snille-nille Skrevet 31. januar 2015 #1 Skrevet 31. januar 2015 http://www.vg.no/forbruker/helse-og-medisin/legemiddelverket-konsekvensene-kan-bli-katastrofale/a/23382575/ Dette er jo veldig alvorlig, er dere restriktive eller løper dere til legen og ber om antibiotika for den minste ting?
Gjest Skrevet 31. januar 2015 #2 Skrevet 31. januar 2015 Selv løper jeg ikke ned døren til legen for anitbiotike, men med minsten derimot har det blitt endel i høst dessverre. Mer enn jeg er fortrolig med. Siste kur ( hestekur på 4 dager) som vi fikk nå, tok knekken på alle bakteriene og han har vært frisk i halvannen uke etter dette. Bank i bordet!
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #3 Skrevet 31. januar 2015 Veldig restriktiv. Bruker kun antibiotika om det er absolutt nødvendig. Var dum nok til å tro på leger da jeg var ung, og stod på antibiotika i tre-fire år for hudproblemer. Ble aldri bedre og fikk hele tiden høre at jeg bare ikke hadde stått på dem lenge nok, ikke hadde brukt stor nok dose - så de doblet dosen to-tre ganger. Det har straffet seg i ettertid med mye mageproblemer, tok meg mange, mange år å få magen noenlunde grei, men tror jeg alltid vil måtte slite med det. Det burde vært ulovlig slik de holdt på, til og med såkalte spesialister. Sist jeg brukte antibiotika nå var for en nyrebekkenbetennelse for fem år siden, da hadde jeg ikke noe valg. Men det er skummelt hvor stor ab-bruken er. Utvikler resistens seg videre så står vi jo til slutt uten muligheter for å behandle det vi ser på som enkle og ufarlige problem i dag. Anonymous poster hash: bb90e...35d
snille-nille Skrevet 31. januar 2015 Forfatter #4 Skrevet 31. januar 2015 For et år siden hadde jenta bronkitt og legen skrev ut antibiotika på resept, på vei ut døra sa han at det ikke egentlig var nødvendig, kom til å gå over av seg selv. Vi hentet aldri tablettene og det gikk helt fint, men hvorfor skrev han de ut, var jo helt unødvendig
soleia Skrevet 31. januar 2015 #5 Skrevet 31. januar 2015 Har brukt antibiotika ein eller to gonger i løpet av livet, ungane har ikkje hatt bruk for enno.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #6 Skrevet 31. januar 2015 For et år siden hadde jenta bronkitt og legen skrev ut antibiotika på resept, på vei ut døra sa han at det ikke egentlig var nødvendig, kom til å gå over av seg selv. Vi hentet aldri tablettene og det gikk helt fint, men hvorfor skrev han de ut, var jo helt unødvendig Det legen gjør i et slikt tilfelle er jo å overlate bestemmelsen til pasienten i steden for å stå for det faglige selv... Anonymous poster hash: bb90e...35d
Gjest Sekretøsa Skrevet 31. januar 2015 #7 Skrevet 31. januar 2015 Ikke hvis ikke vi må. Minste har hatt altfor mange runder, pga halsbetennelse. Og selvsagt går det over, tar bare lenger tid osv, men han er halvannet, får ekstremt høy feber og blir skikkelig dårlig. Nå skal han fjerne mandlene så da håper jeg ikke han trenger noe mer i år ;-)
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #8 Skrevet 31. januar 2015 Denne artikkelen formulerer seg ganske klønete. Det står at vi blir resistente mot antibiotika, men det er jo bakteriene som blir resistente. Eukaryote celler (altså vi) er allerede resistente, hvis ikke ville antibiotikaen tatt knekken på oss. Videre så finnes det mange bakterier som allerede har utviklet en fullstendig resistens mot alle typer antibiotika, det er bare et tidsspørsmål når disse resistente bakteriene får spredd sine gener til andre mer patogene bakterier. Og problemet blir ikke akkurat mindre ved den voldsomme bruken av antibiotika for oss mennesker og i matindustrien (kyllinger, planter etc.) som fører til seleksjon av de allerede resistente bakteriene. Det er bare et tidsspørsmål, før eller siden vil en patogen bakterie være fullstendig resistente og antibiotikaen vil ha null effekt. Det forskes nå mye på alternativer til antibiotika. En svært lovende metode er å hemme QS (kommunikasjonsmolekyler mellom balterier), flere forsøker har vist at om man hemmer disse signalmolekylene så blir infeksjonen svekket og kroppen greier raskere å kvitte seg med bakteriene. Jeg bruker sjeldent antibiotika, dette fordi antibiotikaen dreper ikke bare de "slemme" bakteriene, men også de "snille". Sterke antiobitikakurer kan i verste tilfelle gjøre store ødeleggelser på mikrofloraen, som igjen vil gi fordøyelsesproblemer. Taper man viktige balterier i mikrofloraen er det svært utfordrende å få de igjen, dette må gjøres med inngrep der man fører avføring fra et friskt menneske inn i tarmen til den syke. Anonymous poster hash: 9636a...fd3
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #9 Skrevet 31. januar 2015 Jeg har brukt ab én gang. Da hadde jeg dysenteri, og det var nødvendig for å overleve. Reagerte ellers på et besøk hos legevakten med minstemann sist helg. Han hadde høy feber, masse hovne lymfeknuter, røde trommehinner, men neg crp. Legen rekvirerte allikevel ab. Jeg slo meg ikke til ro med svaret, og fikk en ny vurdering av annen lege neste dag. Klar influensa. Den pokkers antibiotikaflasken står uåpnet i kjøleskapet. Ikke søren om jeg heller i barna mine ab når det ikke trengs. Anonymous poster hash: 841de...16b
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 31. januar 2015 #10 Skrevet 31. januar 2015 Jeg har brukt ab én gang. Da hadde jeg dysenteri, og det var nødvendig for å overleve. Reagerte ellers på et besøk hos legevakten med minstemann sist helg. Han hadde høy feber, masse hovne lymfeknuter, røde trommehinner, men neg crp. Legen rekvirerte allikevel ab. Jeg slo meg ikke til ro med svaret, og fikk en ny vurdering av annen lege neste dag. Klar influensa. Den pokkers antibiotikaflasken står uåpnet i kjøleskapet. Ikke søren om jeg heller i barna mine ab når det ikke trengs. Anonymous poster hash: 841de...16b At CRP er normal betyr ikke at man ikke har en antibiotikakrevende infeksjon.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #11 Skrevet 31. januar 2015 Heldigvis har jeg en lege som vurderer hva slags medisinsk behandling jeg eller barna trenger, så da blir det dumt å påstå at jeg bestemmer når jeg skal bruke det. Videre opplever jeg norske leger som mer restriktive på forskrivning av medisiner generelt, men det er kassert på min egen erfaring med leger fra Frankrike, Spania og England. Matindustrien og dyreproduksjon bruker også en del medisiner bla antibiotika som vi får i oss. Anonymous poster hash: 5624c...64d
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #12 Skrevet 31. januar 2015 Jeg har brukt ab én gang. Da hadde jeg dysenteri, og det var nødvendig for å overleve. Reagerte ellers på et besøk hos legevakten med minstemann sist helg. Han hadde høy feber, masse hovne lymfeknuter, røde trommehinner, men neg crp. Legen rekvirerte allikevel ab. Jeg slo meg ikke til ro med svaret, og fikk en ny vurdering av annen lege neste dag. Klar influensa. Den pokkers antibiotikaflasken står uåpnet i kjøleskapet. Ikke søren om jeg heller i barna mine ab når det ikke trengs. Anonymous poster hash: 841de...16b At CRP er normal betyr ikke at man ikke har en antibiotikakrevende infeksjon. Jeg orket ikke skrive alle symptomene, men alt i alt var det ingenting som tydet på behov for ab. Den første legen hadde også oversett/unngått å undersøke mye, selv om jeg opplyste om det og ba ham sjekke. Fastlegen var rystet, det kunne faktisk blitt alvorlig. Vi våket over barnet hele natten. Anonymous poster hash: 841de...16b
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #13 Skrevet 31. januar 2015 Jeg har brukt mye antibiotika. Flere ganger i året frem til jeg fikk til slutt fikk fjernet mandlene som 19 åring. Legen var veldig treg til å sende henvisning til operasjon og da han gjorde det var det 2 års venteliste. Ikke bare noen mnd som det er nå. Jeg ble etter dette allergisk mot apocilin. Har brukt annen antibiotika noen få ganger etter dette. For lungebetennelse to ganger og for infeksjon etter operasjon to ganger. Heldigvis 6 år siden sist nå. Anonymous poster hash: 4c6b6...855
lover Skrevet 31. januar 2015 #14 Skrevet 31. januar 2015 Det er da eventuelt legene som skriver ut for mye antibiotika, ikke oss normenn som bruker for mye. Det er tross alt et reseptbelagt legemiddel. Jeg vet jo ikke hvordan andre leger gjør ting, men ingen i vår familie får antibiotika uten at vi er blitt stukket i fingeren og målt crp. Er ikke det vanlig? Går på antibiotika nå. Hadde høy crp, var blitt dårligere og dårligere over flere dager. Etter tre tabeletter og en god natt søvn, så mye bedre. Er vel bedre å bli raskt frisk, har tross alt barn og jobb å skjøtte. Tenker det er litt vel mye å be, at vi skal risikere helsa på kjempe mot infeksjoner det finnes medisiner mot. Om vi fullfører kuren så er vel mye gjort?
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #15 Skrevet 31. januar 2015 Poblemet er ikke at nordmenn "bruker antibiotika", det må faktisk en lege til for at man får antibiotika. Det er legen, ikke pasienten, som avgjør hvorvidt man behøver antibiotika eller ikke.. Så da er det i så fall legene som skriver ut for ofte. Jeg har brukt antibiotika da jeg hadde lungebetennelse, da jeg hadde lungeemboli og dvt, og da jeg hadde urinveisinfeksjon. Anonymous poster hash: 0188d...2de
LME1001 Skrevet 31. januar 2015 #16 Skrevet 31. januar 2015 Jeg er 30 i år, og sett bort fra det siste halvåret har jeg hatt èn penicillinkur så langt tilbake jeg selv kan huske. Det siste halvåret, derimot, har jeg hatt fire kurer for halsbetennelse. Skal fjerne mandlene på mandag, så satser på jeg er ferdig med penicillinkurer for mange år frem i tid =)
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #17 Skrevet 31. januar 2015 Poblemet er ikke at nordmenn "bruker antibiotika", det må faktisk en lege til for at man får antibiotika. Det er legen, ikke pasienten, som avgjør hvorvidt man behøver antibiotika eller ikke.. Så da er det i så fall legene som skriver ut for ofte. Anonymous poster hash: 0188d...2de Nå er det svært vanlig at pasienter krever antibiotika, og doktor"shopper" eller kjøper utenlands om de ikke får det de vil ha. Anonymous poster hash: 27805...b2a
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #18 Skrevet 31. januar 2015 Poblemet er ikke at nordmenn "bruker antibiotika", det må faktisk en lege til for at man får antibiotika. Det er legen, ikke pasienten, som avgjør hvorvidt man behøver antibiotika eller ikke.. Så da er det i så fall legene som skriver ut for ofte.Anonymous poster hash: 0188d...2de Nå er det svært vanlig at pasienter krever antibiotika, og doktor"shopper" eller kjøper utenlands om de ikke får det de vil ha. Anonymous poster hash: 27805...b2a Påstanden om "svært vanlig" er selvsagt basert på kilder og statistikk du kan linke til, og ikke verdiløs "venninneprat" og forumsynsing? Anonymous poster hash: 0188d...2de
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #19 Skrevet 31. januar 2015 Har ikke brukt antibiotika siden jeg var 12, men i årene fra jeg var rundt 8-12 fikk jeg mange kurer, dessverre. Hadde en fastlege som hadde antibiotika som mirakelkur til alt fra vondt i halsen og forkjølelse til vondt kne og magesjau. Idiotisk. Etter at jeg byttet fastlege trengte jeg merkelig nok aldri antibiotika. Fått skrevet ut ab et par ganger "for sikkerhets skyld", men har ikke hentet de ut og har behandlet meg selv. Nå skal jeg snart føde og de insisterer på å gi meg ab "for sikkerhets skyld" igjen, og jeg vil ikke ha det, men kommer til å ta det imot likevel. Får heller ta en skikkelig probiotikakur før og etter fødselen for å hjelpe til med å bygge opp immunforsvaret igjen. Anonymous poster hash: a9247...37a
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #20 Skrevet 31. januar 2015 Jeg har aldri brukt antibiotika på mine 37 år.. Ingen sv mine 3 barn har brukt det, men mannen har vært gjennom en kur mot dobbeltsidig lungebetennelse.. Anonymous poster hash: d46f2...c34
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #21 Skrevet 31. januar 2015 Poblemet er ikke at nordmenn "bruker antibiotika", det må faktisk en lege til for at man får antibiotika. Det er legen, ikke pasienten, som avgjør hvorvidt man behøver antibiotika eller ikke.. Så da er det i så fall legene som skriver ut for ofte.Anonymous poster hash: 0188d...2de Nå er det svært vanlig at pasienter krever antibiotika, og doktor"shopper" eller kjøper utenlands om de ikke får det de vil ha. Anonymous poster hash: 27805...b2a Påstanden om "svært vanlig" er selvsagt basert på kilder og statistikk du kan linke til, og ikke verdiløs "venninneprat" og forumsynsing? Anonymous poster hash: 0188d...2de Som fastlege så kan jeg nok uttale meg om dette ja. Stadig samtalemne i kollegiet. Anonymous poster hash: 27805...b2a
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 31. januar 2015 #22 Skrevet 31. januar 2015 Jeg har brukt ab én gang. Da hadde jeg dysenteri, og det var nødvendig for å overleve. Reagerte ellers på et besøk hos legevakten med minstemann sist helg. Han hadde høy feber, masse hovne lymfeknuter, røde trommehinner, men neg crp. Legen rekvirerte allikevel ab. Jeg slo meg ikke til ro med svaret, og fikk en ny vurdering av annen lege neste dag. Klar influensa. Den pokkers antibiotikaflasken står uåpnet i kjøleskapet. Ikke søren om jeg heller i barna mine ab når det ikke trengs. Anonymous poster hash: 841de...16b At CRP er normal betyr ikke at man ikke har en antibiotikakrevende infeksjon. Jeg orket ikke skrive alle symptomene, men alt i alt var det ingenting som tydet på behov for ab. Den første legen hadde også oversett/unngått å undersøke mye, selv om jeg opplyste om det og ba ham sjekke. Fastlegen var rystet, det kunne faktisk blitt alvorlig. Vi våket over barnet hele natten. Anonymous poster hash: 841de...16b Hvordan fikk dere vite at det var influensa og hva var det som tilsa at det kunne ha blitt alvorlig? Burde legevaktslegen ha lagt barnet inn? God bedring til den lille :-)
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #23 Skrevet 31. januar 2015 Poblemet er ikke at nordmenn "bruker antibiotika", det må faktisk en lege til for at man får antibiotika. Det er legen, ikke pasienten, som avgjør hvorvidt man behøver antibiotika eller ikke.. Så da er det i så fall legene som skriver ut for ofte.Anonymous poster hash: 0188d...2de Nå er det svært vanlig at pasienter krever antibiotika, og doktor"shopper" eller kjøper utenlands om de ikke får det de vil ha. Anonymous poster hash: 27805...b2a Påstanden om "svært vanlig" er selvsagt basert på kilder og statistikk du kan linke til, og ikke verdiløs "venninneprat" og forumsynsing?Anonymous poster hash: 0188d...2de Som fastlege så kan jeg nok uttale meg om dette ja. Stadig samtalemne i kollegiet. Anonymous poster hash: 27805...b2a Signerer denne. Er selv lege, og en del pasienter har forventninger om at når de oppsøker lege så går de der for å få en resept/kur. Anonymous poster hash: 971d2...620
Mamma`n til turbo Skrevet 31. januar 2015 #24 Skrevet 31. januar 2015 Jeg tar det kun om det er absolutt nødvendig. I deler av Afrika også begynner antibiotika resistens å bli ett kjempe problem da det er vanlig å bruke det for den minste lille ting.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #25 Skrevet 31. januar 2015 Jeg har brukt ab én gang. Da hadde jeg dysenteri, og det var nødvendig for å overleve. Reagerte ellers på et besøk hos legevakten med minstemann sist helg. Han hadde høy feber, masse hovne lymfeknuter, røde trommehinner, men neg crp. Legen rekvirerte allikevel ab. Jeg slo meg ikke til ro med svaret, og fikk en ny vurdering av annen lege neste dag. Klar influensa. Den pokkers antibiotikaflasken står uåpnet i kjøleskapet. Ikke søren om jeg heller i barna mine ab når det ikke trengs. Anonymous poster hash: 841de...16b At CRP er normal betyr ikke at man ikke har en antibiotikakrevende infeksjon.Jeg orket ikke skrive alle symptomene, men alt i alt var det ingenting som tydet på behov for ab. Den første legen hadde også oversett/unngått å undersøke mye, selv om jeg opplyste om det og ba ham sjekke. Fastlegen var rystet, det kunne faktisk blitt alvorlig. Vi våket over barnet hele natten. Anonymous poster hash: 841de...16b Hvordan fikk dere vite at det var influensa og hva var det som tilsa at det kunne ha blitt alvorlig? Burde legevaktslegen ha lagt barnet inn? God bedring til den lille :-) Takk, han er mye bedre nå Det som tilsa at det kunne bli alvorlig var at han var vanskelig kontaktbar, døste stadig av, nektet å bevege hodet, hylte når vi rørte nakken hans og var så lyssky at jeg måtte holde hendene over øynene hans de to timene vi satt på venterommet. Legen mente det ikke kunne være meningitt da barnet har fulgt vaksinasjonsprogrammet. Ville ikke undersøke nakken, så kun på svelg og ører. Fastlegen mente det var en klar influensa da det kom brått (gikk fra helt fin før soving i bhg til 40,5 i feber da han våknet), hadde smerter i ledd, muskler, hode og mage. Vi trodde også først det "bare" var influensa, men ble skremt da han ble så stiv i nakken og bare ville ligge på mørkt rom. Ba meg trekke for gardiner og slukke alt lys. Legevaktslegen mente det ikke kunne være influensa pga for langt forløp (var hos ham på dag seks, han mente influensa aldri varte så lenge). Anonymous poster hash: 841de...16b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå