Gå til innhold

Kan leietakeren gjøre dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en leietaker som har bodd i leiligheten i tre år. Når han flyttet inn skrev vi tidsbestemt kontrakt med varighet i ett år. Etter det har vi ikke skrevet en ny kontrakt, men han er fortsatt leietaker. I fjor hevet vi husleien (som vi har lov til), og han betaler alltid husleien på forfallsdato Han har aldri betalt inn depositum.....

Nå har han fått seg kjæreste og vil flytte om seks uker. Kan han gjøre det bare fordi vi ikke skrev ny kontrakt?

Anonymous poster hash: 64188...050

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja.

Uten kontrakt er det vel 1 mnd oppsigelsestid så 6 ukers varsel er greit.

Anonymous poster hash: 08a64...df9

Skrevet

Ja jeg vil tro at han kan flytte på dagen om han har lyst til det, siden dere ikke har noen kontrakt å vise til.

Skrevet

Når dere ikke har kontrakt gjelder husleieloven. Om han leier en del av deres bolig er oppsigelsestiden 1 mnd. Leier han en frittstående leilighet er den 3 mnd. Men siden dere ikke har depositum har dere jo et problem om leietaker ikke godtar dette...

Skrevet

Det er ikke lov med kontrakter på et år heller, minimum 3. Jmfr husleieloven.

Anonymous poster hash: d5fd4...e14

Skrevet

Ja, selvfølgelig kan han flytte.

Siden dere har økt husleien kan det jo væte at han fikk et spark i ræva og innser at det ble dyrt. Siden dere var så fornøyd kunne dere jo katt han ha samme leien. For øvrig er det jo helt normalt og ville flytte med kjæresten;-))

Anonymous poster hash: 49a1f...226

Skrevet

Det er ikke lov med kontrakter på et år heller, minimum 3. Jmfr husleieloven.

Anonymous poster hash: d5fd4...e14

Jo, det er lov hvis man leier ut en boenhet i samme hus som man selv bor.

Anonymous poster hash: ebfb1...58b

Skrevet

Han har 3 mnd oppsigelse.

Anonymous poster hash: 76ed4...8f0
Skrevet

Tror du det vil by på problemer for deg å finne en ny leietaker på 6uker da?

Her i byen står folk i kø på leiemarkedet.

Anonymous poster hash: e7a7e...195

Skrevet

Han har 3 mnd. Så om ham ikke sa opp før nå i februar, så skal oppsigelsen gjelde fra den 1.mars.. Altså mars, april og mai. Det spørs jo såklart hvor vanskelig dere vil være også da 😉

http://www.forbrukerradet.no/tips-og-råd/bolig/leie-av-bolig/oppsigelse

Det er kun hvis det er en frittstående leilighet. Er den tilknyttet huset så er det kun en måneds oppsigelse. Hvorfor satte dere opp leien HI, dumt hvis dere har fornøyd for det er ikke lett å finne gode leietakere. Muligheten for st han ville blitt er større om dere ikke hadde satt opp leien. Han er fair å gir seks ukers varsel selv om han kun må si ifra en måned før så dere burde ikke lage noe tull. Han har loven på sin side
Skrevet

HI her

Takk for svar alle sammen. Leiligheten er en del av vår bolig, vi har generasjonsbolig. Vi satt opp leien, da den var "snill" i utgangspunktet, men etter så lang tid økte vi den nærmere det de andre på markedet blir leiet ut for.

Jeg ser jo nå at det var skikkelig sløvt av oss å ikke fornye kontrakten, men lite å gjøre med det nå dessverre....

Dere som sier at det er én mnd oppsigelse hvis det er leilighet i samme hus, har dere noen linker?

Det blir nok ikke noen problem å få leiet den ut igjen, men jeg ville høre med andre om jeg er vanskelig om jeg tviholder på tre mnd oppsigelse.

Skrevet

HI her

Takk for svar alle sammen. Leiligheten er en del av vår bolig, vi har generasjonsbolig. Vi satt opp leien, da den var "snill" i utgangspunktet, men etter så lang tid økte vi den nærmere det de andre på markedet blir leiet ut for.

Jeg ser jo nå at det var skikkelig sløvt av oss å ikke fornye kontrakten, men lite å gjøre med det nå dessverre....

Dere som sier at det er én mnd oppsigelse hvis det er leilighet i samme hus, har dere noen linker?

Det blir nok ikke noen problem å få leiet den ut igjen, men jeg ville høre med andre om jeg er vanskelig om jeg tviholder på tre mnd oppsigelse.

Ja du er vanskelig og du har ikke loven på din side. Kan finne link senere men nå må ungene få mat...
Skrevet

Hvis det ikke er vanskelig å leie den ut, hvorfor skal dere tviholde på 3 mnd? Bare for å være vanskelige overfor han? Da kan jo han slippe å betale på to steder og dere får inn husleie fra noen nye.

Anonymous poster hash: 1d698...92f

Skrevet

Han har 3 mnd. Så om ham ikke sa opp før nå i februar, så skal oppsigelsen gjelde fra den 1.mars.. Altså mars, april og mai. Det spørs jo såklart hvor vanskelig dere vil være også da 😉

http://www.forbrukerradet.no/tips-og-råd/bolig/leie-av-bolig/oppsigelse

Det er kun hvis det er en frittstående leilighet. Er den tilknyttet huset så er det kun en måneds oppsigelse. Hvorfor satte dere opp leien HI, dumt hvis dere har fornøyd for det er ikke lett å finne gode leietakere. Muligheten for st han ville blitt er større om dere ikke hadde satt opp leien. Han er fair å gir seks ukers varsel selv om han kun må si ifra en måned før så dere burde ikke lage noe tull. Han har loven på sin side

Der var en detalj jeg hadde oversett.. Du hat så rett. Og når jeg tenker meg om gjaldt det samme for noen år tilbake da vi også skulle si opp en leilighet. Vi hadde hatt 3 mnd oppsigelse, men den hadde gått over til tidsubestemt og måtte kun ha 1 mnd oppsigelse 😊

Skrevet

Så lenge han har betalt til forfall og ellers vært ryddig og grei, hadde jeg ikke stått på kravet om tre måneder. Som du sier selv, så vil det jo bli lett å leie den ut igjen. Da kan dere heller følge med på oppsigelsestiden.

Skrevet

Hett tips til deg som driver med utleie, les husleieloven! Lovdata.no

Skrevet

Lukter jeg lunta om at du ønsker å få betalt 3 mnd av han som flytter samtidig som du får inn ny leietaker som betaler leie fra dag 1?

Vil ikke anbefale deg å gjøre dette....

Anonymous poster hash: ace97...5f5
Skrevet

Lukter jeg lunta om at du ønsker å få betalt 3 mnd av han som flytter samtidig som du får inn ny leietaker som betaler leie fra dag 1?

Vil ikke anbefale deg å gjøre dette....

Anonymous poster hash: ace97...5f5

Om leietageren skal betale for 3mnd. oppsigelse så kan han også vente med å levere fra seg nøklene til de 3 mnd. er omme ;)

Anonymous poster hash: c3aa5...b50

Skrevet

Hvorfor svarer så mange når de ikke kan dette?

Vet du ikke hva loven sier så drit i å svare. HI ber om råd fordi hun ikke kan dette og så svarer en haug med idioter!

Anonymous poster hash: 0b5b7...a57

Skrevet

Du har ikke loven på din side- han har kun 1 mnd oppsigelse.

Å øke til gjengs leie kan by på en stor økning så det er klart han vil flytte da. Så dere får inn mer penger men kan også være dere vil oppleve mer gjennomtrekk!

Forøvrig er det utrolig å være utleier og ikke skrive kontrakt, ikke ha peiling på husleieloven, og ikke ha evnen til å google frem linker selv.

Anonymous poster hash: 49a1f...226

Skrevet

HI her

Dere har jo ingen kontrakt overhode. Han flytter når han vil. Gutten er grei som gir dere 6 ukers varsel.

Anonymous poster hash: 5d8a5...cbd

Skrevet

Jeg ser at du skriver at dere økte til gjengs leie.

Ga dere han 6 mnd skriftlig varsel før dere økte leien?

Anonymous poster hash: 76ed4...8f0
Skrevet

Han kan flytte etter 1mnd, han gir dere 6 ukers varsel, så synes dere er en smule vanskelige

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...