Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #1 Skrevet 30. januar 2015 ... Når dere lader disse bilene hjemme, hvor mye strøm ekstra betaler dere i mnd? :-) Vurderer selv å kjøpe en el bil, da jeg har 30 min til jobb hver vei + bompassering. Noen synspunkter? Anonymous poster hash: f83cc...77e
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #2 Skrevet 30. januar 2015 Aner ikke, har ikke merket store forskjellen. Anonymous poster hash: 0353c...4da
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #3 Skrevet 30. januar 2015 HIKanskje dumt spørsmål, men jeg regner med det lønner seg med tanke på bom og drivstoffutgifter? Anonymous poster hash: f83cc...77e
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #4 Skrevet 30. januar 2015 Vet ikke helt, men mener jeg har hørt at en full lading koster ca 10 kr i strøm...ikke rare greiene altså :-) Blir spennende å se på neste regning, vi har akkurat fått bilen vår! Anonymous poster hash: b6889...7ff
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #5 Skrevet 30. januar 2015 Tror de regner 1 kr per mil. Anonymous poster hash: d3a8f...c81
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #6 Skrevet 30. januar 2015 HI Kanskje dumt spørsmål, men jeg regner med det lønner seg med tanke på bom og drivstoffutgifter? Anonymous poster hash: f83cc...77e Absolutt!! Og ikke minst det du sparer inn på service av bilen.. Anonymous poster hash: b6889...7ff
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #7 Skrevet 30. januar 2015 HIKanskje dumt spørsmål, men jeg regner med det lønner seg med tanke på bom og drivstoffutgifter?Anonymous poster hash: f83cc...77e Absolutt!! Og ikke minst det du sparer inn på service av bilen.. Anonymous poster hash: b6889...7ff Ikke akkurat gratis de årlige servicene på vår Leaf altså... Anonymous poster hash: 22276...99d
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #8 Skrevet 30. januar 2015 HIKanskje dumt spørsmål, men jeg regner med det lønner seg med tanke på bom og drivstoffutgifter?Anonymous poster hash: f83cc...77e Absolutt!! Og ikke minst det du sparer inn på service av bilen.. Anonymous poster hash: b6889...7ff Ikke akkurat gratis de årlige servicene på vår Leaf altså... Anonymous poster hash: 22276...99d Hvor mye betaler dere årlig per service da? Regner med det er variabelt, men... Anonymous poster hash: f83cc...77e
soleia Skrevet 30. januar 2015 #9 Skrevet 30. januar 2015 Har ikkje heilt oversikt over kor mykje meir straum det går. Batteriet på el-bilen vår er på 25 kwh. Når eg sjekkar straumprisen i øyeblikket, så ligg den på 33 øre/kwh akkurat no, så er det vel litt nettleige i tillegg. Men 10 kroner på ei "fylling" er nok ikkje så langt unna. Det varierar veldig kor langt ein kan køyre på fullt batteri, alt etter temperatur, føre, fart osv, men 80 - 140 km utan sparemodus er vanleg i vår bil. Så kilometerprisen er jo berre ein brøkdel av det du betalar for bensin/diesel. I tillegg sparar vi på bompengar. El-bil er supert som pendlarbil, og det vert den foretrekte bilen til kvardags. Synes ikkje den eignar seg så godt til langkøyring, så det er greiast som ein bil nr 2. Alternativet er Tesla, som har meir enn dobbel rekkevidde. Men då snakkar ein jo om ein heilt annan pris.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #10 Skrevet 30. januar 2015 HI Kanskje dumt spørsmål, men jeg regner med det lønner seg med tanke på bom og drivstoffutgifter? Anonymous poster hash: f83cc...77e Bare husk at det med at man ikke må betale bompenger og at man får kjøre i kollektivfeltet nok forsvinner i løpet av året i år... Anonymous poster hash: 7e61c...625
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #11 Skrevet 30. januar 2015 HI Kanskje dumt spørsmål, men jeg regner med det lønner seg med tanke på bom og drivstoffutgifter? Anonymous poster hash: f83cc...77e Bare husk at det med at man ikke må betale bompenger og at man får kjøre i kollektivfeltet nok forsvinner i løpet av året i år... Anonymous poster hash: 7e61c...625 Bare tull!! Sannheten er at det blir en REVURDERING når det blir 30.000 elbiler på veien. Her kommer ikke politikerne til å gjøre noen endringer med det første, så bare å slappe av. Der har de lovt for mye til å plutselig gjøre drastiske endringer. 2017 er nok neste veikryss for at noen endringer kan skje, men det er mange år til og hvorfor sitte på gjerdet og vente? Les her om en helelektrisk elbilfamile som sparer 70.000 i året på å kjøre elektrisk. http://www.familieprat.no/wordpress/denvoksnemamma/2015/01/16/elbil-som-familiebil/ En no-brainer spør du meg... Anonymous poster hash: dd6c2...190
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #12 Skrevet 31. januar 2015 HI Kanskje dumt spørsmål, men jeg regner med det lønner seg med tanke på bom og drivstoffutgifter? Anonymous poster hash: f83cc...77e Bare husk at det med at man ikke må betale bompenger og at man får kjøre i kollektivfeltet nok forsvinner i løpet av året i år... Anonymous poster hash: 7e61c...625 Bare tull!! Sannheten er at det blir en REVURDERING når det blir 30.000 elbiler på veien. Her kommer ikke politikerne til å gjøre noen endringer med det første, så bare å slappe av. Der har de lovt for mye til å plutselig gjøre drastiske endringer. 2017 er nok neste veikryss for at noen endringer kan skje, men det er mange år til og hvorfor sitte på gjerdet og vente? Les her om en helelektrisk elbilfamile som sparer 70.000 i året på å kjøre elektrisk. http://www.familieprat.no/wordpress/denvoksnemamma/2015/01/16/elbil-som-familiebil/ En no-brainer spør du meg... Anonymous poster hash: dd6c2...190 Det er ikke bare politiske lovnader å ta hensyn til når det gjelder det med kollektivfeltet feks... Anonymous poster hash: 7e61c...625
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #13 Skrevet 31. januar 2015 HIKanskje dumt spørsmål, men jeg regner med det lønner seg med tanke på bom og drivstoffutgifter?Anonymous poster hash: f83cc...77e Absolutt!! Og ikke minst det du sparer inn på service av bilen.. Anonymous poster hash: b6889...7ff Ikke akkurat gratis de årlige servicene på vår Leaf altså...Anonymous poster hash: 22276...99d Hvor mye betaler dere årlig per service da? Regner med det er variabelt, men... Anonymous poster hash: f83cc...77e Kosta 3900kr for den vi tok da bilen var ett år. 4200kr på de årlige framover. Men det er på Leaf da, vil nok variere fra merke til merke. Anonymous poster hash: 22276...99d
soleia Skrevet 31. januar 2015 #14 Skrevet 31. januar 2015 HI Kanskje dumt spørsmål, men jeg regner med det lønner seg med tanke på bom og drivstoffutgifter? Anonymous poster hash: f83cc...77e Bare husk at det med at man ikke må betale bompenger og at man får kjøre i kollektivfeltet nok forsvinner i løpet av året i år... Anonymous poster hash: 7e61c...625 Kollektivfeltet ryk nok snart, men eg er ikkje så sikker på det med bompengar. Det kan nok hende bompengar vert innført om eit år eller to, men eg har tru på at det kan bli graderte bompengar. Fleire av storbyane slit med luftkvaliteten, og vil ynskje stillegåande bilar utan eksosrøyr velkomen. Vi treng og ein mykje større andel nullutsleppsbilar for å nå klimamåla som er sett, og treng framleis incentiv for at folk skal gje opp dei vante "fossilbilane" til fordel for elektrisk drivne bilar. Men om bompengane og ryk, så sit ein uansett att med ein bil som kostar svært mykje mindre i drivstoff, og har gode køyreeigenskapar, spesiellt til bykøyring. Når giftlokket legg seg over Bergen og politikarane snakkar om datokøyring, så kan vi med el-bil køyre som vi vil med godt samvit.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #15 Skrevet 31. januar 2015 Naboen vår sliter med å bruke sin elbil ved store snøfall fordi bilen er altfor lett. Anonymous poster hash: 780b6...ad6
Brennheite Badeand Skrevet 31. januar 2015 #16 Skrevet 31. januar 2015 Det lønner seg selvsagt, merket ikke stort til strømforbruket her, ikke mange kronene. Jeg valgte allikevel å kvitte meg med min igjen, ble drittlei av alltid å måtte planlegge og aldri kunne ta langtur på sparket.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #17 Skrevet 31. januar 2015 HI Kanskje dumt spørsmål, men jeg regner med det lønner seg med tanke på bom og drivstoffutgifter? Anonymous poster hash: f83cc...77e Bare husk at det med at man ikke må betale bompenger og at man får kjøre i kollektivfeltet nok forsvinner i løpet av året i år... Anonymous poster hash: 7e61c...625 Kollektivfeltet ryk nok snart, men eg er ikkje så sikker på det med bompengar. Det kan nok hende bompengar vert innført om eit år eller to, men eg har tru på at det kan bli graderte bompengar. Fleire av storbyane slit med luftkvaliteten, og vil ynskje stillegåande bilar utan eksosrøyr velkomen. Vi treng og ein mykje større andel nullutsleppsbilar for å nå klimamåla som er sett, og treng framleis incentiv for at folk skal gje opp dei vante "fossilbilane" til fordel for elektrisk drivne bilar. Men om bompengane og ryk, så sit ein uansett att med ein bil som kostar svært mykje mindre i drivstoff, og har gode køyreeigenskapar, spesiellt til bykøyring. Når giftlokket legg seg over Bergen og politikarane snakkar om datokøyring, så kan vi med el-bil køyre som vi vil med godt samvit. Det er sant. Det var heller ikke et argument for å ikke kjøpe elbil, bare en påminning om at enkelte av godene med elbil ikke nødvendigvis er evigvarende. Det er for øvrig å dra det langt å si at elbiler er nullutslippsbiler. Det stemmer ikke. De slipper riktignok ikke ut eksos, men strøm er ikke en 100% miljøvennlig ressurs, selv ikke i Norge hvor hoveddelen av strømmen kommer fra vannkraft. Anonymous poster hash: 7e61c...625
soleia Skrevet 31. januar 2015 #18 Skrevet 31. januar 2015 Naboen vår sliter med å bruke sin elbil ved store snøfall fordi bilen er altfor lett Anonymous poster hash: 780b6...ad6 Då må det vere ein av dei bitte små bilane. Elbilar er ikkje kjende for lav vekt, sidan dei har ein tung batteripakke i botnen av bilen. Har berre hatt ei par dagar med snøføre her, men bilen vår (e-golf) har fungert minst like godt som andre bilar på snøføre.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #19 Skrevet 31. januar 2015 Har du en bil med 24kwh og du må fulladde den hver dag koster det deg ca 24kr for dag. I tillegg er veiavgiften billigere. Men, en ting som kan lønne seg å ha i bakhodet er at estimert levetid på batteripakken er på 10 år. Ny batteripakken koster ca 180-220 000kr. Med andre ord så er bilen verdiløs etter 10 år. Men, teknologien går fremover. Så forhåpentligvis så har de da mulighet til å få åpnet batteriet og byttet ødelagte celler ol til en mye rimeligere pris når den tid kommer. Det er likefullt en faktor man bør ta med i beregningen når man kjøper el-bil. For min del så sparer jeg ca 9000kr i året på drivstoff (3mil hver vei på jobb), 2500kr i året på veiavgift og billigere forsikring (usikker på pris her). Så ser man på dette samt vetditapet på bil og el-bil så tror jeg nok det lønner seg med el-bil på tross av batteripakken ol. Anonymous poster hash: 0fecf...352
soleia Skrevet 31. januar 2015 #20 Skrevet 31. januar 2015 Det er for øvrig å dra det langt å si at elbiler er nullutslippsbiler. Det stemmer ikke. De slipper riktignok ikke ut eksos, men strøm er ikke en 100% miljøvennlig ressurs, selv ikke i Norge hvor hoveddelen av strømmen kommer fra vannkraft. Anonymous poster hash: 7e61c...625 Det har du sjølvsagt rett i. Det er null lokale utslepp, men både straumproduksjon og ikkje minst produksjonen av sjølve bilen med batteri gjev utslepp av CO2. Klarar ikkje å finne rette figuren i farten, men elbilane må nok foreløpig passere 100 000 km før dei kjem på plussida i CO2 balansen. Her i Noreg litt før enn i land med mykje kolkraft. Det vert jobba for å gjere produksjonen meir miljøvenleg, bla med Tesla sin gigafabrikk for batteriproduksjon, der dei skal nytte kun eigenprodusert fornybar energi. (men mineralutvinning vil jo framleis forureine) Eg tenkjer at vi som el-bilistar i dag er med på å gjere utvikling av stadig betre og miljøvenlege bilar mogleg. El- drift er mykje meir energieffektiv enn forbrenningsmotoren. Medan elbilen utnyttar 80 - 90 % av energien til framdrift, ligg talet i forbrenningsmotoren rundt 25 - 30 % Og når ein tek med CO2 utslepp til straumproduksjon i debatten, så må ein og ta med alle utsleppa som skjer før bensin/diesel kjem på tanken. Både oljeproduksjon og frakt av drivstoff gjev store utslepp.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #21 Skrevet 31. januar 2015 Har du en bil med 24kwh og du må fulladde den hver dag koster det deg ca 24kr for dag. I tillegg er veiavgiften billigere. Men, en ting som kan lønne seg å ha i bakhodet er at estimert levetid på batteripakken er på 10 år. Ny batteripakken koster ca 180-220 000kr. Med andre ord så er bilen verdiløs etter 10 år. Men, teknologien går fremover. Så forhåpentligvis så har de da mulighet til å få åpnet batteriet og byttet ødelagte celler ol til en mye rimeligere pris når den tid kommer. Det er likefullt en faktor man bør ta med i beregningen når man kjøper el-bil. For min del så sparer jeg ca 9000kr i året på drivstoff (3mil hver vei på jobb), 2500kr i året på veiavgift og billigere forsikring (usikker på pris her). Så ser man på dette samt vetditapet på bil og el-bil så tror jeg nok det lønner seg med el-bil på tross av batteripakken ol. Anonymous poster hash: 0fecf...352 Og hvis Tesla får til sitt store batterifabrikkprosjekt i Nevada, kommer det raskt til å skje noe med prisnivået på elbilbatteripriser generelt. 😊👍 Anonymous poster hash: 7e61c...625
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #22 Skrevet 31. januar 2015 Men er egentlig disse el - bilene så miljøvennlige? Produksjon av batteriene er svært langt fra å være en miljøvennlig prosess. Heller ikke skrotingen av batteriene er noen miljøvennlig prosess. Mye av strømmen vi bruker her til lands, er importert fra kullkraftverk ute i Europa. Har dere tatt med disse betraktningene i miljøregnestykkene deres? Selv har jeg dieselbil og er fullstendig klar over at den langt fra er særlig snill med miljøet, men det som forundrer meg litt, er at en del el-bel-bileiere tror at de er miljøvinnere. Anonymous poster hash: 8cd4a...46d
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #23 Skrevet 31. januar 2015 Har tesla og har ikke merket det store utfallet på strømregningen. Når det kommer til niljøvennlighet kan det nok diskuteres, men jeg har spart MASSE ved å ha den teslaen....fantastisk bil på over 2 tonn 😇. Anonymous poster hash: 9cf94...5ea
soleia Skrevet 31. januar 2015 #24 Skrevet 31. januar 2015 (endret) Men er egentlig disse el - bilene så miljøvennlige? Produksjon av batteriene er svært langt fra å være en miljøvennlig prosess. Heller ikke skrotingen av batteriene er noen miljøvennlig prosess. Mye av strømmen vi bruker her til lands, er importert fra kullkraftverk ute i Europa. Har dere tatt med disse betraktningene i miljøregnestykkene deres? Selv har jeg dieselbil og er fullstendig klar over at den langt fra er særlig snill med miljøet, men det som forundrer meg litt, er at en del el-bel-bileiere tror at de er miljøvinnere. Anonymous poster hash: 8cd4a...46d Vil tru at det ikkje er berre du som tenkjer på å ta dette med i miljøreknestykket, men at miljørørsla og reknar på dette når dei tilrår satsing på el-motorar i trafikken i framtida. Her er det elbil.no seier om saka: http://elbil.no/elbilfakta/elbilmyter/3235-elbil-gir-hoyere-utslipp - og det er framleis mykje å vinne på å gjere batteri og elektrisitetsproduksjonen meir miljøvenleg. "El-bil eventyret" har nesten akkurat starta. (sjølv om dei første el-bilane faktisk blei laga for nesten180 år sidan) Endret 31. januar 2015 av soleia
*SommerFrisk* Skrevet 31. januar 2015 #25 Skrevet 31. januar 2015 Fra 0-100% = 25 kr ca. Vi er aldri på 0%, så for oss koster det ca 10-15 kr pr. Døgn. Vi sparer mye penger hver mnd på en-bil. Så får nyte det så lenge det varer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå