Anonym bruker Skrevet 28. januar 2015 #1 Skrevet 28. januar 2015 Var hos gynekolog og fikk vite at jeg har celleforandringer Og at nesten alle mellom 30 og 40 som har et seksualliv hadde hatt det en gang Det er et virus som går over av seg selv Mente hun Noen med erfaringer ?? Anonymous poster hash: 7f555...6c9
Fandens Oldemor Skrevet 28. januar 2015 #2 Skrevet 28. januar 2015 Det er jo ikke sikkert det går over av seg selv? Ikke for å gjøre deg urolig, altså. Synes bare det var merkelig sagt av en gynekolog. Jeg opererte bort mine.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2015 #3 Skrevet 28. januar 2015 Opererte hva bort ? Anonymous poster hash: 7f555...6c9
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2015 #4 Skrevet 28. januar 2015 Hun sa det gikk over etter gjerne 2-3 mnd Men utfifra mine beregninger så må jeg ha hatt den sikkert 1 år... Jeg har sikkert ikke kreft Men tror det blir kreft etterhvert Hi Anonymous poster hash: 7f555...6c9
Jezebel Skrevet 28. januar 2015 #5 Skrevet 28. januar 2015 Hun sa det gikk over etter gjerne 2-3 mnd Men utfifra mine beregninger så må jeg ha hatt den sikkert 1 år... Jeg har sikkert ikke kreft Men tror det blir kreft etterhvert Hi Anonymous poster hash: 7f555...6c9 Det kan bli kreft etterhvert, ja. Hvis legen din sier at det går over etterhvert ville jeg meldt henne til fylkeslegen. Og jeg ville byttet lege.
Fandens Oldemor Skrevet 28. januar 2015 #6 Skrevet 28. januar 2015 Opererte hva bort ? Anonymous poster hash: 7f555...6c9 Nei altså, det er tre grader av celleforandringer. Til å begynne med hadde jeg lette. Fikk ny kontroll etter 6 mnd, og beskjed om at det gikk over for de fleste. Da jeg kom tilbake hadde jeg derimot fått moderate celleforandringer, og måtte operere dem bort.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2015 #7 Skrevet 28. januar 2015 Altså Jeg var hos gynekolog og ble fortalt at hun kunne se celleforandring Min lege sjekket meg for 6 mnd siden da var akt greit Gynekologen tok en test Og skal ringe meg når svaret kommer Hi Anonymous poster hash: 7f555...6c9
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2015 #8 Skrevet 28. januar 2015 Tok ultralyd og da såg alt bra ut Innspill ?? Anonymous poster hash: 7f555...6c9
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2015 #9 Skrevet 28. januar 2015 Jeg er 35 og har lette. Fikk kontroll etter 6 mnd. Fortsatt lette. Deretter ett år til neste kontroll, som er senere i år. Ultralyd så helt fint ut. Tror man kan teste seg for HPV også, da det er sjelden celleforandringer utvikler seg til kreft i livmorhalsen uten at dette viruset er til stede. Jeg har ikke testet meg for dette. Behandlingen for moderate celleforandringer er konisering. Lykke til! Det er lov å bytte gynekolog dersom man ikke har tillit til dem. Anonymous poster hash: fe337...2bb
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2015 #10 Skrevet 28. januar 2015 Hpv = celleforandringer? ? Det var det gynekologen sa det var ??? Fikk så lite informasjon 😦😦😟😟 Vi planlegger barn oppi dette Hva med barn ?? Glemmesak? ? Anonymous poster hash: 7f555...6c9
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2015 #11 Skrevet 28. januar 2015 HPV er dette viruset som unge jenter kan vaksinere seg mot om de ønsker. http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/sykdommer/hpv-infeksjon-7884.html Anonymous poster hash: fe337...2bb
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2015 #12 Skrevet 28. januar 2015 Jeg tror ikke de fraråder graviditet ved lette celleforandringer. Jeg ble ikke frarådet. Anonymous poster hash: fe337...2bb
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2015 #13 Skrevet 28. januar 2015 Jeg tror ikke de fraråder graviditet ved lette celleforandringer. Jeg ble ikke frarådet. Anonymous poster hash: fe337...2bb Godt å høre. Håper det går bra med deg Anonymous poster hash: 7f555...6c9
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2015 #14 Skrevet 28. januar 2015 Jeg hadde celleforandring grad 3 (alvorlig) for 20 år siden. Tok biopsier hvor noen få celler var delt seg videre til kreftceller, men dette var så få celler, så de kalte dette aldri for kreft. Ble konisert, preparatet ble undersøkt og helt fri for celleforandringer i operasjonskanten. Dvs de fikk med alt. Blitt kontrollert regelmessig i alle år etterpå, i starten hver 2. Mnd, nå går jeg 2. Hvert år. Aldri fått dette tilbake, og har fått 2 barn i ettertid. Eneste er at begge barna mine er født i uke 36, som de tror skyldes koniseringen og at livmorhalsen er blitt litt kortere pga dette. De fjernet en god del da celleforamdringene var store. Anonymous poster hash: 76092...7b0
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2015 #15 Skrevet 28. januar 2015 Jeg hadde celleforandring grad 3 (alvorlig) for 20 år siden. Tok biopsier hvor noen få celler var delt seg videre til kreftceller, men dette var så få celler, så de kalte dette aldri for kreft. Ble konisert, preparatet ble undersøkt og helt fri for celleforandringer i operasjonskanten. Dvs de fikk med alt. Blitt kontrollert regelmessig i alle år etterpå, i starten hver 2. Mnd, nå går jeg 2. Hvert år. Aldri fått dette tilbake, og har fått 2 barn i ettertid. Eneste er at begge barna mine er født i uke 36, som de tror skyldes koniseringen og at livmorhalsen er blitt litt kortere pga dette. De fjernet en god del da celleforamdringene var store. Anonymous poster hash: 76092...7b0 Å så godt å høre 😃😃 Lykke for deg 💟 Hi Anonymous poster hash: 7f555...6c9
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 28. januar 2015 #16 Skrevet 28. januar 2015 Legen min konstanterte lette celleforandringer noen ganger, sendte meg etter hvert til gynekolog, som tok en biopsi (vevsprøve). Celleforandringer grad 3 og jeg ble henvist til operasjon (konisering). Opererte, og ble (veldig uplanlagt) gravid to uker etter operasjon (!). Det gikk fint, jeg fikk en ekstra sjekk av livmorhalsen under svangerskapet og ble kanskje fulgt opp ekstra ved kynnere, men hun er en frisk og rask jente på 1 1/2 nå. Pga disse jevnlige kontrollene, har de nesten greid å fjerne alle tilfeller av livmorhalskreft. De få som får det, har som regel en veldig hissig variant som kommer raskt og derfor ikke kan stoppes av f.eks. konisering. Det går nok helt fint!
Gemini77 Skrevet 28. januar 2015 #17 Skrevet 28. januar 2015 Hun sa det gikk over etter gjerne 2-3 mnd Men utfifra mine beregninger så må jeg ha hatt den sikkert 1 år... Jeg har sikkert ikke kreft Men tror det blir kreft etterhvert Hi Anonymous poster hash: 7f555...6c9 Det kan bli kreft etterhvert, ja. Hvis legen din sier at det går over etterhvert ville jeg meldt henne til fylkeslegen. Og jeg ville byttet lege. Hvorfor melde til fylkeslegen for sannhet? Det er jo sant at de fleste kvitter seg med viruset. MEN....frem til det forsvinner så må man teste for forandringer hver 6 mnd i tilfelle det IKKE forsvinner uten å forårsake celleforandringer først. Omkring 70% av seksuelt aktive kvinner vil bli smittet av HPV i løpet av sitt liv. De aller fleste i 20-årene da det er da vi kvinner har flest partnerbytter. Normalt kvitter man seg med viruset innen 12 mnd. Har man fortsatt viruset i kroppen kalles det en persisterende infeksjon og bør følges nøyere opp med celleprøver.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2015 #18 Skrevet 28. januar 2015 Det ble funnet celleforandringer her og, men fikk beskjed om at det ikke var farlig. Ble tatt ny sjekk og venter på svar. Anonymous poster hash: da09a...fe1
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2015 #19 Skrevet 28. januar 2015 Hun sa det gikk over etter gjerne 2-3 mnd Men utfifra mine beregninger så må jeg ha hatt den sikkert 1 år... Jeg har sikkert ikke kreft Men tror det blir kreft etterhvert Hi Anonymous poster hash: 7f555...6c9 Det kan bli kreft etterhvert, ja. Hvis legen din sier at det går over etterhvert ville jeg meldt henne til fylkeslegen. Og jeg ville byttet lege. Seriøst??! Det var da tidenes overreaksjon. Det er for øvrig helt sant. Så godt som alle kvinner har lette celleforandringer innimellom. Men må jo gå litt oftere til kontroll for å sjekke da. Anonymous poster hash: b61e5...156
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2015 #20 Skrevet 28. januar 2015 Hpv = celleforandringer? ? Det var det gynekologen sa det var ??? Fikk så lite informasjon 😦😦😟😟 Vi planlegger barn oppi dette Hva med barn ?? Glemmesak? ? Anonymous poster hash: 7f555...6c9 Men kjære deg! Du må jo snakke med legen og spørre han/henne når det er så mye du lurer på. Det overrasker meg stadig hvor lite folk faktisk snakker med legene sine når de har timer... Anonymous poster hash: b61e5...156
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2015 #21 Skrevet 28. januar 2015 Så godt å høre Anonymous poster hash: 7f555...6c9
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2015 #22 Skrevet 28. januar 2015 Hpv = celleforandringer? ? Det var det gynekologen sa det var ??? Fikk så lite informasjon 😦😦😟😟 Vi planlegger barn oppi dette Hva med barn ?? Glemmesak? ? Anonymous poster hash: 7f555...6c9 Men kjære deg! Du må jo snakke med legen og spørre han/henne når det er så mye du lurer på. Det overrasker meg stadig hvor lite folk faktisk snakker med legene sine når de har timer... Anonymous poster hash: b61e5...156 Jeg spurte og spurte Gynekologen avfeide det liksom Tok det ikke alvorlig Hi Anonymous poster hash: 7f555...6c9
Jezebel Skrevet 28. januar 2015 #23 Skrevet 28. januar 2015 Hun sa det gikk over etter gjerne 2-3 mnd Men utfifra mine beregninger så må jeg ha hatt den sikkert 1 år... Jeg har sikkert ikke kreft Men tror det blir kreft etterhvert Hi Anonymous poster hash: 7f555...6c9 Det kan bli kreft etterhvert, ja. Hvis legen din sier at det går over etterhvert ville jeg meldt henne til fylkeslegen. Og jeg ville byttet lege. Hvorfor melde til fylkeslegen for sannhet? Det er jo sant at de fleste kvitter seg med viruset. MEN....frem til det forsvinner så må man teste for forandringer hver 6 mnd i tilfelle det IKKE forsvinner uten å forårsake celleforandringer først. Omkring 70% av seksuelt aktive kvinner vil bli smittet av HPV i løpet av sitt liv. De aller fleste i 20-årene da det er da vi kvinner har flest partnerbytter. Normalt kvitter man seg med viruset innen 12 mnd. Har man fortsatt viruset i kroppen kalles det en persisterende infeksjon og bør følges nøyere opp med celleprøver. Det er STOOOOOR forskjell på "det går over av seg selv" og "i de fleste tilfeller går det over av seg selv". Så nei, legen har slettes ikke kommet med noen sannhet. Legen har kommet med enn usannhet som i verste fall kan ta livet av pasienten. Venninna mi gikk fra fine prøver til livmorshalskreft på 2,5 år! Der gikk det ikke over av seg selv, gitt!
Jezebel Skrevet 28. januar 2015 #24 Skrevet 28. januar 2015 (endret) Hun sa det gikk over etter gjerne 2-3 mnd Men utfifra mine beregninger så må jeg ha hatt den sikkert 1 år... Jeg har sikkert ikke kreft Men tror det blir kreft etterhvert Hi Anonymous poster hash: 7f555...6c9 Det kan bli kreft etterhvert, ja. Hvis legen din sier at det går over etterhvert ville jeg meldt henne til fylkeslegen. Og jeg ville byttet lege. Seriøst??! Det var da tidenes overreaksjon. Det er for øvrig helt sant. Så godt som alle kvinner har lette celleforandringer innimellom. Men må jo gå litt oftere til kontroll for å sjekke da. Anonymous poster hash: b61e5...156 Man kan gå fra fine prøver til livmorhalskreft på mindre enn 3 år. Når man da får påvist celleendringer er det viktig at man følger det opp, ikke bare blir sendt hjem med beskjed om at "det går over av seg selv". Det gjør det nødvendigvis ikke. Endret 28. januar 2015 av Jezebel
Gemini77 Skrevet 28. januar 2015 #25 Skrevet 28. januar 2015 Hun sa det gikk over etter gjerne 2-3 mnd Men utfifra mine beregninger så må jeg ha hatt den sikkert 1 år... Jeg har sikkert ikke kreft Men tror det blir kreft etterhvert Hi Anonymous poster hash: 7f555...6c9 Det kan bli kreft etterhvert, ja. Hvis legen din sier at det går over etterhvert ville jeg meldt henne til fylkeslegen. Og jeg ville byttet lege. Seriøst??! Det var da tidenes overreaksjon. Det er for øvrig helt sant. Så godt som alle kvinner har lette celleforandringer innimellom. Men må jo gå litt oftere til kontroll for å sjekke da. Anonymous poster hash: b61e5...156 Man kan gå fra fine prøver til livmorhalskreft på mindre enn 3 år. Når man da får påvist celleendringer er det viktig at man følger det opp, ikke bare blir sendt hjem med beskjed om at "det går over av seg selv". Det gjør det nødvendigvis ikke. Det er ekstremt sjeldent. Normalt tar det 10 år fra lette celleforandringer til livmorhalskreft. Eller hadde venninnen din forstadier? CIN3? Kan hende legen sa "som regel" selv om det ikke ble sitert her. Og det sto heller ingenting om legen har satt henne opp på oppfølging.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå