Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #26 Skrevet 31. januar 2015 Jeg tar det kun om det er absolutt nødvendig. I deler av Afrika også begynner antibiotika resistens å bli ett kjempe problem da det er vanlig å bruke det for den minste lille ting. Nå finnes det ikke så mange gode tall fra Afrika. Hovedtyngden av problemet synes likevel å være i den vestlige verden (USA, sør-Europa, øst-Europa) og sørøst- Asia og India. http://www.who.int/drugresistance/documents/AMR_report_Web_slide_set.pdf Ser at det nevnes antibiotika til dyr som et hovedproblem. Det stemmer jo, men i Norge gjør en stor jobb med dette. Det er ikke mer enn en ukes tid siden en kunngjorde at en har sanert MRSA hos svin. Faktisk er det også slik at storparten av antibiotika i Norge brukes på mennesker i hjemmet. I Norge ble det i 2012 brukt knapt 51,9 tonn antibiotika til mennesker, 6,2 tonn til husdyr og 1,7 tonn til fiskeoppdrett. Bruk av antibiotika har økt gradvis over tid. Nesten 90 prosent av all antibiotikabruk hos mennesker skjer i dag utenfor sykehus og sykehjem. http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_7242&Main_6157=7239:0:25,8904&MainContent_7239=7242:0:25,8906&Content_7242=7244:111478::0:7243:1:::0:0#eHandbook1114788 Anonymous poster hash: 27805...b2a
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 31. januar 2015 #27 Skrevet 31. januar 2015 Jeg har brukt ab én gang. Da hadde jeg dysenteri, og det var nødvendig for å overleve. Reagerte ellers på et besøk hos legevakten med minstemann sist helg. Han hadde høy feber, masse hovne lymfeknuter, røde trommehinner, men neg crp. Legen rekvirerte allikevel ab. Jeg slo meg ikke til ro med svaret, og fikk en ny vurdering av annen lege neste dag. Klar influensa. Den pokkers antibiotikaflasken står uåpnet i kjøleskapet. Ikke søren om jeg heller i barna mine ab når det ikke trengs. Anonymous poster hash: 841de...16b At CRP er normal betyr ikke at man ikke har en antibiotikakrevende infeksjon.Jeg orket ikke skrive alle symptomene, men alt i alt var det ingenting som tydet på behov for ab. Den første legen hadde også oversett/unngått å undersøke mye, selv om jeg opplyste om det og ba ham sjekke. Fastlegen var rystet, det kunne faktisk blitt alvorlig. Vi våket over barnet hele natten. Anonymous poster hash: 841de...16b Hvordan fikk dere vite at det var influensa og hva var det som tilsa at det kunne ha blitt alvorlig? Burde legevaktslegen ha lagt barnet inn? God bedring til den lille :-) Takk, han er mye bedre nå Det som tilsa at det kunne bli alvorlig var at han var vanskelig kontaktbar, døste stadig av, nektet å bevege hodet, hylte når vi rørte nakken hans og var så lyssky at jeg måtte holde hendene over øynene hans de to timene vi satt på venterommet. Legen mente det ikke kunne være meningitt da barnet har fulgt vaksinasjonsprogrammet. Ville ikke undersøke nakken, så kun på svelg og ører. Fastlegen mente det var en klar influensa da det kom brått (gikk fra helt fin før soving i bhg til 40,5 i feber da han våknet), hadde smerter i ledd, muskler, hode og mage. Vi trodde også først det "bare" var influensa, men ble skremt da han ble så stiv i nakken og bare ville ligge på mørkt rom. Ba meg trekke for gardiner og slukke alt lys. Legevaktslegen mente det ikke kunne være influensa pga for langt forløp (var hos ham på dag seks, han mente influensa aldri varte så lenge).Anonymous poster hash: 841de...16b Huff. Det er skummelt at legen sa at det ikke kunne være meningitt pga vaksinasjon. Vaksinen dekker bare for noen mikrober. Det finnes flere andre som kan gi en slik infeksjon. Merkelig vurdering!
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #28 Skrevet 31. januar 2015 Jeg har brukt ab én gang. Da hadde jeg dysenteri, og det var nødvendig for å overleve. Reagerte ellers på et besøk hos legevakten med minstemann sist helg. Han hadde høy feber, masse hovne lymfeknuter, røde trommehinner, men neg crp. Legen rekvirerte allikevel ab. Jeg slo meg ikke til ro med svaret, og fikk en ny vurdering av annen lege neste dag. Klar influensa. Den pokkers antibiotikaflasken står uåpnet i kjøleskapet. Ikke søren om jeg heller i barna mine ab når det ikke trengs. Anonymous poster hash: 841de...16b At CRP er normal betyr ikke at man ikke har en antibiotikakrevende infeksjon.Jeg orket ikke skrive alle symptomene, men alt i alt var det ingenting som tydet på behov for ab. Den første legen hadde også oversett/unngått å undersøke mye, selv om jeg opplyste om det og ba ham sjekke. Fastlegen var rystet, det kunne faktisk blitt alvorlig. Vi våket over barnet hele natten. Anonymous poster hash: 841de...16b Hvordan fikk dere vite at det var influensa og hva var det som tilsa at det kunne ha blitt alvorlig? Burde legevaktslegen ha lagt barnet inn? God bedring til den lille :-)Takk, han er mye bedre nå Det som tilsa at det kunne bli alvorlig var at han var vanskelig kontaktbar, døste stadig av, nektet å bevege hodet, hylte når vi rørte nakken hans og var så lyssky at jeg måtte holde hendene over øynene hans de to timene vi satt på venterommet. Legen mente det ikke kunne være meningitt da barnet har fulgt vaksinasjonsprogrammet. Ville ikke undersøke nakken, så kun på svelg og ører. Fastlegen mente det var en klar influensa da det kom brått (gikk fra helt fin før soving i bhg til 40,5 i feber da han våknet), hadde smerter i ledd, muskler, hode og mage. Vi trodde også først det "bare" var influensa, men ble skremt da han ble så stiv i nakken og bare ville ligge på mørkt rom. Ba meg trekke for gardiner og slukke alt lys. Legevaktslegen mente det ikke kunne være influensa pga for langt forløp (var hos ham på dag seks, han mente influensa aldri varte så lenge).Anonymous poster hash: 841de...16b Huff. Det er skummelt at legen sa at det ikke kunne være meningitt pga vaksinasjon. Vaksinen dekker bare for noen mikrober. Det finnes flere andre som kan gi en slik infeksjon. Merkelig vurdering! Jeg synes også det. Dette fjerdemann, og jeg har aldri vært borti en lege som ikke har undersøkt bevegelighet i nakke i lignende situasjoner. Husker da min søster hadde virusmeningitt, det var ikke moro, selv om jeg har forstått at det er mindre dramatisk enn bakteriell. Hun ble innlagt, og ble liggende noen døgn. Det gikk i alle fall fint, både med søster og lillemann, han er oppe og løper nå Anonymous poster hash: 841de...16b
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #29 Skrevet 31. januar 2015 Signerer denne. Er selv lege, og en del pasienter har forventninger om at når de oppsøker lege så går de der for å få en resept/kur. Anonymous poster hash: 971d2...620 Men det er likevel legens ansvar å skrive den ut, ev. forklare pasienten hvorfor h*n ikke trenger en ab.kur likevel. Anonymous poster hash: bb90e...35d
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #30 Skrevet 31. januar 2015 Signerer denne. Er selv lege, og en del pasienter har forventninger om at når de oppsøker lege så går de der for å få en resept/kur.Anonymous poster hash: 971d2...620 Men det er likevel legens ansvar å skrive den ut, ev. forklare pasienten hvorfor h*n ikke trenger en ab.kur likevel. Anonymous poster hash: bb90e...35d Selvsagt, men i en travel hverdag mes opptil 30 konsultasjoner på 7 timer er det nok mange leger som ikke orker å ta diskusjonen. Ytterligere må man huske på at det å være fastlege kan være utfordrende på den måten at de prehospitale diagnostiske hjelpemidlene er betraktelig færre enn på et sykehus. Anonymous poster hash: 971d2...620
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #31 Skrevet 31. januar 2015 Signerer denne. Er selv lege, og en del pasienter har forventninger om at når de oppsøker lege så går de der for å få en resept/kur.Anonymous poster hash: 971d2...620 Men det er likevel legens ansvar å skrive den ut, ev. forklare pasienten hvorfor h*n ikke trenger en ab.kur likevel. Anonymous poster hash: bb90e...35d Selvsagt, men i en travel hverdag mes opptil 30 konsultasjoner på 7 timer er det nok mange leger som ikke orker å ta diskusjonen. Ytterligere må man huske på at det å være fastlege kan være utfordrende på den måten at de prehospitale diagnostiske hjelpemidlene er betraktelig færre enn på et sykehus. Anonymous poster hash: 971d2...620 Dvs. at legene ikke orker å ta diskusjonen pga. tidspress, og heller gjør som pasienten ber om - da er det jo ikke rart ab.bruken øker så enormt som den gjør. Hvis tiden er et argument så bør legene ta dette opp med fagforening og kommune/stat. Ang. færre prehospitale hjelpemidler så er det likevel altfor mange leger som ikke en gang benytter de metodene de har, men heller tar lettvarianten og bare skriver ut ab i steden for. Jeg er klar over de utfordringene legen står overfor. Men hvis legene finner unnskyldninger som "ikke nok tid" så risikerer jo legene å ikke ha noe som helst å tilby de pasientene som virkelig trenger det om noen år. Hva gjør dere da? Blir ikke mer tid av det. Anonymous poster hash: bb90e...35d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå