Anonym bruker Skrevet 2. februar 2015 #1 Skrevet 2. februar 2015 Fra tid til annen dukker det opp emner og tema hvor det å se ned på andre mennesker blir diskutert. Eller hva som er harry og ikke. Både når det gjelder meninger, oppførsel, klesstil, inventar, interesser, ja, uansett... Hvem er det som har rett i å se ned på andre mennesker som har andre verdier og holdninger enn det du har? Dømme andre mennesker fordi de har en annen stil, eller har gjort valg som ikke er noe du ville gjort. Er det ikke flott at vi er forskjellige? Nå snakker ikke jeg om voldsmenn, diktatorer og slemme mennesker, men om herr og fru Hvermansen, deres 2,4 barn, stasjonsvogn og hund. Anonymous poster hash: fe8b9...8b2
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2015 #2 Skrevet 2. februar 2015 Jeg er til dels enig, men må innrømme at jeg ikke klarer å la være å se ned på folk med rasistiske eller nynazistiske holdninger. Om du synes det er forkastelig er det helt greit for meg. Anonymous poster hash: c7386...626
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2015 #3 Skrevet 2. februar 2015 Det er jo ikke noe rarere at vi ser ned på noen enn at vi ser opp til andre? Anonymous poster hash: 7e75c...6d8
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2015 #4 Skrevet 2. februar 2015 Det er vel ofte følelsene som styrer oss(dessverre). Sjalusi overfor de som har mer enn oss, irritasjon over de som ikke bidrar i samfunnet, sammenligninger med oss selv uten å vite andres bakgrunn. Samt at her inne mister man sperrene man har til vanlig. Mange som skriver før de tenker, noe de fleste(håper jeg) ville gjort i samtaler med ukjente mennesker. Tror ikke folk er så fordømmende i det virkelige liv, men her er det det ufiltrerte som kommer frem.. Anonymous poster hash: ab344...bad
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2015 #5 Skrevet 2. februar 2015 Det er jo ikke noe rarere at vi ser ned på noen enn at vi ser opp til andre? Anonymous poster hash: 7e75c...6d8 Jo, det er det. Stor forskjell på å beundre noen og å forakte noen. "Se ned på" er uansett noe av det mest DiB-typiske uttrykket jeg vet om! Anonymous poster hash: ba96e...b14
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2015 #6 Skrevet 2. februar 2015 Jeg forakter noen som skader uskyldige mennesker med vilje. Sånn som mødre som røyker som skorsteiner i graviditeten eller damper ved siden av en barnevogn. Mennesker som oppfordrer til drap eller mishandling av andre, mennesker som mishandler dyr, mobbere osv. De SKADER andre. Mens man skader overhode ingen ved å ha 2 barn med 2 forskjellige fedre, ha dreads og tatoveringer, gifte seg med en mann som er 30 år eldre enn seg selv, sminke seg for mye eller ikke ha interiørstil i huset sitt. Sånne fordommer synes jeg bare er dumme. Anonymous poster hash: 03b24...6e1
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2015 #7 Skrevet 2. februar 2015 Det er jo ikke noe rarere at vi ser ned på noen enn at vi ser opp til andre? Anonymous poster hash: 7e75c...6d8 Jo, det er det. Stor forskjell på å beundre noen og å forakte noen. "Se ned på" er uansett noe av det mest DiB-typiske uttrykket jeg vet om! Anonymous poster hash: ba96e...b14 forskjellen er bare at det er helt stuerent å fortelle hvem du beundrer eller ser opp til. Det er ikke stuerent å fortelle hvem du ser ned på. Likevel er jeg ganske sikker på at det er noen. Anonymous poster hash: 7e75c...6d8
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2015 #8 Skrevet 2. februar 2015 Det er jo ikke noe rarere at vi ser ned på noen enn at vi ser opp til andre? Anonymous poster hash: 7e75c...6d8 Jo, det er det. Stor forskjell på å beundre noen og å forakte noen. "Se ned på" er uansett noe av det mest DiB-typiske uttrykket jeg vet om! Anonymous poster hash: ba96e...b14 forskjellen er bare at det er helt stuerent å fortelle hvem du beundrer eller ser opp til. Det er ikke stuerent å fortelle hvem du ser ned på. Likevel er jeg ganske sikker på at det er noen. Anonymous poster hash: 7e75c...6d8 Det er stor forskjell på å mislike noen og å se ned på/forakte noen. Jeg misliker mange, men jeg forakter dem ikke. Anonymous poster hash: ba96e...b14
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2015 #9 Skrevet 2. februar 2015 Jeg forakter noen som skader uskyldige mennesker med vilje. Sånn som mødre som røyker som skorsteiner i graviditeten eller damper ved siden av en barnevogn. Mennesker som oppfordrer til drap eller mishandling av andre, mennesker som mishandler dyr, mobbere osv. De SKADER andre. Mens man skader overhode ingen ved å ha 2 barn med 2 forskjellige fedre, ha dreads og tatoveringer, gifte seg med en mann som er 30 år eldre enn seg selv, sminke seg for mye eller ikke ha interiørstil i huset sitt. Sånne fordommer synes jeg bare er dumme. Anonymous poster hash: 03b24...6e1 Hvorfor tror du at din forakt sier noe om noen andre enn deg? Anonymous poster hash: 8b003...05d
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2015 #10 Skrevet 2. februar 2015 Jeg forakter noen som skader uskyldige mennesker med vilje. Sånn som mødre som røyker som skorsteiner i graviditeten eller damper ved siden av en barnevogn. Mennesker som oppfordrer til drap eller mishandling av andre, mennesker som mishandler dyr, mobbere osv. De SKADER andre. Mens man skader overhode ingen ved å ha 2 barn med 2 forskjellige fedre, ha dreads og tatoveringer, gifte seg med en mann som er 30 år eldre enn seg selv, sminke seg for mye eller ikke ha interiørstil i huset sitt. Sånne fordommer synes jeg bare er dumme. Anonymous poster hash: 03b24...6e1 Hvorfor tror du at din forakt sier noe om noen andre enn deg? Anonymous poster hash: 8b003...05d Det meste av det jeg har forakt for, er straffbart etter norsk lov (mishandling av mennesker og dyr, oppfordring til drap/voldtekt osv, mobbing som fører til selvmord og lignende). Så det er nok ikke bare jeg som synes det er forkastelig. Eller mener du at man skal forherlige slike handlinger? Selvfølgelig sier det noe om andre, de som holder på slik, og ikke om meg? Anonymous poster hash: 03b24...6e1
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2015 #11 Skrevet 2. februar 2015 Er ikke dette forumet kvinnedominert? Det er fellesnevneren i alle kvinnedominerte fora, at alt handler om å spy ut mest mulig dritt om andre, så man kan føle seg bedre selv. Dårlig gemytt på norske kvinner. Anonymous poster hash: 91678...9f7
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2015 #12 Skrevet 2. februar 2015 Det er jo ikke noe rarere at vi ser ned på noen enn at vi ser opp til andre? Anonymous poster hash: 7e75c...6d8 Jo, det er det. Stor forskjell på å beundre noen og å forakte noen. "Se ned på" er uansett noe av det mest DiB-typiske uttrykket jeg vet om! Anonymous poster hash: ba96e...b14 forskjellen er bare at det er helt stuerent å fortelle hvem du beundrer eller ser opp til. Det er ikke stuerent å fortelle hvem du ser ned på. Likevel er jeg ganske sikker på at det er noen. Anonymous poster hash: 7e75c...6d8 Det er stor forskjell på å mislike noen og å se ned på/forakte noen. Jeg misliker mange, men jeg forakter dem ikke. Anonymous poster hash: ba96e...b14 I mitt vokalabuar går det å like eller mislike mennesker på vårt personlige forhold. Forakt eller beundring går mer på hva personene gjør. Å se opp til eller ned på noen dreier seg om hvorvidt jeg selv ønsker å likne dem. Jeg forakter for eksempel ABB og ser ned på mobbere som gruppe. Likevell kan jeg like en som også er mobber personlig. Jeg ser ned på foreldre som mishandler barna sine og idrettsutøvere som doper seg. Det betyr ikke at jeg tror de er uten gode sider. Anonymous poster hash: 7e75c...6d8
Pengetreet Skrevet 2. februar 2015 #13 Skrevet 2. februar 2015 Det går vel et skille mellom å ta avstand fra enkelte handlinger og nedvurdere hele mennesket. Det er slikt vi prøver å lære barna våre. "Det var en dum ting Per gjorde, men det betyr ikke at Per er dum." Idealisering av konkurranse og selvdyrking har en bakside av medaljen; Å se på andre mennesker som motstandere og konkurrenter. Da er det ikke til å unngå at man lager et mentalt hierarki over hvor "de andre" befinner seg.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2015 #14 Skrevet 2. februar 2015 Det går vel et skille mellom å ta avstand fra enkelte handlinger og nedvurdere hele mennesket. Det er slikt vi prøver å lære barna våre. "Det var en dum ting Per gjorde, men det betyr ikke at Per er dum." Idealisering av konkurranse og selvdyrking har en bakside av medaljen; Å se på andre mennesker som motstandere og konkurrenter. Da er det ikke til å unngå at man lager et mentalt hierarki over hvor "de andre" befinner seg. Men det er jo sånn kvinner ER, det ligger i vår natur. Jeg mener, for de fleste her inne er det vanskelig å legge det fra seg. Jeg klarer, kanskje du klarer, men helt tydelig så klarer de fleste ikke det, det gjenspeiler seg jo i alle trådene... Anonymous poster hash: 91678...9f7
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2015 #15 Skrevet 2. februar 2015 Det går vel et skille mellom å ta avstand fra enkelte handlinger og nedvurdere hele mennesket. Det er slikt vi prøver å lære barna våre. "Det var en dum ting Per gjorde, men det betyr ikke at Per er dum." Idealisering av konkurranse og selvdyrking har en bakside av medaljen; Å se på andre mennesker som motstandere og konkurrenter. Da er det ikke til å unngå at man lager et mentalt hierarki over hvor "de andre" befinner seg. Jeg er uenig. En person er summen av sine handlinger, og en person som gjør dumme ting er dum. Samtidig betyr det ikke at alt den personen gjør nødvendigvis må være dumt. Anonymous poster hash: ba96e...b14
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2015 #16 Skrevet 2. februar 2015 Det går vel et skille mellom å ta avstand fra enkelte handlinger og nedvurdere hele mennesket. Det er slikt vi prøver å lære barna våre. "Det var en dum ting Per gjorde, men det betyr ikke at Per er dum." Idealisering av konkurranse og selvdyrking har en bakside av medaljen; Å se på andre mennesker som motstandere og konkurrenter. Da er det ikke til å unngå at man lager et mentalt hierarki over hvor "de andre" befinner seg. Vel, noen som mener at man skal mishandle mennesker fordi de tilhører en annen rase, noen som voldtar eller mishandler dyr er onde, det er ikke bare handlingen som er ond. Mennesker med normal psyke begår ikke slike handlinger. Anonymous poster hash: 03b24...6e1
Pengetreet Skrevet 2. februar 2015 #17 Skrevet 2. februar 2015 Det går vel et skille mellom å ta avstand fra enkelte handlinger og nedvurdere hele mennesket. Det er slikt vi prøver å lære barna våre. "Det var en dum ting Per gjorde, men det betyr ikke at Per er dum." Idealisering av konkurranse og selvdyrking har en bakside av medaljen; Å se på andre mennesker som motstandere og konkurrenter. Da er det ikke til å unngå at man lager et mentalt hierarki over hvor "de andre" befinner seg. Men det er jo sånn kvinner ER, det ligger i vår natur. Jeg mener, for de fleste her inne er det vanskelig å legge det fra seg. Jeg klarer, kanskje du klarer, men helt tydelig så klarer de fleste ikke det, det gjenspeiler seg jo i alle trådene... Anonymous poster hash: 91678...9f7 Hmmm, er nok ikke helt enig i det. Tror heller at det kan være tegn på umodenhet, usikkerhet eller lavt selvbilde.
Pengetreet Skrevet 2. februar 2015 #18 Skrevet 2. februar 2015 Det går vel et skille mellom å ta avstand fra enkelte handlinger og nedvurdere hele mennesket. Det er slikt vi prøver å lære barna våre. "Det var en dum ting Per gjorde, men det betyr ikke at Per er dum." Idealisering av konkurranse og selvdyrking har en bakside av medaljen; Å se på andre mennesker som motstandere og konkurrenter. Da er det ikke til å unngå at man lager et mentalt hierarki over hvor "de andre" befinner seg. Jeg er uenig. En person er summen av sine handlinger, og en person som gjør dumme ting er dum. Samtidig betyr det ikke at alt den personen gjør nødvendigvis må være dumt. Anonymous poster hash: ba96e...b14 Der er jeg uenig For meg er en person mer enn bare sine handlinger. Men nå tror jeg at vi mennesker har sjel, så jeg har nok et annet perspektiv enn de fleste andre.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2015 #19 Skrevet 2. februar 2015 Det går vel et skille mellom å ta avstand fra enkelte handlinger og nedvurdere hele mennesket. Det er slikt vi prøver å lære barna våre. "Det var en dum ting Per gjorde, men det betyr ikke at Per er dum." Idealisering av konkurranse og selvdyrking har en bakside av medaljen; Å se på andre mennesker som motstandere og konkurrenter. Da er det ikke til å unngå at man lager et mentalt hierarki over hvor "de andre" befinner seg. Men det er jo sånn kvinner ER, det ligger i vår natur. Jeg mener, for de fleste her inne er det vanskelig å legge det fra seg. Jeg klarer, kanskje du klarer, men helt tydelig så klarer de fleste ikke det, det gjenspeiler seg jo i alle trådene...Anonymous poster hash: 91678...9f7 Hmmm, er nok ikke helt enig i det. Tror heller at det kan være tegn på umodenhet, usikkerhet eller lavt selvbilde.Da kan man ikke annet enn å konkludere med at kvinner flest er usikre og har lavt selvbilde. Det er ingen nyhet, en blogger som har blitt diskutert her inne (trenger ikke nevne navn engang) har gjort mye dumt pga usikkerhet. Og folk tyr til personangrep om ansiktsformen hennes for å dekke over sin egen usikkerhet, de bruker tråden til å slenge dritt selvom det (kanskje!) ikke var HI sin tanke bak tråden i utgangspunktet. Det er mange eksempler, og det vil garantert dukke opp flere slike tråder denne uken. Anonymous poster hash: 91678...9f7
Pengetreet Skrevet 2. februar 2015 #20 Skrevet 2. februar 2015 Det går vel et skille mellom å ta avstand fra enkelte handlinger og nedvurdere hele mennesket. Det er slikt vi prøver å lære barna våre. "Det var en dum ting Per gjorde, men det betyr ikke at Per er dum." Idealisering av konkurranse og selvdyrking har en bakside av medaljen; Å se på andre mennesker som motstandere og konkurrenter. Da er det ikke til å unngå at man lager et mentalt hierarki over hvor "de andre" befinner seg. Vel, noen som mener at man skal mishandle mennesker fordi de tilhører en annen rase, noen som voldtar eller mishandler dyr er onde, det er ikke bare handlingen som er ond. Mennesker med normal psyke begår ikke slike handlinger. Anonymous poster hash: 03b24...6e1 Tja, jeg mener at mennesket i sin essens (sjel) er god, men at vi lar oss styre for mye av impulser og irrasjonelle følelser. At et menneske med normal/god psyke ikke begår slike handlinger som du nevner, er jeg helt enig i.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2015 #21 Skrevet 2. februar 2015 Det går vel et skille mellom å ta avstand fra enkelte handlinger og nedvurdere hele mennesket. Det er slikt vi prøver å lære barna våre. "Det var en dum ting Per gjorde, men det betyr ikke at Per er dum." Idealisering av konkurranse og selvdyrking har en bakside av medaljen; Å se på andre mennesker som motstandere og konkurrenter. Da er det ikke til å unngå at man lager et mentalt hierarki over hvor "de andre" befinner seg. Jeg er uenig. En person er summen av sine handlinger, og en person som gjør dumme ting er dum. Samtidig betyr det ikke at alt den personen gjør nødvendigvis må være dumt. Anonymous poster hash: ba96e...b14 Der er jeg uenig For meg er en person mer enn bare sine handlinger. Men nå tror jeg at vi mennesker har sjel, så jeg har nok et annet perspektiv enn de fleste andre. Så du synes ikke Anders Behring Breivik er ond, det er bare handlingene hans 22. juli som var onde? Ikke hele personen altså? det går for meg en grense mellom en dum handling og en ond person. Enkelte handlinger begås ikke av snille og gode personer. Jeg kjenner for eksempel ingen gode personer som har voldtatt noen eller slått sine barn. Anonymous poster hash: 03b24...6e1
Pengetreet Skrevet 2. februar 2015 #22 Skrevet 2. februar 2015 Det går vel et skille mellom å ta avstand fra enkelte handlinger og nedvurdere hele mennesket. Det er slikt vi prøver å lære barna våre. "Det var en dum ting Per gjorde, men det betyr ikke at Per er dum." Idealisering av konkurranse og selvdyrking har en bakside av medaljen; Å se på andre mennesker som motstandere og konkurrenter. Da er det ikke til å unngå at man lager et mentalt hierarki over hvor "de andre" befinner seg. Men det er jo sånn kvinner ER, det ligger i vår natur. Jeg mener, for de fleste her inne er det vanskelig å legge det fra seg. Jeg klarer, kanskje du klarer, men helt tydelig så klarer de fleste ikke det, det gjenspeiler seg jo i alle trådene...Anonymous poster hash: 91678...9f7 Hmmm, er nok ikke helt enig i det. Tror heller at det kan være tegn på umodenhet, usikkerhet eller lavt selvbilde.Da kan man ikke annet enn å konkludere med at kvinner flest er usikre og har lavt selvbilde. Det er ingen nyhet, en blogger som har blitt diskutert her inne (trenger ikke nevne navn engang) har gjort mye dumt pga usikkerhet. Og folk tyr til personangrep om ansiktsformen hennes for å dekke over sin egen usikkerhet, de bruker tråden til å slenge dritt selvom det (kanskje!) ikke var HI sin tanke bak tråden i utgangspunktet. Det er mange eksempler, og det vil garantert dukke opp flere slike tråder denne uken. Anonymous poster hash: 91678...9f7 Jeg tror dessverre at du har mye rett i det. Vi kvinner setter så høye krav til oss selv og fler nok ofte at vi ikke strekker til. Dette føles ikke godt og det blir alt for fristende å ville dra andre med seg ned.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2015 #23 Skrevet 2. februar 2015 Det går vel et skille mellom å ta avstand fra enkelte handlinger og nedvurdere hele mennesket. Det er slikt vi prøver å lære barna våre. "Det var en dum ting Per gjorde, men det betyr ikke at Per er dum." Idealisering av konkurranse og selvdyrking har en bakside av medaljen; Å se på andre mennesker som motstandere og konkurrenter. Da er det ikke til å unngå at man lager et mentalt hierarki over hvor "de andre" befinner seg. Jeg er uenig. En person er summen av sine handlinger, og en person som gjør dumme ting er dum. Samtidig betyr det ikke at alt den personen gjør nødvendigvis må være dumt. Anonymous poster hash: ba96e...b14 Der er jeg uenig For meg er en person mer enn bare sine handlinger. Men nå tror jeg at vi mennesker har sjel, så jeg har nok et annet perspektiv enn de fleste andre. Så du synes ikke Anders Behring Breivik er ond, det er bare handlingene hans 22. juli som var onde? Ikke hele personen altså? det går for meg en grense mellom en dum handling og en ond person. Enkelte handlinger begås ikke av snille og gode personer. Jeg kjenner for eksempel ingen gode personer som har voldtatt noen eller slått sine barn. Anonymous poster hash: 03b24...6e1 Det er mange mennesker som har begått grusome handlinger mot noen mennesker men som samtidig har gjort mye godt for andre. Anonymous poster hash: 7e75c...6d8
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2015 #24 Skrevet 2. februar 2015 Det går vel et skille mellom å ta avstand fra enkelte handlinger og nedvurdere hele mennesket. Det er slikt vi prøver å lære barna våre. "Det var en dum ting Per gjorde, men det betyr ikke at Per er dum." Idealisering av konkurranse og selvdyrking har en bakside av medaljen; Å se på andre mennesker som motstandere og konkurrenter. Da er det ikke til å unngå at man lager et mentalt hierarki over hvor "de andre" befinner seg. Jeg er uenig. En person er summen av sine handlinger, og en person som gjør dumme ting er dum. Samtidig betyr det ikke at alt den personen gjør nødvendigvis må være dumt. Anonymous poster hash: ba96e...b14 Der er jeg uenig For meg er en person mer enn bare sine handlinger. Men nå tror jeg at vi mennesker har sjel, så jeg har nok et annet perspektiv enn de fleste andre. Så du synes ikke Anders Behring Breivik er ond, det er bare handlingene hans 22. juli som var onde? Ikke hele personen altså? det går for meg en grense mellom en dum handling og en ond person. Enkelte handlinger begås ikke av snille og gode personer. Jeg kjenner for eksempel ingen gode personer som har voldtatt noen eller slått sine barn. Anonymous poster hash: 03b24...6e1 Det er mange mennesker som har begått grusome handlinger mot noen mennesker men som samtidig har gjort mye godt for andre. Anonymous poster hash: 7e75c...6d8 Så med andre ord har du respekt for Breivik som menneske? Enkelte handlinger overskriver dessverre for meg alt det gode man eventuelt har gjort. Å drepe masse barn som står på knærne sine og ber om å bli spart kan ikke oppveies ved å være Plan-fadder eller hjelpe gamle damer over gata. Problemet er at gode personer ikke en gang har sånne tanker i hodet som går på å skade andre med vilje, altså tilføre alvorlig skade. Det er forskjell på en kvinne som dreper sin voldtektsmann i selvforsvar der og da, og en voksen mann som dreper et barn med kaldt blod. Enkelte handlinger finnes det ingen unnskyldninger mot - sånn som alvorlig mobbing og voldtekt for eksempel. Uansett hvor mye godt slike mennesker har gjort, er de onde i mine øyne. Anonymous poster hash: 03b24...6e1
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2015 #25 Skrevet 2. februar 2015 Slike tråder svarer jeg ikkje på. Ingen er feilfrie men her inne tror du er bedre en andre. Det er statusen her inne. Anonymous poster hash: aef2d...d0c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå