Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #1 Skrevet 30. januar 2015 Gutten vår er 2 år og 3 måneder - har gått i barnehagen siden han var 22 måneder! I dag sa ped.leder at de har lyst til å flytte han + en gutt han eller mye sammen med til stor avdeling! Jeg mistenker at dette dreier seg om at de har venteliste på småbarnsavd - men jeg føler absolutt ikke han er klar! Har sagt dette klart og tydelig fra til ped.leder! Men har de lov til å tvinge det gjennom? Jeg vil bare være forberedt hvis det blir tatt opp igjen.. Anonymous poster hash: 32db5...889
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #2 Skrevet 30. januar 2015 Jeg ville prøvd å få det utsatt til høsten, men tror faktisk at de kan flytte unger som blir 3 år i år over på storbarns avdeling. Anonymous poster hash: 6d883...d98
Elsker livet Skrevet 30. januar 2015 #3 Skrevet 30. januar 2015 Jeg vet ikke sikkert om de kan tvinge det gjennom. Men de fleste barnehager med flere avdelinger flytter barna etter tur etter alder og hvilken kapasitet hver avdeling har. Da er det naturlig at ditt barn en stund vil være blant de eldste på avdelingen og etter flytting blant de yngste. Her har de vært flinke å tilrettelegge og tilpasse etter barnas modenhet uavhengig av barnet alder når det byttet. Det ene barnet mitt begynte rett på stor avdeling da han var rett under 3 år, men han hadde jo noen jevngamle sammen med seg.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #4 Skrevet 30. januar 2015 Tror at de i utgangspunktet kan flytte barn over i storbarnsavd det året barnet fyller 3 år, men ingen seriøs barnehage vil finne på å gjøre dette uten at foreldrene er enige. Hvis de presser på for å flytte ham, ville jeg søkt en annen barnehage til ham. Anonymous poster hash: 44dd7...ece
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #5 Skrevet 30. januar 2015 Jeg vet ikke sikkert om de kan tvinge det gjennom. Men de fleste barnehager med flere avdelinger flytter barna etter tur etter alder og hvilken kapasitet hver avdeling har. Da er det naturlig at ditt barn en stund vil være blant de eldste på avdelingen og etter flytting blant de yngste. Her har de vært flinke å tilrettelegge og tilpasse etter barnas modenhet uavhengig av barnet alder når det byttet. Det ene barnet mitt begynte rett på stor avdeling da han var rett under 3 år, men han hadde jo noen jevngamle sammen med seg. Han er jo langt fra den eldste.. Han ble 2 i oktober! Så jeg skjønner ikke hvorfor de skal flytte han før mange av de andre som er født tidlig på året!! Jeg vil bare vite hva jeg har rett på osv Anonymous poster hash: 32db5...889
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #6 Skrevet 30. januar 2015 Tror at de i utgangspunktet kan flytte barn over i storbarnsavd det året barnet fyller 3 år, men ingen seriøs barnehage vil finne på å gjøre dette uten at foreldrene er enige. Hvis de presser på for å flytte ham, ville jeg søkt en annen barnehage til ham. Anonymous poster hash: 44dd7...ece Barn som fyller tre dette året gir mindre tilskudd og det koster mer å drive en småbarnsavdeling. Derfor er det ikke sikkert at barnehagen har det økonomiske handlingsrommet til å la foreldrene bestemme om barnet skal ta opp en plass som er dyrere å drive når de ikke får tilskudd for det. Det trenger ikke ha noe med seriøsitet å gjøre. Anonymous poster hash: a4d7a...3f1
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #7 Skrevet 30. januar 2015 Vi opplevde at vår jente og en til ble flyttet over på stor avdeling året før de skulle. Hun var 2,5 år da hun ble flyttet. Det var vanskelig i begynnelsen da det er stort og uoversiktlig på storbarnsavdelingen. Hun var utrygg og gråt en del ved levering. De prøvde å gi henne en gradvis overgang der hun fortsatt fikk være litt med småbarn. Når hun hadde funnet sin plass så gikk det mye bedre. Hun fikk noen å strekke seg etter. Nå har de laget en ny avdelig for barn født det året min jente er født. Da er det hun og jenta som ble flyttet som har gått et år på storbarnsavdelingen og resten kom rett fra småbarnsavdelingen. Pedagogen for denne gruppen sier min datter har hatt godt av året på storbarn og ligger et stykke foran de andre på nye avdelingen. Hun har mange venner og er en resurs for de andre på gruppen. Vet ikkeom dette hjelper deg, men ville fortelle hvordan det var for oss Lykke til. Anonymous poster hash: 50593...9c7
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #8 Skrevet 30. januar 2015 Her er det i utgangspunktet barnehagen som bestemmer når barna flyttes over, men de hadde nok ikke gjort det hvis det var foreldre som satte seg helt på bakbeina (det har aldri skjedd). Noen foreldre har vært skeptiske, men de fleste har blitt positivt overrasket. Mange av barna har vært akkurat 2 når de har flyttet over. Det er jo helt naturlig at barn flyttes over på storbarnsavdelig for å gjøre plass til å ta inn nye små. Har barnehagen ledige plasser så må de jo fylle opp.Og det er jo som regel de aller minste som står på ventelistene. Hvorfor mener du at han ikke er klar? Anonymous poster hash: 0ed49...1e1
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #9 Skrevet 30. januar 2015 Tror at de i utgangspunktet kan flytte barn over i storbarnsavd det året barnet fyller 3 år, men ingen seriøs barnehage vil finne på å gjøre dette uten at foreldrene er enige. Hvis de presser på for å flytte ham, ville jeg søkt en annen barnehage til ham.Anonymous poster hash: 44dd7...ece Barn som fyller tre dette året gir mindre tilskudd og det koster mer å drive en småbarnsavdeling. Derfor er det ikke sikkert at barnehagen har det økonomiske handlingsrommet til å la foreldrene bestemme om barnet skal ta opp en plass som er dyrere å drive når de ikke får tilskudd for det. Det trenger ikke ha noe med seriøsitet å gjøre. Anonymous poster hash: a4d7a...3f1 Vel, jeg mener at om en barnehage flytter en som nettopp har fylt 2 år over i storbarnsavd så er det useriøst, uansett om de gjør det av økonomiske grunner. Så lenge de ikke har en god pedagogisk begrunnelse for å gjøre det så ville jeg følt at mitt barn ville hatt det bedre i en annen barnehage. Anonymous poster hash: 44dd7...ece
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #10 Skrevet 30. januar 2015 Det prøvde de med gutten min da han var 2,5 år også. Da var det ikke bare snakk om til stor avdeling, men over til barnehagen de samarbeidet med. Barnehagen sønnen min gikk i var bare for barn fra 1-3 år. Jeg nektet plent og sto på mitt. Det gikk bra det😊 Jeg sa også at vi hadde mulige flytteplaner og ikke ville at han måtte bytte barnehage to ganger. Anonymous poster hash: 77169...eab
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #11 Skrevet 30. januar 2015 Jeg ville i allefall krevd en god tilvenning. Her fikk alle 3 åringene være på den storbarnavd de skulle begynne på, en fast dag hver uke fra mars til de skulle begynne etter sommerferien. Det ga mye trygghet for de små som skulle opp inkl min egen. Anonymous poster hash: 845b9...660
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #12 Skrevet 30. januar 2015 Her er det i utgangspunktet barnehagen som bestemmer når barna flyttes over, men de hadde nok ikke gjort det hvis det var foreldre som satte seg helt på bakbeina (det har aldri skjedd). Noen foreldre har vært skeptiske, men de fleste har blitt positivt overrasket. Mange av barna har vært akkurat 2 når de har flyttet over. Det er jo helt naturlig at barn flyttes over på storbarnsavdelig for å gjøre plass til å ta inn nye små. Har barnehagen ledige plasser så må de jo fylle opp.Og det er jo som regel de aller minste som står på ventelistene. Hvorfor mener du at han ikke er klar? Anonymous poster hash: 0ed49...1e1 Glemte å skrive at man bruker god tid til å la barna bli kjent på storbarnsavdelig og de voksne der før de flyttes Anonymous poster hash: 0ed49...1e1
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #13 Skrevet 30. januar 2015 Jenta vår ble flyttet over på storavdeling sammen med 3 andre barn på samme alder da hun var 2 år og 3 mnd for å frigjøre plasser til barn på venteliste. Vi protesterte, men styreren ga seg blanke og tenkte kun økonomi i det hele. Husker jeg gråt mine modige tårer. Synes det var så fælt at lille jenta skulle over til de stor ungene allerede. Heldigvis gikk det veldig fint! God tilvenningen er alfa omega. I tillegg må de ansatte være bevisst på at hun trenger mye mer nærhet enn de store. Anonymous poster hash: e2af8...cee
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #14 Skrevet 30. januar 2015 Tror at de i utgangspunktet kan flytte barn over i storbarnsavd det året barnet fyller 3 år, men ingen seriøs barnehage vil finne på å gjøre dette uten at foreldrene er enige. Hvis de presser på for å flytte ham, ville jeg søkt en annen barnehage til ham.Anonymous poster hash: 44dd7...ece Barn som fyller tre dette året gir mindre tilskudd og det koster mer å drive en småbarnsavdeling. Derfor er det ikke sikkert at barnehagen har det økonomiske handlingsrommet til å la foreldrene bestemme om barnet skal ta opp en plass som er dyrere å drive når de ikke får tilskudd for det. Det trenger ikke ha noe med seriøsitet å gjøre. Anonymous poster hash: a4d7a...3f1 Vel, jeg mener at om en barnehage flytter en som nettopp har fylt 2 år over i storbarnsavd så er det useriøst, uansett om de gjør det av økonomiske grunner. Så lenge de ikke har en god pedagogisk begrunnelse for å gjøre det så ville jeg følt at mitt barn ville hatt det bedre i en annen barnehage. Anonymous poster hash: 44dd7...ece Mange barnehager har søskenavdelinger der barna er fra 1-6 år, det er pedagogisk begrunnet. Useriøsiteten ligger i driftsrammene, lovverkerket som ikke skiller mellom barn førd i januar og desember samme år etc. En skal og se langt etter den barnehagen som tar inn et nytt barn på over to år på småbarnsavdeling. Anonymous poster hash: a4d7a...3f1
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #15 Skrevet 30. januar 2015 Jenta vår ble flyttet over på storavdeling sammen med 3 andre barn på samme alder da hun var 2 år og 3 mnd for å frigjøre plasser til barn på venteliste. Vi protesterte, men styreren ga seg blanke og tenkte kun økonomi i det hele. Husker jeg gråt mine modige tårer. Synes det var så fælt at lille jenta skulle over til de stor ungene allerede. Heldigvis gikk det veldig fint! God tilvenningen er alfa omega. I tillegg må de ansatte være bevisst på at hun trenger mye mer nærhet enn de store. Anonymous poster hash: e2af8...cee Kanskje styrer hadde erfaring til å vurdere om det ville være negativt for barnet? Det er jo det de må vurdere, de kan ikke ta avgjørelser kun for å hindre at foreldre skal begynne år gråte. Anonymous poster hash: a4d7a...3f1
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #16 Skrevet 30. januar 2015 Er jeg veldig heldig med jenta mi eller? Hun ble flytta over da hun fylte 2 år og det gikk smertefritt. Anonymous poster hash: 86ba6...08a
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #17 Skrevet 30. januar 2015 Er jeg veldig heldig med jenta mi eller? Hun ble flytta over da hun fylte 2 år og det gikk smertefritt. Anonymous poster hash: 86ba6...08a Nei, du er ikke det. Pedagoger er fagfolk, de klarer å legge til rette og møte barnas behov så lenge rammevilkårene ikke er alt for dårlige. Anonymous poster hash: a4d7a...3f1
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #18 Skrevet 30. januar 2015 Jenta vår ble flyttet over på storavdeling sammen med 3 andre barn på samme alder da hun var 2 år og 3 mnd for å frigjøre plasser til barn på venteliste. Vi protesterte, men styreren ga seg blanke og tenkte kun økonomi i det hele. Husker jeg gråt mine modige tårer. Synes det var så fælt at lille jenta skulle over til de stor ungene allerede. Heldigvis gikk det veldig fint! God tilvenningen er alfa omega. I tillegg må de ansatte være bevisst på at hun trenger mye mer nærhet enn de store.Anonymous poster hash: e2af8...cee Kanskje styrer hadde erfaring til å vurdere om det ville være negativt for barnet? Det er jo det de må vurdere, de kan ikke ta avgjørelser kun for å hindre at foreldre skal begynne år gråte. Anonymous poster hash: a4d7a...3f1 Nei, denne styreren hadde ikke det. Og jeg har snakket med flere andre styrere om dette da jeg selv er pedagogisk leder, og de ville aldri funnet på å tvinge gjennom overføring på et så lite barn. Anonymous poster hash: e2af8...cee
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #19 Skrevet 30. januar 2015 Ser ikke helt problemet...... Anonymous poster hash: dbe1d...56a
Elsker livet Skrevet 30. januar 2015 #20 Skrevet 30. januar 2015 Jeg vet ikke sikkert om de kan tvinge det gjennom. Men de fleste barnehager med flere avdelinger flytter barna etter tur etter alder og hvilken kapasitet hver avdeling har. Da er det naturlig at ditt barn en stund vil være blant de eldste på avdelingen og etter flytting blant de yngste. Her har de vært flinke å tilrettelegge og tilpasse etter barnas modenhet uavhengig av barnet alder når det byttet. Det ene barnet mitt begynte rett på stor avdeling da han var rett under 3 år, men han hadde jo noen jevngamle sammen med seg. Han er jo langt fra den eldste.. Han ble 2 i oktober! Så jeg skjønner ikke hvorfor de skal flytte han før mange av de andre som er født tidlig på året!! Jeg vil bare vite hva jeg har rett på osv Anonymous poster hash: 32db5...889 Hørtes helt rart ut å flytte ditt barn når det finnes eldre, i alle fall om de som er eldre ikke er barn med spesielle utfordringer. Hadde startet med å spørre styrer hvorfor mitt barn var valgt ut når det ikke var eldst.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #21 Skrevet 30. januar 2015 Jeg vet ikke sikkert om de kan tvinge det gjennom. Men de fleste barnehager med flere avdelinger flytter barna etter tur etter alder og hvilken kapasitet hver avdeling har. Da er det naturlig at ditt barn en stund vil være blant de eldste på avdelingen og etter flytting blant de yngste. Her har de vært flinke å tilrettelegge og tilpasse etter barnas modenhet uavhengig av barnet alder når det byttet. Det ene barnet mitt begynte rett på stor avdeling da han var rett under 3 år, men han hadde jo noen jevngamle sammen med seg. Han er jo langt fra den eldste.. Han ble 2 i oktober! Så jeg skjønner ikke hvorfor de skal flytte han før mange av de andre som er født tidlig på året!! Jeg vil bare vite hva jeg har rett på osv Anonymous poster hash: 32db5...889 Da er det vel fordi de tenker at han er mer moden og klar enn noern av de andre, selv om de er eldre. Hvorfor føler du at han ikke er klar? Anonymous poster hash: 0ed49...1e1
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #22 Skrevet 30. januar 2015 Jeg ba selv om å få flyttet 2-åringen inn på stor avdeling. Hun kjedet seg sammen med de små. Det har gått helt supert! Hun hadde godt språk fra før hun fylte to og ligger nå langt foran dr fleste på hennes alder, mye fordi hun har lært mye av de større barna på avdelingen. Anonymous poster hash: f24d4...bf8
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #23 Skrevet 30. januar 2015 Han er en liten stille gutt på rett over 2 år.. Sen i språket.. Akkurat begynt å snakke litt, så jeg tenker han får mer enn nok språkstimulering der han er foreløpig.. Stor barn avdelingen har 54 barn! Han har vært der ganske mange ganger, da storesøster går der! Og han er redd og usikker når han møter på de 'store barna'. Han er langt unna å være interessert i å leke med andre barn.. Kun parallell lek! Typisk trassig to-åring, som ikke vil dele togene sine osv. Han er rett og slett fortsatt liten! For liten! Kan ikke skjønne annet enn at det blir en hindring for de større barna også, at alt opplegg må tilrettelegges for å også inkludere 2-åringer? HI Anonymous poster hash: 32db5...889
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #24 Skrevet 30. januar 2015 Tror at de i utgangspunktet kan flytte barn over i storbarnsavd det året barnet fyller 3 år, men ingen seriøs barnehage vil finne på å gjøre dette uten at foreldrene er enige. Hvis de presser på for å flytte ham, ville jeg søkt en annen barnehage til ham. Anonymous poster hash: 44dd7...ece Så du tror det vil være mindre belastende for gutten å bytte barnehage enn avdeling? Anonymous poster hash: 753f9...cdb
BettyBoob Skrevet 30. januar 2015 #25 Skrevet 30. januar 2015 De prøvde seg på d med minsten min er før jul. Men de kåla det bort pg bare maste, så da sa vi klart nei. De hadde nok venteliste på småbarn, og det ble ledig plass på storebarn etter jul..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå