<3 mine søte små<3 Skrevet 10. februar 2015 #26 Skrevet 10. februar 2015 Lurer på hvorfor du har hatt kontakt med hs allerede? Er ikke vanlig, siden hs automatisk får mld. straks barn blir født. Kan hende hun tenker du trenger litt ekstra veiledning om du er usikker eller umoden for alderen. Anonymous poster hash: 2f3b8...602 For noe tull! Det er kontroller hos helsesøster og lege gjennom hele svangerskapet. Ehh. Ka har helsesøster med svangerskap å gjera? Aldri vert hos HS i svangerskap. Jeg gikk til jordmor og lege..
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #27 Skrevet 10. februar 2015 Lurer på hvorfor du har hatt kontakt med hs allerede? Er ikke vanlig, siden hs automatisk får mld. straks barn blir født. Kan hende hun tenker du trenger litt ekstra veiledning om du er usikker eller umoden for alderen. Anonymous poster hash: 2f3b8...602 For noe tull! Det er kontroller hos helsesøster og lege gjennom hele svangerskapet.Jordmor kan man ha kontakt med(det er frivillig), ikke helsesøster. Har aldri hatt noe med hs å gjøre før ungen er ute. Anonymous poster hash: 311b5...09c Her er helsesøster involvert fra ca 14 uker, jordmor traff jeg på,siste ul på sykehuset.Du skriver som om hun trenger ekstra oppfølging og det er bare tull. Se på anonymkodene, du diskuterer med flere forskjellige her. Uansett, helt ukjent for meg at man har med hs å gjøre i svangerskapet. Det er jo helt utenfor hennes kompetanseområde. En jordmor er mer spesialisert til det. Anonymous poster hash: 311b5...09c Hvis det er en kommune med nok ressurser til at det er mulig, er det jo supert at mor blir litt kjent med helsesøster alt før fødselen Anonymous poster hash: 4eb38...b59 Ja, det er så. Men jeg hadde ikke følt meg trygg på at helsesøster tok mine svangerskapskontroller. Hun har spesialkompetanse innenfor forebyggende helsearbeid og barn, i all hovedsak. Det blir nesten som å gå til tannlegen istedet for lege når man er syk. Anonymous poster hash: 311b5...09c Nå orker jeg ikke å lese hele tråden på nytt, men har HI skrevet at helsesøster foretok svangerskapskontroll, da? Var hun ikke bae innom for å hilse på? Helsesøsters oppgave er ikke bare å kontrollere barnet, det er også å ha god kommunikasjon med foreldrene. Selvsagt dannes et bedre grunnlag for dette hvis helsesøster følger mor alt fra før fødselen. Synes utelukkende det er positivt! Anonymous poster hash: 4eb38...b59 Nei, ikke Hi, men Skinnfilla påstår at det er helt normalt å gå til kontroll hos helsesøster under svangerskapet. Det er jeg overhodet ikke enig i. Det må være kapasitetsproblemer/innsparinger der hun bor. Selvfølgelig er det positivt at man snakker med foreldrene før fødselen, om det kommende barnet, men man prater ikke med hs om noe( i dette tilfelle svangerskapet) hun ikke kan. Anonymous poster hash: 311b5...09c
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #28 Skrevet 10. februar 2015 Lurer på hvorfor du har hatt kontakt med hs allerede? Er ikke vanlig, siden hs automatisk får mld. straks barn blir født. Kan hende hun tenker du trenger litt ekstra veiledning om du er usikker eller umoden for alderen. Anonymous poster hash: 2f3b8...602 For noe tull! Det er kontroller hos helsesøster og lege gjennom hele svangerskapet.Jordmor kan man ha kontakt med(det er frivillig), ikke helsesøster. Har aldri hatt noe med hs å gjøre før ungen er ute. Anonymous poster hash: 311b5...09c Her er helsesøster involvert fra ca 14 uker, jordmor traff jeg på,siste ul på sykehuset.Du skriver som om hun trenger ekstra oppfølging og det er bare tull. Se på anonymkodene, du diskuterer med flere forskjellige her. Uansett, helt ukjent for meg at man har med hs å gjøre i svangerskapet. Det er jo helt utenfor hennes kompetanseområde. En jordmor er mer spesialisert til det. Anonymous poster hash: 311b5...09c Hvis det er en kommune med nok ressurser til at det er mulig, er det jo supert at mor blir litt kjent med helsesøster alt før fødselen Anonymous poster hash: 4eb38...b59 Ja, det er så. Men jeg hadde ikke følt meg trygg på at helsesøster tok mine svangerskapskontroller. Hun har spesialkompetanse innenfor forebyggende helsearbeid og barn, i all hovedsak. Det blir nesten som å gå til tannlegen istedet for lege når man er syk. Anonymous poster hash: 311b5...09c Nå orker jeg ikke å lese hele tråden på nytt, men har HI skrevet at helsesøster foretok svangerskapskontroll, da? Var hun ikke bae innom for å hilse på? Helsesøsters oppgave er ikke bare å kontrollere barnet, det er også å ha god kommunikasjon med foreldrene. Selvsagt dannes et bedre grunnlag for dette hvis helsesøster følger mor alt fra før fødselen. Synes utelukkende det er positivt! Anonymous poster hash: 4eb38...b59 Har ikke vært på "kontroll" hos helsesøster nei. Har kun hilst på siden det visst var vanlig her Anonymous poster hash: f6cf7...71b Ja, men da tror jeg du ikke trenger å bekymre deg Hi. Lykke til med baby og fødsel Det er fantastisk Anonymous poster hash: 311b5...09c
skinnfilla Skrevet 10. februar 2015 #29 Skrevet 10. februar 2015 Da jeg var hos helsesøster, gikk jeg på vekta, ble målt rundt magen, lyttet på med doppler, Pratet og forberedte fødsel. Var ikke hos legen etter ca14 uker, alt dette ble gjort på helsestasjonen. Jordmor traff jeg på sykehuset på ord ul. Sikkert ulike praksiser i landet, men sånn er det her. Jeg var 26 og 30 og var da aldri redd for at bv skulle ta ungene, bv ble da heller aldri nevnt.
skinnfilla Skrevet 10. februar 2015 #30 Skrevet 10. februar 2015 Lurer på hvorfor du har hatt kontakt med hs allerede? Er ikke vanlig, siden hs automatisk får mld. straks barn blir født. Kan hende hun tenker du trenger litt ekstra veiledning om du er usikker eller umoden for alderen. Anonymous poster hash: 2f3b8...602 For noe tull! Det er kontroller hos helsesøster og lege gjennom hele svangerskapet.Jordmor kan man ha kontakt med(det er frivillig), ikke helsesøster. Har aldri hatt noe med hs å gjøre før ungen er ute. Anonymous poster hash: 311b5...09c Her er helsesøster involvert fra ca 14 uker, jordmor traff jeg på,siste ul på sykehuset.Du skriver som om hun trenger ekstra oppfølging og det er bare tull. Se på anonymkodene, du diskuterer med flere forskjellige her. Uansett, helt ukjent for meg at man har med hs å gjøre i svangerskapet. Det er jo helt utenfor hennes kompetanseområde. En jordmor er mer spesialisert til det. Anonymous poster hash: 311b5...09c Hvis det er en kommune med nok ressurser til at det er mulig, er det jo supert at mor blir litt kjent med helsesøster alt før fødselen Anonymous poster hash: 4eb38...b59 Ja, det er så. Men jeg hadde ikke følt meg trygg på at helsesøster tok mine svangerskapskontroller. Hun har spesialkompetanse innenfor forebyggende helsearbeid og barn, i all hovedsak. Det blir nesten som å gå til tannlegen istedet for lege når man er syk. Anonymous poster hash: 311b5...09c Nå orker jeg ikke å lese hele tråden på nytt, men har HI skrevet at helsesøster foretok svangerskapskontroll, da? Var hun ikke bae innom for å hilse på? Helsesøsters oppgave er ikke bare å kontrollere barnet, det er også å ha god kommunikasjon med foreldrene. Selvsagt dannes et bedre grunnlag for dette hvis helsesøster følger mor alt fra før fødselen. Synes utelukkende det er positivt!Anonymous poster hash: 4eb38...b59 Nei, ikke Hi, men Skinnfilla påstår at det er helt normalt å gå til kontroll hos helsesøster under svangerskapet. Det er jeg overhodet ikke enig i. Det må være kapasitetsproblemer/innsparinger der hun bor. Selvfølgelig er det positivt at man snakker med foreldrene før fødselen, om det kommende barnet, men man prater ikke med hs om noe( i dette tilfelle svangerskapet) hun ikke kan. Anonymous poster hash: 311b5...09c Her er det det, mulig det er pga kapasitet , men det er uansett praksis her , og sikkert andre steder.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #31 Skrevet 10. februar 2015 Du er ikke 14,du er 19! Altså voksen. Det er ikke uvanlig å få barn i den alderen. Hvis det er mange i din omgangskrets som har mistet barnet til barnevernet, ville jeg som utenforstående synes dette var merkelig. Kanskje de er veldig umodne og har feil prioriteringer? Anonymous poster hash: e4cd8...221
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #32 Skrevet 10. februar 2015 Da jeg var hos helsesøster, gikk jeg på vekta, ble målt rundt magen, lyttet på med doppler, Pratet og forberedte fødsel. Var ikke hos legen etter ca14 uker, alt dette ble gjort på helsestasjonen. Jordmor traff jeg på sykehuset på ord ul. Sikkert ulike praksiser i landet, men sånn er det her. Jeg var 26 og 30 og var da aldri redd for at bv skulle ta ungene, bv ble da heller aldri nevnt. Og du er sikker på at dette var ei helsesøster? Aldri hørt om lignende og finner det vanskelig å tro! Jeg gikk også på helsestasjonen ja, men da til jordmora på helsestasjonen. Anonymous poster hash: d50f5...fdb
¤Hippie¤ Skrevet 10. februar 2015 #33 Skrevet 10. februar 2015 Jeg fikk beskjed om å ringe helsestasjonen når barnet ble født, slik at vi kunne avtale hjemmebesøk. Ikke sikkert alle kommuner har det slik, men det er heller ikke uvanlig.
skinnfilla Skrevet 10. februar 2015 #34 Skrevet 10. februar 2015 (endret) Da jeg var hos helsesøster, gikk jeg på vekta, ble målt rundt magen, lyttet på med doppler, Pratet og forberedte fødsel. Var ikke hos legen etter ca14 uker, alt dette ble gjort på helsestasjonen. Jordmor traff jeg på sykehuset på ord ul. Sikkert ulike praksiser i landet, men sånn er det her. Jeg var 26 og 30 og var da aldri redd for at bv skulle ta ungene, bv ble da heller aldri nevnt. Og du er sikker på at dette var ei helsesøster? Aldri hørt om lignende og finner det vanskelig å tro! Jeg gikk også på helsestasjonen ja, men da til jordmora på helsestasjonen. Anonymous poster hash: d50f5...fdb Jeg hadde kontakt med helsesøster, ja, om hun også var jordmor, vet jeg ikke . Men hun fulgte oss gjennom svangerskap og videre.Var i tillegg hos jordmor på sykehuset, som jeg skrev tidligere. Poenget mitt her, er at det er forskjellig praksis rundt i landet, og at det blir veldig bastant og skrive at det ikke forekommer . Spesielt når bordene mor er bekymret. Punktum finale! *vordende mor Endret 10. februar 2015 av skinnfilla
BareMas Skrevet 10. februar 2015 #35 Skrevet 10. februar 2015 Lurer på hvorfor du har hatt kontakt med hs allerede? Er ikke vanlig, siden hs automatisk får mld. straks barn blir født. Kan hende hun tenker du trenger litt ekstra veiledning om du er usikker eller umoden for alderen. Anonymous poster hash: 2f3b8...602 For noe tull! Det er kontroller hos helsesøster og lege gjennom hele svangerskapet. Tull og tøys! Mulig det er praksis i din kommune med kontroller hos helsesøster under svangerskap, men her treffer vi først helsesøster etter fødsel. Dette er også praksis i nabokommunen og i andre kommuner hvor jeg har bodd. Hi: tror jeg ville spurt hs hva hun skal sende melding til bv, så kan du evnt rette opp i det før fødsel. Alder sier ingen ting om omsorgsevne og er ingen grunn til å melde til bv. Dine venninner skrøner. Uansett så skal bv sette igang en undersøkelse, foreslå evnt hjelpetiltak før de kan gå til omsorgsovertakelse.
Sint naken biltyv Skrevet 10. februar 2015 #36 Skrevet 10. februar 2015 Ring å snakk med helsesøster da vel. Spør om hun har noen bekymringer rundt deg.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #37 Skrevet 10. februar 2015 Jeg er over 30, men fikk også beskjed om å kontakte helsestasjonen med en gang barnet var kommet for å avtale hjemmebesøk av helsesøster. (Dette var i forbindelse med at jeg var til kontroll hos jordmor på helsestasjonen mot slutten av svangerskapet). Jeg ville slappet helt av hvis jeg var deg. Selvsagt kan det være lettere sagt enn gjort, men du gjør ikke noe bra verken for deg selv eller babyen ved å stresse med dette. Mest sannsynlig er det ikke noe spesielt. Det er også mulig at de vil gi deg litt ekstra oppfølgning fordi du er såpass ung, følge med på om du trenger hjelp. Det er heller ingen grunn til bekymring. Å være førstegangsmor i barsel er en ganske sårbar prosess, og hvis du oppfører deg normalt og er mottagelig for hjelp og råd, har du ingenting å frykte. Helsesøstrene kan være gode å ha. Det er ingen som blir fratatt barnet sitt bare fordi de er 19 år. (Ikke utelukkende fordi de er 15 år heller, for den saks skyld.) Du er voksen, selv om du er ung. Det skal generelt MYYYE til for omsorgsovertakelse. Det er ingen grunn til å tro at du vil få noe med barnevernet å gjøre i det hele tatt. Dersom du likevel skulle få det, på et senere tidspunkt, vil det antagelig handle om hjelpe- og støttetiltak. (Dette vil nok bare bli aktuelt hvis det er gode grunner til det, det handler ikke om alderen din.) Anonymous poster hash: 1658e...4d3
Berta The Housekeeper Skrevet 10. februar 2015 #38 Skrevet 10. februar 2015 Foreldre som utsetter barn for omsorgssvikt kommer i alle aldre. Det er ingen automatikk i å sende bekymringsmelding til BV ene og alene pga alder.
HeltAnonym Skrevet 10. februar 2015 #39 Skrevet 10. februar 2015 Det er nok forskjellig praksis fra kommune til kommune ang helsesøster/jordmor.. Her har jeg først kontakt med lege, så tar jordmor over i uke 14, og har stortsett kontakt med jordmor frem til fødsel, etter fødsel får helsestasjon automatisk beskjed om at barnet er kommet så tar hun kontakt for hjemmebesøk og videre kontroller. Men her er også både jordmor og helsesøster stasjonert på helsestasjonen, så man treffer ofte helsesøster når man er hos jordmor:) Lykke til med barnet HI! Tipper dette går veldig bra
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #40 Skrevet 10. februar 2015 Ring å snakk med helsesøster da vel. Spør om hun har noen bekymringer rundt deg. For da blir sikkert ikke helsesøster bekymret Anonymous poster hash: 28224...424
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #41 Skrevet 10. februar 2015 Ring å snakk med helsesøster da vel. Spør om hun har noen bekymringer rundt deg. For da blir sikkert ikke helsesøster bekymret Anonymous poster hash: 28224...424 Det blir hun neppe, dersom HI sier at hun er redd for å bli uglesett på grunn av alderen sin. Men det er helt unødvendig å gjøre det. Anonymous poster hash: 4eb38...b59
¤Hippie¤ Skrevet 10. februar 2015 #42 Skrevet 10. februar 2015 Ring å snakk med helsesøster da vel. Spør om hun har noen bekymringer rundt deg. For da blir sikkert ikke helsesøster bekymret Anonymous poster hash: 28224...424 Hvorfor skal hun bli bekymret? Må jo være lov å spørre pent om hun er bekymret og hva eventuelt som bør gjøres
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 10. februar 2015 #43 Skrevet 10. februar 2015 Jeg ble også bedt om å ta kontakt med helsesøster. Dette pga at set ogte kunne ta litt tid å få beskjed fra sykehuset og få det registrert på helsestasjonen. Da kunne hun tidligere sette opp en time for hjemmebesøk. Hun var overhode ikke bekymret for meg og ikke var jeg ung heller 😉 Trenger ikke bety noe som helst. Slapp heeeelt av 😉
mylittlecat Skrevet 10. februar 2015 #44 Skrevet 10. februar 2015 Er du en normalt oppegående jente har du overhodet ingenting å være bekymret for. Synes det er litt trist at unge vordende mødre skal gå unødvendig bekymret, mest sannsynlig pga opphausing av barnevernssaker på nett. Da jeg var ung, var bv ikke et tema engang for vanlige mennesker. Det var forbeholdt dem som ikke klarte å ta seg av ungene sine på en verdig måte selv. Slik det bør være!
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #45 Skrevet 10. februar 2015 Hei, Hvis jeg har forstått deg riktig så fikk du beskjed om å gi beskjed til helsestasjonen når du har født. Det er veldig vanlig. Det fikk jeg også beskjed om å gjøre, og jeg var 33 år da jeg fikk mitt første barn. Grunnen til dette, var at de hadde opplevd at sykehuset var treige til å oversende papirer, og at de av og til opplevde å ikke få beskjed om barn som ble født. Det er ikke noe å bekymre seg for. For det andre jobber jeg i barnevernet, det har jeg gjort i 12 år. Det at du er 19 år når du får ditt første barn er i seg selv ikke bekymringsfullt. Men hvis det viser seg at du ikke er moden for den store oppgaven det er å være mor, så kan det være bekymringsfullt. Hvis du følger opp avtalene dine på helsestasjonen, følger de rådene du får av helsesøster, spør om ting du lurer på og benytter deg av den hjelpen som tilbys, så vil det ikke være nødvendig å blande inn barnevernet. Det er ingen som forventer at du kan alt og vet alt om å ha barn når du får ditt første. Det kunne ikke jeg heller. Men det forventes at du ønsker å sette deg inn i hva som kreves, leser litt om det å ha spedbarn, at du lytter når sykehus og helsestasjon gir gode råd, og at du på eget initiativ oppsøker hjelp dersom det er noe du lurer på eller hvis barnet er sykt. Ønsker deg veldig lykke til med barnet ditt!! Anonymous poster hash: bb6e5...dd1
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #46 Skrevet 10. februar 2015 Fikk barn når jeg var 17. Alenemor fra dag 1, bodde alene osv. Er nå 24, aldri hatt noen form for kontakt med barnevernet. Grunnen til at du skal sende melding når barnet er født er vel for at de skal avtale hjemmebesøk (noe ALLE skal få tilbud om, uansett alder og så videre) eller eventuelt time på helsestasjon Anonymous poster hash: 7572e...4bd
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #47 Skrevet 10. februar 2015 Hei. Du trenger ikke å bekymre deg på grunn av alderen din. Jeg var selv 19 år da vi fikk vårt første barn, og barnevernet ble aldri nevnt med et eneste ord. Alderen din har i utgangspunktet ingenting å si, så lenge du er myndig, og det er du jo. Det som er viktig er at du er moden nok til å se barnets behov, til å tenke langsiktig og til å sette dine egne behov bak barnets. De fleste modnes jo med årene, så sjansen for å være umoden som mor er jo større når man er ung mor, men det betyr jo langt ifra at det å være ung mor trenger å være noe negativt! Jeg er nå straks 30 år, og vi venter nå barn nummer tre. Ferdig med utdanning, fast jobb, eier eget hus og er fremdeles gift med samme mannen. Begge ungene våre er flotte og sympatiske barn, som vi bare får skryt av fra skole og barnehage. Den første tiden med eldstemann kunne jeg av og til føle meg litt "liten" sammen med andre foreldre som var eldre, men etterhvert som årene har gått, og jeg ser at vi har klart å oppdra våre barn minst like bra som gjennomsnittet, samt at vi begge aktivt deltar på fritidsaktiviteter, sitter i fau o.l har jeg blitt mer og mer sikker på at jeg/vi gjør en god nok jobb med ungene våre selv om vi var unge da vi fikk vår eldste. Ha tro på deg selv, lytt til magefølelsen din og tenk langsiktig i barneoppdragelsen, er mine beste tips. Masse lykke til med det som kommer 😊 Anonymous poster hash: 53acc...537
Tabitha Skrevet 10. februar 2015 #48 Skrevet 10. februar 2015 Hvis du følger opp avtalene dine på helsestasjonen, følger de rådene du får av helsesøster, spør om ting du lurer på og benytter deg av den hjelpen som tilbys, så vil det ikke være nødvendig å blande inn barnevernet. Men det er noen ganger det meldes ved fødselen, hvis det regnes for å være noe spesielt med foreldrene. Hvis man har fått merkelappen "psykisk syk", for eksempel. Hvis det meldes allerede ved fødselen, blir det selvsagt mye vanskeligere å slappe av og få et naturlig samspill foran den samme helsesøsteren som meldte deg (bør helst skifte til en annen helsestasjon da). Men jeg tviler på at en automatisk blir meldt som 19-årig mor.
Sint naken biltyv Skrevet 11. februar 2015 #49 Skrevet 11. februar 2015 Ring å snakk med helsesøster da vel. Spør om hun har noen bekymringer rundt deg. For da blir sikkert ikke helsesøster bekymret Anonymous poster hash: 28224...424 Jeg tror på åpenhet, ærlighet og kommunikasjon.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #50 Skrevet 11. februar 2015 Lurer på hvorfor du har hatt kontakt med hs allerede? Er ikke vanlig, siden hs automatisk får mld. straks barn blir født. Kan hende hun tenker du trenger litt ekstra veiledning om du er usikker eller umoden for alderen. Anonymous poster hash: 2f3b8...602 For noe tull! Det er kontroller hos helsesøster og lege gjennom hele svangerskapet. Eh nei, det er kontroller hos jordmor og lege. Ikke hos helsesøster. Anonymous poster hash: 35b47...2f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå