Gå til innhold

Jeg er sikker på at det er noen foreldre her inne som har døtre med designervesker


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Datteren til en venninne av meg brukte konfirmasjonspengene på 10.000 til å kjøpe seg en sliten og brukt Louis Vuitton veske. Jeg blir helt kvalm.

 

Anonymous poster hash: 279c5...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

 

 

 

Jeg er helt enig i at det er galskap! Men det er vanskelig å argumentere mot 13 åringen når hun ønsket seg MK veske til 3000kr....når broren på 15 fikk Playstation til 3500kr...

Det er et sinnsykt press på ungdomsskolen her vi bor. Man "må" liksom ha de rette tingene og merkene for å passe inn.

Jeg er ikke eldre enn at jeg husker hvor viktig det var når jeg selv var i den alderen..Anonymous poster hash: ff338...a08

Godt argument, men som mor tror jeg at jeg ville nektet jentungen å brukt den som skolesekk. Regner med det enda brukes bøker i skolen, og det kan umulig være bra for nakke og skuldre å bære bøkene rundt i en veske?! Ser ikke akkurat at gutter drar med seg Playstation på skolen heller...

Jeg er så enig med Trond blindheim som i en lignende debatt sa at iallefall skolen skulle være en "reklamefri" sone. Dyre klær og utstyr fremmer ikke læringsmiljøet.

hvordan skal du få til at skolen er en "reklamefri sone" som du kaller det da?Anonymous poster hash: 18fd0...807
Nå må vi ikke henge oss helt opp i detaljer og ordbruk, men som blindheim selv mente i en lignende debatt så kn uniformer faktisk være et grep å ta. Nå er det slik at det er fåtallet av ungdommene som ønsker skoleuniform, men vi som foreldre kan prøve å holde merkevarene hjemme. Den dyreste jakka, den tøffeste veska og alle andre duppeditter kan faktisk ligge igjen hjemme, og selv om 14-åringen ønsker å ha med seg hva det nå skal være, så kan foreldrene faktisk si nei. En kan jo spørre seg hva en mp3-spiller f.eks har å gjøre på skolen. Jeg er i stor grad enig med blindheim og mener skolen burde være en nøytral sone, hvor man gjør det man kan for å viske ut klasseskiller og sosial status. Skolen er og skal være en læringsinstitusjon, ikke et sted hvor man viser sin sosiale tilhørighet.
Jeg har gått på skole i utlandet, og kan garantere dere alle at uniform IKKE løser dette problemer! Ungdom finner alltid måter å være trendy, ting man må ha/gjøre for å være kul, passe inn osv..

 

Hos oss var det ekstremt viktig å ha riktig sko og bag, riktig hårfrisyre osv

Vi lagde også forskjellige måter å ha på uniformen på, som skilte de kule fra de ukule - f.eks om du hadde knestrømper eller ankelsokker! Hva slags slipsknute osv

 

Anonymous poster hash: 18fd0...807

Å piffe opp uniformen for å skille seg ut er jo bare et pluss i mine øyne, da det fremmer kreativ tenking istedefor kjøpepress.

Men selvfølgelig er ikke uniform løsningen, men det kan bidra til en litt bedre skolehverdag for den som ikke har råd til MJ-veska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...