Gå til innhold

Oppsøke vannkoppsmitte med vilje...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi gjorde det med 3-åringen når fetteren fikk vannkopper. Min mann fikk vannkopper når han var 18 og resultatet er nedsatt fruktbarhet (i tillegg til at han gikk glipp av russetiden fordi han var så dårlig, var like før han ble innlagt på sykehuset).

Vaksinen er trygg og effektiv, men problemet er at man foreløpig ikke vet med 100% sikkerhet om det holder å ta det en gang som barn. Studier fra 2013 viser at den beskytter i minst 14 år, lenger vet man ikke. La oss si at en jente får vaksinen som 6-åring, hun vil ikke være 100% sikker på at beskyttelsen følger henne i 30-årene, når hun er tilbøyelig til å bli gravid (og trenge den beskyttelsen). Og dessverre, unge voksne er veldig dårlig på å følge opp vaksinene sine.

Derfor synes jeg det er bedre å få vannkopper som barn, og i verste fall vaksinere dersom barnet ikke har fått det som 13-14-åring.

Og ikke minst, med tiden vil man også vite mye mer om hvor lenge vaksinen beskytter.

Anonymous poster hash: ef995...c4a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer på om mange av dere blander vannkopper med røde hunder? Vannkopper kan gi behov for sykehusinnleggelse og behandling hos alle voksne og spesielt gravide, men fosterskade er sjeldent (2%).

Skrevet

Lurer på om mange av dere blander vannkopper med røde hunder? Vannkopper kan gi behov for sykehusinnleggelse og behandling hos alle voksne og spesielt gravide, men fosterskade er sjeldent (2%).

Neida, jeg vet selvsagt hva jeg svarer på. Har vært til legen ørten ganger pga dette styret så vet absolutt hva jeg snakker om.

Anonymous poster hash: 7ad23...7f5

Skrevet

hadde tatt vaksine før graviditet hvis jeg ikke hadde hatt det.

mitt ene barn er vaksinert pga medisiner og nedsatt immunforsvar, så vi unngår smitte så godt vi kan. hun kan bli veldig dårlig hvis hun får det.

Anonymous poster hash: 34fa2...3b9

Skrevet

Gjør ikke det jeg .Fikk det som 20 åring da jeg jobbet i bhg. Ble ikke noe sykere enn de fleste ungene.

Anonymous poster hash: cfbdf...4d3

Da var du heldig, de jeg kjenner som fikk det etter 10 års alder har vært kjempe dårlig

Anonymous poster hash: 2907b...70c

Min mann fikk det som godt voksen, samtidig som barna og han ble kjempe syk. Var på nippet til å bli innlagt.

Anonymous poster hash: 65bd2...25a

Skrevet

Neida, jeg vet selvsagt hva jeg svarer på. Har vært til legen ørten ganger pga dette styret så vet absolutt hva jeg snakker om.

Anonymous poster hash: 7ad23...7f5

Det virket ikke sånn siden du krisemaksimerer så. 2% sjanse for komplikasjoner er langt fra "stor sjanse for å få et utviklingshemmet barn" komplikasjonene er blandt annet at barnet kan bli født med vannkopper og bli svært syk av det, (dersom du blir smittet siste del av svangerskapet) og fvs (dersom du blir smittet tidlig i svangerskapet)

Så av de 2% er det uhyre sjeldent at noen får "et utviklingshemmet barn " som du så skrekkslagent proklamerer.

http://www.nhs.uk/chq/Pages/1109.aspx?CategoryID=54

Skrevet

Her er jeg usikker. Hadde selv et voldsomt utbrudd med vannkopper når jeg var 6-7 år... Husker det med gru enda! Jeg hadde kløende vannkopper OVERALT og da mener jeg det helt bokstavelig. I alle hulrom på kroppen, i svelget ,på innsiden av øyelokk, i rompa og ja i tissen og selvfølgelig var resten av kroppen cella.....

Husker jeg satt i badekaret med hvitvask hele dagen, mye feber og vondt. Var syk i over en uke.... Broren min på  2 fikk 3 vannkopper i ansiktet og ingen feber..(urettferdig)

Men siden jeg fikk det så voldsomt så husker jeg det som rein tortur. Å klø seg til blods overalt, betennelser... Grøss. Moren min prøvde å gjøre alt for å lindre stakkar. Hun oppsøkte ikke smitte da ;) Legen sa faktisk at han ikke hadde sett et så voldsomt tilfelle før...

Derfor er jeg suuuper usikker akkurat på det... En ting er at man får det fordi man blir smittet uten vilje... Men vet ikke om jeg vil se datteren min helt cella og kanskje får like voldsomt utbrudd også har jeg gjort det med viten og vilje??

Vanskelig...

Skrevet

Neida, jeg vet selvsagt hva jeg svarer på. Har vært til legen ørten ganger pga dette styret så vet absolutt hva jeg snakker om. Anonymous poster hash: 7ad23...7f5

Det virket ikke sånn siden du krisemaksimerer så. 2% sjanse for komplikasjoner er langt fra "stor sjanse for å få et utviklingshemmet barn" komplikasjonene er blandt annet at barnet kan bli født med vannkopper og bli svært syk av det, (dersom du blir smittet siste del av svangerskapet) og fvs (dersom du blir smittet tidlig i svangerskapet)

Så av de 2% er det uhyre sjeldent at noen får "et utviklingshemmet barn " som du så skrekkslagent proklamerer. http://www.nhs.uk/chq/Pages/1109.aspx?CategoryID=54

Så vidt jeg forstår fra informasjon på nettet, er det største risikoen for gravide som får vannkopper at de har høyere sannsynlighet for å utvikle lungebetennelse, noe som ikke er spesielt kjekt å ha. Dessuten er det, ifølge den ene kilden min, 30% høyere spedbarnsdødelighet for babyer født av mødre som får vannkopper mellom 5 dager før og 2 dager etter termin.

Med andre ord, har man ikke hatt vannkopper før man blir voksen, burde man vurdere å vaksinere seg før man starter en familie.

Anonymous poster hash: ef995...c4a

Skrevet

Jeg fikk vannkoppene sent i tenårene, jeg ble alvorlig syk og innlagt på sykehus. Det er nok absolut en fordel å bli ferdig med denne sykdommen som småbarn...

Anonymous poster hash: bffcc...8ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...