Gå til innhold

Jeg er sikker på at det er noen foreldre her inne som har døtre med designervesker


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min veske koster 10 000 kr. Datteren min hadde fått det om hun ville. Det er veldig vanskelig å finne billige vesker som er fine

 

Anonymous poster hash: d92fd...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min veske koster 10 000 kr. Datteren min hadde fått det om hun ville. Det er veldig vanskelig å finne billige vesker som er fine

 

Anonymous poster hash: d92fd...bf1

Hvis du ikke klarer å finne fine vesker til under 10 000 kroner så trenger du seriøst hjelp! Regner med du tuller i grunn, ingen kan være så overfladisk

 

Anonymous poster hash: 9d3a7...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

Noen poengterte at gutter får mye penger til hobbyer, og jeg måtte ta meg selv i det. Her koster ungdommens hobby 20-30 000 i året. Og utstyret kan selvsagt selges til halv pris senere, slik som disse veskene.

Jenters hobby er vel å være en av saueflokken.. Verken særlig smart eller intelligent, men et must i en del av livet. Høl i hodet egentlig, men sånn er det vel bare?

Mistenker kjendiser bl.a tredje kona til Riise var ei slik dolle som ung. Ikke alle kjøper disse idiotdyre veskene, jeg kjenner ingen tenåringer som har.

Spesielle miljøer som snart blir å fylle livet med silikon og Restylane ;)

 

Anonymous poster hash: 92307...a21

Leste og det at gutter bruker mer penger. Men de bruker som regel penger på ting som ikke går av moten neste år. La oss si snowboard da..det varer i mange år..playstation f.eks jeg kjøpte ps3 i 2009 først i fjor kom ps4 så det er noe som varer og lenger enn en sesong.

Vesker og slikt er motebasert og ja de kan vare lenger men hvor gøy blir det for disse jentene når alle har en slik veske. .da må jo de hippe og kule ha noe enda bedre eller dyrere.

 

Gutter kjøper som regel mer praktiske ting som ikke er motebasert har jeg inntrykk av.

 

Anonymous poster hash: b3763...3d7

Jeg klarer heller ikke å se dette argumentet med at så lenge gutta bruker mange tusen på sportsutstyr, så kan vi ikke klage på at jentene kjøper seg dyre vesker. Det er en VESENTLIG forskjell; sportsutstyr har en nytte, man er aktiv og har det moro med det, det BRUKES. Vesker til flere tusen kroner har null annen funksjon enn å signalisere "se på meg, jeg er en overfladisk, mindre intelligent sau som er livredd for å skille meg ut!"

 

Skillet mellom hva unge gutter og henter bruker penger på forsterker også et syn på kjønn som vi helst vil bli kvitt: gutter som aktive og som bruker penger smart, jenter som overfladiske sauer som bruker pengene sine på SYKT overprisa produkter for å liksom se bedre ut og viktigst av alt: bli godtatt av de jålete venninnene sine.

 

Anonymous poster hash: d326a...3a1

Parallelen er reell. Akkurat som at mange synes disse jentene kan klare seg fint med en veske til 200 kr på hm, så TRENGER ikke guttene de dyreste fotballskoene, utenlandsleir, de dyreste skibuksene og jakkene, pc, telefon, Playstation osv.... men det er det de vil ha og svært ofte det de får.

 

en runde i skibakken på Geilo viser at der brukes uhorvelig mye penger som nok kunne Vært spart pga et merke på guttene og... gjør det dem også til hjernedøde horer som kommer til å måtte basere seg på å finne ei rik dame som kaster dem tilside når kroppen blir litt slapp?

Men spørsmålet er da: går de dyre veskene på BEKOSTNING av andre dumt dyre klær, telefoner og sportsutstyr, eller får disse veskejentene det OGSÅ? Eller er ikke jentene så aktive som gutta kanskje...?

 

Er enig med deg at det er latterlig med svindyre skidresser og snowboard også, men jeg mener fremdeles det er bedre å bruke mye penger på sportsutstyr enn vesker...

 

 

 

Anonymous poster hash: d326a...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det virkelig sånn at fordi noen foreldre kjøper (for) dyre fotballsko til gutta sine, så er det greit at andre foreldre kjøper (for) dyre vesker til jentene sine? Jeg synes ikke det. Sammenligningen med snowboard, jakker osv er ikke relevant synes jeg, for både gutter og jenter bruker (for) dyre jakker, sko, undertøy osv osv. Det er klart ungene også trenger å lære at noen har mer og bedre enn dem, men det er da virkelig et voksent ansvar å holde det innenfor rimelighetens grenser. Det er innlysende at hva som er innenfor rimelighetens grenser er subjektivt, det viser jo bl.a anonmym # 51 over her som mener at det er vanskelig å finne fine vesker som koster mindre enn 10 000.

 

For min del hjelper det heller ikke at ungen sparer selv. På samme måte som på andre områder av av livet, tenker jeg at 15-åringer ikke klarer å vurdere fornuftig hvorvidt hun "trenger" en dyr veske eller ikke. Jeg mener at jeg som forelder har et overordnet ansvar for valgene mine unger tar så lenge de bor hjemme. Å bruke konfirmasjonspengene sine på en eneste veske i stedet for å spare til noe mer fornuftig er ikke aktuelt hjemme hos oss. Argumentet om alle andre er ikke gyldig. At en drøss med jenter på Oppsal skole mener at de blir sett stygt på i gangen hvis de har feil veske, viser vel at altfor mange foreldre ikke har lyktes med å gi ungene sine bedre verdier. Skjønner at jeg fremstår som snerpete og moralistisk her, men det vil jeg gjerne være i denne diskusjonen. Det er på ingen måte sånn at mine unger går i hjemmestrikkete slengbukser og tar kontakt med vennene sine via morsesignaler, men jeg synes ikke iPhone 6 til 13-åringer, Canada Goose til 12-åringer eller vesker til 15 000 hører noe sted hjemme.

Endret av Iiiiik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Men dere som har barn, som får merke vesker og klær, hva slags holdninger lærer dere barna deres? Dere er klar over at de fleste av de, mobber de som ikke har. Og det er jo den største feilen med dette. Ikke selve dyre vesken i seg selv.

 

Jeg har en 14 år gammel datter, som ikke har dyre vesker, klær eller lignende. Dette er mye hennes valg. Hun ser jo hva ting koster, og vil jo heller ha mer for pengene sine, enn bare en eneste veske. Men tro meg hun får høre det, at hun ikke har dyre ting som andre. Nå er hun utrolig tøff, så hun takler det bra. Men mange er ikke like tøffe, og opplever dette som mobbing. Og de kommer kanskje fra hjem med dårlig økonomi, og har ikke mulighet til å få dyre ting, samme hvor mye de ønsker det.

 

Anonymous poster hash: 1b73e...7d9

 

Jeg digger datteren din! Håper min også blir sånn. Vær sikker på at du får skrytt nok av henne og hvor tøff og reflektert hun er.

 

Anonymous poster hash: f64cf...b13

 

 

Tusen takk. Datteren min får masse skryt ja. Hun er og den som alltid stiller opp for sine venner, og prøver noen å være slemme mot vennene hennes, så går hun rett til de og ber de holde seg langt unna. Hun har selv opplevd mobbing, og vil ikke at andre skal måtte oppleve det. Så kunne ikke vært mer stolt av min datter.

 

Anonymous poster hash: 1b73e...7d9

 

Din datter høres ut som meg da jeg var yngre. Jeg gikk alltid mot strømmen :) Selvtilliten var og er fortsatt på topp, og derfor har jeg kommet meget langt både i privat og arbeidslivet. Fortsetter hun i samme sporet, så kommer hun til å utvikle seg til en meget klok og reflekterende dame. Heier på henne siden hun har bein i nesa og verne de "svake" rundt seg. Hils henne, og si til henne stå på :)

 

Anonymous poster hash: 0c459...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du motsier deg selv... jakker og vesker er unødvendig men fotballsko til 2500 er nødvendig? Hvorfor?

 

Dersom jentenes interesse er mote og dette desverre skaper press i gangene, hvordan er det forskjellig fra at lille fotball-knut mener han blir supergod av de fancy fotballskoene sine og dermed desverre skaper press på fotballbanen?

 

Ser ikke for meg at jeg kommer til å gi jenta mi veske til 5000 når ei billigere fungerer like godt, men da kan ikke sønnen min heller få snowboard til 12 000 når et billigere fungerer like godt.

 

Mye hykleri i denne debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skjer ikke at mine unger får så dyre ting av meg. Det er uaktuelt! 



Anonymous poster hash: 0c459...4d5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du motsier deg selv... jakker og vesker er unødvendig men fotballsko til 2500 er nødvendig? Hvorfor?

 

Dersom jentenes interesse er mote og dette desverre skaper press i gangene, hvordan er det forskjellig fra at lille fotball-knut mener han blir supergod av de fancy fotballskoene sine og dermed desverre skaper press på fotballbanen?

 

Ser ikke for meg at jeg kommer til å gi jenta mi veske til 5000 når ei billigere fungerer like godt, men da kan ikke sønnen min heller få snowboard til 12 000 når et billigere fungerer like godt.

 

Mye hykleri i denne debatten.

Enig med deg der! Skjønner ikke hvorfor unødvendig dyrt sportsutstyr og diskusjonen rundt dette skal være irrelevant i denne saken? Skaper jo like så mye press det, å alltid ha det nyeste og dyreste når man kan klare seg med vesentlig rimeligere. I bunn og grunn er det samme greia spør du meg, selv om aktivitet selvsagt trumfer veskebruking anyday, så er ikke DET poenget her sånn jeg ser det. Er ikke for hverken det ene eller andre. Unødvendig dyre skiklær bare fordi det er siste mote er for meg like hull i hodet som vesker til tusenvis av kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du motsier deg selv... jakker og vesker er unødvendig men fotballsko til 2500 er nødvendig? Hvorfor?

 

Dersom jentenes interesse er mote og dette desverre skaper press i gangene, hvordan er det forskjellig fra at lille fotball-knut mener han blir supergod av de fancy fotballskoene sine og dermed desverre skaper press på fotballbanen?

 

Ser ikke for meg at jeg kommer til å gi jenta mi veske til 5000 når ei billigere fungerer like godt, men da kan ikke sønnen min heller få snowboard til 12 000 når et billigere fungerer like godt.

 

Mye hykleri i denne debatten.

Er det meg du sikter til?

I så fall har jeg aldri påstått at fotballsko til 2500 er NØDVENDIG. Det går OGSÅ under kategorien "unødvendig" og "overfladisk" i min verden.

 

Er det sånn at skolevesker til 10 000 er mindre dumt fordi noen gutter får svindyre fotballsko?

 

Nå har det jo vært et hett tema i media i det siste at barn og unge føler seg ekskludert fra idrett fordi de føler press for å ha det dyreste utstyret. Og dette har selvsagt blitt kritisert.

Det gjør ikke vesker i 10 000-kronersklassen noe mindre vanvittig.

 

Anonymous poster hash: d326a...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du motsier deg selv... jakker og vesker er unødvendig men fotballsko til 2500 er nødvendig? Hvorfor?

 

Dersom jentenes interesse er mote og dette desverre skaper press i gangene, hvordan er det forskjellig fra at lille fotball-knut mener han blir supergod av de fancy fotballskoene sine og dermed desverre skaper press på fotballbanen?

 

Ser ikke for meg at jeg kommer til å gi jenta mi veske til 5000 når ei billigere fungerer like godt, men da kan ikke sønnen min heller få snowboard til 12 000 når et billigere fungerer like godt.

 

Mye hykleri i denne debatten.

Er det meg du sikter til?

I så fall har jeg aldri påstått at fotballsko til 2500 er NØDVENDIG. Det går OGSÅ under kategorien "unødvendig" og "overfladisk" i min verden.

 

Er det sånn at skolevesker til 10 000 er mindre dumt fordi noen gutter får svindyre fotballsko?

 

Nå har det jo vært et hett tema i media i det siste at barn og unge føler seg ekskludert fra idrett fordi de føler press for å ha det dyreste utstyret. Og dette har selvsagt blitt kritisert.

Det gjør ikke vesker i 10 000-kronersklassen noe mindre vanvittig.

 

Anonymous poster hash: d326a...3a1

Nei, jeg gjorde noe feil når jeg skulle sitere Iiiiik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at fotballsko til 2500 er greit. Hvis du har lest meg sånn, har du misforstått. Rundt oss er det imidlertid sånn at de med dritdyre vesker også har dritdyre jakker, alltid nyeste versjon av iPhone, fancy alpintutstyr og gjerne også dyre fotballsko eller dansedrakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Marc Jacobs veske til 4000 kr, og tilsvarende lommebok til 2000, ser ikke problemet med dette? Om folk ønsker å bruke penger på merker, la de gjøre det. Så får de som ikke kan eller vil bruke penger på slikt til barna sine enten få de t å spare selv eller forklare at man ikke bruker så mye penger.

Når jeg var liten var jeg en av de som ikke hadde råd, men mamma forklarte meg dette på en god måte, og jeg følte aldri jeg ikke passet inn selv om alle andre hadde de kule tingene.

 

Jeg kommer til å gi mine barn det de ønsker seg innenfor en viss grense, men til jul - bursdag. Skal ikke mine barn få det de ønsker seg fordi andre mener det er feil?

 

Anonymous poster hash: 00c05...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Har selv en datter, som enda bare er 7 år, men det er klart jeg tenker på dette med merkepress og hvordan dette vil arte seg her vi bor når hun vokser opp. Jeg har inntrykk av at det er endel forskjeller geografisk på dette, eller tar jeg feil? Her vi bor (ca 30 min utenfor en av norges største byer) ser jeg ikke dette selv i hvertfall. Ingen ungdomsjenter med svindyre vesker, en og annen med MK veske, men de er vel ikke de dyreste. Samtidig har man jo mye rett i dette med at gutter som bruker mye penger på sine hobbyer for eks slipper unna all pepperen, hvorfor det? En fin, klassisk veske kan faktisk være en invistering for mnage år fremover, i allefall på lik linje med den nyeste PS eller det nyeste snowboardet med klær og utstyr til flere tusen. Kom ikke å her å prøv å innbille meg at en Play Station ikke blir byttet ut jevnlig etterhvert som nye modeller kommer, eller at skiklær til flerforlige tusen brukes til de er utslitte før det kjøpes nytt...

Jeg har har selv vokst opp med foreldre som har hatt rimelig god råd og har aldri manglet noe jeg trengte, men jeg fikk ikke alt jeg hadde lyst på av den grunn - tvert i mot. Det er veldig viktig å lære ungene verdien av penger og at man må jobbe og spare for å ha råd til det man ønsker seg og ikke bare få alt opp i hendene, om det så gjelder dyre vesker eller det nyste skiutstyret. Jeg syns det er veldig trist at det er blitt sånn at jenter skal føle seg utenfor og bli mobbet fordi de ikke har råd til eller prioriterer dyre vesker og klær, men jeg tror nok dette i like stor grad gjelder gutter også og det de bruker mye penger på, om det så er det siste i elektronikk eller de kuleste skiklærne eller de feteste fotballskoene...

Jeg håper at min datter (og min sønn) vokser opp som selvstendige mennesker som våger å være seg selv uten press fra andre om hva de må eie og hvordan de må se ut for å bli godtatt og passe inn, så får jeg hjelpe de som beste jeg kan på den reisen og samtidig krysse fingrene for at merkehysteriet ikke tar helt av her ute på "landet" hvor vi bor slik det tydeligvis har gjort andre steder.

En veske er aldri en "investering" nei. En veske er forbruk. Investering er noe som tar sikte på å gi avkastning.

 

For øvrig: Å bruke en del penger på hobbyer som for eksempel ski, er noe HELT annet enn en veske. Man skal oppfordre til fysisk aktivitet - ikke til hjernedødt forbruk.

 

Anonymous poster hash: f64cf...b13

Dette handler om å kjøpe dyre merker innenfor feks sport, det er ikke mer "sunt" det enn å kjøpe en merkeveske.

 

Anonymous poster hash: 00c05...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

 

Mine jenter har, offer harde fleste venninnene også. Sånn er det i enkelte miljøet/ skolekretser. De har valgt å spare til det selv (bursdag/jul/ukepenger, de får ikke ta av det som står på sparekontoen). Har 3-4 vesker hver til 5-6000,- og 2-3 billigere til rundt 1000,-. Som en annen påpekte er det sjelden sånn "styr" når gutter bruker mye mer penger enn strengt tatt nødvendig på f eks stereoanlegg, sykler, trimma mopeder, dyre telefoner/spillkonsollet/data eller annet vas.. Bryr meg null og nada om misunnelige dritt kjerringer som bestandig rakket ned på andre jenter/kvinners valg. Jeg mener heller ikke at det å kjøpe dyre vesker er det mest fornuftige en ung jente kan bruke penger på men ser heller ikke helt det store problemet i forhold andres sløseri her i samfunnet.

 

Anonymous poster hash: 029c6...304

Faller du virkelig for "alle andre får"?

Det er utrolig trist at ikke dere klarer å lære jentene at de ikke er mere verdt med dyre vesker...

Les den setningen igjen 😉 en eller annen plass er der et "ikke" for mye...

Hehe - var nok litt ivrig her ja! Det skulle selvsagt være" at de er mere verdt enn dyre vesker"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Marc Jacobs veske til 4000 kr, og tilsvarende lommebok til 2000, ser ikke problemet med dette? Om folk ønsker å bruke penger på merker, la de gjøre det. Så får de som ikke kan eller vil bruke penger på slikt til barna sine enten få de t å spare selv eller forklare at man ikke bruker så mye penger.

Når jeg var liten var jeg en av de som ikke hadde råd, men mamma forklarte meg dette på en god måte, og jeg følte aldri jeg ikke passet inn selv om alle andre hadde de kule tingene.

Jeg kommer til å gi mine barn det de ønsker seg innenfor en viss grense, men til jul - bursdag. Skal ikke mine barn få det de ønsker seg fordi andre mener det er feil? Anonymous poster hash: 00c05...5c7

Alle må bruker pengene sine som det vil. Men vit at folk tenker sitt. Sånn er det bare. Kan godt hende din datter har spart to år for kjøpe veska si. Men det vet ikke jeg når jeg ser henne. Jeg tenker bare unødvendig og trasig.

 

Anonymous poster hash: 3fde9...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har en Marc Jacobs veske til 4000 kr, og tilsvarende lommebok til 2000, ser ikke problemet med dette? Om folk ønsker å bruke penger på merker, la de gjøre det. Så får de som ikke kan eller vil bruke penger på slikt til barna sine enten få de t å spare selv eller forklare at man ikke bruker så mye penger.

Når jeg var liten var jeg en av de som ikke hadde råd, men mamma forklarte meg dette på en god måte, og jeg følte aldri jeg ikke passet inn selv om alle andre hadde de kule tingene.

Jeg kommer til å gi mine barn det de ønsker seg innenfor en viss grense, men til jul - bursdag. Skal ikke mine barn få det de ønsker seg fordi andre mener det er feil? Anonymous poster hash: 00c05...5c7

Alle må bruker pengene sine som det vil. Men vit at folk tenker sitt. Sånn er det bare. Kan godt hende din datter har spart to år for kjøpe veska si. Men det vet ikke jeg når jeg ser henne. Jeg tenker bare unødvendig og trasig.

 

Anonymous poster hash: 3fde9...54b

 

 

folk tenker sitt om billige H&M vesker og fake Luis Vuitton vesker også..

 

Anonymous poster hash: 18fd0...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at det er galskap! Men det er vanskelig å argumentere mot 13 åringen når hun ønsket seg MK veske til 3000kr....når broren på 15 fikk Playstation til 3500kr...

Det er et sinnsykt press på ungdomsskolen her vi bor. Man "må" liksom ha de rette tingene og merkene for å passe inn.

Jeg er ikke eldre enn at jeg husker hvor viktig det var når jeg selv var i den alderen..

 

Anonymous poster hash: ff338...a08

Godt argument, men som mor tror jeg at jeg ville nektet jentungen å brukt den som skolesekk. Regner med det enda brukes bøker i skolen, og det kan umulig være bra for nakke og skuldre å bære bøkene rundt i en veske?! Ser ikke akkurat at gutter drar med seg Playstation på skolen heller...

Jeg er så enig med Trond blindheim som i en lignende debatt sa at iallefall skolen skulle være en "reklamefri" sone. Dyre klær og utstyr fremmer ikke læringsmiljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er helt enig i at det er galskap! Men det er vanskelig å argumentere mot 13 åringen når hun ønsket seg MK veske til 3000kr....når broren på 15 fikk Playstation til 3500kr...

Det er et sinnsykt press på ungdomsskolen her vi bor. Man "må" liksom ha de rette tingene og merkene for å passe inn.

Jeg er ikke eldre enn at jeg husker hvor viktig det var når jeg selv var i den alderen..

 

Anonymous poster hash: ff338...a08

Godt argument, men som mor tror jeg at jeg ville nektet jentungen å brukt den som skolesekk. Regner med det enda brukes bøker i skolen, og det kan umulig være bra for nakke og skuldre å bære bøkene rundt i en veske?! Ser ikke akkurat at gutter drar med seg Playstation på skolen heller...

Jeg er så enig med Trond blindheim som i en lignende debatt sa at iallefall skolen skulle være en "reklamefri" sone. Dyre klær og utstyr fremmer ikke læringsmiljøet.

 

 

hvordan skal du få til at skolen er en "reklamefri sone" som du kaller det da?

 

 

Anonymous poster hash: 18fd0...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er LATTERLIG å hevde at hvis noe har en veske til 10 000,- så sender man feil signaler til barnet.

Det ER forskjell på barn og voksen og man kan si nei til barnet selvom mor har dyr veske. Mor tjener penger og kan betal og ta vare på dette. På lik linje som at voksne kan kjøre bil, drikke alkohol og lignende.

 

 

Anonymous poster hash: 5a516...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Noen poengterte at gutter får mye penger til hobbyer, og jeg måtte ta meg selv i det. Her koster ungdommens hobby 20-30 000 i året. Og utstyret kan selvsagt selges til halv pris senere, slik som disse veskene.

Jenters hobby er vel å være en av saueflokken.. Verken særlig smart eller intelligent, men et must i en del av livet. Høl i hodet egentlig, men sånn er det vel bare?

Mistenker kjendiser bl.a tredje kona til Riise var ei slik dolle som ung. Ikke alle kjøper disse idiotdyre veskene, jeg kjenner ingen tenåringer som har.

Spesielle miljøer som snart blir å fylle livet med silikon og Restylane ;)

 

Anonymous poster hash: 92307...a21

 

Leste og det at gutter bruker mer penger. Men de bruker som regel penger på ting som ikke går av moten neste år. La oss si snowboard da..det varer i mange år..playstation f.eks jeg kjøpte ps3 i 2009 først i fjor kom ps4 så det er noe som varer og lenger enn en sesong.

Vesker og slikt er motebasert og ja de kan vare lenger men hvor gøy blir det for disse jentene når alle har en slik veske. .da må jo de hippe og kule ha noe enda bedre eller dyrere.

 

Gutter kjøper som regel mer praktiske ting som ikke er motebasert har jeg inntrykk av.

 

Anonymous poster hash: b3763...3d7

Jeg klarer heller ikke å se dette argumentet med at så lenge gutta bruker mange tusen på sportsutstyr, så kan vi ikke klage på at jentene kjøper seg dyre vesker. Det er en VESENTLIG forskjell; sportsutstyr har en nytte, man er aktiv og har det moro med det, det BRUKES. Vesker til flere tusen kroner har null annen funksjon enn å signalisere "se på meg, jeg er en overfladisk, mindre intelligent sau som er livredd for å skille meg ut!"

 

Skillet mellom hva unge gutter og henter bruker penger på forsterker også et syn på kjønn som vi helst vil bli kvitt: gutter som aktive og som bruker penger smart, jenter som overfladiske sauer som bruker pengene sine på SYKT overprisa produkter for å liksom se bedre ut og viktigst av alt: bli godtatt av de jålete venninnene sine.

 

Anonymous poster hash: d326a...3a1

 

Guttene kunne også ha kjøpt veldig mye billigere varianter uten at det hadde ødlagt for for eksempel idreten. Dyrt utstyr er status, akkurat som vesker er det. Et snowboard til 15.000,- varer ikke lengre enn et til 3000,- og det har minimalt å si for prestasjonene. En fotballspiller i gutteklasen trenger ikke fotballstøvler til 5000,-, men det er klart det gir status å gå med "toppmodellen" som Messi bruker, selv om de ikke er tilpasset barnenivået.

 

Anonymous poster hash: 314d2...1e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er LATTERLIG å hevde at hvis noe har en veske til 10 000,- så sender man feil signaler til barnet.

Det ER forskjell på barn og voksen og man kan si nei til barnet selvom mor har dyr veske. Mor tjener penger og kan betal og ta vare på dette. På lik linje som at voksne kan kjøre bil, drikke alkohol og lignende.

 

 

Anonymous poster hash: 5a516...577

Hva som er feil signaler kan jo diskuteres, men kjøper du en veske til 10.000,- er det klart du sender et signal om at du er opptatt av å vise at du har god råd og "god" smak.

 

 

Anonymous poster hash: 314d2...1e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg blir så provosert at det nesten svartner for meg. Jeg er lærer i ungdomsskolen, og vi har en gruppe med jenter som har dyre design vesker. De er på ingen måte noe tomme hønsehjerner som ender opp som knulledukker for menn som vil kaste de etter bruk som voksne, de er heller ikkje forbanna sauer som går i flokk og er tomhjerna. De er flinke jenter som jobber og får fine karakterer. Noen av dem har mødre som er veldig opptatt av mote, og jeg kan tenke meg at de er litt påvirket hjemmefra. Jeg har elever som har data til 20- 30 000, andre med sportutstyr til sikkert samme beløp. Vi har flere elever som reiser jorden rundt, sammen med familien,  i løpet av de tre årene de går hos oss. Og så godt som alle sammen har iPhone. 

 

Videre har vi noen elever som utmerker seg i Norgesklassen innen sitt sportfelt, jeg kan tenke meg at familiene bruker minst 100.000 i året på utstyr og turer i sammenheng med dette. Dette er det heller ikke alle foreldre som hadde hatt råd til. 

 

Det har alltid vært slik at noen har bedre økonomi enn andre, dette må aksepteres. Vi bor ikke i gamle Sovjetunionen, og curlingmødrene kan ikke kappe hodene av vennene fordi alt ikke er helt likt. Folk har ulik økonomi, deal with it! Kanskje det endatil kan motivere enkelte til å jobbe ekstra godt på skolen slik de sikrer sin egen økonomiske framtid.



Anonymous poster hash: 78991...184
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Jeg er helt enig i at det er galskap! Men det er vanskelig å argumentere mot 13 åringen når hun ønsket seg MK veske til 3000kr....når broren på 15 fikk Playstation til 3500kr...

Det er et sinnsykt press på ungdomsskolen her vi bor. Man "må" liksom ha de rette tingene og merkene for å passe inn.

Jeg er ikke eldre enn at jeg husker hvor viktig det var når jeg selv var i den alderen..

 

Anonymous poster hash: ff338...a08

Godt argument, men som mor tror jeg at jeg ville nektet jentungen å brukt den som skolesekk. Regner med det enda brukes bøker i skolen, og det kan umulig være bra for nakke og skuldre å bære bøkene rundt i en veske?! Ser ikke akkurat at gutter drar med seg Playstation på skolen heller...

Jeg er så enig med Trond blindheim som i en lignende debatt sa at iallefall skolen skulle være en "reklamefri" sone. Dyre klær og utstyr fremmer ikke læringsmiljøet.

hvordan skal du få til at skolen er en "reklamefri sone" som du kaller det da?

 

 

Anonymous poster hash: 18fd0...807

Nå må vi ikke henge oss helt opp i detaljer og ordbruk, men som blindheim selv mente i en lignende debatt så kn uniformer faktisk være et grep å ta. Nå er det slik at det er fåtallet av ungdommene som ønsker skoleuniform, men vi som foreldre kan prøve å holde merkevarene hjemme. Den dyreste jakka, den tøffeste veska og alle andre duppeditter kan faktisk ligge igjen hjemme, og selv om 14-åringen ønsker å ha med seg hva det nå skal være, så kan foreldrene faktisk si nei. En kan jo spørre seg hva en mp3-spiller f.eks har å gjøre på skolen. Jeg er i stor grad enig med blindheim og mener skolen burde være en nøytral sone, hvor man gjør det man kan for å viske ut klasseskiller og sosial status. Skolen er og skal være en læringsinstitusjon, ikke et sted hvor man viser sin sosiale tilhørighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn er små enda, men om de ønsker seg dyr jakker, klær, vesker, sportsutstyr etc. når de blir eldre, kommer jeg til å gi de det. Selfølgelig kommer de ikke til å få alt de peker på, de må kjenne på følelsen å ønske seg noe, men dyre gaver kommer jeg uten tvil til å gi de!

 

Jeg har vokst opp med å få dyre gaver, jeg kjøper dyre ting til meg selv (og andre) og jeg kommer til å kjøpe dyre ting til barna den dagen dyre ting står på ønskelista.

 

Blir det kanskje mer riktig å unne seg selv dyre ting, mens man bare kjøper kjipe ting til barna? Eller skal man kutte helt ut dyre ting i frykt for at noen blir misunnelig? Skal jeg selge Mercedesen min å kjøpe meg en Ford siden naboen muligens blir misunnelig?

 

 

 

Anonymous poster hash: ebf47...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Jeg er helt enig i at det er galskap! Men det er vanskelig å argumentere mot 13 åringen når hun ønsket seg MK veske til 3000kr....når broren på 15 fikk Playstation til 3500kr...

Det er et sinnsykt press på ungdomsskolen her vi bor. Man "må" liksom ha de rette tingene og merkene for å passe inn.

Jeg er ikke eldre enn at jeg husker hvor viktig det var når jeg selv var i den alderen..Anonymous poster hash: ff338...a08

Godt argument, men som mor tror jeg at jeg ville nektet jentungen å brukt den som skolesekk. Regner med det enda brukes bøker i skolen, og det kan umulig være bra for nakke og skuldre å bære bøkene rundt i en veske?! Ser ikke akkurat at gutter drar med seg Playstation på skolen heller...

Jeg er så enig med Trond blindheim som i en lignende debatt sa at iallefall skolen skulle være en "reklamefri" sone. Dyre klær og utstyr fremmer ikke læringsmiljøet.

hvordan skal du få til at skolen er en "reklamefri sone" som du kaller det da?Anonymous poster hash: 18fd0...807

Nå må vi ikke henge oss helt opp i detaljer og ordbruk, men som blindheim selv mente i en lignende debatt så kn uniformer faktisk være et grep å ta. Nå er det slik at det er fåtallet av ungdommene som ønsker skoleuniform, men vi som foreldre kan prøve å holde merkevarene hjemme. Den dyreste jakka, den tøffeste veska og alle andre duppeditter kan faktisk ligge igjen hjemme, og selv om 14-åringen ønsker å ha med seg hva det nå skal være, så kan foreldrene faktisk si nei. En kan jo spørre seg hva en mp3-spiller f.eks har å gjøre på skolen. Jeg er i stor grad enig med blindheim og mener skolen burde være en nøytral sone, hvor man gjør det man kan for å viske ut klasseskiller og sosial status. Skolen er og skal være en læringsinstitusjon, ikke et sted hvor man viser sin sosiale tilhørighet.

Jeg har gått på skole i utlandet, og kan garantere dere alle at uniform IKKE løser dette problemer! Ungdom finner alltid måter å være trendy, ting man må ha/gjøre for å være kul, passe inn osv..

 

Hos oss var det ekstremt viktig å ha riktig sko og bag, riktig hårfrisyre osv

Vi lagde også forskjellige måter å ha på uniformen på, som skilte de kule fra de ukule - f.eks om du hadde knestrømper eller ankelsokker! Hva slags slipsknute osv

 

Anonymous poster hash: 18fd0...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...