Gå til innhold

Utdanning eller barn først?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk 2 barn under studietiden og angrer ikke et sekund. Alt var så mye enklere, jeg var så mye mer fleksibel i forhold til lange/korte dager, langhelger og ikke minst syke unger!

Lesing/oppgaveskriving kunne jeg ta igjen på kvelden hvis vi hadde tatt e kortere bhg-dag.

Sammenlignet med nå når jeg er i jobb. Jeg må på jobb hele dagen med mindre det er noe spesielt. Jeg kan ikke holde "nesten-syke" unger hjemme, må spare de dagene til ungene er ordentlig syke, og de har alltid lange dager.

Nå er ungene større så det er mer greit med lange bhg-dager, men det hadde gjort vondt mang inn i hjertet hvis mine små i en alder av 1 år hadde måtte være lange fulle dager i bhg hele tiden.

En annen positiv ting er studentbarnehagene (i Oslo, vet ikke hvordan det er ellers i landet). De tilbyr lørdagsbhg i eksamenstiden, og kan tilby barnepass hvis ungene blir syke på eksamensdagen. Hvis du skal i praksis med vakter som starter tidligere enn bhg egentlig åpner, kan man avtale at en ansatt åpner bhg for ditt barn tidligere i den praksisperioden.

De er supergode på tilrettelegging for studentforeldre!

Jeg sier absolutt kjør på!

Anonymous poster hash: 8f66b...ddd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg har det vært ideelt å få barn før/imens man studerer.

Motivasjonen har vært på topp (toppkarakterer), man slipper unna "festpresset", ungene får kortere dager i barnehagen, fleksibelt, og så elsker jeg å studere. At det har tatt lengre tid har jeg dermed ikke brydd meg om :)

For andre er det kanskje annerledes.

Anonymous poster hash: 89ef1...94f

Dette. Jeg brukte ni år på seks års studier og ville gjort det samme igjen. Livet er det som skjer mens du er opptatt med å legge andre planer :)

Anonymous poster hash: 0f96c...154

Skrevet

Jeg er ingen tilhenger av å få to for tette barn. Har to år mellom to av mine, og det er ikke bare greit. Men utenom det kan jeg fortelle om min erfaring med dette. Jeg fikk et barn da jeg var 20 år. Oppdaget at jeg var gravid første semesteret av studiet, og det var ikke planlagt. Endte med at jeg droppet ut og begynte på noe annet før barn nummer to kom planlagt etter første år av studiet. Jeg ble altså noen år forsinket med studiene, og har vært litt i tvil om det var riktig å gjøre det slik. Er jo så mye snakk om at man må skynde seg ut i jobb før man får barn. Sommeren før tredje året av bachelorgraden kom barn nummer tre, og da hun ble gammel nok til å begynne i barnehage, begynte jeg i fulltidsjobb for første gang. For min del har det vært problemfritt å få barn under studiene, og nå i ettertid ser jeg faktisk BARE fordeler med det. Jeg jobber i kommunen og får ansiennitet for de årene jeg studerte fordi jeg hadde omsorg for barn. Og jeg har sett flere kolleger gå glipp av muligheten til bedre stillinger fordi de er i permisjon. Jeg føler absolutt det er en fordel å være ferdig med svangerskap og permisjoner og de tingene, for nå har jeg muligheten til å fokusere skikkelig på jobben. For meg har det vært helt topp. Det er også bedre å få barn i studiene enn rett etter, for i så tilfelle må du melde deg opp i et annet studie for å få rett til foreldrestipend fra lånekassen.

Lykke til, uansett hva du velger!

Anonymous poster hash: 919e3...f80
Skrevet

Jeg tok utdanning før jeg fikk barn. Synes det er greit å være ferdig med master siden jeg ikke var så glad i å studere. På den annen side merket jeg, da jeg tok noen fag på kveldstid etter jobb og etter at barna har lagt seg, at jeg hadde blitt mye mer effektiv, strukturert og motivert etter jeg fikk barn. Som student uten barn hadde jeg jo all verdens tid og eksamen en gang i året.. Ikke bra for meg.

Mannen min studerer nå, og synes de 3 årene han da ikke jobber er vel verdt det. Han er fleksibel i hverdagen og leverer barna våre til skole og barnehage kl halv ni. Når han begynner å jobbe, så må vi nok ha morgenplass på SFO, pluss at hverdagen nok vil bli mer travel. Så hvis dere har økonomi til det så er det sikkert helt topp å være student og få flere barn.

Det som trekker ned er at vi gjerne skulle kjøpt oss et større hus, men det har vi måttet legge på is til han er ferdig. Barnet vårt måtte også begynne på skole i denne kretsen, så nå føler vi at vi må flytte innen skolekretsen. Har følt på det noen ganger at vi begge burde vært ferdige innen barna ble skolebarn sånn at vi hadde vært mer "der" i forhold til bolig og karrierer. Men i det store og det hele så er jeg fornøyd med at vi gjorde det sånn.

Anonymous poster hash: 62ef6...02a

Skrevet

Kan fint gå å få barn under spl studie, men ville unnagjort praksis først

Anonymous poster hash: d5162...c3c

Skrevet

Kjør på! Tenk så mye glede barna vil få av hverandre Jeg har tvillingsøstre som er et år yngre enn meg, og vi hadde en fantastisk oppvekst! Alltid noen å leke med. Vi har fortsatt veldig god kontakt og masse glede av hverandre enda over 30 år senere :)

Anonymous poster hash: b56fc...165

Skrevet

Kjør på! Tenk så mye glede barna vil få av hverandre Jeg har tvillingsøstre som er et år yngre enn meg, og vi hadde en fantastisk oppvekst! Alltid noen å leke med. Vi har fortsatt veldig god kontakt og masse glede av hverandre enda over 30 år senere :)

Anonymous poster hash: b56fc...165

Kjenner jeg meg selv rett, blir vi nok å kjøre på :) Satser på at mannen går med på det, noe jeg også tror han gjør :) Gleder meg til nr 2 :) Da blir det 2 år mellom barna, hvis alt klaffer :)

Anonymous poster hash: c7d23...4ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...