mamma til adhd gutt<3 Skrevet 12. februar 2015 #1 Skrevet 12. februar 2015 Hvordan er det med bursdager hos dere? Her mener de fleste at det skal være alle jenter/ gutter/hele klassen... Men noen mener at vi ikke bør ha en slik regel.... Hvordan er det hos dere?
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #2 Skrevet 12. februar 2015 Selvsagt inviteres alle.. Anonymous poster hash: 49cc1...458
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #3 Skrevet 12. februar 2015 Inviterer selvsagt alle. Har aldri forstått meg på denne kjønnsinndelingen Anonymous poster hash: 2da76...567
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #4 Skrevet 12. februar 2015 Alle jenter til jentene og gutter til gutten. Anonymous poster hash: 0123f...ed9
Mamalarma Skrevet 12. februar 2015 #6 Skrevet 12. februar 2015 Noen i klassen til guttungen har invitert hele klassen, andre har bare invitert guttene. Og jentene har bare invitert jentene (regner med det, siden guttungen ikke har snakket om noen jentebursdag og det heller ikke har kommet invitasjon). Vi kommer til å invitere alle guttene (da blir de 9 stk fra klassen om alle kommer) samt 2 bestekompiser i en annen klasse. Så her er det alle av samme kjønn, eller hele klassen.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #7 Skrevet 12. februar 2015 Har bare bhg barn, men det har ikke vært nevnt noe om dette. Har ikke opplevd at noen ikke har invitert hele årskullet, men i mitt barns kull er de bare 5, så da inviterer de gjerne nabobarn eller noen fra kullet ovet og/eller under i tillegg. Og en har invitert hele bhg. Har ikke opplevd at noen har delt inn etter kjønn. Anonymous poster hash: 9ecb4...404
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #8 Skrevet 12. februar 2015 Alle eller ingen er reglen, men det er bestandig en 3-4 familier som tror det ikke gjelder for dem. Det jeg synes er vansklig er andre "fester", turer ol for ungene. Jeg regner med at alle er enige om at det er ok å la barna ha to venner på overnatting eller å ta med en venninne i svømmehallen, men hvor går grensen. Er det greit at de amme 4-5 jentene gjør morsomme ting sammen på fritiden stadig vekk, uten at de andre 5 -6 jentene blir invitert? Når gjelder egentlig "alle eller ingen"-reglen? Anonymous poster hash: b7653...b30
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #9 Skrevet 12. februar 2015 Voldsom (og misvisende) overskrift!!?? Her inviteres i all hovedsak enten hele klassen eller alle av samme kjønn, regelen ble anbefalt av læreren og foreldrene var enige. Bor sentralt i Oslo, de fleste bor i leilighet så det å invitere hele klassen på nærmere 30 er ofte ikke så lett. Det er kanskje 2-4 i klassen som inviterer alle. Anonymous poster hash: 075d2...22b
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #10 Skrevet 12. februar 2015 Alle jentene, eller alle guttene. De er altfor mange i klassene her til at jeg kan ha hele klassen hjemme. Anonymous poster hash: a7d44...283
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #11 Skrevet 12. februar 2015 Sånne regler bryr jeg meg ikke om men fordi det kun er 6 gutter i klassen er det enkelt følge den , men kun så lenge det er det bursdagbarnet vil. Om han får veninner , naboer eller venner i andre klassetrinn han heller er mer venn med vil vi mikse men selvfølgelig ikke utelate 2 og invitere 4 . Men invitere 2 av 4 med en nabo og god annen venn fra annet trinn det vil vi gjøre da. Han er ikke noe glad i å være med mange , er veldig sensitiv så hadde det vært 15 gutter i klassen ville han heller droppet å ville ha bursdag enn å ha alle oh det er for trist. Er hans bursdag og han skal være glad og fornøyd med opplegget den dagen. Da forstår vi selvfølgelig at dette går alle veier og at han kan risikere kun bli invitert i 2-3 i klassen istedet for alle og det er helt ok. Den kollektive greia nå for tida er latterlig. Virker som hver bursdag er hele klassens bursdag fremfor et barn spesielt... Anonymous poster hash: 13cb8...149
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #12 Skrevet 12. februar 2015 Alle jentene, eller alle guttene. De er altfor mange i klassene her til at jeg kan ha hele klassen hjemme. Anonymous poster hash: a7d44...283 Gutten bestemmer selv , og han vil be sine beste venner. ca 5 stk. Det er helt greit for meg , kan ikke betale for lekeland hvis han skulle bedt 30 stk !! Alle gjør det slik her , her om dagen ble ikke sønnen min bedt selv på en bursdag men bestevennene ble, han syntes det var greit nok , men... han hadde bedt denne gutten i sin forrige bursdag . Derfor syntes jeg ogsådet var litt rart men... man overlever det ! Anonymous poster hash: 06a64...1d3
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #13 Skrevet 12. februar 2015 Sånne regler bryr jeg meg ikke om men fordi det kun er 6 gutter i klassen er det enkelt følge den , men kun så lenge det er det bursdagbarnet vil. Om han får veninner , naboer eller venner i andre klassetrinn han heller er mer venn med vil vi mikse men selvfølgelig ikke utelate 2 og invitere 4 . Men invitere 2 av 4 med en nabo og god annen venn fra annet trinn det vil vi gjøre da. Han er ikke noe glad i å være med mange , er veldig sensitiv så hadde det vært 15 gutter i klassen ville han heller droppet å ville ha bursdag enn å ha alle oh det er for trist. Er hans bursdag og han skal være glad og fornøyd med opplegget den dagen. Da forstår vi selvfølgelig at dette går alle veier og at han kan risikere kun bli invitert i 2-3 i klassen istedet for alle og det er helt ok. Den kollektive greia nå for tida er latterlig. Virker som hver bursdag er hele klassens bursdag fremfor et barn spesielt... Anonymous poster hash: 13cb8...149 Med deres system kan han, eller noen andre, risikere å ikke bli invitert til noen. Anonymous poster hash: b7653...b30
IreneUtålmodig Skrevet 12. februar 2015 #14 Skrevet 12. februar 2015 For det meste alle guttene eller jentene I klassen, noen inviterer alle og noen få inviterer samme kjønn fra begge 3 klassene
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #15 Skrevet 12. februar 2015 Alle eller 1-2 er "min" regel. Er det bare 1-2, så skal disse leveres utenom skolen. Selvfølgelig, er det bare 3-4 gutter i hele klassen, så blir det Alle eller ingen. Som regel er det rundt 10 - 15 gutter i klassen... Anonymous poster hash: 1aaa9...77b
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #16 Skrevet 12. februar 2015 Praktiserer alle eller ingen frem til 10-års dagen, etter det får de velge om de vil finne på noe med bare de 2-3 nærmeste vennene eller fortsette å be alle. Jeg mener det er veldig viktig for klassemiljøet at alle bes de første 2-3 årene på skolen, i løpet av de første årene bygges det vennskap og relasjoner som skal vare i 10 år på skolen. Ingen skal føle seg utenfor eller bli utelatt disse viktige årene, alle skal være sammen på flere arenaer, bli kjent med hverandre på flere måter osv. Det var en utfordring med eldste her i huset for han er en stille og sjenert gutt som ikke trives så godt i store forsamlinger, samtidig som det var 17 gutter i klassen hvor minst 4 av dem var hyperaktive, men vi inviterte alle og sørget for at det ble en fin bursdag likevel (vi valgte da å ha utebursdag, spurte om noen foreldre i klassen ville være med å hjelpe, hadde flere "stasjoner" med aktiviteter de kunne drive med og prøvde holde flokken under kontroll uten at det ble for villt for vår egen sønn). Etter 10-årsdagen har hann bare hatt 2-3 kompiser på filmkveld med popcorn og overnatting. Har en datter i 2.klasse, og der er de 14 jenter i klassen. Synes det blir helt feil når ene klassevenninnen hadde bursdag her før jul og fikk beskjed om at hun bare fikk ha 10 stykker i bursdag (inkludert seg selv, så hun fikk invitere 9 da) fordi det var det de hadde plass til rundt spisestuebordet. Hun måtte da velge 9 av 13 jenter hun kunne invitere, min jente ble da en av de som ikke fikk invitasjon i garderoben den dagen. Hun tok det pent da, for hun er ikke mye sammen med akkurat denne jente og forsto at hun valgte de hun var mest sammen med, men likevel. Akkurat som barna bryr seg om hvor mange stoler det egentlig er plass til rundt et bort, noen krakker i tillegg og alle hadde vært fornøyd.... Anonymous poster hash: c861a...5c4
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #17 Skrevet 12. februar 2015 Ser jeg kommer til å gå mot normalen her, men... vi ber bare venner av barna. Ungene våre går ikke sammen med alle i klassen, ikke engang alle guttene eller alle jentene. Det betyr seff ikke at de er uvenner eller at det ligger noe annet under. Det er +/- 25 barn i de klassene vi har barn i, og da dannes det etterhvert naturlige vennskapsbånd, noen sterkere enn andre. De som inviteres i bursdag er de bursdagsbarnet vil tilbringe dagen sammen med. Altså er det en blanding av folk fra klassen, av og til fra en annen klasse, fra idrettslaget, venner i nabolaget og venner fra andre hobbyaktiviteter samt enkelte familievenner. Det er helt umulig å be hele klassen, hele laget, hele hobbyklubben, selv det er bare guttene eller bare jentene som blir invitert. Jeg synes heller ikke noe om å be noen bare fordi man går i samme klasse. Vi gjorde det en gang (andre klasse) og av 11 gutter var det EN som kom (naboen) og EN som ga beskjed om at han ikke kom (ungen til ei bekjent av meg). Er det noe jeg skal forsikre meg om så er det at det aldri skjer igjen hos oss. Da har jeg sagt det jeg mener så da er det vel bare å holde seg klar for pepper... Anonymous poster hash: aebed...ddb
Espoir Skrevet 12. februar 2015 #18 Skrevet 12. februar 2015 Det MÅ være alle eller ingen.Enten hele klassen/trinnet eller alle guttene/jentene. Og det må vare ut barneskolen. Hvis man ikke gjør det sånn er det en STOR fare for at ett elle rnoen få barn ALDRI blir bedt i noens bursdag, fordi alle bare skal invitere sine "nærmeste". Og det kan bare ikke skje - alle vet hvor ulykelig sånt er for barn. Og det er selvsagt like trist for en 11-åring som for en åtteåring. har man ikke plass, må man feire på skolen eller et annet sted. Har man ikke råd til å invitere så mange på leos lekeland eller lign. så dropper man Leos lekeland. Når det gjelder andre ting, blir det uansett sånn at de som er mest sammen gjør ting med hverandre - inviterer bestevennene på overnatting, kino osv. Men hvis alle i det minste får komme i bursdagene, ungår man en hel drøss med triste, ensomme, ulykkelige små gutter og jenter.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #19 Skrevet 12. februar 2015 Man velger å invitere i forhold til hva som er naturlig ut i fra gruppering og hva man har plass til og ønsker. Om det er kjønn, vennegrupper eller annet spiller ingen rolle bare det ikke er slik at det er en eller noen helt få som ikke blir invitert. Vi har plass til 22 barn hos oss (klassen), men vi velger å invitere bare jentene. Det er fordi det også er noen venner fra utenfor skolen som blir invitert (4 jenter til). Anonymous poster hash: 8ebb7...be6
Roheryn Skrevet 12. februar 2015 #20 Skrevet 12. februar 2015 Her er 2/3 av klassen jenter, så å dele etter kjønn blir litt rart enten man har gutt eller jente. Løsningen for alle hittil (1. Kl) har vært å slå sammen de som har bursdag på ca samme tid, invitere alle og låne gymsalen (som vi får låne gratis hvis hele klassen er invitert). Ungene kan løpe og herje, opprydningen blir forholdsvis enkel, arbeidet fordeles på flere foreldre og man slipper å ta stilling til hvem man skal invitere. Genial løsning når man får prøvd det :-)
3 i april Skrevet 12. februar 2015 #21 Skrevet 12. februar 2015 Her inviteres enten alle, alle jentene eller alle guttene. På skolen gjelder det samme, men her er det 2 klasser i første klasse. Ser at noen invitere begge klassene, da vi kan få låne gymsalen på skolen gratis. Men de fleste inviterer enten alle guttene eller alle jentene.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #22 Skrevet 12. februar 2015 Her er 2/3 av klassen jenter, så å dele etter kjønn blir litt rart enten man har gutt eller jente. Løsningen for alle hittil (1. Kl) har vært å slå sammen de som har bursdag på ca samme tid, invitere alle og låne gymsalen (som vi får låne gratis hvis hele klassen er invitert). Ungene kan løpe og herje, opprydningen blir forholdsvis enkel, arbeidet fordeles på flere foreldre og man slipper å ta stilling til hvem man skal invitere. Genial løsning når man får prøvd det :-) Blir det? Vi var 14 jenter og 7 gutter, og det var helt vanlig å dele etter kjønn. Men litt fint at noen tenker sånn, her er det nå en klasse hvor det bare er 1 jente, og hun blir aldri invitert i bursdager. Hverken foreldrene til guttene i klassen eller til jentene i klassene over og under føler noe ansvar for å inkludere henne. Anonymous poster hash: 9ecb4...404
Serepta Skrevet 12. februar 2015 #23 Skrevet 12. februar 2015 På skolen inviteres enten alle guttene/jentene - eller hele klassen. I tillegg har mine invitert et par nabobarn de leker med, men som går på andre klassetrinn.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #24 Skrevet 12. februar 2015 kun 2-3 han er mest sammens med.. han vil gjerne ha dyre bursdager, fyller 12 i mars. er 13 gutter i klasse,så ingen som blir utestengt Anonymous poster hash: b21fe...f39
Jenny** Skrevet 12. februar 2015 #25 Skrevet 12. februar 2015 På skolen vår inviteres alle jentene/guttene eller hele klassen. Syns det er en flott ordning. På den måten faller ingen på utsiden og kanskje aldri blir bedt i bursdag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå