Gå til innhold

dette med barnehage og dårlig samvittighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitt med dårlig samvittighet pga barnet hadde 9 timersdag mandag til fredag. Snakket med de ansatte I bhg og de sa at dette var svært vanlig. Ingen i min sønns bhg leveres etter 07.30 og ingen hentes før 15.30. Så her har jo alle lange dager, til tross for at alle her inne sier at barna har korte dager :)

Jeg klarte å riste fra med den dårlige samvittigheten når jeg begynte å tenke at barnehagen faktisk ikke er en oppbevaringsplass. Sønnen min lærer så mye, og han elsker å være i barnehagen. .

Men det skal sies at jeg gikk ned i stilling fra nyåret, så samvittigheten var ikke helt kurert.

Bare ble mer oppmerksom på hvor godt de små har av å gå i bhg. Samspillet med de andre, alt de opplever og lærer :)

Anonymous poster hash: 10f1b...464

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kvinner er mestere i å gi hverandre dårlig samvittighet. Er det ikke barn i barnehage så er det mat, sex, kropp, karriere, mangel på karriere, økonomi osv. Er det ikke det ene så er det det andre.

Vi tar alle valg vi enten må velge av flere onder eller vi tar valg i helt klart mener er best for familien. Verden er ikke sort / hvitt og fordi om man føler at man tar mindre gode valg eller har dårlige valgmuligheter på et område så kan man ha gode valgmuligheter og ta gode valg på andre områder.

Keep ut the good work :)

Anonymous poster hash: 0fb4e...77a
Skrevet

Jeg har dårlig samvittighet nå.. Står utenfor når bhg åpner kl 7, og går hjem når de låser dørene kl 17.. Hun er den første som blir levert, og siste som blir hentet :(  Og hun legger seg kl 18.  SNUFS!

Skrevet

Så fint HI, barnet mitt elsker også barnehagen. :) Jeg har mulighet til å hente tidlig noen dager, men det er ikke sånn at barna nødvendigvis er enige i at det er de som blir hentet tidlig som er de heldigste. :P Mitt barn protesterer hver gang, med mindre jeg kommer midt i et måltid. Han er ikke så veldig glad i å sitte ved bordet, så da blir han villig med. ;)

Anonymous poster hash: 7ef93...07c
Skrevet

Jeg har dårlig samvittighet nå.. Står utenfor når bhg åpner kl 7, og går hjem når de låser dørene kl 17.. Hun er den første som blir levert, og siste som blir hentet :( Og hun legger seg kl 18. SNUFS!

:(huff.. noe positivt: hun får en flott start og en flott slutt på dagen med all oppmerksomhet før alle barna er på plass. Rolig start og rolig avslutning :) trøstet meg også med at gutten sov 2-3 timer om dagen. Og ikke minst alt de lærer. De synger, leker, tegner, maler, hadde ikke orka halvparten om jeg hadde han hjemme. Gutten min er en reser til å prate, han lærer nye ord i bhg som jeg ikke visste han kunne. Plutselig kommer han hjem og teller til 4, han er to år! Elsker barnehagen :)

Ps, lange dager er ikke for alltid. Nå passer noen på barna mens vi er på jobb. Gruer meg til skolestart når de begynner 10 og slutter 14.

Skrevet

Jeg har dårlig samvittighet nå.. Står utenfor når bhg åpner kl 7, og går hjem når de låser dørene kl 17.. Hun er den første som blir levert, og siste som blir hentet :( Og hun legger seg kl 18. SNUFS!

Jeg står utenfor når det åpner 06.45, henter litt over 16, hun legger seg også kl 18.. Du er verken fæl eller alene ! Men det er desto viktig at de har en god barnehage som de trives i :) mat på bordet MÅ vi ha, ergo jobbe de timene der er vi bare nødt til. Se det positive hvis du har fri i helgene og kvelder (det får dere mye ut av også med årene når hun legger seg litt senere)

Anonymous poster hash: 326aa...341

Skrevet

Så fint HI, barnet mitt elsker også barnehagen. :) Jeg har mulighet til å hente tidlig noen dager, men det er ikke sånn at barna nødvendigvis er enige i at det er de som blir hentet tidlig som er de heldigste. :P Mitt barn protesterer hver gang, med mindre jeg kommer midt i et måltid. Han er ikke så veldig glad i å sitte ved bordet, så da blir han villig med. ;)

Anonymous poster hash: 7ef93...07c

Ja, glemte det viktigste! Mamma er dum når hun henter tidlig. Da ødelegger hun jo ALT 😛

Skrevet

Jeg står utenfor når det åpner 06.45, henter litt over 16, hun legger seg også kl 18.. Du er verken fæl eller alene ! Men det er desto viktig at de har en god barnehage som de trives i :) mat på bordet MÅ vi ha, ergo jobbe de timene der er vi bare nødt til. Se det positive hvis du har fri i helgene og kvelder (det får dere mye ut av også med årene når hun legger seg litt senere)

ja.. Jeg har hatt henne hjemme ca 50% hele tiden, hun er nå 2. Barnehagen er fantastisk, og hun stortrives! Men JEG vil tilbringe dagene med henne. Det er bare forferdelig å ha så liten tid med henne. Står opp 04:45, så vi har jo 2 timer på morran, og 45 min på kvelden. "yey" 

Skrevet

Stakkars barn, hvorfor fikk dere egentlig barn når dere har en så dårlig hverdag å tilby de? Det er ikke bare å få barn før man kan tilby de i det minste litt ok forhold..

Skrevet

Mange som har dårlig samvittighet, men tiden har også forandret seg. Da jeg begynte å jobbe i barnehage for 15 år siden, var det knapt en ettåring å se, de fleste startet rundt toårsalder, og de hadde enten fri en dag i uka, eller mor og far jobber til litt ulike tider, slik at barna ble levert sent (etter åtte) og hentet ca fire. Nå er alle ettåringene i barnehagen, og vi har måttet utvide barnehagens åpningstider, og slutte med stengt i påske og romjul, fordi foreldrene MÅ jobbe. Tror det sier mye om samfunnet vårt. Fortsatt en del mødre i barnehagen som jobber deltid, men da er de på SATS før de henter i barnehagen.

Anonymous poster hash: eb029...e33

Skrevet

Stakkars barn, hvorfor fikk dere egentlig barn når dere har en så dårlig hverdag å tilby de? Det er ikke bare å få barn før man kan tilby de i det minste litt ok forhold..

Å være mye i barnehagen er ikke ensbetydende med en dårlig hverdag. En dårlig hverdag er summen av mange elementer.

Jeg jobber i barnevernet og det å gå i barnehage er ikke en dårlig hverdag. En dårlig hverdag er lite eller ikke noe mat, ignorering fra foreldre som er fysisk tilstede, små barn som må klare seg selv, fravær av nærhet, barn som vagabonderer, barn som opplever krangling og konflikter i hjemmet.

Det å være i barnehage er ikke "stakkars barn". For mange barn er det motsatt og et godt tilskudd i hverdagen.

Skrevet

Jeg kunne ikke hatt det sånn, jeg har selv valgt å prioritere om, senke levestandarden, flytte litt ut av de mest sentrale strøkene, valgt bort dyre utenlandsferier, merkeklær, månedlige frisørbesøk, dyr bil osv for å slippe å ha det sånn.

I den jobben jeg hadde var det ikke mulig å jobbe redusert, så jeg byttet jobb. Tjener nå ca 150.000 kr mindre i året og jobber 70% (en fridag i uken og 6-timer dager ellers).

Jeg personlig syner ingen hus i verden, ingen bil, ingen dyre levevaner eller ferier er verdt at ungene skal være i barnehagen 9 timer om dagen 5 dager i uken.

Jeg har jo ofret for å slippe, bor nå flere timer unna det bynære stedet jeg vokste opp (rett utenfor Oslo), flere timer unna familie og barndomsvenner. For meg er det verdt det.

Anonymous poster hash: 893be...e5f

Skrevet

Jeg kunne ikke hatt det sånn, jeg har selv valgt å prioritere om, senke levestandarden, flytte litt ut av de mest sentrale strøkene, valgt bort dyre utenlandsferier, merkeklær, månedlige frisørbesøk, dyr bil osv for å slippe å ha det sånn.

I den jobben jeg hadde var det ikke mulig å jobbe redusert, så jeg byttet jobb. Tjener nå ca 150.000 kr mindre i året og jobber 70% (en fridag i uken og 6-timer dager ellers).

Jeg personlig syner ingen hus i verden, ingen bil, ingen dyre levevaner eller ferier er verdt at ungene skal være i barnehagen 9 timer om dagen 5 dager i uken.

Jeg har jo ofret for å slippe, bor nå flere timer unna det bynære stedet jeg vokste opp (rett utenfor Oslo), flere timer unna familie og barndomsvenner. For meg er det verdt det.

Anonymous poster hash: 893be...e5f

Så er det ei heller alle som kan "velge bort dyre ferier" for å jobbe mindre . Jeg er alenemor -dessverre- og må gjøre det beste ut av det. Med en inntekt har jeg ikke råd til å jobbe 70% og det å flytte til indre hakadal vil neppe lønne seg med min utdanning da det ikke er jobb til meg der. Dyre ferier drar vi ikke på uansett ..

Hvis noen av dere kan si ut ifra at barnet mitt er i bhg 9t hver dag hele uka, at hun ikke har en god oppvekst eller ville hatt det bedre om jeg jobba 50% på Narvesen slik at hun såvidt ville fått klær så synes jeg dere må få litt perspektiv ...

Skrevet

Enig med Snuppa09.

Anonymous poster hash: 0560c...864

Skrevet

Jeg leverer 07.30 og henter 15.30. Super urettferdig synes sønnen, for kompisen får være der mye lenger.... Jeg gleder meg hver dag over en sønn som elsker barnehagen sin, og gjør det beste ut av de timene vi har hjemme før leggetid :-)

Han har tilbud om å være hjemme når jeg har en og annen fridag, men han vil til barnehagen for å leke med kompisene da og. Og ja, han har det fint hjemme og!

Anonymous poster hash: 16102...bd8

Skrevet

Her er det max 8 timers bhg dag, og da har jeg litt dårlig samvittighet.

6 timer syns jeg er best.  Jeg hadde aldri hatt barna mine i bhg 9 timer hver dag. Da hadde jeg gått ned i stilling og fått enten 2-3 kortere dager i bhg eller en fridag. 

Men det er meg da..

Anonymous poster hash: d5670...93b
Skrevet

Jeg leverer 07.00 og henter 16.00. Har inntrykk av at ungene (3 stykk) stortrives i barnehagen. Leverer ca 08.30 når jeg jobber senvakt/har studiedag. Da klapper den 13 mnd gamle jenta mi i hendene over å endelig komme til barnehagen og favorittlekestativet. Jeg har ikke dårlig samvittighet ovenfor barna.

Anonymous poster hash: 2741c...f14

Skrevet

Å være mye i barnehagen er ikke ensbetydende med en dårlig hverdag. En dårlig hverdag er summen av mange elementer.

Jeg jobber i barnevernet og det å gå i barnehage er ikke en dårlig hverdag. En dårlig hverdag er lite eller ikke noe mat, ignorering fra foreldre som er fysisk tilstede, små barn som må klare seg selv, fravær av nærhet, barn som vagabonderer, barn som opplever krangling og konflikter i hjemmet.

Det å være i barnehage er ikke "stakkars barn". For mange barn er det motsatt og et godt tilskudd i hverdagen.

Så enkelt er det ikke. JA, bhg er bedre for de som ikke klarer å ta vare på barna sine, der det er omsorgssvikt. Men de skulle vel nesten egentlig ha fått fratatt barna i utgangspunktet.

MEN for oss som klarer å ta vare på barna våre, er det helt klart best å være hos mamma og pappa. Barnehagen er greit å være, når foreldrene er på jobb. Desverre er det mange karrierejegere der ute, og de prioriterer jobben sin før barna. Der blir det lange dager i bhg, det er så absolutt ikke heldigt, men det er heller ikke omsorgsvikt. Jeg prioriterer barna før karrieren min, det er mitt valg, og det er jeg stolt av. Har likevell en god jobb.

Det er faktisk ikke bhg som er den beste plassen for barna våre. Vi vanlige foreldre fom er oppegående, varme og kjærlige, kan tilby et mye bedre tilbud til våre barn enn bhg, men litt av begge mener jeg er best. 

( Foreldre må jobbe for å tjene til livets opphold, og da er barnehagen en fin plass å være for barn)

Anonymous poster hash: d5670...93b

Skrevet

Mange som har dårlig samvittighet, men tiden har også forandret seg. Da jeg begynte å jobbe i barnehage for 15 år siden, var det knapt en ettåring å se, de fleste startet rundt toårsalder, og de hadde enten fri en dag i uka, eller mor og far jobber til litt ulike tider, slik at barna ble levert sent (etter åtte) og hentet ca fire. Nå er alle ettåringene i barnehagen, og vi har måttet utvide barnehagens åpningstider, og slutte med stengt i påske og romjul, fordi foreldrene MÅ jobbe. Tror det sier mye om samfunnet vårt. Fortsatt en del mødre i barnehagen som jobber deltid, men da er de på SATS før de henter i barnehagen.

Tipper det er en samling av forskjellige faktorer; fler som er alene, mindre fleksibilitet, færre som jobber deltid, høyere arbeidspress, færre med besteforeldre som er i nærheten og/eller har fri og kan hjelpe til. Dessuten var det mange foreldre som jobbet for 15 år sida, også hadde man dagmamma. 

Jeg er alene, ungen har fulle dager i barnehage og stortrives. Såpass at vi går i åpen barnehage på søndager for å treffe andre barn :P 

Anonymous poster hash: 5c564...7ab

Skrevet

Stakkars barn som har en mor som synes det er nødvendig å ha en mening om alt og i tillegg prøver å gi andre mødre dårlig samvittighet.

Anonymous poster hash: c7d97...99e

Skrevet

Dette er vel egentlig min største frykt.

Nå når jeg får barn har jeg et ønske om å være med barnet mitt så mye som mulig, samt å oppdra mitt eget barn.

Man har jo verken noen særlig kvalitetstid eller styr på eget barns oppdragelse når man har 2-3 timer til dagen med det, hvor mesteparten av tiden går ut på stell og mat før levering / leggetid.

Hva er egentlig vitsen da, liksom? 

Huff, nei. Jeg kommer nok til å ofre mye annet for å få være sammen med barnet mitt, og gi det den oppdragelse og barndom JEG ønsker.

Anonymous poster hash: f58de...8d1
Skrevet

Men man kan vel ikke akkurat ofre tak over hodet, klær på kroppen og mat på bordet.

Skrevet

Tipper det er en samling av forskjellige faktorer; fler som er alene, mindre fleksibilitet, færre som jobber deltid, høyere arbeidspress, færre med besteforeldre som er i nærheten og/eller har fri og kan hjelpe til. Dessuten var det mange foreldre som jobbet for 15 år sida, også hadde man dagmamma.

Jeg er alene, ungen har fulle dager i barnehage og stortrives. Såpass at vi går i åpen barnehage på søndager for å treffe andre barn :P

Dette er alle stabile familier, barnehagen vår ligger i villsbebyggelse, kun to av barna har skilte foreldre, dette er rett og slett karrierefolk, de sier selv at de ikke orker å ha barna hjemme, og leverer i barnehagen selv om de selv er hjemme en dag. Barna er visst slitsomme, men en del av statuspskken. Noen ble hentet tidlig i går, da skulle de på minisats, for pappa skulle trene. Da har de vært i bhg til halv fem hele uka....

Skrevet

Jeg har dårlig samvittighet. Jeg streber så langt det lar seg gjøre å gi barna så korte som mulig dager i bhg. Når barna får kjempelange dager i bhg så er det vel vanlig med dårlig samvittighet. Synes egentlig det er litt rart at noen ikke får det! Jobber selv i barnehage og ja, barna har det fint der. Men de som har lange dager er så utrolig sliten. Får helt vondt i meg. Noen bare sitter der helt apatisk på slutten av dagen helt utslitt. Det synes jeg er trist!

Anonymous poster hash: faa89...6e9

Skrevet

Men man kan vel ikke akkurat ofre tak over hodet, klær på kroppen og mat på bordet.

Nei, men man kan velge å bo litt mindre og billigere, og man trenger ikke kjøpe de dyreste merkeklær o.l. Man kan velge bort bil, og andre ting man kan klare seg uten.

Man må ikke reise til syden hver ferie - vi gjorde aldri det når jeg var liten, sommeren på campingvogna var toppers den. Osv!

Anonymous poster hash: f58de...8d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...