Gå til innhold

Noen av barnas venner begynner å bli temlig fyldige

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den ene jenya er for eksempl nå 10 kg tyngre enn min datter som er helt normal, en annen er i samme kategori. Foreldrene tror selv de gir barna sunn og god mat og at de spiser lite kaker ol. Problemet er at det ikke stemmer. De er spiser kjeks, søtsaker ol veldig ofte. Når de kommer hit spør de bestandig etter kjeks eller boller etter skolen. De drikker ikke vann og spiser omtrent ikke grønsaker for eksempel.

Når mine barn har vært der har det bestandig vært baking, kjeks før middag ol og de har ofte nugatti, vafler ol i matboksen.

Jeg er selvfølgelig restrektiv med hva jeg gir dem her, men bør jeg si noe til foreldrene. Det er ikke godt å vokse opp som overvektig og det virker faktisk som om foreldrene tror de gir barna sine sunn mat og at det ikke er noen sammenheng mellom hva de spiser og vekten.

Bør utenforstående si noe, eller er det bedre å bare stå på sidelinjen og se på at barna blir større og større?

Anonymous poster hash: cce46...1ff
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det er lurt å si noe. Tjukke folk er tjukke fordi de spiser feil/for mye, men de innrømmer/ser det sjelden selv ( og ja jeg vet at noen % har en sykdom som gjør de tykke, men det er ytterst få). Tror bare det blir bråk hvis du sier noe.

Anonymous poster hash: 2144d...e4c

Skrevet

Sjansen for at det vil bli tatt ille opp er nok veldig stor.

Anonymous poster hash: 2be52...0d7
Skrevet

Men er det ikke egentlig bedre at det blir tatt ille opp, at foreldrene blir sure og synes jeg er en dust, enn at ungene bare blir større og større? Selv om de ikke liker å høre det er det jo en mulighet for at de ser sammenhengen hvis noen påpeker det.

Gjest Julia1984
Skrevet

Hvordan vet du at de veier 10 kg mer? Veier du barnas venner?

Og nei...du burde ikke si noe. Det er ikke ditt ansvar.

Skrevet

Men er det ikke egentlig bedre at det blir tatt ille opp, at foreldrene blir sure og synes jeg er en dust, enn at ungene bare blir større og større? Selv om de ikke liker å høre det er det jo en mulighet for at de ser sammenhengen hvis noen påpeker det.

Du må jo gjerne prøve. Men jeg tror altså sjansen er stor for at det blir tatt ille opp, og da når neppe budskapet fram heller. Og strengt tatt er det jo ikke din sak. Når jeg tenker meg om, tror jeg vel bare du troller.

Skrevet

Hva med å starte en diskusjon der du sier at du syns det er så vanskelig å styre hva din datter spiser når de er blitt så store. At du merker de/hun går mer i skap og ta ting hjemme og at hos dere spør ofte barn på besøk etter brus/boller. Spør om din datter også er slik hos dem?

Anonymous poster hash: 5d1d3...953

Skrevet

Dette er et stort samfunnsproblem. Disse ungene blir straffet resten av livet, er du først overvektig vil du, med stor sannsynlighet, ha vektproblemer resten av livet. Jeg mener dette burde bli tatt tak i, helst på helsestasjonen/hos fastlegen. Dersom foreldrene ikke da tar ansvar, mener jeg egentlig at de burde bli meldt til barnevernet for å få veiledning der. Jeg skjønner at dette høres drastisk ut for noen, men jeg ser på det som på grensen til barnemishandling fordi det får så store konsekvenser for barna. Nå snakker jeg ikke om der det er andre årsaker til overvekt (som er sjelden)...

Anonymous poster hash: 7c76c...c4c
Skrevet

Hvordan vet du at de veier 10 kg mer? Veier du barnas venner?

Og nei...du burde ikke si noe. Det er ikke ditt ansvar.

Nei, jeg veier ikke andres barn, men de har blitt veid på skolen og datteren min fortalte meg hennes vekt i forbindelse med at vi skulle kjøpe et klesplagg i bursdagsgave til henne. Desuten har jeg øyne i hodet så jeg ser jo godt at hun har lakt på seg mye de siste årene. De er nå 10 år gamle.

Skrevet

Min sønn har 3 venner som er slanke unger.....i dag. Men med det kostholdet og de vanene de ungene får i tidlig alder er det stor sjanse for at det ikke vedvarer. Alle foreldrene er overvektige, spesielt det ene foreldre paret.

Anonymous poster hash: 7abfd...dde

Skrevet

Min datter har en hormonforstyrrelse og er veldig overvektig.

Jeg hadde tatt det ekstremt ille opp om

jeg fikk kommentarer om hennes vekt og kosthold.

Hun spiser vanlig sunn kost, men det hender at hun får en skive med nugatti eller at vi baker her hjemme!

Anonymous poster hash: eb041...3d1

Skrevet

Jeg tror ikke det har noe for seg å si noe. Har lært at man kun skal gi råd hvis folk ber om det. For at et råd skal omsettes til handling, kreves det dessuten at rådet er innenfor det den andre kjenner seg igjen i.

10-åringer blir ofte litt kvapsete, preteens er gjerne lubne. Heldigvis justeres det hos de aller fleste etter hvert.

Forøvrig ser jeg at mange av mine barns venner har mye større tilgang på kjeks, boller, saft og godteri enn mine. Jeg rister av og til litt oppgitt på hodet av det, men det er ikke noe jeg kan gjøre noe med.

Skrevet

Hun spiser vanlig sunn kost, men det hender at hun får en skive med nugatti eller at vi baker her hjemme!

Hvorfor? Da kan du jo bare forklare hva det går i. Alle tenker jo sitt uansett, så om noen sier noe er jo det en fin måte å forklare dette på?

Skrevet

Hvorfor? Da kan du jo bare forklare hva det går i. Alle tenker jo sitt uansett, så om noen sier noe er jo det en fin måte å forklare dette på?

Selvfølgelig sier jeg det til folk.

Men hvis jeg hadde fått kostholdsråd av foreldrene til vennene hennes hadde jeg blitt satt ut...

Er som en annen sier her, ikke gi råd til folk som ikke ber om det...

Det kan være mer til en situasjon enn det øyet ser.

Skrevet

De har vel foreldre som lager både mandag og tirsdagskos..

Anonymous poster hash: 7d9f5...3af

Skrevet

Tvilsomt at det hjelper. Mulig du lager dårlig stemning uten å oppnå noe.....

Skrevet

Tvilsomt at det hjelper. Mulig du lager dårlig stemning uten å oppnå noe.....

Tror virkelig du skal velge dine ord med omhu.......-synes ihvertfall at du kan begynne med degselv. Når ungene er hos deg tilbys de BARE sunne ting som helgrovt brød, vann, lett pålegg, frukt og grønnsaker. Så kan du snakke med foreldrene til denne jenta og si at barnet ditt er då fæl til å få i seg søtsaker overalt hun er og at du hadde satt pris på st hun bare blir tilbudt sunn mat når hun er der. -kanskje de tar hintet?

Anonymous poster hash: c3cff...228

Skrevet

De har vel foreldre som lager både mandag og tirsdagskos..Anonymous poster hash: 7d9f5...3af

Ja, det har de. Begge jentene jeg tenker på har vent seg til å spise kosemat både mellom måltidene og til måltidene veldig ofte. Jeg vet det siden mine barn er mye sammen med dem og jeg både ser hva de har hatt i matboksen og hører om hva de spiser hjemme. Det er også veldig ofte barna mine kommer hjem derfra og har bakt noe eller har hatt for eksempel boller og kakao etter skolen før middag.

Jeg kan selvfølgelig ta en telefon og bare si at jeg ikke liker at mine barn spiser slike ting på hverdagene og be dem sende dem hjem når de skal spise sånt.

Skrevet

Er du lege? Helsesøster? Ernæringsfysiolog? Synes ikke dette er ditt bord, kan ikke folk begynne å se litt mer inn over seg selv. Kanskje din fanilie ikke er helt perfekt heller? Og nei, mine barn er ikke overvektige. Vi er aktive i håndball- og fotballmiljøet, og har et relativt sunt og avslappet forhold til mat..

Anonymous poster hash: eb75c...736

Skrevet

Er du lege? Helsesøster? Ernæringsfysiolog? Synes ikke dette er ditt bord, kan ikke folk begynne å se litt mer inn over seg selv. Kanskje din fanilie ikke er helt perfekt heller? Og nei, mine barn er ikke overvektige. Vi er aktive i håndball- og fotballmiljøet, og har et relativt sunt og avslappet forhold til mat..Anonymous poster hash: eb75c...736

Ja, det kan godt hende det er ting vi burde gjort annerledes, men det er jo ikke godt å vite hvis ingen sier noe.

Jeg synes faktisk det er ille at vi skal ha så sterke tabuer her i landet at vi ikke en gang kan ta opp forhold som vi ser kan føre til at barna blir alvorlig syke.

Skrevet

Hva tror du at du kan bidra med egentlig? Det er vel ikke så enkelt at foreldrene ikke vet noe om kosthold, så kommer du og forteller dem det og alt blir greit.

Anonymous poster hash: 20b07...016

Skrevet

Er du lege? Helsesøster? Ernæringsfysiolog? Synes ikke dette er ditt bord, kan ikke folk begynne å se litt mer inn over seg selv. Kanskje din fanilie ikke er helt perfekt heller? Og nei, mine barn er ikke overvektige. Vi er aktive i håndball- og fotballmiljøet, og har et relativt sunt og avslappet forhold til mat..

Anonymous poster hash: eb75c...736

Nei, huff og huff, fy skam! En voksen som ikke er utdannet innenfor kosthold er frekk nok til å tenke på barnas beste! Ærlig talt, nå må folk slutte å være så innmari hårsåre! Hi ber om råd fordi hun tenker på BARNA! Og fremtiden deres!! Det gjør tydeligvis ikke foreldrene med all kosematen sin! Nei, de gjør faktisk ikke det!

Utrolig at vafler og nugatti er godtatt i matboksen!

Foreldre med overvektige barn (-neida, jeg mener ikke deg eller de få foreldrene med barn som lider av en sykdom!) burde deltatt på obligatoriske kostholdskurs!

Anonymous poster hash: 1d529...2d7

Skrevet

Hva tror du at du kan bidra med egentlig? Det er vel ikke så enkelt at foreldrene ikke vet noe om kosthold, så kommer du og forteller dem det og alt blir greit. Anonymous poster hash: 20b07...016

Jeg tror faktisk ikke de er oppmerksomme på hvor mye kaker ol deres barn faktisk spiser i forhold til hva som er vanlig. Begge partene er veldig ivrige på at man må ikke være hysterisk på maten heller og det virker som om de godt vet hva som er sunt og hva som ikke er det, men de forstår ikke at de har gitt barna vanen med å skulle kose seg med usunn mat hver dag og gjerne flere ganger i uka. Det virker som om de bare teller med den sunne maten, for de har sunn mat også. Når jeg snakker med dem så spiser de fisk tre ganger i uka, bare grovt brød, masse grønnsaker til middag osv. Kaker og snop er bare på lørdager eller hvis det er noe spessielt. Det er bare det at det tydligvis er noe spessielt hver dag.

Dette er foreldre som gjør masse bra for ungene. På noen områder er de sikkert flinkere enn det vi er, men når det gjelder maten har det tydligvis sklidd kraftig ut og det vises godt på jentene.

Skrevet

Jeg tror ikke det "hjelper" om HI sier noe, for folk går automatisk i forsvar når sånne ting kommer opp. Men det er jo tragisk at dette er et så betent tabuområde at man ikke skal ha mulighet til å hjelpe.

Og jeg tror faktisk at det er MANGE som ikke vet at de har i seg og barna for mye, for de har litt etter litt blitt for godt vant. De vet ikke hva som er "normalt" lenger, og tror at det er helt standard å ta sjokoladekjeks som mellommåltid når man venter på middagen, eller boller i matpakka når ungene er litt matleie. 

Min eks er sånn, og jeg ser tydelig forskjell på det ene barnet mitt hver gang de har hatt samvær med pappa på mer enn en helg, f eks etter en uke nå i nyttårshelga, eller når jeg har vært bortreist i 4-5 dager. Men det er umulig å si noe, da går han i baklås og bagatelliserer det.

Anonymous poster hash: 7e389...2f6
Skrevet

Som nr 24 skriver så er det tragisk at dette er et så stort tabu å snakke om. Ikke bare tragisk, men også skremmende. Det å ikke passe på barnas helse (for det er ikke "bare" noen kilo det er snakk om, det er helsen til barna!), det er en form for barnemishandling.

Jeg synes det er skremmende at så mange til og med på et anonymt forum ikke kan diskutere det saklig. Og verre at så mange mener at man ikke skal si fra! Om foreldre ikke hører så er det helt på sin plass å kontakte helsesøster, etter min mening.

Vi kan ikke være så hårsåre at vi lar barns helse bli ødelagt i så ung alder bare fordi vi er redde for å såre noen!

Jeg kan forstå at de som har barn med diagnoser som er årsak til overvekt kan synes det er et sårt tema. Men de få det gjelder har jo en god grunn for at det er slik, og det er et faktum, ikke noe som bør være flaut. At man synes det er vanskelig, det er forståelig. Men skal man da ta hensyn til disse få og la flertallet ikke bli fanget opp slik at de får den hjelpen de trenger?

Det snakkes så mye om å bry seg og ikke være redd for å si fra om man mistenker at barn lider av omsorgssvikt - men når det kommer til barns overvekt er det skremmende mange som synes det er helt greit å hysje ned denne formen for omsorgssvikt.

Det er helt unødvendig, og det risikerer å påføre barnet store og unngåelige helseproblemer som barn, ungdom og voksen.

Foreldre som tydeligvis ikke greier å gi barna riktig kosthold bør få veiledning og stilles krav til etter min mening.

Anonymous poster hash: 0964e...fc0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...