Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #1 Skrevet 26. januar 2015 - kornprodukter? - magre meieriprodukter? Hvorfor/hvorfor ikke? Anonymous poster hash: 8ce23...521
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 26. januar 2015 #2 Skrevet 26. januar 2015 Ja, fordi jeg liker det.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #3 Skrevet 26. januar 2015 Selvfølgelig! Fordi jeg har et sunt kosthold! Anonymous poster hash: 22cbc...da7
Gjest flykræsj Skrevet 26. januar 2015 #4 Skrevet 26. januar 2015 Ja. Hvorfor ikke? Helt vanlige matvarer så vidt jeg kan skjønne
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #5 Skrevet 26. januar 2015 Nei og nei. Blir bare dårlig når jeg spiser det. Og magre meieriprodukter er bare tull uansett Anonymous poster hash: 8275f...8fc
Gjest Sekretøsa Skrevet 26. januar 2015 #6 Skrevet 26. januar 2015 Nei. Fordi jeg ikke spiser karbohydrater
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #7 Skrevet 26. januar 2015 Kornprodukter, ja. Magre meieriprodukter, nei. Jeg spiser vanlige meieriprodukter. Anonymous poster hash: 049ea...586
gale damen Skrevet 26. januar 2015 #8 Skrevet 26. januar 2015 Kornprodukter, ja. Alt for mye Magre meieriprodukter, nei.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #9 Skrevet 26. januar 2015 Selvsagt! Hører til i et normalt kosthold for voksne mennesker i Norge. Anonymous poster hash: f54a8...87f
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #10 Skrevet 26. januar 2015 Jeg er ikke på noen spesiell diett og har ingen allergier så jeg har et helt normalt sunt kosthold hvor ingenting er forbudt å spise. Anonymous poster hash: 7c2a7...57d
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #11 Skrevet 26. januar 2015 Dere som ikke spiser kornprodukter, hva spiser dere for å veie opp de nødvendige tingene man finner i korn som kroppen trenger? Anonymous poster hash: 2323f...1c9
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #12 Skrevet 26. januar 2015 Dere som ikke spiser kornprodukter, hva spiser dere for å veie opp de nødvendige tingene man finner i korn som kroppen trenger? Anonymous poster hash: 2323f...1c9 At man MÅ spise korn for å få optimalt med næringsstoffer er bare svada. Jeg trodde det samme før. For å sitere boka "PALEO - sunnere, sterkere og slankere med en naturlig livsstil": "Jernet i korn er bundet til fytater, som gjør at kroppens jernopptak fra korn er på skarve 2-3 prosent. Til sammenlikning er prosentandelen på 25-35 for rødt kjøtt. Snakk om dårlig uttelling for all den brødskivetygginga. Sink lider samme skjebne som jernet; det er også festet til fytater. Når vi vet at sink er viktig for kjønnshormoner, immunsystem, syn, en sunn graviditet og en fin hud, er det gode grunner for å velge andre matvarer fremfor korn for å få dekket dagsbehovet for sink. Det samme gjelder for hvert eneste ett av de andre næringsstoffene som vi er lært til å tro at korn er den fremste kilden til. Folat finnes i langt større mengder f.eks. i spinat, grønnkål og grønne bladsalater generelt, men det er i animalske kilder de største mengdene finnes. Lever, f.eks., er en av de beste kildene til folat. Faktisk gir 100 gram kyllinglever 995 mikrogram folat, mens 100 gram lettkokte havregryn gir 31 mikrogram folat. Om jeg ønsker meg gode nivåer av niacin og tiamin, spiser jeg heller fisk, innmat, kylling eller svin. Alle disse animalske matvarene har langt høyere nivåer av disse B-vitaminene enn hva korn har, i tillegg til B12, slik at du kan spise mindre og få i deg mer vitaminer og mineraler. Med andre ord: Korn er ikke den beste kilden - faktisk en særdeles dårlig kilde - til jern, sink og B-vitaminer. Korn er derimot en god kilde til tomme karbohydrater og proteiner som er trøblete for tarmsystemet vårt. Ett av disse proteinene er gluten. Gluten betyr lim oversatt fra latin. I Norge er det syv-åtte prosent av befolkningen som ikke tåler gluten. Innen denne gruppen varierer tilstandene fra å være sensitiv til gluten til å ha sterk allergi. Det antas at mange reagerer på gluten uten å forstå at det er gluten som er problemet. Noen eksempler på tilstander som forbindes med gluten, er diare/og eller forstoppelse (disse to henger ofte sammen), luftproblemer og vondt i magen, hovenhet i kroppen, i tillegg til slapphet og vondt i hodet. Men det er heller ikke uvanlig å oppleve å ikke ha symptomer. For kvinner kan uregelmessig menstruasjon, PMS eller problemer med å bli gravid henge sammen med glutensensitivitet, siden inntak av gluten for disse kvinnene kan føre til ubalanserte østrogennivåer i kroppen. Gluten kan hindre opptak av andre næringsstoffer i kroppen, i tillegg til at proteinet kan skade tarmveggen. Korn består for det meste av karbohydrater. Når du i tillegg vet at korn ikke inneholder særlig mange vitaminer eller mineraler, og at de få som er i kornet, ikke blir tatt opp i særlig grad av kroppen, er det lett å velge andre, mer næringsrike kilder til karbohydrater." Da jeg i min grønne ungdom trodde korn var sunt, spiste jeg en del brødskiver. Jeg fikk jernmangelanemi. Tilfeldig? Neppe. Nå har jeg kjempebra jernnivå og jernlagre, selv under graviditeten hadde jeg det. Etter at jeg la om til paleo, har jeg holdt meg frisk året rundt, så det er en veldig hyggelig bonus Anonymous poster hash: 8ce23...521
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #13 Skrevet 26. januar 2015 Nei og nei. Blir bare dårlig når jeg spiser det. Og magre meieriprodukter er bare tull uansett Anonymous poster hash: 8275f...8fc Helt enig med deg. Si meg, er du innenfor kategorien lavkarbo eller paleo? "Uvanlig" å høre noen som er enig Anonymous poster hash: 8ce23...521
IreneUtålmodig Skrevet 26. januar 2015 #14 Skrevet 26. januar 2015 Spiser korn og mager/vanlig meieriprodukter. Fordi det er godt! + kroppen takler det
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #15 Skrevet 26. januar 2015 Ja, jeg spiser begge deler, fordi det er vanlig, enkelt og ukomplisert å spise som "alle andre". Jeg har derimot i lengre perioder tatt meg sammen og unngått disse matvarene, samt sukker og hvitt mel. Jeg merker stor bedring i energinivå, revmatiske symptomer, søvn, magetrøbbel osv når jeg spiser riktig for min kropp og mine diagnoser. Jeg driver å samler motivasjon for å spise riktig igjen, men det er SÅ vanskelig! Anonymous poster hash: ce082...b38
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #16 Skrevet 26. januar 2015 Ja, jeg spiser begge deler, fordi det er vanlig, enkelt og ukomplisert å spise som "alle andre". Jeg har derimot i lengre perioder tatt meg sammen og unngått disse matvarene, samt sukker og hvitt mel. Jeg merker stor bedring i energinivå, revmatiske symptomer, søvn, magetrøbbel osv når jeg spiser riktig for min kropp og mine diagnoser. Jeg driver å samler motivasjon for å spise riktig igjen, men det er SÅ vanskelig! Anonymous poster hash: ce082...b38 Så bra at du har merket forbedring etter og ha unngått de matvarene Bare si fra om du trenger oppskrifter, har mange å dele ettersom jeg er godt "innkjørt" i paleo Anonymous poster hash: 8ce23...521
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #18 Skrevet 26. januar 2015 Nei og nei. Blir bare dårlig når jeg spiser det. Og magre meieriprodukter er bare tull uansett Anonymous poster hash: 8275f...8fc Helt enig med deg. Si meg, er du innenfor kategorien lavkarbo eller paleo? "Uvanlig" å høre noen som er enig Anonymous poster hash: 8ce23...521 Jeg er vel ca paleo, tenker jeg. I hvert fall det som fungerer best. Kornprodukter fungerer ikke for magen min, får veldig mye luft i magen, forstoppelse og tidvis magesmerter, samt får mye væske i kroppen. Men iflg. legene kan jeg spise så myyye jeg vil av det, for jeg slår ikke ut på noen tester. Jeg reagerer også på det meste av melkeprodukter - uheldigvis. Men i perioder kan jeg bruke litt, da går det i smør, fløte og seterrømme. Jeg tåler melk som ikke er homogenisert eller pasteurisert, men det får jeg ikke tak i her jeg bor. Alt fokuset som har vært i mange år om at fett er farlig og at man får all verdens sykdommer av det - det gjelder jo bare om man spiser mye karbohydrater sammen med fettet. I seg selv er fett ikke farlig så lenge man får i seg riktig balansert mengde av de ulike gunstige fettstoffene og at de fettkildene man velger er av god kvalitet. Anonymous poster hash: 8275f...8fc
*Miss Marple* Skrevet 26. januar 2015 #19 Skrevet 26. januar 2015 Spiser kornprodukter og stort sett ekte meieriprodukter. Lever etter mottoet alt med måte og holder meg frisk og glad med det.
MMP Skrevet 26. januar 2015 #20 Skrevet 26. januar 2015 Nei og nei. Blir bare dårlig når jeg spiser det. Og magre meieriprodukter er bare tull uansett Anonymous poster hash: 8275f...8fc Helt enig med deg. Si meg, er du innenfor kategorien lavkarbo eller paleo? "Uvanlig" å høre noen som er enig Anonymous poster hash: 8ce23...521 Jeg er vel ca paleo, tenker jeg. I hvert fall det som fungerer best. Kornprodukter fungerer ikke for magen min, får veldig mye luft i magen, forstoppelse og tidvis magesmerter, samt får mye væske i kroppen. Men iflg. legene kan jeg spise så myyye jeg vil av det, for jeg slår ikke ut på noen tester. Jeg reagerer også på det meste av melkeprodukter - uheldigvis. Men i perioder kan jeg bruke litt, da går det i smør, fløte og seterrømme. Jeg tåler melk som ikke er homogenisert eller pasteurisert, men det får jeg ikke tak i her jeg bor. Alt fokuset som har vært i mange år om at fett er farlig og at man får all verdens sykdommer av det - det gjelder jo bare om man spiser mye karbohydrater sammen med fettet. I seg selv er fett ikke farlig så lenge man får i seg riktig balansert mengde av de ulike gunstige fettstoffene og at de fettkildene man velger er av god kvalitet. Anonymous poster hash: 8275f...8fc Hva er det du sier? er ikke korn bra? Mener du frø da, linfrø, sesamfrø, chiafrø osv?
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #21 Skrevet 26. januar 2015 Nei og nei. Blir bare dårlig når jeg spiser det. Og magre meieriprodukter er bare tull uansett Anonymous poster hash: 8275f...8fc Helt enig med deg. Si meg, er du innenfor kategorien lavkarbo eller paleo? "Uvanlig" å høre noen som er enig Anonymous poster hash: 8ce23...521 Jeg er vel ca paleo, tenker jeg. I hvert fall det som fungerer best. Kornprodukter fungerer ikke for magen min, får veldig mye luft i magen, forstoppelse og tidvis magesmerter, samt får mye væske i kroppen. Men iflg. legene kan jeg spise så myyye jeg vil av det, for jeg slår ikke ut på noen tester. Jeg reagerer også på det meste av melkeprodukter - uheldigvis. Men i perioder kan jeg bruke litt, da går det i smør, fløte og seterrømme. Jeg tåler melk som ikke er homogenisert eller pasteurisert, men det får jeg ikke tak i her jeg bor. Alt fokuset som har vært i mange år om at fett er farlig og at man får all verdens sykdommer av det - det gjelder jo bare om man spiser mye karbohydrater sammen med fettet. I seg selv er fett ikke farlig så lenge man får i seg riktig balansert mengde av de ulike gunstige fettstoffene og at de fettkildene man velger er av god kvalitet. Anonymous poster hash: 8275f...8fc Hva er det du sier? er ikke korn bra? Mener du frø da, linfrø, sesamfrø, chiafrø osv? Korn a la type hvete, rug, mais m.m. Jeg bruker linfrø og chiafrø, men de fleste andre går dessverre ikke bra for meg av ulike grunner. Men normalt er frø gode næringskilder Anonymous poster hash: 8275f...8fc
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #22 Skrevet 26. januar 2015 Nei. Fordi jeg ikke spiser karbohydrater Er det karbohydrater i magre meieriprodukter? Hehe, folkens, det er jo paleofreaken som vil messe igjen. Og dere går fem på! For å få slutt på prekinga hennes bør man unngå å svare på trådene hennes, for så å begynne å argumentere hvorfor korn og melk ikke bare er usunt. Det er jo det hun er ute etter. Anonymous poster hash: bb377...f0c
Luksusdyret Skrevet 26. januar 2015 #23 Skrevet 26. januar 2015 Dere som ikke spiser kornprodukter, hva spiser dere for å veie opp de nødvendige tingene man finner i korn som kroppen trenger? Anonymous poster hash: 2323f...1c9 At man MÅ spise korn for å få optimalt med næringsstoffer er bare svada. Jeg trodde det samme før. For å sitere boka "PALEO - sunnere, sterkere og slankere med en naturlig livsstil": "Jernet i korn er bundet til fytater, som gjør at kroppens jernopptak fra korn er på skarve 2-3 prosent. Til sammenlikning er prosentandelen på 25-35 for rødt kjøtt. Snakk om dårlig uttelling for all den brødskivetygginga. Sink lider samme skjebne som jernet; det er også festet til fytater. Når vi vet at sink er viktig for kjønnshormoner, immunsystem, syn, en sunn graviditet og en fin hud, er det gode grunner for å velge andre matvarer fremfor korn for å få dekket dagsbehovet for sink. Det samme gjelder for hvert eneste ett av de andre næringsstoffene som vi er lært til å tro at korn er den fremste kilden til. Folat finnes i langt større mengder f.eks. i spinat, grønnkål og grønne bladsalater generelt, men det er i animalske kilder de største mengdene finnes. Lever, f.eks., er en av de beste kildene til folat. Faktisk gir 100 gram kyllinglever 995 mikrogram folat, mens 100 gram lettkokte havregryn gir 31 mikrogram folat. Om jeg ønsker meg gode nivåer av niacin og tiamin, spiser jeg heller fisk, innmat, kylling eller svin. Alle disse animalske matvarene har langt høyere nivåer av disse B-vitaminene enn hva korn har, i tillegg til B12, slik at du kan spise mindre og få i deg mer vitaminer og mineraler. Med andre ord: Korn er ikke den beste kilden - faktisk en særdeles dårlig kilde - til jern, sink og B-vitaminer. Korn er derimot en god kilde til tomme karbohydrater og proteiner som er trøblete for tarmsystemet vårt. Ett av disse proteinene er gluten. Gluten betyr lim oversatt fra latin. I Norge er det syv-åtte prosent av befolkningen som ikke tåler gluten. Innen denne gruppen varierer tilstandene fra å være sensitiv til gluten til å ha sterk allergi. Det antas at mange reagerer på gluten uten å forstå at det er gluten som er problemet. Noen eksempler på tilstander som forbindes med gluten, er diare/og eller forstoppelse (disse to henger ofte sammen), luftproblemer og vondt i magen, hovenhet i kroppen, i tillegg til slapphet og vondt i hodet. Men det er heller ikke uvanlig å oppleve å ikke ha symptomer. For kvinner kan uregelmessig menstruasjon, PMS eller problemer med å bli gravid henge sammen med glutensensitivitet, siden inntak av gluten for disse kvinnene kan føre til ubalanserte østrogennivåer i kroppen. Gluten kan hindre opptak av andre næringsstoffer i kroppen, i tillegg til at proteinet kan skade tarmveggen. Korn består for det meste av karbohydrater. Når du i tillegg vet at korn ikke inneholder særlig mange vitaminer eller mineraler, og at de få som er i kornet, ikke blir tatt opp i særlig grad av kroppen, er det lett å velge andre, mer næringsrike kilder til karbohydrater." Da jeg i min grønne ungdom trodde korn var sunt, spiste jeg en del brødskiver. Jeg fikk jernmangelanemi. Tilfeldig? Neppe. Nå har jeg kjempebra jernnivå og jernlagre, selv under graviditeten hadde jeg det. Etter at jeg la om til paleo, har jeg holdt meg frisk året rundt, så det er en veldig hyggelig bonus Anonymous poster hash: 8ce23...521 Gå og mess en annen plass, dame! Du oppretter jo nye innlegg hver dag for å prakke på alle dette paleotullet ditt, jeg personlig er drittlei. Hvis du har så stort behov for forkynning, meld deg inn i Jehovas vitner og gå på dørene.
sug lut Skrevet 26. januar 2015 #24 Skrevet 26. januar 2015 Selvsagt. Det er del av et normalt norsk kosthold.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #25 Skrevet 26. januar 2015 Me paleo forkynning. Var jo noen dager siden sist. Jaja, er godt jeg er ateist og en skeptiker av natur. For å svare på spørsmålene dine: - jeg spiser (grove) kornprodukter OG belgfrukter fordi magen min tåler det tusen ganger bedre enn kjøtt. - jeg spiser både magre og ikke magre meieriårodukter, men i hovedsak spiser jeg ost og syrnede melkeprodukter siden jeg ikke liker søtmelk. Meg omvender du neppe, det er større sannsynlighet for at jeg blir vegetarianer enn paleo. Og fordi jeg er en skeptiker, har jeg mer tillitt til vitenskapelige tidskrifter enn til anonyme forumdeltakere: http://www.scientificamerican.com/article/why-paleo-diet-half-baked-how-hunter-gatherer-really-eat/ Anonymous poster hash: 5a64a...b7f Anonymous poster hash: 5a64a...b7f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå