Gå til innhold

dette med barnehage og dårlig samvittighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men man kan vel ikke akkurat ofre tak over hodet, klær på kroppen og mat på bordet.Anonymous poster hash: 5c564...7ab

Nei, men man kan velge å bo litt mindre og billigere, og man trenger ikke kjøpe de dyreste merkeklær o.l. Man kan velge bort bil, og andre ting man kan klare seg uten.Man må ikke reise til syden hver ferie - vi gjorde aldri det når jeg var liten, sommeren på campingvogna var toppers den. Osv! Anonymous poster hash: f58de...8d1

Nei, noen har så lite penger at de ikke kan velge bort mer enn de allerede gjør.

Anonymous poster hash: 8543e...524

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men man kan vel ikke akkurat ofre tak over hodet, klær på kroppen og mat på bordet.Anonymous poster hash: 5c564...7ab

Nei, men man kan velge å bo litt mindre og billigere, og man trenger ikke kjøpe de dyreste merkeklær o.l. Man kan velge bort bil, og andre ting man kan klare seg uten.Man må ikke reise til syden hver ferie - vi gjorde aldri det når jeg var liten, sommeren på campingvogna var toppers den. Osv! Anonymous poster hash: f58de...8d1

Nei, noen har så lite penger at de ikke kan velge bort mer enn de allerede gjør.

Anonymous poster hash: 8543e...524

Nå snakket ikke jeg om andre sånn egentlig, men mer om hva jeg kan/vil ofre for å være mer hjemme med det kommende barnet mitt.

Jeg har forståelse for at andre ikke har så mye. Har egentlig ikke så mye jeg heller, men har vært heldig å arvet litt, slik at jeg har lite gjeld. Hadde jeg hatt mer gjeld, er det ikke sikkert jeg heller hadde kunnet.

Anonymous poster hash: f58de...8d1

Skrevet

Stakkars barn, hvorfor fikk dere egentlig barn når dere har en så dårlig hverdag å tilby de? Det er ikke bare å få barn før man kan tilby de i det minste litt ok forhold..

Å være mye i barnehagen er ikke ensbetydende med en dårlig hverdag. En dårlig hverdag er summen av mange elementer.

Jeg jobber i barnevernet og det å gå i barnehage er ikke en dårlig hverdag. En dårlig hverdag er lite eller ikke noe mat, ignorering fra foreldre som er fysisk tilstede, små barn som må klare seg selv, fravær av nærhet, barn som vagabonderer, barn som opplever krangling og konflikter i hjemmet.

Det å være i barnehage er ikke "stakkars barn". For mange barn er det motsatt og et godt tilskudd i hverdagen.

Anonymous poster hash: 0fb4e...77a

Så enkelt er det ikke. JA, bhg er bedre for de som ikke klarer å ta vare på barna sine, der det er omsorgssvikt. Men de skulle vel nesten egentlig ha fått fratatt barna i utgangspunktet.

MEN for oss som klarer å ta vare på barna våre, er det helt klart best å være hos mamma og pappa. Barnehagen er greit å være, når foreldrene er på jobb. Desverre er det mange karrierejegere der ute, og de prioriterer jobben sin før barna. Der blir det lange dager i bhg, det er så absolutt ikke heldigt, men det er heller ikke omsorgsvikt. Jeg prioriterer barna før karrieren min, det er mitt valg, og det er jeg stolt av. Har likevell en god jobb.

Det er faktisk ikke bhg som er den beste plassen for barna våre. Vi vanlige foreldre fom er oppegående, varme og kjærlige, kan tilby et mye bedre tilbud til våre barn enn bhg, men litt av begge mener jeg er best.

( Foreldre må jobbe for å tjene til livets opphold, og da er barnehagen en fin plass å være for barn)

Anonymous poster hash: d5670...93b

Jeg forstår ikke at det er mulig å være så påståelig. Det kommer mye ann på barnehagen også, i min datters barnehage er det 25 barn og 9 ansatte. De har mye aktiviteter, er på turer, veldig mye ute, får være med å lage varm lunsj og det er alltid et fang å sitte på og de ansatte øser ut med kyss, klem og kjærlighet. Å si at dette er et enormt dårligere tilbud i forhold til å være med foreldrene er rett og slett feil. Ja barna trenger å være med foreldrene mye, men de trenger også sosialt samspill med andre barn og voksne og der er barnehagen suveren.

Anonymous poster hash: 2dfcd...3cf

Skrevet

Stakkars barn, hvorfor fikk dere egentlig barn når dere har en så dårlig hverdag å tilby de? Det er ikke bare å få barn før man kan tilby de i det minste litt ok forhold..

Å være mye i barnehagen er ikke ensbetydende med en dårlig hverdag. En dårlig hverdag er summen av mange elementer.

Jeg jobber i barnevernet og det å gå i barnehage er ikke en dårlig hverdag. En dårlig hverdag er lite eller ikke noe mat, ignorering fra foreldre som er fysisk tilstede, små barn som må klare seg selv, fravær av nærhet, barn som vagabonderer, barn som opplever krangling og konflikter i hjemmet.

Det å være i barnehage er ikke "stakkars barn". For mange barn er det motsatt og et godt tilskudd i hverdagen.

Anonymous poster hash: 0fb4e...77a

Så enkelt er det ikke. JA, bhg er bedre for de som ikke klarer å ta vare på barna sine, der det er omsorgssvikt. Men de skulle vel nesten egentlig ha fått fratatt barna i utgangspunktet.

MEN for oss som klarer å ta vare på barna våre, er det helt klart best å være hos mamma og pappa. Barnehagen er greit å være, når foreldrene er på jobb. Desverre er det mange karrierejegere der ute, og de prioriterer jobben sin før barna. Der blir det lange dager i bhg, det er så absolutt ikke heldigt, men det er heller ikke omsorgsvikt. Jeg prioriterer barna før karrieren min, det er mitt valg, og det er jeg stolt av. Har likevell en god jobb.

Det er faktisk ikke bhg som er den beste plassen for barna våre. Vi vanlige foreldre fom er oppegående, varme og kjærlige, kan tilby et mye bedre tilbud til våre barn enn bhg, men litt av begge mener jeg er best.

( Foreldre må jobbe for å tjene til livets opphold, og da er barnehagen en fin plass å være for barn)

Anonymous poster hash: d5670...93b

Jeg forstår ikke at det er mulig å være så påståelig. Det kommer mye ann på barnehagen også, i min datters barnehage er det 25 barn og 9 ansatte. De har mye aktiviteter, er på turer, veldig mye ute, får være med å lage varm lunsj og det er alltid et fang å sitte på og de ansatte øser ut med kyss, klem og kjærlighet. Å si at dette er et enormt dårligere tilbud i forhold til å være med foreldrene er rett og slett feil. Ja barna trenger å være med foreldrene mye, men de trenger også sosialt samspill med andre barn og voksne og der er barnehagen suveren.

Anonymous poster hash: 2dfcd...3cf

Enig!!!

Dessuten klarer mange av oss å kombinere karriere og å prioritere barna!! Mine har helt vanlige dager i Bhg - men de har alltid lange ferier, og en ekstra fridag får de rett som det er!! Vi er masse sammen - og barna blir prioritert foran alt annet!

Likevel klarer jeg å ha en karriere - og leverer gode resultater på jobb! Tjener bra og er på mange måter det mange vil kalle en 'karrierekvinne'

Skrevet

Jeg er så fæl at ungen min på 1,5 år er fulle dager i bhg (fra 07.30 til 16.00) selv om jeg er hjemme i permisjon med baby nr 2. Jeg har fødselsdepresjon og det er den eneste måten jeg kan komme meg gjennom dagene på. Synes det er mange som er fordomsfulle og ekle her!

Anonymous poster hash: 15429...7cc

Skrevet

I Sverige får man ikke mulighet til å ha full plass til eldre barn om man er hjemme/i permisjon... Da må man ha redusert plass

Anonymous poster hash: eb029...e33

Skrevet

Tror mange glemmer at da vi vokste opp så var vi ute med alle de andre barna i gata som var hjemme. Vi var ikke noe mer med foreldrene våre enn de er idag. Det eneste er at vi lærte å være mer selvstendig tidlig. Fikk bare beskjed om å gå ut å leke..da var det bare å ta med seg lillesøster som var 2-3 år og ut bar det. I skogen fotballbanen overalt med de andre barna i gata.

Alle unger har godt av å være med jevngamle barn slik at man lærer de sosiale kodene og leker på samme premisser.

Syns det er utrolig dårlig å tillegge andre dårlig samvittighet for at de velger den institusjonen som er tilrettelagt arbeidende.

Vi er så heldige at vi kan være hjemme med barna i nesten ett år først..det kunne de ikke på 80 tallet f.eks da var man overlatt til andre omsorgspersoner enda tidligere.

Alle gjør det beste de kan for barnet sitt.

Anonymous poster hash: 7bdfd...027

Skrevet

Jeg er så fæl at ungen min på 1,5 år er fulle dager i bhg (fra 07.30 til 16.00) selv om jeg er hjemme i permisjon med baby nr 2. Jeg har fødselsdepresjon og det er den eneste måten jeg kan komme meg gjennom dagene på. Synes det er mange som er fordomsfulle og ekle her!

Anonymous poster hash: 15429...7cc

Ja det var faktisk fælt

Anonymous poster hash: 05d5a...c60

Skrevet

Mange som har dårlig samvittighet, men tiden har også forandret seg. Da jeg begynte å jobbe i barnehage for 15 år siden, var det knapt en ettåring å se, de fleste startet rundt toårsalder, og de hadde enten fri en dag i uka, eller mor og far jobber til litt ulike tider, slik at barna ble levert sent (etter åtte) og hentet ca fire. Nå er alle ettåringene i barnehagen, og vi har måttet utvide barnehagens åpningstider, og slutte med stengt i påske og romjul, fordi foreldrene MÅ jobbe. Tror det sier mye om samfunnet vårt. Fortsatt en del mødre i barnehagen som jobber deltid, men da er de på SATS før de henter i barnehagen.

Tipper det er en samling av forskjellige faktorer; fler som er alene, mindre fleksibilitet, færre som jobber deltid, høyere arbeidspress, færre med besteforeldre som er i nærheten og/eller har fri og kan hjelpe til. Dessuten var det mange foreldre som jobbet for 15 år sida, også hadde man dagmamma.

Jeg er alene, ungen har fulle dager i barnehage og stortrives. Såpass at vi går i åpen barnehage på søndager for å treffe andre barn :P

Anonymous poster hash: 5c564...7ab

Dette er alle stabile familier, barnehagen vår ligger i villsbebyggelse, kun to av barna har skilte foreldre, dette er rett og slett karrierefolk, de sier selv at de ikke orker å ha barna hjemme, og leverer i barnehagen selv om de selv er hjemme en dag. Barna er visst slitsomme, men en del av statuspskken. Noen ble hentet tidlig i går, da skulle de på minisats, for pappa skulle trene. Da har de vært i bhg til halv fem hele uka....

Sånne mennesker skjønner ikke jeg heller. Har et sånt par i ytterkanten av vennekretsen vår (bror og svigerinne til min barndomsvenninne). De har 3 barn, to ganske tett, og mannen i huset jobber veldig mye så mor har mye av ansvaret i hverdagen. Men den mannen tjener flere millioner i året, de har vaskehjelp hver uke, de har au-pair og de har full plass i barnehage og sfo, for den HJEMMEVÆRENDE mammaen synes det er så slitsomt å være småbarnsmor! Eldste spiller fotball og hun akker og stønner over hvor slitomt det er å følge opp når far i huset jobber overtid (selv om au-pair'en har de to yngste hjemme når hun kjører.

Ganske provoserende egentlig...

Anonymous poster hash: 893be...e5f

Skrevet

Sånn det er i Sverige burde det vært i Norge og. Snodig hvordan Svenske mødre tydeligvis klarer å passe baby og eldre søsken flere timer hver dag enn Norske gjør.....😉

Anonymous poster hash: 0560c...864

Skrevet

Jeg blir så sint på dere som dømmer andres situasjon ut fra en stoppeklokke-mentalitet i forhold til hvor lenge de har barna sine i barnehagen! Det er helt utrolig hvor stygge vi damer er med hverandre. Dere aner jo virkelig ikke noe om hva som skjer i andres hjem. Jeg er en såkalt karrierekvinne og vet at det får det til å koke i topplokket til enkelte - jeg må jo automatisk være en "dårlig mor". Men det er faktisk ikke så enkelt, barna mine går i barnehagen/skole/SFO og ja, enkelte dager rundt 9 timer. Det gjør meg faktisk ikke til en dårlig forelder - jeg gjør noe som jeg føler fyller livet mitt med mening som er kombinasjonen av de fantastiske barna mine og en meningsfull jobbsituasjon. Mannen min og jeg har mye annet enn en time ekstra i hverdagen å tilby, vi har et godt liv sammen - vi løser konflikter på en rasjonell måte, skriker aldri og kaller hverandre aldri noe stygt. Vi er glade i hverandre og vi gjør mye morsomt sammen hele familien, vi jobber sammen om tingene som må gjøres i hverdagen osv. Barna har reist mye - utenfor allfarvei - tross sin unge alder og har bemerkelsesverdig mye innsikt i hva som foregår rundt dem. Osv, osv. 

Poenget mitt er ikke at min løsning er noe bedre enn andre sin, men den er ikke noe verre heller. Jeg respekterer at andre velger annerledes og synes det er flott at vi har mangfold. Barn har godt av å se at det er mange ulike måter å leve livet sitt på og at ikke noe nødvendigvis er noe bedre enn noe annet (og jeg snakker selvfølgelig ikke om situasjoner med åpenbar omsorgssvikt osv).

Anonymous poster hash: ea620...06a
Skrevet

Jeg blir så sint på dere som dømmer andres situasjon ut fra en stoppeklokke-mentalitet i forhold til hvor lenge de har barna sine i barnehagen! Det er helt utrolig hvor stygge vi damer er med hverandre. Dere aner jo virkelig ikke noe om hva som skjer i andres hjem. Jeg er en såkalt karrierekvinne og vet at det får det til å koke i topplokket til enkelte - jeg må jo automatisk være en "dårlig mor". Men det er faktisk ikke så enkelt, barna mine går i barnehagen/skole/SFO og ja, enkelte dager rundt 9 timer. Det gjør meg faktisk ikke til en dårlig forelder - jeg gjør noe som jeg føler fyller livet mitt med mening som er kombinasjonen av de fantastiske barna mine og en meningsfull jobbsituasjon. Mannen min og jeg har mye annet enn en time ekstra i hverdagen å tilby, vi har et godt liv sammen - vi løser konflikter på en rasjonell måte, skriker aldri og kaller hverandre aldri noe stygt. Vi er glade i hverandre og vi gjør mye morsomt sammen hele familien, vi jobber sammen om tingene som må gjøres i hverdagen osv. Barna har reist mye - utenfor allfarvei - tross sin unge alder og har bemerkelsesverdig mye innsikt i hva som foregår rundt dem. Osv, osv.

Poenget mitt er ikke at min løsning er noe bedre enn andre sin, men den er ikke noe verre heller. Jeg respekterer at andre velger annerledes og synes det er flott at vi har mangfold. Barn har godt av å se at det er mange ulike måter å leve livet sitt på og at ikke noe nødvendigvis er noe bedre enn noe annet (og jeg snakker selvfølgelig ikke om situasjoner med åpenbar omsorgssvikt osv).

Du skrev alt jeg hadde lyst til, men ikke orket, å skrive

(Kanskje fordi jeg er sliten etter en lang uke på jobb..) 😝

Skrevet

Mange som har dårlig samvittighet, men tiden har også forandret seg. Da jeg begynte å jobbe i barnehage for 15 år siden, var det knapt en ettåring å se, de fleste startet rundt toårsalder, og de hadde enten fri en dag i uka, eller mor og far jobber til litt ulike tider, slik at barna ble levert sent (etter åtte) og hentet ca fire. Nå er alle ettåringene i barnehagen, og vi har måttet utvide barnehagens åpningstider, og slutte med stengt i påske og romjul, fordi foreldrene MÅ jobbe. Tror det sier mye om samfunnet vårt. Fortsatt en del mødre i barnehagen som jobber deltid, men da er de på SATS før de henter i barnehagen.

Tipper det er en samling av forskjellige faktorer; fler som er alene, mindre fleksibilitet, færre som jobber deltid, høyere arbeidspress, færre med besteforeldre som er i nærheten og/eller har fri og kan hjelpe til. Dessuten var det mange foreldre som jobbet for 15 år sida, også hadde man dagmamma.

Jeg er alene, ungen har fulle dager i barnehage og stortrives. Såpass at vi går i åpen barnehage på søndager for å treffe andre barn :P

Anonymous poster hash: 5c564...7ab

Dette er alle stabile familier, barnehagen vår ligger i villsbebyggelse, kun to av barna har skilte foreldre, dette er rett og slett karrierefolk, de sier selv at de ikke orker å ha barna hjemme, og leverer i barnehagen selv om de selv er hjemme en dag. Barna er visst slitsomme, men en del av statuspskken. Noen ble hentet tidlig i går, da skulle de på minisats, for pappa skulle trene. Da har de vært i bhg til halv fem hele uka....

Sånne mennesker skjønner ikke jeg heller. Har et sånt par i ytterkanten av vennekretsen vår (bror og svigerinne til min barndomsvenninne). De har 3 barn, to ganske tett, og mannen i huset jobber veldig mye så mor har mye av ansvaret i hverdagen. Men den mannen tjener flere millioner i året, de har vaskehjelp hver uke, de har au-pair og de har full plass i barnehage og sfo, for den HJEMMEVÆRENDE mammaen synes det er så slitsomt å være småbarnsmor! Eldste spiller fotball og hun akker og stønner over hvor slitomt det er å følge opp når far i huset jobber overtid (selv om au-pair'en har de to yngste hjemme når hun kjører.

Ganske provoserende egentlig...

Hvorfor er det provoserende? Fordi de har mer penger enn deg?

Skrevet

Veldig flott at dei fleste barn stortrivest i bhg. Bhg er ein veldig viktig sosial arena for barna. Men det mange foreldre virker å ha problemer med å fortstå er at barna vert veldig slitne av bhg. Om dere trur at ein dag i bhg er det samme som ein dag heime tek dere veldig feil. Barna sjølv har ingen forutsetning for å forstå kva som gjer dei slitne. Så det å ha ein 1 åring i bhg 9 timar for dag 5 dagar i veka bør gi foreldra dårlig samvittighet .

Ungane vert like slitne av bhg som dere vert av jobb.

Anonymous poster hash: 59d39...df2

Skrevet

Jeg har også dårlig samvittighet. Jeg har mellom 2 og 4 fridager pr uke, og sønnen min er i bhg fra 10-15 hver dag allikevel. Syns det er så godt å ha tid for meg selv, syns den tanken er fæl, men sånn er det nå..

Anonymous poster hash: e5a24...c8e

Skrevet

Her er man flinke til å påføre hverandre dårlig samvittighet om man har barnet i barnehagen for mye i forhold til fastsatte dibregler over hva som er akseptabelt.

Om man jobber deltid og har barna i barnehagen for det om skal man skamme seg. Jobber man fullt og må bruke hele åpningstiden til barnehagen, så skal man jammen skamme seg da også. Og går man hjemme uten å ha barna i barnehagen, så er det ikke bra det heller. Ikke lett å tilfredsstille en flokk med kaklende høner.

Jeg tenker at hver og en må gjøre det beste for sitt barn, sin situasjon, sin hverdag. Og slutte å bry seg om hva nabokjerringa gjør med sine barn.   

Anonymous poster hash: bbd60...fd3
Skrevet

Det er da virkelig ikke mange som er fordømmende eller ufine i denne lange tråden. De aller fleste svarer utfra sin egen situasjon og skriver f.eks at sånn eller sånn kunne ikke jeg hatt det, slik eller sånn kunne ikke jeg valgt.

Hvorfor tolker noen det som kritikk eller fordømmelse?

Noen har ingen reelle valg, noen velger mot strømmen, noen har kapasitet til ditt og andre til datt. Det er ikke dermed sagt at man dømmer de som velger annerledes.

Skrevet

Jeg kunne ikke hatt det sånn, jeg har selv valgt å prioritere om, senke levestandarden, flytte litt ut av de mest sentrale strøkene, valgt bort dyre utenlandsferier, merkeklær, månedlige frisørbesøk, dyr bil osv for å slippe å ha det sånn.

I den jobben jeg hadde var det ikke mulig å jobbe redusert, så jeg byttet jobb. Tjener nå ca 150.000 kr mindre i året og jobber 70% (en fridag i uken og 6-timer dager ellers).

Jeg personlig syner ingen hus i verden, ingen bil, ingen dyre levevaner eller ferier er verdt at ungene skal være i barnehagen 9 timer om dagen 5 dager i uken.

Jeg har jo ofret for å slippe, bor nå flere timer unna det bynære stedet jeg vokste opp (rett utenfor Oslo), flere timer unna familie og barndomsvenner. For meg er det verdt det.

Så er det ei heller alle som kan "velge bort dyre ferier" for å jobbe mindre . Jeg er alenemor -dessverre- og må gjøre det beste ut av det. Med en inntekt har jeg ikke råd til å jobbe 70% og det å flytte til indre hakadal vil neppe lønne seg med min utdanning da det ikke er jobb til meg der. Dyre ferier drar vi ikke på uansett ..

Hvis noen av dere kan si ut ifra at barnet mitt er i bhg 9t hver dag hele uka, at hun ikke har en god oppvekst eller ville hatt det bedre om jeg jobba 50% på Narvesen slik at hun såvidt ville fått klær så synes jeg dere må få litt perspektiv ...

Anonymous poster hash: 326aa...341

Vi er på flyttefot til Hakadal i disse dager. Der trengs vikarer både i barnehagene og på sykehjemmene, så hvis du VIRKELIG vil...

Anonymous poster hash: f107d...af9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...