Gå til innhold

Utdanning eller barn først?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener DU? Hvorfor?

Jeg er 28 år og mannen er 29 år. Jeg har unnagjort 1 år av totalt 3 års studie.

Vi har en baby på 5 mnd og jeg ser for meg "to tette" i likhet med mannen, men det medfører at studiet mitt blir å ta 5 år kontra 3 år pga to permisjoner. Jeg elsker å være mamma og vi har en rolig baby som er lett å ha med å gjøre. Dette gir bare mersmak :) Får støtte fra lånekassen nå mens jeg har permisjon. Støtter lånekassen mer enn en mammapermisjon under studiet?

Noen andre her som har fått 2 barn, evnt fler, under ett studie?

Fornuften min sier at barn først, så studier, siden studere kan man gjøre når som helst i livet, mens graviditet er oftest enklere jo yngre man er. Vet av erfaring at jeg blir lykkeligere av å følge magefølelsen enn fornuften.

Trenger ulike synspunkter :)

Anonymous poster hash: c7d23...4ab
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utdanning først!

Anonymous poster hash: 0c5a2...b7c
Skrevet

Hvis du vil ha to tette, så få to tette! :D Når utdannelsen bare er treårig, så kommer det å gå raskt uansett! Og lånekassen gir støtte til barn nr 2 og så vidt meg bekjent :)

Skrevet

For meg har det vært ideelt å få barn før/imens man studerer. 

Motivasjonen har vært på topp (toppkarakterer), man slipper unna "festpresset", ungene får kortere dager i barnehagen, fleksibelt, og så elsker jeg å studere. At det har tatt lengre tid har jeg dermed ikke brydd meg om :)

For andre er det kanskje annerledes.

Anonymous poster hash: 89ef1...94f
Skrevet

JEG ville definitivt gjort unna studiene og fått meg en jobb først!!

Men du må jo gjøre d DU føler for ;)

Anonymous poster hash: d3d4f...4f6

Skrevet

Jeg valgte utdanning først og så ønsket jeg meg to tette- og det tok over 9 års prøing totalt så hadde jeg valgt på nytt så hadde jeg tatt barn først ;-) men nå har jeg jo ingen erfaring med barn og studier. Begynte å prøve da jeg var 29

Skrevet

Jeg skal ha et barn til under studiene, synes det er helt ideelt å være studentmamma! Særlig om mannen er i jobb og har normal innkomst. Kjør på :)

Anonymous poster hash: bb0dc...67a

Skrevet

Veeeent!!!! De to årene går fort!!

Anonymous poster hash: af95e...07e

Skrevet

Jeg syns det var greit å være ferdig med utdannelse og hadde jobbet i mange år da jeg fikk første ungen som 31 åring.

Min svigerinne fikk to barn under lærerstudiet, men tok utdannelsen på nominert tid mens boren min tok permisjonene med barna.

Dette må man neste finne ut av selv.

Blir ikke utdannelsen din veldig oppstykket om du bare skal ta ett og ett år med ett års pause mellom? 

Anonymous poster hash: c2b5f...f31
Skrevet

Jeg hadde valgt å fullføre studiene. Jeg har ikke sansen for tette barn heller, jeg liker å nyte ett og ett barn :)

Anonymous poster hash: da016...74c

Skrevet

Kommer an på hva du studerer. Jeg tok sykepleien og hadde ett barn fra før. Var glad jeg ikke valgte å få barn under studiet. Var mye praksis og jeg måtte jobbe 50 % ved siden av. Var ille nok å være mye borte fra 5 åringen (studerte fra hun var 5-8 år) hadde Vært verre å skulle være mye borte fra en baby.

Jeg er glad jeg ventet. Men du får nok forskjellige svar. Men jeg er ingen superklasse så for meg holdt det med fulltidsstudier, 50 % jobb og ett barn.

Anonymous poster hash: 043f1...92b

Skrevet

Kommer an på hva du studerer. Jeg tok sykepleien og hadde ett barn fra før. Var glad jeg ikke valgte å få barn under studiet. Var mye praksis og jeg måtte jobbe 50 % ved siden av. Var ille nok å være mye borte fra 5 åringen (studerte fra hun var 5-8 år) hadde Vært verre å skulle være mye borte fra en baby.

Jeg er glad jeg ventet. Men du får nok forskjellige svar. Men jeg er ingen superklasse så for meg holdt det med fulltidsstudier, 50 % jobb og ett barn.

Superklasse = superkvinne

Skrevet

Studerer sykepleier :)

HI

Skrevet

Jeg fikk to barn i starten av et 5-årig studie. Grunnen til det var at jeg syns studentlivet på universitetet var svært fleksibelt og jeg videre etter masteren ville ta en doktorgrad. Jeg fant ut at det mest gunstige var å få barn tidlig slik jeg ikke hadde småbarn under doktorgraden eller i min "beste" karrieretid.

Du må nesten selv føle på hva som best for deg, lykke til:)

Anonymous poster hash: 404a3...47f

Skrevet

Hvor tett fikk du dine barn? Har enda litt tid på å bestemme meg, takk for alle innspill. Man vil uansett ikke være garantert å ta det "rette" valget. Livet består i prøving og feiling. :)

Skrevet

Det jeg har hørt fra de som studerer og får barn samtidig/ permisjoner, er at det er veldig greit. MEN vil bare si det kan være stor forskjell på å ha ett barn og to/flere. Vet aldri på forhånd da, men for meg ble "en er en og to er som ti" troll i ord :P Jeg ville nok bare kjørt på nå om du vil ha to tette, jobb får du deg nok siden du tar sykepleien. :)

Anonymous poster hash: 163cc...e78
Skrevet

Det jeg har hørt fra de som studerer og får barn samtidig/ permisjoner, er at det er veldig greit. MEN vil bare si det kan være stor forskjell på å ha ett barn og to/flere. Vet aldri på forhånd da, men for meg ble "en er en og to er som ti" troll i ord :P Jeg ville nok bare kjørt på nå om du vil ha to tette, jobb får du deg nok siden du tar sykepleien. :)

Anonymous poster hash: 163cc...e78

Godt poeng, tror også jeg får jobb uansett. Har god erfaring fra tidligere i ulike jobber i helsevesenet så det teller nok positivt. Kan du beskrive litt mer om hvorfor det er så mye mer jobb med 2 barn? :P

Skrevet

Hva mener DU? Hvorfor?

Jeg er 28 år og mannen er 29 år. Jeg har unnagjort 1 år av totalt 3 års studie.

Vi har en baby på 5 mnd og jeg ser for meg "to tette" i likhet med mannen, men det medfører at studiet mitt blir å ta 5 år kontra 3 år pga to permisjoner. Jeg elsker å være mamma og vi har en rolig baby som er lett å ha med å gjøre. Dette gir bare mersmak :) Får støtte fra lånekassen nå mens jeg har permisjon. Støtter lånekassen mer enn en mammapermisjon under studiet?

Noen andre her som har fått 2 barn, evnt fler, under ett studie?

Fornuften min sier at barn først, så studier, siden studere kan man gjøre når som helst i livet, mens graviditet er oftest enklere jo yngre man er. Vet av erfaring at jeg blir lykkeligere av å følge magefølelsen enn fornuften.

Trenger ulike synspunkter :)

Hvis du har råd til det: barn først 😊 Vi gikk for det, har to tette og er veldig fornøyd med det valget. De andre i barselgruppa mi var frustrerte fordi de følte de var klar for mer utfordrende oppgaver på jobben etter å ha jobbet et par år, men det ble plutselig ikke forenlig med enda en graviditet og flere små barn de ville være sammen med. Hvis du får barn først og tar utdanning etterpå vil du få en fleksibel hverdag mens de er små, samtidig som barna vil vokse i takt med karrieren din. Når barna blir mer selvstendig kan du ta på deg mer på jobben. Du kunne ev. tatt ferdig utdanningen din og så fått barn i mellom jobb og studier, men jeg tror ikke det vil se så bra ut på CVen med det gapet i mellom. Så vi valgte barn før studier og er veldig fornøyde med det 😊

Anonymous poster hash: 51e70...89a

Skrevet

Jeg fikk barn først og så tok jeg høyskoleutdanning fra minste var 3mnd til 4 år (største 2-6 år). Jeg hadde IKKE gjort det igjen. Angrer bittert fordi jeg aldri fikk nytt baby- og småbarnstiden med nummer to :-( For meg ble skolen noe som lå over meg hele tiden, døgnet rundt. Om jeg studerte hadde jeg dårlig samvittighet for at jeg ikke var sammen med barna, og om jeg var med barna skulle jeg ha studert. Psykisk slitsomt syntes jeg.

Skrevet

Hadde jeg vært deg hadde jeg gjort ferdig utdannelsen. De to årene kommer til å gå så fort! Barna blir jo uansett ganske tette i alder selv om du gjør deg ferdig.

Skrevet

Utdanning først!

Anonymous poster hash: 8eccd...aa3
Skrevet

Få to tette.

Anonymous poster hash: 90a14...a77

Skrevet

Da jeg leste overskriften, tenkte jeg selvfølgelig studier først, for studietiden og studielivet er utrolig moro!

Men når du allerede har ett barn, er jo løpet kjørt for din del (sagt med et smil). Så da tenker jeg "kjør på"!!

Skrevet

Ville gjort ferdig utdannelsen. to år er jo ingenting.

Men jeg er heller ingen tilhenger av å planlegge veldig tette fødsler. Tror barn kan ha godt av å være minst i noen år før de får et søsken.

Så vil du jo og få en helt annen økonomi under permisjonen om du har en jobb.

Skrevet

Jeg fikk et barn før utdannelse, og begynte når han var 1 år og gikk i bhg. Helt ideelt! Masse tid til barnet mitt. Er gravid nå og denne kommer midt mellom bachelor og master. 

Synes det er topp å være student og mor. Jobber selvsagt ved siden. 

Anonymous poster hash: 405c9...a10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...