Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #1 Skrevet 25. januar 2015 Barna er 4 og 6 år og har ikke hatt det enda, men jeg er sånn i tvil.. Føles så slemt gjort mot dem, selv om det er jo gjort i beste mening.... Hm? Anonymous poster hash: 29c17...3d5
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #2 Skrevet 25. januar 2015 Gjør det. Det er mye bedre at de får det som barn enn når de er større Anonymous poster hash: 2907b...70c
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #3 Skrevet 25. januar 2015 Jeg hadde gjort det. Like greit å få det og bli ferdig med det. Anonymous poster hash: 551a6...485
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #4 Skrevet 25. januar 2015 Ja det ville jeg. Dessverre ikke sikkert de får det like vel. Her har yngste på snart 7 år enda ikke fått det enda vi har oppsøkt smitte. De får det verre jo eldre de er når de får det. Anonymous poster hash: 82983...6dd
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #5 Skrevet 25. januar 2015 Ja! Jeg fikk det som tenåring og var veldig syk. Min sønn fikk det som 3-åring og var knapt dårlig. Anonymous poster hash: b84f8...d38
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #6 Skrevet 25. januar 2015 En venninne fikk vannkopper i voksen alder, og ble veldig syk, så jeg kommer definitivt til å oppsøke smitte ( dvs når jeg ikke er gravid lenger og minsten er i riktig alder) Anonymous poster hash: 67464...2b6
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #7 Skrevet 25. januar 2015 En venninne fikk vannkopper i voksen alder, og ble veldig syk, så jeg kommer definitivt til å oppsøke smitte ( dvs når jeg ikke er gravid lenger og minsten er i riktig alder) Anonymous poster hash: 67464...2b6 Har ikke du hatt vannkopper? Anonymous poster hash: 2907b...70c
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #8 Skrevet 25. januar 2015 Gjør ikke det jeg .Fikk det som 20 åring da jeg jobbet i bhg. Ble ikke noe sykere enn de fleste ungene. Anonymous poster hash: cfbdf...4d3
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #9 Skrevet 25. januar 2015 Siden de begynner å bli såpass store hadde jeg gjort det. Jeg har aldri hatt vannkopper selv og det var SYKT mye stress da eldste fikk vannkopper mens jeg var gravid med nr to. Anonymous poster hash: 7ad23...7f5
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #10 Skrevet 25. januar 2015 Gjør ikke det jeg .Fikk det som 20 åring da jeg jobbet i bhg. Ble ikke noe sykere enn de fleste ungene. Anonymous poster hash: cfbdf...4d3 Da var du heldig, de jeg kjenner som fikk det etter 10 års alder har vært kjempe dårlig Anonymous poster hash: 2907b...70c
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #11 Skrevet 25. januar 2015 Gjør ikke det jeg .Fikk det som 20 åring da jeg jobbet i bhg. Ble ikke noe sykere enn de fleste ungene. Anonymous poster hash: cfbdf...4d3 Du vet at det hadde vært farlig dersom du hadde vært gravid da du ble smittet? Anonymous poster hash: 7ad23...7f5
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #12 Skrevet 25. januar 2015 Siden de begynner å bli såpass store hadde jeg gjort det. Jeg har aldri hatt vannkopper selv og det var SYKT mye stress da eldste fikk vannkopper mens jeg var gravid med nr to. Anonymous poster hash: 7ad23...7f5 Hva gjorde du da? Høres veldig stress ut ja Anonymous poster hash: 2907b...70c
SuperFries Skrevet 25. januar 2015 #13 Skrevet 25. januar 2015 Jeg hadde uten tvil oppsøkt. Gjorde det med minsten, men han ble ikke syk. Får prøve igjen en annen gang.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #14 Skrevet 25. januar 2015 Har ikke hatt vannkopper, og eldste har ikke fått det enda. Ser ikke ut som vi får det samme hva vi gjør.. Anonymous poster hash: 4a585...eae
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 25. januar 2015 #15 Skrevet 25. januar 2015 (endret) Om du velger å oppsøke smitte så hold barnet iallfall hjemme fra barnehage/skole fra den dagen du har valgt å oppsøke smitten, og ikke la dem gå i påvente at symptomene skal bryte ut. Barna er veldig smittsomme før vesiklene kommer. Altså, for å unngå å smitte andre. Endret 25. januar 2015 av MammaTilKidsa
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #16 Skrevet 25. januar 2015 Om du velger å oppsøke smitte så hold barnet iallfall hjemme fra barnehage/skole fra den dagen du har valgt å oppsøke smitten, og ikke la dem gå i påvente at symptomene skal bryte ut. Barna er veldig smittsomme før vesiklene kommer. Altså, for å unngå å smitte andre. Er det ikke bare bra at de smitter andre da? hehe Anonymous poster hash: b84f8...d38
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #17 Skrevet 25. januar 2015 Jeg er gravid, men har hatt vannkopper som barn. Er vel ikke farlig da? Å holde dem hjemme i 2-3 uker (inkubasjonstiden) for å unngå å smitte andre ser jeg ikke på som veldig aktuelt egentlig.. Er jo slettes ikke sikkert at de får smitten en gang. HI Anonymous poster hash: 29c17...3d5
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #19 Skrevet 25. januar 2015 Etter å ha opplevd på nært hold hvor ille vannkopper kan være, også for små barn, og hvor skumle ettersykdommer det kan gi, så hadde jeg ikke oppsøkt smitten med vilje. Å sitte ved senga til et barn som nærmest er i koma pga hjernebetennelse, og så vite at dette var det du selv som ville...Nei, takk! I nær familie har vi hatt et barn som fikk en stor (som i 10-12 cm i diameter) abscess i en av vannkoppene, høy feber, kramper, store smerter, hestedoser med antibiotika og smertestillende, vonde sårskift osv. Et annet barn var nesten frisk av vannkoppene da det fikk feber og "forsvant". De fikk ikke kontakt med barnet, og dette skjedde i løpet av timer, innleggelse på sykehus, intravenøs antibiotika og antivirus medisin, det eneste legene kunne si var "vi får vente og se". Hjernebetennelse er ikke til å spøke med. Selv fikk jeg en kraftig øyebetennelse etter vannkopper som tenåring, og lå i et mørkt rom i flere dager. Så ikke for å skremme vettet av noen, men vannkopper er ikke nødvendigvis bare en uke hjemme og litt kløestillende. Anonymous poster hash: 042cb...0f1
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #20 Skrevet 25. januar 2015 Vi har ikke oppsøkt smitte aktivt. Smitten kommer etterhvert i barnehage eller på skolen uansett. Var et kjempeutbrudd i området her i våres. Alle som ikke hadde hatt det tidligere fikk det da. Startet på skolen/SFO, og spredte seg vis småsøsken til de fleste barnehagene i området. Anonymous poster hash: ec030...149
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #21 Skrevet 25. januar 2015 Etter å ha opplevd på nært hold hvor ille vannkopper kan være, også for små barn, og hvor skumle ettersykdommer det kan gi, så hadde jeg ikke oppsøkt smitten med vilje. Å sitte ved senga til et barn som nærmest er i koma pga hjernebetennelse, og så vite at dette var det du selv som ville...Nei, takk! I nær familie har vi hatt et barn som fikk en stor (som i 10-12 cm i diameter) abscess i en av vannkoppene, høy feber, kramper, store smerter, hestedoser med antibiotika og smertestillende, vonde sårskift osv. Et annet barn var nesten frisk av vannkoppene da det fikk feber og "forsvant". De fikk ikke kontakt med barnet, og dette skjedde i løpet av timer, innleggelse på sykehus, intravenøs antibiotika og antivirus medisin, det eneste legene kunne si var "vi får vente og se". Hjernebetennelse er ikke til å spøke med. Selv fikk jeg en kraftig øyebetennelse etter vannkopper som tenåring, og lå i et mørkt rom i flere dager. Så ikke for å skremme vettet av noen, men vannkopper er ikke nødvendigvis bare en uke hjemme og litt kløestillende. Anonymous poster hash: 042cb...0f1 Mener du det er bedre å få et utviklingshemmet barn fordi du ble smittet som gravid? Jeg mener det uansett er bedre å bli smittet som barn fordi risikoen for de komplikasjonene du nevner er svært liten. Smittes du derimot i voksen alder som gravid er risikoen for komplikasjoner svært stor. Anonymous poster hash: 7ad23...7f5
februarprins2013 Skrevet 25. januar 2015 #22 Skrevet 25. januar 2015 gjør det vannkopper er ikke farlig for gravide,som har hatt det
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #23 Skrevet 25. januar 2015 Mine var 8 og 5 år og 9 mnd da de fikk det. Yngste hadde noen få vannkopper, mellomste en del og eldste massevis over hele kroppen. Var glad de fikk det og at det gikk så greit. Eldste fikk brennkopper etter vannkopper, men det måtte jo komme iom at eldste er atopiker. Anonymous poster hash: 0e8ee...eb2
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 26. januar 2015 #24 Skrevet 26. januar 2015 Jeg er gravid, men har hatt vannkopper som barn. Er vel ikke farlig da? Å holde dem hjemme i 2-3 uker (inkubasjonstiden) for å unngå å smitte andre ser jeg ikke på som veldig aktuelt egentlig.. Er jo slettes ikke sikkert at de får smitten en gang. HIAnonymous poster hash: 29c17...3d5 Vel, ikke la oss andre få det i hus bare fordi det passer deg best akkurat nå. Jeg synes det skal foregå naturlig uten å påtvinge smitten.
Iselilja Skrevet 26. januar 2015 #25 Skrevet 26. januar 2015 Hvorfor ikke vaksinere de som er blitt store/voksne uten å ha hatt det, i stedet for å bekymre seg for smitte? Jeg hadde i alle fall vaksinert meg før jeg ble gravid dersom jeg ikke hadde hatt det som barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå