Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #26 Skrevet 11. februar 2015 Lureri? Dere kan ikke låne mer enn dere kan betjene noen steder. Senk kravene og finn noe dere har råd til. Selvsagt kan man ikke det og det forstår jeg. Men jeg syns likevel at det er unødvendig å "reklamere" med at disse lånene er beregnet for vanskeligstilte familier og enslige, og så er det nettopp disse som ikke kan betjene lånet. For vår del skjedde det noe uforutsett som gjorde at vi har endt her vi er. Og senke kravene? Vi har ikke andre krav enn at det må være plass til oss, men når til og med nedslitte rønner ligger på 4-5 mill, er det ikke mye å gjøre.. hi Anonymous poster hash: efbf7...64d billigere område, dele soverom.... der er MANGE som får disse lånene når de ikke ville fått lån i noen bank. Mange får lån til egenkapital osv. Dersom du senker kravene og bor trangt noen år vil pengene dere betaler inn på lånet bli oppspart som egenkapital, sammen med verdiskaping kan dere skaffe dere større/bedre bolig om noen år. De aller fleste må klatre litt på boligmarkedet før de ender opp der de vil være. Ok, men får man lån til både egenkapital og selve lånet da? Eller må det søkes på forskjellige steder? Og hvis man søker om høyere enn man får, får man da avslag eller evt beskjed om hvor mye man får i lån? Takk for støtte. hi Anonymous poster hash: efbf7...64d Dette får du vite om du ringer kommunen. Hvilken kommune/fylke bor du i? Anonymous poster hash: c7126...63b Bergen. hi Anonymous poster hash: efbf7...64d
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #27 Skrevet 11. februar 2015 https://www.bergen.kommune.no/tjenestetilbud/bolig-og-eiendom/kjop-og-salg/boligfinansiering/startlan-for-kjop-av-bolig Anonymous poster hash: c7126...63b
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #28 Skrevet 11. februar 2015 https://www.bergen.kommune.no/tjenestetilbud/bolig-og-eiendom/kjop-og-salg/boligfinansiering/startlan-for-kjop-av-bolig Anonymous poster hash: c7126...63b Takk hi Anonymous poster hash: efbf7...64d
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #29 Skrevet 11. februar 2015 Men finnes det leiligheter med 4 soverom, som er billigere? Jeg bor selv i rekkehus med 4 soverom, og den er verdt rett over 2 mill. Skulle jeg hatt hus med 4 soverom, måtte jeg minimum ha betalt 3,5 mill på samme sted. Anonymous poster hash: ed3a5...20a
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #30 Skrevet 11. februar 2015 http://www.husbanken.no/grunnlaan-privat/ Dette er det vi har, dette søker man om direkte i Husbanken. Dere kan evt søke "egenkapital" gjennom kommunen og resten i Husbanken. Anonymous poster hash: c7126...63b
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #31 Skrevet 11. februar 2015 Rekkehus i Bergen, 5 soverom. 3,5 mill http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=55770814&searchclickthrough=true Rekkehus i Bergen, 3 soverom, 3 mill http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=55670219&searchclickthrough=true Leilighet i Bergen, 3 soverom, 2,75 mill http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=55743835&searchclickthrough=true Anonymous poster hash: 1dc08...65b
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #32 Skrevet 11. februar 2015 Nå har jeg ikke lest alle innleggene her. Men vi har lån fra kommunen, som heter startlån. Det kan førstegangskjøpere få (altså, låne) av kommunen som en hjelp til å få huslån ved første kjøp. Her er høyeste lån 300.000, og det fikk vi godkjent for å møte egenandel-kravet til banken. Men tror ikke de godkjenner lånet til hvem som helst, kommunen skal jo ha råd selv til å låne de ut... (Bor i en relativt liten kommune). Anonymous poster hash: a8ca1...9ee
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #33 Skrevet 11. februar 2015 Nå har jeg ikke lest alle innleggene her. Men vi har lån fra kommunen, som heter startlån. Det kan førstegangskjøpere få (altså, låne) av kommunen som en hjelp til å få huslån ved første kjøp. Her er høyeste lån 300.000, og det fikk vi godkjent for å møte egenandel-kravet til banken. Men tror ikke de godkjenner lånet til hvem som helst, kommunen skal jo ha råd selv til å låne de ut... (Bor i en relativt liten kommune). Anonymous poster hash: a8ca1...9ee Kommunene får disse pengene til å låne dem ut, så kommunens økonomi spiller ingen rolle. Anonymous poster hash: c7126...63b
skjotta Skrevet 11. februar 2015 #34 Skrevet 11. februar 2015 Lureri? Dere kan ikke låne mer enn dere kan betjene noen steder. Senk kravene og finn noe dere har råd til. Selvsagt kan man ikke det og det forstår jeg. Men jeg syns likevel at det er unødvendig å "reklamere" med at disse lånene er beregnet for vanskeligstilte familier og enslige, og så er det nettopp disse som ikke kan betjene lånet. For vår del skjedde det noe uforutsett som gjorde at vi har endt her vi er. Og senke kravene? Vi har ikke andre krav enn at det må være plass til oss, men når til og med nedslitte rønner ligger på 4-5 mill, er det ikke mye å gjøre.. hi Anonymous poster hash: efbf7...64d billigere område, dele soverom.... der er MANGE som får disse lånene når de ikke ville fått lån i noen bank. Mange får lån til egenkapital osv. Dersom du senker kravene og bor trangt noen år vil pengene dere betaler inn på lånet bli oppspart som egenkapital, sammen med verdiskaping kan dere skaffe dere større/bedre bolig om noen år. De aller fleste må klatre litt på boligmarkedet før de ender opp der de vil være. Ok, men får man lån til både egenkapital og selve lånet da? Eller må det søkes på forskjellige steder? Og hvis man søker om høyere enn man får, får man da avslag eller evt beskjed om hvor mye man får i lån? Takk for støtte. hi Anonymous poster hash: efbf7...64d akkurat dette kan jeg ikke svare på. Vi tjente for mye til å få kommunelån. Dersom dere har 600 000 inn og tommelfingerregel er 3xinntekt bør dere jo ikke overstige 2 mill med for mye. Da må dere prioritere, fortsette å leie slik at ungene kan bli der de er eller kjøpe noe på et billigere sted og la ungene tåle en flytting.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #35 Skrevet 11. februar 2015 Lureri? Dere kan ikke låne mer enn dere kan betjene noen steder. Senk kravene og finn noe dere har råd til. Selvsagt kan man ikke det og det forstår jeg. Men jeg syns likevel at det er unødvendig å "reklamere" med at disse lånene er beregnet for vanskeligstilte familier og enslige, og så er det nettopp disse som ikke kan betjene lånet. For vår del skjedde det noe uforutsett som gjorde at vi har endt her vi er. Og senke kravene? Vi har ikke andre krav enn at det må være plass til oss, men når til og med nedslitte rønner ligger på 4-5 mill, er det ikke mye å gjøre.. hi Anonymous poster hash: efbf7...64d billigere område, dele soverom.... der er MANGE som får disse lånene når de ikke ville fått lån i noen bank. Mange får lån til egenkapital osv. Dersom du senker kravene og bor trangt noen år vil pengene dere betaler inn på lånet bli oppspart som egenkapital, sammen med verdiskaping kan dere skaffe dere større/bedre bolig om noen år. De aller fleste må klatre litt på boligmarkedet før de ender opp der de vil være. Ok, men får man lån til både egenkapital og selve lånet da? Eller må det søkes på forskjellige steder? Og hvis man søker om høyere enn man får, får man da avslag eller evt beskjed om hvor mye man får i lån? Takk for støtte. hi Anonymous poster hash: efbf7...64d akkurat dette kan jeg ikke svare på. Vi tjente for mye til å få kommunelån. Dersom dere har 600 000 inn og tommelfingerregel er 3xinntekt bør dere jo ikke overstige 2 mill med for mye. Da må dere prioritere, fortsette å leie slik at ungene kan bli der de er eller kjøpe noe på et billigere sted og la ungene tåle en flytting. Tommelfingerregelen er ikke nødvendig å følge om man har god kontroll på økonomien. Vi har lånt 4*inntekt, men sparer, betaler avdrag og har god råd likevel. Har lån i Husbanken, og de har en kalkulator der man raskt ser hva man tåler. Men det beste hi kan gjøre er å snakke med kommunen og Husbanken. Anonymous poster hash: c7126...63b
skjotta Skrevet 11. februar 2015 #36 Skrevet 11. februar 2015 Lureri? Dere kan ikke låne mer enn dere kan betjene noen steder. Senk kravene og finn noe dere har råd til. Selvsagt kan man ikke det og det forstår jeg. Men jeg syns likevel at det er unødvendig å "reklamere" med at disse lånene er beregnet for vanskeligstilte familier og enslige, og så er det nettopp disse som ikke kan betjene lånet. For vår del skjedde det noe uforutsett som gjorde at vi har endt her vi er. Og senke kravene? Vi har ikke andre krav enn at det må være plass til oss, men når til og med nedslitte rønner ligger på 4-5 mill, er det ikke mye å gjøre.. hi Anonymous poster hash: efbf7...64d billigere område, dele soverom.... der er MANGE som får disse lånene når de ikke ville fått lån i noen bank. Mange får lån til egenkapital osv. Dersom du senker kravene og bor trangt noen år vil pengene dere betaler inn på lånet bli oppspart som egenkapital, sammen med verdiskaping kan dere skaffe dere større/bedre bolig om noen år. De aller fleste må klatre litt på boligmarkedet før de ender opp der de vil være. Ok, men får man lån til både egenkapital og selve lånet da? Eller må det søkes på forskjellige steder? Og hvis man søker om høyere enn man får, får man da avslag eller evt beskjed om hvor mye man får i lån? Takk for støtte. hi Anonymous poster hash: efbf7...64d akkurat dette kan jeg ikke svare på. Vi tjente for mye til å få kommunelån. Dersom dere har 600 000 inn og tommelfingerregel er 3xinntekt bør dere jo ikke overstige 2 mill med for mye. Da må dere prioritere, fortsette å leie slik at ungene kan bli der de er eller kjøpe noe på et billigere sted og la ungene tåle en flytting. Tommelfingerregelen er ikke nødvendig å følge om man har god kontroll på økonomien. Vi har lånt 4*inntekt, men sparer, betaler avdrag og har god råd likevel. Har lån i Husbanken, og de har en kalkulator der man raskt ser hva man tåler. Men det beste hi kan gjøre er å snakke med kommunen og Husbanken. Anonymous poster hash: c7126...63b 4xinntekt er fortsatt "bare" 2,4 mill. Langt unna de 4 mill som hi ønsker seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå