Iiiiik Skrevet 11. februar 2015 #26 Skrevet 11. februar 2015 Jeg må bare spørre: er det noen av dere som har opplevd leger som syntes å være i lomma på legemiddelindustrien? Jeg har nemlig aldri det. Ikke jeg heller... Anonymous poster hash: 42309...71f Nei, det har jeg aldri opplevd. Men jeg har venner som er sterkt preget av konspirasjonsteorier som mener at Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet er kjøpt og betalt, at det er legemiddelindustrien som dikterer retningslinjene for behandling og at bivirkninger underrapporteres. For min del får det meg til å lure på hvor grensen for paranoid ble passert...
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #27 Skrevet 11. februar 2015 Jeg må bare spørre: er det noen av dere som har opplevd leger som syntes å være i lomma på legemiddelindustrien? Jeg har nemlig aldri det. Ja, det har jeg opplevd noen ganger. De har vært pilletrillere de luxe, til og med når jeg ikke har ønsket eller hatt behov for medisiner. De har også vært ekstremt fokusert på enkeltmedisiner fra bestemte firma. Nå er dette noen år siden, reglene ble vel skjerpet inn for en del år siden. Jeg har også vært borti usikre og faglig ikke spesielt sterke leger som etter et foredrag fra medisinprodusent plutselig blir frelst og begynner å misjonere om at også friske personer bør bruke medisinen. Ja, jeg har kunnskap til å vurdere fagligheten i det. Og nei, disse legene har jeg selvfølgelig ikke beholdt Tror som sagt problemet er mindre enn tidligere, men mulig det er fordi jeg nå i flere år har hatt en lege som ikke er unødvendig pilletriller. (Jeg synes også at en som stadig har trukket frem sin journalistbakgrunn på forumet burde skille mellom hvem og hvilke, dialekt eller ikke dialekt...) Selve temaet i tråden er interessant, for det burde være tydeligere grenser mellom (en del) leger og legemiddelindustri, og jeg mener at leger ikke burde ha rett til å reservere seg mot offentliggjøring. Anonymous poster hash: 59792...446
Gjest Gul stjerne Skrevet 11. februar 2015 #28 Skrevet 11. februar 2015 hvilke leger...Anonymous poster hash: dc645...6f7 Hehe ☺
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #29 Skrevet 11. februar 2015 Antidepressiva som prevensjon? Interessant :biggrin: Så har vi jo den legen som foretok GU på jenter som hadde vondt i halsen og diverse annet lignende, han ble vel tilbakeført lisensen fordi det var "kulturforvirring" En slik hadde vi i min hjemby før også. Han var norsk og uansett klager så ble det alltid bortforklart, så tror ikke en gang han fikk advarsler. Han ba konsekvent alle jenter og unge damer å kle av seg på overkroppen. Jeg måtte uheldigvis til ham en gang siden ingen andre leger kunne ta imot meg (mange år siden, og jeg måtte ha en henvisning for å få tatt røntgen på sykehuset og få krykker). Jeg hadde jo hørt rykter om denne legen i mange år, men trodde jeg ville slippe unna. Men neida, han hevdet at jeg måtte kle av meg på overkroppen, inkl. bh, slik at han kunne ta en ordentlig undersøkelse. Jeg nektet, han prøvde å bli krass og "autoritær" og prøvde seg på noe svada om at det var han som var fagpersonen. Jeg fortalte da at det at jeg hadde brudd i to tær ikke kvalifiserte for undersøkelse av mine bryst. Da tok han foten min og skulle "undersøke" tærne, men la foten rett på sitt eget underliv, rett på utstyret. Jeg prøvde å trekke til meg foten, men han holdt den fast, løftet den opp og så dro han alt han orket i de to tærne som var brukket. Det var tydeligvis hevnen... Jeg var ung og dum og meldte ham ikke fordi jeg visste at ingen andre hadde kommet noen vei med å gjøre det tidligere. Var bare glad for å komme meg ut derfra, og fikk heller ikke krykker fordi han nektet å skrive ut henvisning til røntgen og krykker. Heldigvis ble han pensjonert få år etterpå, og han hadde visst bare færre og færre pasienter de siste årene. Hadde det vært nå så hadde jeg meldt ham og trolig gått til media i tillegg... Anonymous poster hash: 59792...446
bIomstre Skrevet 11. februar 2015 #30 Skrevet 11. februar 2015 Jeg må bare spørre: er det noen av dere som har opplevd leger som syntes å være i lomma på legemiddelindustrien? Jeg har nemlig aldri det. Ikke jeg heller... Anonymous poster hash: 42309...71f Nei, det har jeg aldri opplevd. Men jeg har venner som er sterkt preget av konspirasjonsteorier som mener at Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet er kjøpt og betalt, at det er legemiddelindustrien som dikterer retningslinjene for behandling og at bivirkninger underrapporteres. For min del får det meg til å lure på hvor grensen for paranoid ble passert... He, he, jeg føler meg i grunnen tilbøyelig til å bli med på de konspirasjonsteoriene altså. Eneste pusheren jeg har møtt er HELFO. Kommer man med blå resept på noe annet enn det billigste merket på markedet så er de på apotekt meget godt drillet i å overtale deg til å velge det billigere alternativet. Må si jeg blir lei. Nå er det jo ikke de på apoteket sin feil, men jeg har måttet telle til 10 noen ganger før jeg takker høflig nei (og ikke roper at NEI, jeg skal ha det som LEGEN min har skrevet ut, for det vet jeg at ikke inneholder tilsetningstoffer som jeg ikke tåler, det hjelper IKKE at den billiger medisinen har det samme virkestoffet.... puh!). Kanskje jeg må be legen legge inn en advarsel i den elektroniske resepten min om at jeg er ustabil og at de ikke må stille meg slike spørsmål
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 11. februar 2015 #31 Skrevet 11. februar 2015 HVILKE LEGER!!!! Når skal dere lære dere dette? Får vondt i øynene av å lese "hvem lege", "hvordan bil" osv. Skjerp dere! Anonymous poster hash: 41fe7...e9f Der jeg kommer fra sier man hvem leger så da skriver jeg det. Men takk for relevant bidrag til tråden😊 Det er forskjell på skriftspråk og dialekt.
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 11. februar 2015 #32 Skrevet 11. februar 2015 Men ærlig talt, hva skal vi leger gjøre da? Uansett hvilken medisin man skriver ut så vil det alltid være noen som påstår at vi har hendene i lommen på det ene firmaet etter det andre. Alle medisiner er laget av et eller annet firma, legene produserer ikke medisiner selv. Klart at vi finner våre favoritter, men vi har da klare retningslinjer å forholde oss til. Disse er utformet på grunnlag av evidensbasert medisin og ikke fordi noen leger er gode venner med legemiddelindustrien.
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 11. februar 2015 #33 Skrevet 11. februar 2015 Jeg må bare spørre: er det noen av dere som har opplevd leger som syntes å være i lomma på legemiddelindustrien? Jeg har nemlig aldri det.Ikke jeg heller... Anonymous poster hash: 42309...71f Nei, det har jeg aldri opplevd. Men jeg har venner som er sterkt preget av konspirasjonsteorier som mener at Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet er kjøpt og betalt, at det er legemiddelindustrien som dikterer retningslinjene for behandling og at bivirkninger underrapporteres. For min del får det meg til å lure på hvor grensen for paranoid ble passert... He, he, jeg føler meg i grunnen tilbøyelig til å bli med på de konspirasjonsteoriene altså. Eneste pusheren jeg har møtt er HELFO. Kommer man med blå resept på noe annet enn det billigste merket på markedet så er de på apotekt meget godt drillet i å overtale deg til å velge det billigere alternativet. Må si jeg blir lei. Nå er det jo ikke de på apoteket sin feil, men jeg har måttet telle til 10 noen ganger før jeg takker høflig nei (og ikke roper at NEI, jeg skal ha det som LEGEN min har skrevet ut, for det vet jeg at ikke inneholder tilsetningstoffer som jeg ikke tåler, det hjelper IKKE at den billiger medisinen har det samme virkestoffet.... puh!). Kanskje jeg må be legen legge inn en advarsel i den elektroniske resepten min om at jeg er ustabil og at de ikke må stille meg slike spørsmål Da må legen din skrive på resepten at du skal ha originalpreparat og ikke generikum. Det er helt vanlig.
bIomstre Skrevet 11. februar 2015 #34 Skrevet 11. februar 2015 He, he, jeg føler meg i grunnen tilbøyelig til å bli med på de konspirasjonsteoriene altså. Eneste pusheren jeg har møtt er HELFO. Kommer man med blå resept på noe annet enn det billigste merket på markedet så er de på apotekt meget godt drillet i å overtale deg til å velge det billigere alternativet. Må si jeg blir lei. Nå er det jo ikke de på apoteket sin feil, men jeg har måttet telle til 10 noen ganger før jeg takker høflig nei (og ikke roper at NEI, jeg skal ha det som LEGEN min har skrevet ut, for det vet jeg at ikke inneholder tilsetningstoffer som jeg ikke tåler, det hjelper IKKE at den billiger medisinen har det samme virkestoffet.... puh!). Kanskje jeg må be legen legge inn en advarsel i den elektroniske resepten min om at jeg er ustabil og at de ikke må stille meg slike spørsmål Da må legen din skrive på resepten at du skal ha originalpreparat og ikke generikum. Det er helt vanlig. Aha! Takk for tips, det må jeg prøve å huske til neste gang.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #35 Skrevet 11. februar 2015 HVILKE LEGER!!!! Når skal dere lære dere dette? Får vondt i øynene av å lese "hvem lege", "hvordan bil" osv. Skjerp dere! Anonymous poster hash: 41fe7...e9f Der jeg kommer fra sier man hvem leger så da skriver jeg det. Men takk for relevant bidrag til tråden Da er du ikke fra Kautokeino Anonymous poster hash: f5ddf...9f9
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #36 Skrevet 11. februar 2015 HVILKE LEGER!!!! Når skal dere lære dere dette? Får vondt i øynene av å lese "hvem lege", "hvordan bil" osv. Skjerp dere! Anonymous poster hash: 41fe7...e9f Der jeg kommer fra sier man hvem leger så da skriver jeg det. Men takk for relevant bidrag til tråden Klassisk ufattelig dårlig unnskyldning som lett gjennomskues.... Anonymous poster hash: f7a29...957
Virginia. Skrevet 11. februar 2015 #37 Skrevet 11. februar 2015 HVILKE LEGER!!!! Når skal dere lære dere dette? Får vondt i øynene av å lese "hvem lege", "hvordan bil" osv. Skjerp dere!Anonymous poster hash: 41fe7...e9f Der jeg kommer fra sier man hvem leger så da skriver jeg det. Men takk for relevant bidrag til trådenHvis du vil ha fokus på hva du skriver, og ikke hvordan du skriver det, så er det lurt å skrive korrekt norsk. Anonymous poster hash: 3fcf1...338 Nei helt feil. Vil jeg har fokus på det jeg skriver må jeg skrive som anonym. Sånn er det å være kjent her inne, haha Ingen hadde sluppet unna med å skrive hvem lege, anonym eller ikke. Det er barnelærdom, og at du din vane tro holder på din rett i stede for å innrømme at det er en formuleringsfeil viser bare igjen at du ikke evner å ts til deg konstruktiv kritikk. Anonymous poster hash: 230fb...16b Signeres her også.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #38 Skrevet 11. februar 2015 Jeg sier også alltid at det er dialekt - når jeg skriver feil Anonymous poster hash: a7c69...db3
Sint naken biltyv Skrevet 11. februar 2015 Forfatter #39 Skrevet 11. februar 2015 HVILKE LEGER!!!! Når skal dere lære dere dette? Får vondt i øynene av å lese "hvem lege", "hvordan bil" osv. Skjerp dere! Anonymous poster hash: 41fe7...e9f Der jeg kommer fra sier man hvem leger så da skriver jeg det. Men takk for relevant bidrag til tråden Da er du ikke fra Kautokeino Anonymous poster hash: f5ddf...9f9 Nei jeg er fra østlandet men jeg bor i Kautokeino. Vi har akkurat kjøpt hus op østlandet igjen så vi flytter snart ned igjen! Takk og lov!! 😊😊😊😊
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #40 Skrevet 11. februar 2015 HVILKE LEGER!!!! Når skal dere lære dere dette? Får vondt i øynene av å lese "hvem lege", "hvordan bil" osv. Skjerp dere! Anonymous poster hash: 41fe7...e9f Der jeg kommer fra sier man hvem leger så da skriver jeg det. Men takk for relevant bidrag til tråden😊 Det mest irriterende er ikke at du skriver (mange) feil men at du til stadighet korrigerer andre. Vær så god for relevant bidrag til tråden (😊). Anonymous poster hash: 61944...85f
Gjest Kira Skrevet 11. februar 2015 #41 Skrevet 11. februar 2015 Tråden er moderert etter disse reglene: * Persondebatt, personangrep, trakassering eller trusler. Det er tillatt å diskutere personer som velger å eksponere seg selv gjennom for eksempel sosiale medier eller blogger, så lenge ikke diskusjonen bryter med våre øvrige regler. Det samme gjelder offentlige personer. * Identifisering av privatpersoner gjennom for eksempel fullt navn, adresse og/eller telefonnummer. Telefonnummer og epost-adresser til diverse offentlige hjelpeorganisasjoner, firma og etater er imidlertid lov. Tråden stenges hvis det kommer flere regelbrudd! Kira
Sint naken biltyv Skrevet 11. februar 2015 Forfatter #42 Skrevet 11. februar 2015 HVILKE LEGER!!!! Når skal dere lære dere dette? Får vondt i øynene av å lese "hvem lege", "hvordan bil" osv. Skjerp dere! Anonymous poster hash: 41fe7...e9f Der jeg kommer fra sier man hvem leger så da skriver jeg det. Men takk for relevant bidrag til tråden😊Det mest irriterende er ikke at du skriver (mange) feil men at du til stadighet korrigerer andre.Vær så god for relevant bidrag til tråden (😊). Anonymous poster hash: 61944...85f Har kommentert skrivefeil EN gang. Det var når ei skrev aldrig. EN GANG.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå