Gå til innhold

Hva gi sønnen min til 18-årsdagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldstegutten min blir 18 år om ikke lenge, men jeg vet ikke hva jeg skal gi ham??
Jeg vet han forventer litt mer denne dagen, og det er jeg enig i, en bli kun myndig en gang i livet, det er en stor dag.
Men det nevnt så får han verken bil eller lappen av meg.

Han hadde en avtale med bestemora om at han skulle få dekket lappen om han ikke røyket og drakk før de glade 18..Som mange sikkert har hatt avtale før ham.
Men det ble vel mange sjanser, tilslutt hadde vi en lang diskusjon hvor vi tydelige på at han hadde mistet muligheten til det.
Det var en veldig turbulent tid da han var 15. 
Men handlinger får konsekvenser.
Veldig vanskelig og vondt å utøve de konsekvensene :(

Jeg vet ikke hva som er rimelig å gi.
Faren og jeg er ikke sammen, han har sikkert 5 ganger så god råd som meg, så vet jo han vil få en fin gave der (noe som minner meg på at jeg må snakke med faren om dette).
Tror jammen jeg må gi faren og en fin gave, som takk for et fantastisk samarbeid gjennom 18år. Er det kleint?

Det jeg har tenkt er at jeg kan gi noen tusen øremerket lappen, eller at jeg betaler for noen kjøretimer (hekkan dem er dyre nå om dagen :o )

Han ønsker seg en data, en stasjonær, kanskje det er noe å kjøpe?
Vet at det da fort blir en del.

Har ihvertall allerede kjøpt et toastjern til ham og en flaske champagne.

Noen forslag?
Og hva er en grei pris på gave? Vet det er individuelt her. 
Gutten min har aldri fått for mye av noe som helst, så tenkte vi kunne slå litt på stortromma akkurat denne dagen.

Anonymous poster hash: cd467...3c1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

- Kokebok, grytekluter, forkle og at par gode kniver.

- Sykkel.

- IKEA-startpakke.

- Verktøykasse m/innhold.

- En skikkelig bra stekepanne eller kjeler.

- Fiskestang.

- Truger.

- Dyne og pute.

- Klokke.

- Barbersett, tøfler og morgenkåpe.

- Gravert kortholdet.

:)

- Slipsnål og mansjettknapper.

-

Skrevet

Arvegods.

18 årsdagen er en fin anledning til å gi videre noe som er viktig for familien, oldefars sigarskrin i sølv, den gamle klokka alle er glad i, bestemors håndskrevne kokebok osv.

Anonymous poster hash: b4be7...76d

Skrevet

- Sykkel.

- IKEA-startpakke.

- Fiskestang.

- Truger.

- Dyne og pute.

- Klokke.

- Gravert kortholdet.

-

Verdens kjipeste gaveideer..

Hvertfall for en 18 åring

Anonymous poster hash: 04ea4...d1e

Skrevet

- Sykkel.

- IKEA-startpakke.

- Fiskestang.

- Truger.

- Dyne og pute.

- Klokke.

- Gravert kortholdet.

-

Verdens kjipeste gaveideer..

Hvertfall for en 18 åringAnonymous poster hash: 04ea4...d1e

Når du blir 18 er det på tide å innse at du er voksen og skal klare deg selv. Voksne gaver er en fin markering av det.

Jeg fikk foresten middagsservise av mine foreldre da jeg ble 18. Det føltes som en selvstendighetsgave som jeg satte stor pris på.

Skrevet

Jeg hadde kjøpt en klokke eller noe slikt som han kunne fått gravet (etter du har sett at han faktisk liker den) med en tekst til han fra deg. Det er en personlig og koselig gave han kan ta vare på og ha i mange år :-)

Ellers er jo kjøretimer en god ide, men jeg personlig er veldig glad jeg fikk noe jeg kunne ta vare på av min mor i 18 års gave, fordi den dagen er ganske betydningsfull.

Ellers hadde jeg gått for data tror jeg om dette er noe han ønsker seg. Også 18 åringer liker å få gaver som er en fysisk ting :-)

Anonymous poster hash: af574...e34

Skrevet

Ville absolutt gitt gavekort på kjøretimer (da vet du at de "øremerkede" ikke forsvinner på annet).

Ville i samme slengen også oppfordret far, eventuelt annen slekt til å gi det samme. Da kan han få såpass at han kommer igang =)

Anonymous poster hash: 6b644...dc2
Skrevet

Truger og morgonkåpe :P wow, tenke den 18 åringen hadde blitt fra seg av begeistring :D

( se forslagsliste over )

Nei, du vet vel hva han ønsker seg?

Data og kjøretimer hørtes ut som flotte gaver.

Anonymous poster hash: f5f9c...054

Skrevet

Ikke kjøp data! Han er voksen nå, og skal ikke "geime". Data kan han kjøpe selv når han får råd spør du meg!

Kjøp heller noe som inviterer til voksenlivet, dune og pute er lurt! Gjerne to sett :)

Jeg fikk smykkeskrin, det har jeg ennå og er veldig glad i det ;) han trenger jo ikke det da, men noe sånt. Slipsnål feks.

Hvis han ennå er "ung" så er vel det meste bortsett fra datan kjipt idah, men når han blir stor : 👍👍

Anonymous poster hash: 558db...f53

Skrevet

Arvegods.

18 årsdagen er en fin anledning til å gi videre noe som er viktig for familien, oldefars sigarskrin i sølv, den gamle klokka alle er glad i, bestemors håndskrevne kokebok osv.

Takk for tips, men jeg har ikke noe arvegods.

Enste jeg har er en stor 5kg familiebibel som jeg nettopp arva fra farmor.

Den får han ikke, og rligtalt, tviler sterkt på at han har noen form for interresse for en familiebibel.

Skrevet

En splitter ny bil er på sin på plass! :)

Anonymous poster hash: 31bc0...e8b
Skrevet

Ja, det tenker jeg er på sin plass.

Vi skal også kjøpe ny bil eller brukt blir det vel da..Så vi får vel bare ta to i slengen da. 

En eller to, hva er forskjellen?

HI

Skrevet

Datteren min får førerkortet. Tenker det er en flott gave, da man også står sterkere i arbeidslivet.

Anonymous poster hash: 9d34c...00a
Skrevet

Å få hele  forerkortet synes jeg bare man skal gjøre hvis man har begynt å spare til dette på ett tidligere tidspunkt. Fint å ihvertfall la feks barnet begynne å hjelpe til å spare til dette når man er 15 år og fremover. Er jo litt dumt å lære barna at de bare skal FÅ alt? Når det gjelder gave synes jeg man kan gi noe som er varig, og som vil være et minne en lang stund fremover. Feks en fin klokke, og heller få noen kjøretimer ved siden av. 

Anonymous poster hash: 80532...640
Skrevet

Hadde gitt han sertifikatet. At han var i en opprørsk periode som 15-åring er vel ganske innen normalen, og jeg ville aldri straffet han for det så mange år etterpå.

Om du ikke vil/ kan gi det hadde jeg gitt deler av lappen. F.eks kjøretimene han skulle trenge, eller teorikurs samt glattkjøring og oppkjøring.

Hadde nok i tillegg kjøpt en slipsnål eller noe annet som han kunne hatt som et minne om dagen.

Anonymous poster hash: f4a70...682

Skrevet

Vi skal også kjøpe ny bil eller brukt blir det vel da..Så vi får vel bare ta to i slengen da. 

HI

Nå er du barnslig!

Dere kan vente med ny bil,å heller bare kjøpe en til sønnen din.

Sønnen din har 18 årsdag bare en gang i livet å det minste du kan kjøpe til han da er en bil i gave!

Du får ta ett lån da om du er så lusfattig.

Skrevet

Jeg ville gitt førerkort. Det er viktig å kunne kjøre bil.

Vi sparer så vi har penger til førerkort og en slump med penger til leilighetskjøp til barna blir voksne. (Bhg barn enda)

Anonymous poster hash: f1197...059

Skrevet

Jeg ville gitt førerkort. Det er viktig å kunne kjøre bil.

Vi sparer så vi har penger til førerkort og en slump med penger til leilighetskjøp til barna blir voksne. (Bhg barn enda)

Anonymous poster hash: f1197...059

Det gjør vi også, slik at vi kan gi barna førerkort på attenårsdagen, samt en første-slump på bsu konto.Trodde det var så vanlig å spare fra barna var små til slike ting.

Anonymous poster hash: 6b644...dc2

Skrevet

En splitter ny bil er på sin på plass! :)Anonymous poster hash: 31bc0...e8b

Ja, det tenker jeg er på sin plass.Vi skal også kjøpe ny bil eller brukt blir det vel da..Så vi får vel bare ta to i slengen da. En eller to, hva er forskjellen? HIAnonymous poster hash: cd467...3c1

Nå er du barnslig!Dere kan vente med ny bil,å heller bare kjøpe en til sønnen din.Sønnen din har 18 årsdag bare en gang i livet å det minste du kan kjøpe til han da er en bil i gave!Du får ta ett lån da om du er så lusfattig. Anonymous poster hash: 31bc0...e8b

Særiøst??

Skrevet

Seriøst.

Best å rette det før rettskrivningspolitiet kommer ;)

Skrevet

HI

Nå er du barnslig!

Sønnen din har 18 årsdag bare en gang i livet å det minste du kan kjøpe til han da er en bil i gave!

Jøye meg! :legrine:

Anonymous poster hash: 79b06...c6c

Skrevet (endret)

Er det virkelig vanlig å gi så dyre gaver i 18 årsgave? Husker jeg fikk vel en 1-2000 kr av mamma og pappa.. Var kjempefornøyd med det, og lappen betalte jeg selv når jeg begynte å jobbe, bil tok jeg opp lån til.. Men mamma og pappa har alltid hjulpet meg når jeg har trengt det utenom bursdager og jul.. Jeg hører jeg må begynne å spare nå om det er slike forventninger til bursdager og konfirmasjonen som her inne!

Det er heller ikke så mange år siden jeg ble 18..

Endret av HeltAnonym
Skrevet

gi han penger til lappen en liten sum av lappen,vet det er dyrt, eller et gavekort på reise

Skrevet

En klassisk klokke, evnt med gravering på bakplaten, ville jeg gitt. Dette er en gave som han vil ha i mange år, og som vil minne ham om myndighetsdagen. 

Skrevet

HI

Nå er du barnslig!

Jøye meg! :legrine:

Anonymous poster hash: 79b06...c6c

Det var ikke meningen å virke barnslig, bare litt ironisk eller sarkastisk kanskje?

Vi må selv kjøpe ny bil da vi får et nytt familiemedlem øyeblikk og må av den grunn ha større bil.

Men vi kommer ikke til å kjøpe NYbil, det har vi ikke rå til.

Ser heller ikke grunnen til å kjøpe en bil til en som ikke kommer til å få sertifikatet på en god stund.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...