Gå til innhold

bør jeg gjøre noe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min venninne har en sønn på snart 1 år, når jeg skiftet på han idag, hadde han blåmerker nesten over hele kroppen, mener enkelte av de kan han ikke ha fått når han har slått seg,hun er alenemor,men har en samboer som de fleste ikke liker, alle vet han slår henne.

Men det jeg lurer på, skal jeg melde dette til barnevernet eller skal jeg la være? Han ville kun være hos meg når jeg og mitt barn var der, når moren prøvde og ta han hylgråt han, og jeg måtte mate han,skifte på han og legge han før jeg gikk.

og hvis jeg mistenker riktig og melder til bv, må jeg vel uansett være vitne,hvis det skal bli en rettsak? da er jeg redd for at det vil bli farlig for både meg og mitt barn.

noen som har noe gode råd?

Anonymous poster hash: c3c15...ebf
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde nevnt det for henne. Og deretter hadde jeg ringt BV asap! Bedre med en sjekk for mye tenker jeg. 

Skrevet

Selvfølgelig melder du hvis du er bekymret.

Skrevet

Såklart melder du! Spesielt når du vet han slår mora ! Hu nekter jo garantert om hu er så tett å bo med en som slår seg! Og ikke minst -ingen barn skal bo under slike forhold og se mora få bank!! Herregud. MELD! Det er en plikt!!!!! Hvis hu ikke skjønner hva som er best for seg eller ungen så får hu bare bli så sur på deg som hu vil !

Anonymous poster hash: 132ef...653

Skrevet

Kun med tanke på blåmerkene hadde jeg nok ikke gjort d, har smårollinger selv som blir veldi blåe. Men med alle tilleggsinformasjonene du har, så tenker jeg at dette er litt mystisk. Blåmerker, tilknytningsvansker og utrygghet?

Jeg ville først snakket med venninnen om hvordan hun egentlig har det i samlivet, hvordan hun opplever morstollen ect. Og uttrykt min bekymring for henne og barnet. Er hun ikke mottagelig for noe, så hadde jeg kontaktet bv.

Anonymous poster hash: 95953...f13

Skrevet

Jeg ville ha meldt ifra...

Utrolig vanskelig, men på en annen side om du ikke gjør noe og det viser seg at at han blir mishandlet så vil du ikke ha det særlig godt med deg selv heller.

Legg egne bekymringer for deg selv tilside litt og tenk etter, dette er et forsvarsløst barn som kanskje trenger din hjelp.

Kanskje mor her får hjelpen hun trenger til å være en god mor og komme seg ut av et voldelig forhold.

Ingenting bedres ved å tie

Anonymous poster hash: 97b43...383
Skrevet

Selvsagt melder du fra og du tar det ikke opp med henne først.

Anonymous poster hash: e17c7...a52

Skrevet

Stakkars lille jente :(

Går hun i barnehage? Rart om ikke barnehagen også har reagert på dette. 

Jeg hadde helt klart gått til barnevernet,tenk på christoffersaken der ingen meldte videre..

Anonymous poster hash: ca0ef...4dd
Skrevet

Er ikke normalt barnet firetrekker at vennene til mora legger seg. Stakkars det er et rop om hjelp

Anonymous poster hash: 132ef...653

Skrevet

Takk for svar alle sammen.

Nei han går ikke i barnehagen.. Jeg har bestemt meg og snakke med barnefaren først, og høre hva han mener, hun nekter han og se sønnen, og hvis jeg forteller det,så er han kanskje enig med meg at jeg må melde.

Skrevet

Nei han går ikke i barnehagen.. Jeg har bestemt meg og snakke med barnefaren først, og høre hva han mener, hun nekter han og se sønnen, og hvis jeg forteller det,så er han kanskje enig med meg at jeg må melde.

Hvorfor strekker du ikke ut en hånd til venninen din? Hun må ha det vanskelig?

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Nei han går ikke i barnehagen.. Jeg har bestemt meg og snakke med barnefaren først, og høre hva han mener, hun nekter han og se sønnen, og hvis jeg forteller det,så er han kanskje enig med meg at jeg må melde. Anonymous poster hash: c3c15...ebf

Når det gjelder mistanke om vold og/eller seksuelle misbruk så skal man ikke ta det opp med foreldrene eller andre. Man skal melde dette til politi eller barnevern.

Skrevet

Hvorfor strekker du ikke ut en hånd til venninen din? Hun må ha det vanskelig?

Fordi hun ikke er intressert i det, og nekter for han er voldelige og at han er en snill og omsorgsfull stefar, jeg har prøvd og hjelpe henne flere ganger, sammens med flere av våre felles venner,men hun ønsker ikke hjelp

Skrevet

Jeg har en gutt som blir ett år nå og han har ikke masse blåmerker. Han kan fremdeles ikke gå da, så kanskje det er grunnen, men er jo uansett merkelig at en liten gutt er full av blåmerker og søker en annen enn omsorgspersonen sin.

Anonymous poster hash: 3c527...36a

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Nei han går ikke i barnehagen.. Jeg har bestemt meg og snakke med barnefaren først, og høre hva han mener, hun nekter han og se sønnen, og hvis jeg forteller det,så er han kanskje enig med meg at jeg må melde. Anonymous poster hash: c3c15...ebf

Når det gjelder mistanke om vold og/eller seksuelle misbruk så skal man ikke ta det opp med foreldrene eller andre. Man skal melde dette til politi eller barnevern.

Jeg tenker at faren har rett til og vite det,men er veldig redd for at jeg ødelegger masse for henne,hvis mistanken er helt feil, synes det er utrolig vanskelig. Men tar en anonym telefon til bv i morgen,selvom jeg ikke ønsker det ,men vil redde gutten hvis dette stemmer

Skrevet

Jeg har en gutt som blir ett år nå og han har ikke masse blåmerker. Han kan fremdeles ikke gå da, så kanskje det er grunnen, men er jo uansett merkelig at en liten gutt er full av blåmerker og søker en annen enn omsorgspersonen sin.

Anonymous poster hash: 3c527...36a

han går ikke enda nei

Skrevet

Bare det å vite at samboer til mor slår mor er mere enn nok til å melde fra. Det er faktisk omsorgssvikt. Barn skal ikke vokse opp i hjem med vold.

Skrevet

Du skal ikke snakke med mor eller far! Da kan de dekke over, slik at saken blir henlagt!

Flere barn blir DREPT hvert år av mor eller far! Dersom dette lille barnet blir drept eller skadet for livet vil du aldri kunne leve med deg selv! Tenk på Christoffer saken!

Du kan heller ikke vite med sikkerhet at det er din venninna samboer som slår barnet! Forskning viser at mange mødre dom blir slått av ektefelle/ kjæreste, igjen utøver vold mor barna sine!

Du kan melde anonym til barnevernet. Det er deres jobb å finne ut om barnet har blitt utsatt for noe og om barnet har det trygt og godt hjemme. Du skal bare melde bekymring, de skal undersøke saken!

Det er mulig du må vitne dersom det blir avdekket at barnet er utsatt for vold, overgrep eller omsorgssvikt. Dette vet jeg ikke sikkert. Dersom foreldrene er så ustabile at dette er farlig for deg, vil du kok bli ivaretatt av politi.

Skrevet

Når det gjelder mistanke om vold og/eller seksuelle misbruk så skal man ikke ta det opp med foreldrene eller andre. Man skal melde dette til politi eller barnevern.Anonymous poster hash: e17c7...a52

Jeg tenker at faren har rett til og vite det,men er veldig redd for at jeg ødelegger masse for henne,hvis mistanken er helt feil, synes det er utrolig vanskelig. Men tar en anonym telefon til bv i morgen,selvom jeg ikke ønsker det ,men vil redde gutten hvis dette stemmer Anonymous poster hash: c3c15...ebf

Far har absolutt rett til å vite det, men det er noe med å ha et apparat rundt seg når man får vite det. Om du forteller far dette: Hva tenker du skjer etterpå og har du kapasitet til å følge det opp?

Du melder ifra til rette instanser og så tar disse dette det videre med familien det gjelder. Da får de både informasjon om rettigheter, plikter, saksgang, adekvat helsehjelp etc.

På den måten blir kanskje ingen mer skadet, ingen flere skadet og det går ryddig for seg i et system som kan ta hånd om og ta vare på de som trenger det.

Skrevet

Kan du nevne det for henne? At du er bekymret over blåmerkene, for så å se reaksjonen hennes? Og ja, selvfølgelig må du melde fra. Hvis hun er en god vennine som du er redd for å miste som venn, så er dere vel såpass nære hverandre til at du kan ta opp dette også.

Skrevet

Dette må meldes fra om. Men jeg lurer litt, om barnet var mer trygg på deg enn moren sin... Er det virkelig bare stefar som bedriver vold i hjemmet? Det er nemlig IKKE normalt å foretrekke andre enn sine foreldre i den alderen.

Anonymous poster hash: 915c8...642
Skrevet

Uff så trist. Min ettåring har masde blåmerker , mest på bena , men også ryggen og hodet. Hørtes jo fælt ut , men de faller mye i begynnelsen. Men uansett så må du gjøre noe ! Jeg ville spurt henne om jeg kunne passe ungen jeg. Hadde ikke orket tanken på at han kanskje blir slått og klypet ogkastet rrundt. Uff.

Skrevet

Du bør ringe til barnevernet i morgen. Du skal ikke snakke med foreldrene overhodet. Hvis du forteller venninnen din eller barnefar o.l er sjansen rimelig stor for at stefar finner ut av det. Da kan det hende du vekker tigeren i han - er ikke sikkert din venninne og barnet overlever det hvis han er "psyko"...

Når du vet at far slår mor er det grunn nok i seg selv. Det er svært skadelig for barn å vokse opp og være vitne til vold mellom foreldre. Blåmerkene kan komme av naturlige grunner, og det kan du også si til barnevernet. Med tanke på at far slår mor vil de nok sjekke barnet uansett. Blåmerkene kan i verste fall være tegn på alvorlig sykdom...

Fortell barnevernet at du vet at far slår mor, men at mor pleier å dekke over det...At du er redd for stefaren i huset hvis det blir kjent for han hvem som har meldt. 

Anonymous poster hash: 44c46...7e4
Skrevet

Barn som vokser opp som vitner til vold blir i mangevtilfeller hjerneskadet! Så bare det er grunn nok til å melde en bekymringsmelding!

Skrevet

For Guds skyld, meld! Tenk tilbake på Kristoffer-saken...

Anonymous poster hash: d1e3d...134

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...