dør som 60 åring! Så du mener at hvis man er blitt mor som 45 åring, så må ungen belage seg på at mor er dø innen konfirmasjonsalder? *rister på huset* Anonymous poster hash: 6fb8d...2ed
Gjest Runforit Skrevet 13. februar 2015 #35 Skrevet 13. februar 2015 Her var det vill jubel da jeg ble gravid...snart død jeg da med mine 33 år
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #36 Skrevet 13. februar 2015 Foreldrene mine fikk meg da de var 22 og 29 år. Begge er døde i dag. Mannen min har foreldre som fikk han da de var i 40 års alder. Begge er friske, oppegående besteforeldre som følger opp barnebarna sine og er masse tilstede i livene deres. Anonymous poster hash: 7c659...cde
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #37 Skrevet 13. februar 2015 Gammel ? Langt ifra!! Jeg var like gammel som deg da jeg også fikk nr 3. Graviditeten gikk fint, og fødselen gikk som en drøm. Svigers og alle andre var superhappy for oss!! Gratulerer, kos deg og lykke til!! 😊 Anonymous poster hash: 71c17...d2c
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #38 Skrevet 13. februar 2015 Ja, jeg føler meg på ingen måte gammel med mine 33 år...jeg har brukt tiden godt føler jeg og har fått meg en god utdannelse samtidig som jeg nå bli tre barns mor. Svigermor er nok bare av den typen som hele tiden må komme med små stikk til meg, når jeg tenker på det så er det ikke bare i forhold til alderen min og meg som mor..det kommer små stikk på det meste jeg har foretatt meg de siste ti årene. Hver enkelt må bestemme når en ønsker seg barn, kommer vell mye an på livssituasjon. Ser at det ble endel angrep på noen av de voksne mødrene her inne og føler at det er totalt unødvendig. Som pedagog kjenner jeg til mødre i alle aldre og alder har ingenting å si i forhold til om en er en god mor eller ei... Men takk for mye støtte dere Alltid godt å få bekreftet at det ikke er meg men svigermor, haha HI Anonymous poster hash: dcab7...0d9
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #39 Skrevet 13. februar 2015 Hils fra meg og si at det der er bare tull. 33 var kanskje gammelt på 70-tallet, men i dag er det vel bare et par år eldre enn gjennomsnittsalder på førstegangs?!Jeg har en ettåring nå og er 46, ikke mer sliten nå enn som tyveåring. Takler bla nattevakt bedre nå.stakkars unge som har en så gammel mor Anonymous poster hash: 82b16...2d3 Du er 21 år. Maks. For deg er alle over 30 fossiler. Anonymous poster hash: 7c659...cde Jeg er 32 og helt enig. 46 er jo bestemoralder Anonymous poster hash: 1dfd8...d22 Heller en "gammel mor" enn en som er så trangsynt og dømmende som deg Anonymous poster hash: 7c659...cde Heller en trangsynt mor enn en mor som dør før du blir konfirmert. Forresten så er det to anonyme du diskuterer med Anonymous poster hash: 1dfd8...d22 Klippet fra folkehelseinstituttet sine nettsider: I 2013 var forventet levealder 83,6 år for kvinner og 79,7 år for menn Jeg var 35 år da jeg fikk yngste barnet selv, og vil ikke ha flere nå, men jeg ser ikke noe galt i at noen velger å få barn helt til de blir over 40 altså. Så lenge det har vært mennesker på jorda har de fått barn i hele sin fruktbare del av livet, og det har ikke vært uvanlig å få barn helt til man kommer opp i 40-årene. Min svigermor var 40 da hun fikk mannen min, nå er hun 86, så hun døde ikke før han ble konfirmert ihvertfall. Men venninnen min mistet mammaen sin i hjerneblødning da vi gikk på barneskolen, og mammaen hennes fikk henne da hun var 23 år. Man har ingen garantier. Naboen her fikk barn da hun var 42 år, nå er det barnet 8 år. Den mammaen er en skikkelig friskus, full av energi, pågangsmot og godt humør. Hun er med på alt, jobber fullt, trener 4-5 ganger i uker, følger opp barnet 100% og sitter i fau, er foreldrekontakt, har div verv i idrettslaget til datteren, står alltid først og drar igang dugnader, turer og aktiviteter. Barnet har venner med hjem, venner på overnatting, har med venner i svømmehallen, på kino og på bowling. Dama er 50 og er som en duracellkanin, virkelig beundringsverdig. Alder er bare et tall! Anonymous poster hash: 4bdcd...070
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #40 Skrevet 13. februar 2015 Jeg tenker at p-pillen og andre prevensjonsmidler har gitt oss så mye frihet ift valg av tidspunkt for å bli gravid at vi har glemt hvordan det er å la naturen bestemme og er blitt utrolig dømmende når det gjelder "riktig" alder for å få barn. Man er fort for ung eller for gammel i andres øyne. Det er faktisk ikke så lenge siden ungene kom når de kom. Selv kommer jeg fra et land som hadde sterk katolsk tradisjon inntil 60-tallet. Resultatet ble temmelig store familier med fødsler over et spenn som vi ikke helt ser for oss lenger: Mormor: 6 barn mellom 25 (giftet seg gammel) og 45 Farmor: 8 barn med maks 18 mndr mellom, sistemann ut like før 40 Moren til en onkel: 21 barn over 25 års periode (2 tvillingpar). Sistemann ut når hunnvar 44 år. Hun lever enda, passerte nettopp 100... Nærmere oss i tid, min svigermor fikk mannen min like passert 40. Nokså uplanlagt, men de var friske og unge til sinns, og mannen hadde en fin barndom. Svigerfar dødde i forfjor, da var mannen passert 40 år og for lengst konfirmert. I mine simple øyne, blir man gravid på naturlig vis er man ikke for gammel til å få barn. Naturen vet jo på et vis hva den gjør. Når det gjelder de som får medisinsk hjelp til å bli gravid, liker jeg å tro at man ikke går gjennom en slik prosess dersom man ikke er i stand til å ta vare på barnet som kommer. Anonymous poster hash: 7f732...f30
Giss Skrevet 13. februar 2015 #41 Skrevet 13. februar 2015 Hun terper konstant på hvor modig hun synes jeg er som orker å gå gravid en gang til...jeg er jo tross alt blitt 33 år gammel! At jeg i det hele tatt vil ha et tredje barn er jo utrolig i og med at vi har vært så heldig å få en av hvert kjønn fra før, så hvorfor vi skal ha flere er jo bare uforståelig. Er jeg virkelig blitt så gammel? Er i uke 28 nå og vi har en datter på 6 år og en sønn på 4 år som gleder seg veldig til å få en baby i hus. Forstår ikke helt agendaen hennes ved å konstant kommentere alderen min og hvor sliten jeg kommer til å være..eller hvor gammel jeg er før jeg får "friheten" tilbake.... Anonymous poster hash: dcab7...0d9 Høres ut som om hun desperat forsøker selv å føle seg yngre - det er min første tanke. Selvfølgelig er du ikke for gammel! Langt fra! - og når barnet starter på skolen vil du oppdage at du er langt fra den eldste mammaen der. Ang. å få nr 3: Så heldig du er! Skulle gjerne hatt tre selv.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #42 Skrevet 13. februar 2015 Tenker jo litt som dere, det er jo mer vanlig å få barn i 30-årene nå enn det var tidligere når hun poppet dem ut. Men argumentet om at jeg bør være fornøyd med en av hvert kjønn forstår jeg bare ikke...er det ikke lov til å få flere da? er vi litt grådige som ønsker oss en stor familie og som elsker å være med barna våres så mye som mulig? Hun sliter endel med å bli eldre selv og har passert 60 for et par år siden...tror hun føler seg bedre ved å minne meg på at jeg også begynner å dra på årene, å være ung og vakker har alltid vært viktig for henne.. HI Anonymous poster hash: dcab7...0d9 Haha, skulle tatt seg ut hvis jeg sa til mannen at jeg har jo en av hvert kjønn fra før, så da skal vi ikke ha felles barn, siden jeg skal være fornøyd Anonymous poster hash: 3515f...164
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #43 Skrevet 13. februar 2015 Jeg tenker at p-pillen og andre prevensjonsmidler har gitt oss så mye frihet ift valg av tidspunkt for å bli gravid at vi har glemt hvordan det er å la naturen bestemme og er blitt utrolig dømmende når det gjelder "riktig" alder for å få barn. Man er fort for ung eller for gammel i andres øyne. Det er faktisk ikke så lenge siden ungene kom når de kom. Selv kommer jeg fra et land som hadde sterk katolsk tradisjon inntil 60-tallet. Resultatet ble temmelig store familier med fødsler over et spenn som vi ikke helt ser for oss lenger: Mormor: 6 barn mellom 25 (giftet seg gammel) og 45 Farmor: 8 barn med maks 18 mndr mellom, sistemann ut like før 40 Moren til en onkel: 21 barn over 25 års periode (2 tvillingpar). Sistemann ut når hunnvar 44 år. Hun lever enda, passerte nettopp 100... Nærmere oss i tid, min svigermor fikk mannen min like passert 40. Nokså uplanlagt, men de var friske og unge til sinns, og mannen hadde en fin barndom. Svigerfar dødde i forfjor, da var mannen passert 40 år og for lengst konfirmert. I mine simple øyne, blir man gravid på naturlig vis er man ikke for gammel til å få barn. Naturen vet jo på et vis hva den gjør. Når det gjelder de som får medisinsk hjelp til å bli gravid, liker jeg å tro at man ikke går gjennom en slik prosess dersom man ikke er i stand til å ta vare på barnet som kommer. Anonymous poster hash: 7f732...f30 Enig. Dessuten viser forskning at de som får barn(naturlig) når de er godt voksne statistisk lever lenger, sånn som hun du nevner på 100. Min eldste er 18, og største og minste har et fint og nært forhold. Ingen har noen garanti for hvor lenge de lever, men en stor og sammensveiset familie er en god forsikring mot ensomhet. Anonymous poster hash: 654bb...bc1
Leirha Skrevet 13. februar 2015 #44 Skrevet 13. februar 2015 Så slitsomt!Jeg var 33 år da jeg fikk min tredje og jeg blir nå 36 når jeg får min fjerde.Føler meg aldeles ikke for gammel.Du får minne henne om at det er andre tider nå enn da hun var ung og fikk barn.Vi lever lenger idag og er stort sett frsiskere og de fleste barn vil ha foreldrene sine mye lenger enn barn fikk ha før. selv om vi er "eldre" foreldre.Jeg ville sagt noe til henne, for det er ikke noe greit for deg å høre dette gnålet hennes.
Villbringebringebær Skrevet 13. februar 2015 #45 Skrevet 13. februar 2015 Tenker jo litt som dere, det er jo mer vanlig å få barn i 30-årene nå enn det var tidligere når hun poppet dem ut. Men argumentet om at jeg bør være fornøyd med en av hvert kjønn forstår jeg bare ikke...er det ikke lov til å få flere da? er vi litt grådige som ønsker oss en stor familie og som elsker å være med barna våres så mye som mulig? Hun sliter endel med å bli eldre selv og har passert 60 for et par år siden...tror hun føler seg bedre ved å minne meg på at jeg også begynner å dra på årene, å være ung og vakker har alltid vært viktig for henne.. HI Anonymous poster hash: dcab7...0d9 Hahaha dra på årene? Du er da ung lenge til! Drit i svigermor som er litt misunnelig på at du er ung og sprek!
Giss Skrevet 13. februar 2015 #46 Skrevet 13. februar 2015 hehe..jeg fikk selv nr 3 da jeg var 30 og fikk høre av min bestemor på 75 at hun trodde jeg var ferdig med barn nå som jeg var 30 år gammel.. var tydeligvis gammel som 30 åring på hennes tid. Da har hun jo faktisk vært "gammel" i 45 år, over halvparten av livet sitt. Det er visst ingen grunn til å tenke sånn i dag heldigvis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå