Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #26 Skrevet 7. februar 2015 At de er urbane. Anonymous poster hash: 1828f...dfe
Gjest Hercule Poirot Skrevet 7. februar 2015 #27 Skrevet 7. februar 2015 Jeg ville nok tenkt at det må ære utrolig upraktisk. Her jeg bor er vi avhengige av bil, kan ikke gå eller sykle kilometervis for alt vi skal. Buss = skolebuss, ergo relativt sjelden.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #28 Skrevet 7. februar 2015 Jeg synes det er litt rart. Og at de kun har bodd i storby og vært urbane i hele sitt liv (som ikke nødvendigvis er en positiv ting). Har noen bekjente som ikke har lappen, og det er faktisk litt irriterende i lengden å være den som alltid må styre med å leie bil (den må hentes og leveres), kjøre til og fra turer (aka må være litt mer opplagt), hente og bringe, være flyttehjelp/handlehjelp for store ting... Det er faktisk et liv før og etter førerkortet Man vet ikke helt hva man ikke hadde før man får det Anonymous poster hash: 67bd2...33c
pifi med tre nurk Skrevet 7. februar 2015 #29 Skrevet 7. februar 2015 Jeg har ikke lappen. Mannen har. Jeg har ikke lyst til å ta lappen.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #30 Skrevet 7. februar 2015 Jeg finner det faktisk litt usexy...Anonymous poster hash: 78c63...c92 Haha, jeg tenker akkurat det samme! Anonymous poster hash: 10206...a4e
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #31 Skrevet 7. februar 2015 Hvorfor spesielt menn? Jeg synes alle som ikke har tatt lappen innen de er 25 er litt giddalause og tenker lite praktisk. Jeg tok lappen da jeg var 20, men trengte den egentlig ikke før jeg var 26-27. Før det tok jeg buss til skole og jobb, eide ikke bil fordi jeg ikke hadde råd. Da jeg fikk råd til bil, og samtidig flyttet litt mindre sentralt slik at det ville tatt over en time med buss, kjøpte jeg bil og er sjeleglad for at jeg slipper å sitte på buss/tog i timesvis hver dag. Finnes jo unntak hvor man ikke trenger lappen fordi man bor så sentralt da. Men jeg tenker at det er veldig praktisk å kunne kjøre bil hvis man må, hvis man f eks må låne eller leie en bil av en eller annen grunn, eller noe skjer slik at man heller burde kjøre enn å ta bussen, da er det greit å kunne hive seg i bilen. Hvis man ikke har lappen er man begrenset slik, og jeg tror de som ikke har lappen som voksne ikke vet hvor begrenset det er fordi de ikke har opplevd noe annet. Giddalause og lite praktiske, virkelig? Og at vi som ikke har lappen ikke forstår hvor begrenset vi er? Jeg forstår at det kan være nødvendig med bil mange steder, men jeg synes også at arrogansen i uttalelser som de over vitner om en manglende evne til å se utenfor seg selv og forstå at folk lever forskjellige liv, med forskjellige behov og forskjellige prioriteter. Anonymous poster hash: 70779...8fc Men hva når ungene dine skal til og fra fotballkamper, håndballkamper etc, da ser du på det som en selvfølge at de alltid får sitte på med andre, mens du ikke skal bidra på lik linje? Anonymous poster hash: 12427...3c9
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #32 Skrevet 7. februar 2015 Hvorfor spesielt menn? Jeg synes alle som ikke har tatt lappen innen de er 25 er litt giddalause og tenker lite praktisk. Jeg tok lappen da jeg var 20, men trengte den egentlig ikke før jeg var 26-27. Før det tok jeg buss til skole og jobb, eide ikke bil fordi jeg ikke hadde råd. Da jeg fikk råd til bil, og samtidig flyttet litt mindre sentralt slik at det ville tatt over en time med buss, kjøpte jeg bil og er sjeleglad for at jeg slipper å sitte på buss/tog i timesvis hver dag. Finnes jo unntak hvor man ikke trenger lappen fordi man bor så sentralt da. Men jeg tenker at det er veldig praktisk å kunne kjøre bil hvis man må, hvis man f eks må låne eller leie en bil av en eller annen grunn, eller noe skjer slik at man heller burde kjøre enn å ta bussen, da er det greit å kunne hive seg i bilen. Hvis man ikke har lappen er man begrenset slik, og jeg tror de som ikke har lappen som voksne ikke vet hvor begrenset det er fordi de ikke har opplevd noe annet. Giddalause og lite praktiske, virkelig? Og at vi som ikke har lappen ikke forstår hvor begrenset vi er?Jeg forstår at det kan være nødvendig med bil mange steder, men jeg synes også at arrogansen i uttalelser som de over vitner om en manglende evne til å se utenfor seg selv og forstå at folk lever forskjellige liv, med forskjellige behov og forskjellige prioriteter.Anonymous poster hash: 70779...8fc Men hva når ungene dine skal til og fra fotballkamper, håndballkamper etc, da ser du på det som en selvfølge at de alltid får sitte på med andre, mens du ikke skal bidra på lik linje?Anonymous poster hash: 12427...3c9 Hvor får du det fra? Det er ikke jeg som hopper til underlige konklusjoner her. Anonymous poster hash: 70779...8fc
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #33 Skrevet 7. februar 2015 At de er litt tiltaksløse, for å være helt ærlig. Selv om jeg vet at det kan være andre, gode grunner til det, så er nok det min første tanke. Det gjelder forsåvid begge kjønn. Selv om de bor på Grünerløkka og jobber i Oslo sentrum og ikke har en hytte eller fjerne slektninger de bare kan komme til med bil? Eller om det er en dame som er lidenskapelig interessert i miljø og er nestleder i Bellona og synes alle burde sykle eller reise med hest og vogn? Gi deg a. Det spørs jo helt hvor man bor og om det er nødvendig. Anonymous poster hash: ff97b...bdd
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #34 Skrevet 7. februar 2015 Da tenker jeg at det er en bykløne. Anonymous poster hash: 0eb87...65f
Pobie Skrevet 8. februar 2015 #35 Skrevet 8. februar 2015 (endret) Hvorfor spesielt menn? Jeg synes alle som ikke har tatt lappen innen de er 25 er litt giddalause og tenker lite praktisk. Jeg tok lappen da jeg var 20, men trengte den egentlig ikke før jeg var 26-27. Før det tok jeg buss til skole og jobb, eide ikke bil fordi jeg ikke hadde råd. Da jeg fikk råd til bil, og samtidig flyttet litt mindre sentralt slik at det ville tatt over en time med buss, kjøpte jeg bil og er sjeleglad for at jeg slipper å sitte på buss/tog i timesvis hver dag. Finnes jo unntak hvor man ikke trenger lappen fordi man bor så sentralt da. Men jeg tenker at det er veldig praktisk å kunne kjøre bil hvis man må, hvis man f eks må låne eller leie en bil av en eller annen grunn, eller noe skjer slik at man heller burde kjøre enn å ta bussen, da er det greit å kunne hive seg i bilen. Hvis man ikke har lappen er man begrenset slik, og jeg tror de som ikke har lappen som voksne ikke vet hvor begrenset det er fordi de ikke har opplevd noe annet. Giddalause og lite praktiske, virkelig? Og at vi som ikke har lappen ikke forstår hvor begrenset vi er? Jeg forstår at det kan være nødvendig med bil mange steder, men jeg synes også at arrogansen i uttalelser som de over vitner om en manglende evne til å se utenfor seg selv og forstå at folk lever forskjellige liv, med forskjellige behov og forskjellige prioriteter. Anonymous poster hash: 70779...8fc Som jeg nevnte finnes det unntak. Hvis du leser det jeg har skrevet ser du også at jeg ikke hadde bil før jeg var 26-27, så jeg vet hvordan det er å leve uten bil. Jeg hadde imidlertid lappen, og kunne derfor låne bil når jeg måtte. Livet hadde vært mye vanskeligere hvis jeg ikke engang kunne låne en bil. Hvis de uten lappen visste hvor begrenset de var, hadde de jo tatt lappen, så nei, de vet tydeligvis ikke hvor begrenset de er. Jeg har truffet og jobbet med folk i 40-årene som ikke har lappen, og som dermed aldri kan hente barn på skolen, de er avhengig av at ektefellen kan gjøre dette. De kan heller ikke kjøre i jobben, og er avhengig av å jobbe sammen med noen som kan kjøre. Som 20-åring kjørte jeg rundt i firmabil, med en kvinne på ca 45 som ikke kunne kjøre. Jeg synes bare det er rart å bli godt voksen og ikke gidde å ta lappen og åpne for nye muligheter, personlig og på jobb. Hvis man helt oppriktig ikke har noe som helst behov for å kunne kjøre, er dette et av unntakene jeg nevnte over, men alle jeg har møtte som ikke har lappen har vært begrenset. Endret 8. februar 2015 av Pobie
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #36 Skrevet 8. februar 2015 Jeg finner det faktisk litt usexy...Anonymous poster hash: 78c63...c92 Haha, jeg tenker akkurat det samme! Anonymous poster hash: 10206...a4e Jeg og! Turn off rett og slett. Tenker de er litt evneveike. Anonymous poster hash: 12868...f15
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #37 Skrevet 8. februar 2015 Jeg har aldri møtt en mann uten førerkort, og det selv om jeg er vokst opp rett utenfor Oslo og har bodd lenge i sentrum som ung. Jeg tenker også usexy bykløne, jeg liker praktisk anlagte mennemenn. Selv om man ikke trenger bil på daglig basis er det veldig greit i forbindelse med ferie, når ungene har fotballkamp i nabobyen eller cup to timers kjøring unna, når man skal handle tunge ting osv. Anonymous poster hash: 8c3d0...831
lover Skrevet 8. februar 2015 #38 Skrevet 8. februar 2015 Jeg vet ikke om noen, ikke en eneste en, så det er noe jeg aldri har tenkt over. Ville nok tenkt epileptiker eller noe sånt, tror jeg.
*Miss Marple* Skrevet 8. februar 2015 #39 Skrevet 8. februar 2015 At de er litt tiltaksløse, for å være helt ærlig. Selv om jeg vet at det kan være andre, gode grunner til det, så er nok det min første tanke. Det gjelder forsåvid begge kjønn. Selv om de bor på Grünerløkka og jobber i Oslo sentrum og ikke har en hytte eller fjerne slektninger de bare kan komme til med bil? Eller om det er en dame som er lidenskapelig interessert i miljø og er nestleder i Bellona og synes alle burde sykle eller reise med hest og vogn? Gi deg a. Det spørs jo helt hvor man bor og om det er nødvendig.Anonymous poster hash: ff97b...bdd Spørsmålet var hva jeg synes, og jeg svarte hva min første tanke er. Selvsagt vet jeg at det kan være forskjellige (gode) grunner for at voksne folk ikke har sertifikat, men at man kan gå gjennom livet helt uten å ha behov for å kjøre et flyttelass, hente en sofa, kjøre unger på samlinger, hente svigermor på sykehuset, leige bil på ferie osv synes jeg høres rart ut. Av de jeg vet om som ikke har lappen er det kun en jeg skjønner grunnen til. Han har helt sikkert en uoppdaget diagnose, og selv om han er praktisk flink hadde han nok aldri klart å konsentrere seg nok til å hverken lære å kjøre eller klart teorien. Og han er alt annet enn tiltaksløs. De andre har gjort seg avhengig av andre og må ringe rundt og mase for hver minste ting de skal ha bragt til huset, eller når ungene skal på ting litt lengre borte. Mine holdninger er nok sikkert farget av at vi bor på bygda og at bilen er en nødvendig og naturlig del av de aller flestes hverdag.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #40 Skrevet 8. februar 2015 Uavhengig av kjønn synes jeg det er frustrerende i mange situasjoner. Selv om det er urbane mennesker som 'aldri' forlater byen, så har jeg hatt lappen lenge nok til at jeg mang en gang har blitt ringt opp med spørsmål om å kjøre noen hit eller dit, eller blitt invitert med på turer fordi 'det er så greit med deg som kan kjøre bil'. Så ja jeg synes alle burde ta førerkort, selv om de ikke har behov for bil i hverdagen. Men jeg mener også det burde være en del av utdanning på vgs nivå. Det er plagsomt når enkelte ringer og inviterer meg på stranda, på hyttetur eller whatnot, og så avslutter samtalen med et Ehhh, henter du meg da eller, så kjører vi sammen? Anonymous poster hash: f3d0e...834
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #41 Skrevet 8. februar 2015 Det er også ganske plagsomt når man er på tur litt utafor alfarvei, og hvem er det som bare mååå tidlig hjem? Jo, den uten sertifikat. Og hvem er senest oppe? Jo, den uten sertifikat, for den kan jo sove i bilen! Mens sjåføren må avslutte kvelden tidlig(ere), for man må jo være opplagt... Og kanskje også reise hjem fra turen tidligere enn man egentlig vil. Det blir faktisk ganske irriterende i lengden. Anonymous poster hash: 67bd2...33c
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2015 #42 Skrevet 8. februar 2015 Vrir heller litt på det og spør hvorfor man må se på mennesker generelt uten lappen som giddalause, tiltaksløse og til og med lite sexy??? Er folk virkelig så fordomsfulle?? Jeg har en mann som er per definisjon blind (han får korrigert synet med spesiallinser og ser greit med dem), og han hadde aldri fått godkjent å ta førerkort av verken biltilsyn eller fylkeslege. Vi bor heldigvis i Oslo og offentlig komm er lett tilgjengelig, men han hadde rett og slett måttet tilpasse seg kollektivtilbudet hvis vi hadde bodd utenfor byen. Han er sexy, omsorgsfull, tar seg av hus og barn og jobber fullt. Anonymous poster hash: b83fc...425
Superdolly Skrevet 8. februar 2015 #43 Skrevet 8. februar 2015 Vrir heller litt på det og spør hvorfor man må se på mennesker generelt uten lappen som giddalause, tiltaksløse og til og med lite sexy??? Er folk virkelig så fordomsfulle?? Jeg har en mann som er per definisjon blind (han får korrigert synet med spesiallinser og ser greit med dem), og han hadde aldri fått godkjent å ta førerkort av verken biltilsyn eller fylkeslege. Vi bor heldigvis i Oslo og offentlig komm er lett tilgjengelig, men han hadde rett og slett måttet tilpasse seg kollektivtilbudet hvis vi hadde bodd utenfor byen. Han er sexy, omsorgsfull, tar seg av hus og barn og jobber fullt. Anonymous poster hash: b83fc...425 Noen av oss som har kommentert bor på steder der kollektivtilbudet er bortimot ikke-eksisterende. Tilpasse seg kollektivtilbudet? Vel, her hvor jeg bor er kollektivtilbudet skolebussen pluss en buss på sen ettermiddag (sekstida). Det finnes ingen jobb som lar seg kombinere med dette. Lange avstander gjør at det ikke er mulig for barna å sykle eller gå til fritidsaktiviteter, de må kjøres. Jeg forstår at din mann ikke kan ta førerkort. Ser man ikke så kan man ikke kjøre bil. Men i denne tråden var det vel snakk om menn (jeg lurer fortsatt på hvorfor det ikke også gjelder kvinner) som ikke har diagnoser.
*Miss Marple* Skrevet 8. februar 2015 #44 Skrevet 8. februar 2015 Vrir heller litt på det og spør hvorfor man må se på mennesker generelt uten lappen som giddalause, tiltaksløse og til og med lite sexy??? Er folk virkelig så fordomsfulle?? Jeg har en mann som er per definisjon blind (han får korrigert synet med spesiallinser og ser greit med dem), og han hadde aldri fått godkjent å ta førerkort av verken biltilsyn eller fylkeslege. Vi bor heldigvis i Oslo og offentlig komm er lett tilgjengelig, men han hadde rett og slett måttet tilpasse seg kollektivtilbudet hvis vi hadde bodd utenfor byen. Han er sexy, omsorgsfull, tar seg av hus og barn og jobber fullt. Anonymous poster hash: b83fc...425 Det er da ikke noe tiltaksløst over en mann som ikke kan se! De som svarer her går vel ut fra at man snakker om funksjonsfriske mennesker som velger å ikke kunne kjøre bil, ikke dem som ikke har noe valg. Hadde dere bodd et sted uten kollektivtilbud hadde han vel fått taxi til jobben gjennom nav?
Hjertefru Skrevet 8. februar 2015 #45 Skrevet 8. februar 2015 Hvorfor spesielt menn? Jeg synes alle som ikke har tatt lappen innen de er 25 er litt giddalause og tenker lite praktisk. Jeg tok lappen da jeg var 20, men trengte den egentlig ikke før jeg var 26-27. Før det tok jeg buss til skole og jobb, eide ikke bil fordi jeg ikke hadde råd. Da jeg fikk råd til bil, og samtidig flyttet litt mindre sentralt slik at det ville tatt over en time med buss, kjøpte jeg bil og er sjeleglad for at jeg slipper å sitte på buss/tog i timesvis hver dag. Finnes jo unntak hvor man ikke trenger lappen fordi man bor så sentralt da. Men jeg tenker at det er veldig praktisk å kunne kjøre bil hvis man må, hvis man f eks må låne eller leie en bil av en eller annen grunn, eller noe skjer slik at man heller burde kjøre enn å ta bussen, da er det greit å kunne hive seg i bilen. Hvis man ikke har lappen er man begrenset slik, og jeg tror de som ikke har lappen som voksne ikke vet hvor begrenset det er fordi de ikke har opplevd noe annet. Giddalause og lite praktiske, virkelig? Og at vi som ikke har lappen ikke forstår hvor begrenset vi er? Jeg forstår at det kan være nødvendig med bil mange steder, men jeg synes også at arrogansen i uttalelser som de over vitner om en manglende evne til å se utenfor seg selv og forstå at folk lever forskjellige liv, med forskjellige behov og forskjellige prioriteter.Anonymous poster hash: 70779...8fc Som jeg nevnte finnes det unntak. Hvis du leser det jeg har skrevet ser du også at jeg ikke hadde bil før jeg var 26-27, så jeg vet hvordan det er å leve uten bil. Jeg hadde imidlertid lappen, og kunne derfor låne bil når jeg måtte. Livet hadde vært mye vanskeligere hvis jeg ikke engang kunne låne en bil. Hvis de uten lappen visste hvor begrenset de var, hadde de jo tatt lappen, så nei, de vet tydeligvis ikke hvor begrenset de er. Jeg har truffet og jobbet med folk i 40-årene som ikke har lappen, og som dermed aldri kan hente barn på skolen, de er avhengig av at ektefellen kan gjøre dette. De kan heller ikke kjøre i jobben, og er avhengig av å jobbe sammen med noen som kan kjøre. Som 20-åring kjørte jeg rundt i firmabil, med en kvinne på ca 45 som ikke kunne kjøre. Jeg synes bare det er rart å bli godt voksen og ikke gidde å ta lappen og åpne for nye muligheter, personlig og på jobb. Hvis man helt oppriktig ikke har noe som helst behov for å kunne kjøre, er dette et av unntakene jeg nevnte over, men alle jeg har møtte som ikke har lappen har vært begrenset. Ikke alle sier hvorfor de ikke har lappen da vet du. Jeg tok ikke lappen før jeg var 30, rett og slett fordi jeg ikke turte. Jeg er litt distré og praktisk klønete, men greide til slutt å ta lappen etter mange timer og masse frustrasjon, både hos meg og kjørelæreren Men det var jo ikke alltid jeg var ærlig på grunnen. Det var mye lettere å si at fex akkurat nå ikke har behov, ikke har somlet meg til det osv, enn at jeg faktisk ble engstelig bare med tanken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå