Gå til innhold

Redd for barnevernet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hvorfor du har hatt kontakt med hs allerede? Er ikke vanlig, siden hs automatisk får mld. straks barn blir født. Kan hende hun tenker du trenger litt ekstra veiledning om du er usikker eller umoden for alderen. Anonymous poster hash: 2f3b8...602

For noe tull! Det er kontroller hos helsesøster og lege gjennom hele svangerskapet.

Har 4 barn, og har kun gått til kontroll hos jordmor! Helsesøster har først ringt meg etter fødsel for å høre om jeg ønsker hjemmebesøk, eller å få time på kontoret.

Anonymous poster hash: 2f3b8...602

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må legge til at selv med nr. 3 og 4 hadde jeg god kontakt med helsesøster. Hun er der både for mor, barn, og resten av familien. Fikk mange gode råd om hvordan ta vare på seg selv med mange barn. En god støttespiller, selv om man etter hvert kunne "alt" om babyer.

Skrevet

Da jeg var hos helsesøster, gikk jeg på vekta, ble målt rundt magen, lyttet på med doppler,

Pratet og forberedte fødsel.

Var ikke hos legen etter ca14 uker, alt dette ble gjort på helsestasjonen.

Jordmor traff jeg på sykehuset på ord ul.

Sikkert ulike praksiser i landet, men sånn er det her.

Jeg var 26 og 30 og var da aldri redd for at bv skulle ta ungene, bv ble da heller aldri nevnt.

Og du er sikker på at dette var ei helsesøster? Aldri hørt om lignende og finner det vanskelig å tro! Jeg gikk også på helsestasjonen ja, men da til jordmora på helsestasjonen. Anonymous poster hash: d50f5...fdb
Jeg hadde kontakt med helsesøster, ja, om hun også var jordmor, vet jeg ikke . Men hun fulgte oss gjennom svangerskap og videre.

Var i tillegg hos jordmor på sykehuset, som jeg skrev tidligere.

Poenget mitt her, er at det er forskjellig praksis rundt i landet, og at det blir veldig bastant og skrive at det ikke forekommer .

Spesielt når bordene mor er bekymret.

Punktum finale! ;)

*vordende mor

Punktum finale... nei.

Du skjønner vel selv at det er helt vilt at helsesøster skal ta seg av svangerskapskontrollene. Er neppe lov heller. Hva om hun ikke fanger opp risikosvangerskap f.eks. Nei, Skinnfilla, det er nok du som er langt ute på vidda her. Selvfølgelig har du vært hos jordmor på helsestasjonen. Er jo også en vanlig ordning med kontordager ute i distriktene, om de ikke har egne jordmødre. Man finner jo ikke bare en innen helsevesenet til å utføre en så viktig jobb. Setter jo ikke inn legen i vikarstilling som fysioterapaut heller.

Skrevet

Hvis du følger opp avtalene dine på helsestasjonen, følger de rådene du får av helsesøster, spør om ting du lurer på og benytter deg av den hjelpen som tilbys, så vil det ikke være nødvendig å blande inn barnevernet.

Men det er noen ganger det meldes ved fødselen, hvis det regnes for å være noe spesielt med foreldrene. Hvis man har fått merkelappen "psykisk syk", for eksempel.

Hvis det meldes allerede ved fødselen, blir det selvsagt mye vanskeligere å slappe av og få et naturlig samspill foran den samme helsesøsteren som meldte deg (bør helst skifte til en annen helsestasjon da).

Men jeg tviler på at en automatisk blir meldt som 19-årig mor.

Ja, men hvis det meldes ved fødsel er det fordi det er noe ved din omsorgsutøvelse som helsepersonellet på sykehuset er bekymret for. Da er det viktig å høre på hva bekymringen dreier seg om, og få veiledning på dette slik at du kan endre deg. Det å fjerne ett spedbarn fra en mor er en svært drastisk og inngripende beslutning, som ikke bare kan gjøres. Barnevernet er pliktig å sette inn hjelpetiltak for å se om mor kan forandre seg!

Anonymous poster hash: bb6e5...dd1

Skrevet

Hvis du følger opp avtalene dine på helsestasjonen, følger de rådene du får av helsesøster, spør om ting du lurer på og benytter deg av den hjelpen som tilbys, så vil det ikke være nødvendig å blande inn barnevernet.

Men det er noen ganger det meldes ved fødselen, hvis det regnes for å være noe spesielt med foreldrene. Hvis man har fått merkelappen "psykisk syk", for eksempel.

Hvis det meldes allerede ved fødselen, blir det selvsagt mye vanskeligere å slappe av og få et naturlig samspill foran den samme helsesøsteren som meldte deg (bør helst skifte til en annen helsestasjon da).

Men jeg tviler på at en automatisk blir meldt som 19-årig mor.

Ja, men hvis det meldes ved fødsel er det fordi det er noe ved din omsorgsutøvelse som helsepersonellet på sykehuset er bekymret for. Da er det viktig å høre på hva bekymringen dreier seg om, og få veiledning på dette slik at du kan endre deg. Det å fjerne ett spedbarn fra en mor er en svært drastisk og inngripende beslutning, som ikke bare kan gjøres. Barnevernet er pliktig å sette inn hjelpetiltak for å se om mor kan forandre seg!

Hva med de nyfødte som hentes på sykehuset mot mors vilje? Der blir det jo ikke satt inn hjelpetiltak.

Skrevet

Men det er noen ganger det meldes ved fødselen, hvis det regnes for å være noe spesielt med foreldrene. Hvis man har fått merkelappen "psykisk syk", for eksempel.Hvis det meldes allerede ved fødselen, blir det selvsagt mye vanskeligere å slappe av og få et naturlig samspill foran den samme helsesøsteren som meldte deg (bør helst skifte til en annen helsestasjon da).Men jeg tviler på at en automatisk blir meldt som 19-årig mor.
Ja, men hvis det meldes ved fødsel er det fordi det er noe ved din omsorgsutøvelse som helsepersonellet på sykehuset er bekymret for. Da er det viktig å høre på hva bekymringen dreier seg om, og få veiledning på dette slik at du kan endre deg. Det å fjerne ett spedbarn fra en mor er en svært drastisk og inngripende beslutning, som ikke bare kan gjøres. Barnevernet er pliktig å sette inn hjelpetiltak for å se om mor kan forandre seg!Anonymous poster hash: bb6e5...dd1

Hva med de nyfødte som hentes på sykehuset mot mors vilje? Der blir det jo ikke satt inn hjelpetiltak. Anonymous poster hash: 2f3b8...602

Da vet man med stor sikkerhet at mor ikke vil klare å ta seg av barnet sitt, ofte pga alvorlig psykisk sykdom, manglende kognitive evner eller at hun har mistet omsorgen for andre barn hun ikke har klart omsorgen for.

Skrevet

... Da må det være fare for barnets liv og helse..

Skrevet

Barnevernet tar ikke fra deg et barn fordi du er ung. Prosessen med tvungen omsorgsovertakelse er ganske mye mer komplisert enn som så. Har du vært i kontakt med BV i det hele tatt? De tropper ikke bare opp på døra di og henter med seg ungen din med makt (selv om det kan høres slik ut i fra media og av enkelte her inne...)

Anonymous poster hash: 83ef9...1a6

Skrevet

Barnevernet skal ha svært tungtveiende grunner for å overta omsorg. At du er 19 er ikke en tungtveiende grunn. Det er da mange tenåringsforeldre som fungerer helt fint som omsorgspersoner for sine små.  MEN om du er alene og 19, så kan det hende de ønsker å bistå deg litt tettere enn med oss andre som er veletablerte og nesten dobbelt så gamle. (jeg hadde tett oppfølging ved at en person kom hjem en dag i uken og tok seg av barnet i ca 6 timer fordi jeg var syk. Så da ikke noe nederlag i det! Organisert av hs)

Lykke til!

Anonymous poster hash: 00625...576

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...