Gå til innhold

Leser deres 1 klassinger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja. Hun kunne ikke alle bokstavene da hun begynte i første klasse i høst, så jeg er imponert over hvor fort de lærte å lese.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, men "hakkete" og kun korte setninger.

Anonymous poster hash: 7fc23...f04

Skrevet

Nei. Litt håpløst her, men han har bestemt seg for at "det er for vanskelig" og prøver ikke en gang. Han kan de fleste bokstavene, men han er så opptatt av å kjempe imot læring at han ikke kommer noe vei. Det verste er at han er kjempe interessert i bøker, den dagen han knekker koden vil han få en a-ha opplevelse.

Heldigvis går han på Montessoriskolen, de bruker mye tid på det han er motivert til og prøver å lure lesing innimellom samtidig som de bygger opp hans motivasjon. Foreløpig har vi bare mattelekser for å unngå konflikter hjemme, er kommet til regneoppgaver opp til 20.

Han er fryktelig redd for å feile og lar gjerne være å gjøre noe fremfor å risikere å ikke klare det. Vi begynner også å lure på om han har ADD, men er veldig usikre på om det er det eller bare modenhet det går på.

Anonymous poster hash: 57f44...205

Skrevet

Ja, både leser og skriver. Hun kunne alle bokstavene og kunne lese og stave små ord før skolestart. Nå har hun 2. Klasse lesebøker. Jeg er selvsagt veldig stolt :-)

Skrevet

Min datter leste vel for så vidt i første klasse, men det gikk sent og hun stavet seg gjennom ordene. Ble litt bedre i 2. klasse, men var først i 3. klasse hun virkelig fikk opp dampen. Nå er hun på den gruppen som leser best. Hun er også veldig flink til å få med seg det hun leser, selv detaljer i teksten husker hun kjempegodt selv etter å ha lest i gjennom en gang. Hun leser nå Harry Potter på egenhånd. Så plutselig løsner det :)

Anonymous poster hash: 326df...d35
Skrevet

Min både leser og skriver... Sliter litt med lengre ord men blir flinkere dag for dag... Vi har slitt litt med motivasjonen til lese/skrive lekse men nå har det løsnet. Vi har påtross av lav motivasjon klart å "lure inn" mye lesing, han får bl.a egen handleliste i butikken som han må lese selv (blokkbokstaver til å begynne med - nå går det greit med små bokstaver), vi leser på melkekartonger, avisforsider i butikken etc... Om vi gjør det til en stavekonkurranse (muntlig) blir han ivrig og synes det er morsomt  ... Gode og fengende bøker er også kjekt - så leser jeg litt og han litt hver.. 

Anonymous poster hash: 3f27e...606

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...