Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #26 Skrevet 25. januar 2015 Det som er passe fjernt er at i nav kalkulatoren regnes det med at far har ny samboer/ kone. Om de har felles barn f eks. Ang forsørgjng av de barna. Om det er veldig små barn og ny kone dermed jobber redusert f eks, neida nav mener likevel at ny kone skal sørge for 50% av de nye barna selv om inntekten hennes er lav . Mens eks kona er gjft på ny med en mann som tjener dobbelt så mye som bf så regnes ikke han med i regnestykke. Eks kona jobber også redusert og tjener lite men lever herrens glade dager. Har ingen fler barn heller mens bf og hans nye kone ( vært sammen 13 år) de sliter med å få endene til å møtes og ny kone må ta seg full jobb og ha to veldig små barn lange dager i bhg pga ny kone regnes med men ikke den rike mannen til eks dama. Stebarnet har alt mens våre har nesten ikke noe , hva skjedde med at barna skulle ha det nogenlunde likt i begge hjem? Har ikke penger til aktiviteter eller sydenturer med stebarnet eller våre vi mens hos mor er det turer og luksus hele veien. Anonymous poster hash: 36444...c89
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #27 Skrevet 25. januar 2015 Det som er passe fjernt er at i nav kalkulatoren regnes det med at far har ny samboer/ kone. Om de har felles barn f eks. Ang forsørgjng av de barna. Om det er veldig små barn og ny kone dermed jobber redusert f eks, neida nav mener likevel at ny kone skal sørge for 50% av de nye barna selv om inntekten hennes er lav . Mens eks kona er gjft på ny med en mann som tjener dobbelt så mye som bf så regnes ikke han med i regnestykke. Eks kona jobber også redusert og tjener lite men lever herrens glade dager. Har ingen fler barn heller mens bf og hans nye kone ( vært sammen 13 år) de sliter med å få endene til å møtes og ny kone må ta seg full jobb og ha to veldig små barn lange dager i bhg pga ny kone regnes med men ikke den rike mannen til eks dama. Stebarnet har alt mens våre har nesten ikke noe , hva skjedde med at barna skulle ha det nogenlunde likt i begge hjem? Har ikke penger til aktiviteter eller sydenturer med stebarnet eller våre vi mens hos mor er det turer og luksus hele veien. Anonymous poster hash: 36444...c89 Jada, rettferdig vil det aldri kunne bli. I mitt tilfelle er bf selvstendig næringsdrivende og tar ut lønn som han vil,, har alltid mye penger kontant etc og betaler ting på firma . På papiret har vi "lik lønn" litt over 400k i året så vi må dekke like mye til barnet. I virkeligheten har jeg ikke nåla i veggen. Leier en billig leilighet, har en billig bil, sløser aldri og kjøper meg aldri noe nytt. Har en knust iPhone som jeg må ha til den slutter å fungere .. I andre enden sitter han som tjener det samme som meg med et svært hus med hybel, stor og dyr både båt og bil -spiser alltid ute, er alltid på byen spanderer på alle, har alt av gadgets som du kan tenke deg .... Hvordan han får det til med "lik lønn" som meg er et "under"! Så rettferdig er d ikke, men ut ifra papirer og opplysninger som er gitt -likt for alle- så er det rettferdig.. Anonymous poster hash: 027bb...f46
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #28 Skrevet 25. januar 2015 Hvis man tjerner mer penger vil man i de fleste tilfeller bruke mer penger på barna sine også, det er vel ganske naturlig, derfor er det vel også ganske naturlig at når får tjener såpass mye mer en far at han faktisk også betaler mer i bidrag. Tjerner man veldig godt er det vel ikke akkurat så ille å skulle gi noen tusen mer til å dekke ting for barna i hverdagen. Om det er et slikt problem så kan samværsforeldre jobbe for mer samvær eller til og med hovedomsorgen da. Dog finnes det vel ingen regnestykke der det å ha hovedomsorgen for barnet gjør at man økonomisk går i pluss, i det store og hele bruker nok personen med hovedomsorg stort sett langt mer penger på barnet. Så har du de tilfeller som hos oss der far ikke er regnet bidrags dyktig, (her har han flyttet til annet land, i andre tilfeller kan han være student eller av andre grunner ha minimalt med inntekt.) Da får mor dekket en liten del av bidraget i bidragsforskudd og må dekke alt det resterende selv. Og om den med hovedomsorgen har langt høyere lønn en den med samvær så må jo samværforeldrene betale mindre i bidrag. Så det går faktisk begge veier. Anonymous poster hash: 2dabd...e8b
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #29 Skrevet 25. januar 2015 Hva et barn koster ok... Men hvorfor trekkes ikke det fra 3x970 kroner mor mottar skattefritt i barnetrygd da? Ja, jeg har innsikt i hennes økonomi. Hi Anonymous poster hash: bb5d2...c1a Det er kun skattbar inntekt som blir beregnet. Barnetrygden er ikke en inntekt. I tillegg er det beregnet inn hvor mye samvær, er far gift øker jo hans evne fordi han har noen å dele boutgifter med, har han egne barn i egen husstand(ikke stebarn) blir dette tatt hensyn til osv. Det sier seg selv at hvis et barn koster i følge sifo eksempel : 7000 kr og far tjener en million imens mor tjener 300.00, så er det far som skal dekke mest. Det er jo ganske rettferdig. Hvis mor har barna mest sier det seg jo selv at hun har mer utgifter med barna i form av mat, strømregninger(generelle boutgifter), bruk av bil osv. Er ikke bare alpintutstyr å klær det bidraget er ment som. Og VET du om ikke mor kanskje betaler strømregning for noe av bidraget?(som gagner barna) Osv. Anonymous poster hash: b3da9...1d5 Er ikke det jeg mener... Men hvis barnet koster feks 5000 pr mnd bør jeg 1500 trekkes fra pga barnetrygden? Jeg er ikke stemor, bare så det er sagt! Hi Anonymous poster hash: bb5d2...c1a
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #30 Skrevet 25. januar 2015 Hva et barn koster ok... Men hvorfor trekkes ikke det fra 3x970 kroner mor mottar skattefritt i barnetrygd da? Ja, jeg har innsikt i hennes økonomi. Hi Anonymous poster hash: bb5d2...c1a Det er kun skattbar inntekt som blir beregnet. Barnetrygden er ikke en inntekt. I tillegg er det beregnet inn hvor mye samvær, er far gift øker jo hans evne fordi han har noen å dele boutgifter med, har han egne barn i egen husstand(ikke stebarn) blir dette tatt hensyn til osv. Det sier seg selv at hvis et barn koster i følge sifo eksempel : 7000 kr og far tjener en million imens mor tjener 300.00, så er det far som skal dekke mest. Det er jo ganske rettferdig. Hvis mor har barna mest sier det seg jo selv at hun har mer utgifter med barna i form av mat, strømregninger(generelle boutgifter), bruk av bil osv. Er ikke bare alpintutstyr å klær det bidraget er ment som. Og VET du om ikke mor kanskje betaler strømregning for noe av bidraget?(som gagner barna) Osv. Anonymous poster hash: b3da9...1d5 Er ikke det jeg mener... Men hvis barnet koster feks 5000 pr mnd bør jeg 1500 trekkes fra pga barnetrygden? Jeg er ikke stemor, bare så det er sagt! Hi Anonymous poster hash: bb5d2...c1a Så vidt jeg har merket blir den ekstra barnetrygden man får tillagt inntekten til mor pluss særfradraget man får på skatten. Den vanlige barnetrygden blir ikke lagt til da dette er noe som alle har barn får. Så som en sa her så far indirekte en del av særfradraget han og. Anonymous poster hash: a035c...f79
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #31 Skrevet 25. januar 2015 Min mann må betale 4900 kr mnd for en sønn Mens Min eks betaler meg 3200 for 2 barn Han har barna noen få ganger i året Han tjener en del mer enn meg ja Anonymous poster hash: ae692...cd9 Hvis begge er beregnet fra NAV så tjener din mann veldig mye mer enn sin eks. At du får 3200kr for to barn -og han aldri har dem -da kan han rett og slett ikke stå oppført med høyere inntekt enn deg Vel.. Anonymous poster hash: 027bb...f46 Her betaler bf 3500kr og null samvær. Jeg har minstelønn. Anonymous poster hash: 9c9bd...f42
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #32 Skrevet 25. januar 2015 Min mann må betale 4900 kr mnd for en sønn Mens Min eks betaler meg 3200 for 2 barn Han har barna noen få ganger i året Han tjener en del mer enn meg ja Anonymous poster hash: ae692...cd9 Hvis begge er beregnet fra NAV så tjener din mann veldig mye mer enn sin eks. At du får 3200kr for to barn -og han aldri har dem -da kan han rett og slett ikke stå oppført med høyere inntekt enn deg Vel.. Anonymous poster hash: 027bb...f46 Her betaler bf 3500kr og null samvær. Jeg har minstelønn. Anonymous poster hash: 9c9bd...f42 Sannsynligvis han og? Anonymous poster hash: 027bb...f46
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #33 Skrevet 25. januar 2015 Min mann må betale 4900 kr mnd for en sønn Mens Min eks betaler meg 3200 for 2 barn Han har barna noen få ganger i året Han tjener en del mer enn meg ja Anonymous poster hash: ae692...cd9 Hvis begge er beregnet fra NAV så tjener din mann veldig mye mer enn sin eks. At du får 3200kr for to barn -og han aldri har dem -da kan han rett og slett ikke stå oppført med høyere inntekt enn deg Vel.. Anonymous poster hash: 027bb...f46 Her betaler bf 3500kr og null samvær. Jeg har minstelønn. Anonymous poster hash: 9c9bd...f42 Sannsynligvis han og? Anonymous poster hash: 027bb...f46 Hvis ikke ville jeg ringt NAV og bedt dem vurdere bidraget på nytt:) Anonymous poster hash: 027bb...f46
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #34 Skrevet 25. januar 2015 Min mann må betale 4900 kr mnd for en sønn Mens Min eks betaler meg 3200 for 2 barn Han har barna noen få ganger i året Han tjener en del mer enn meg ja Anonymous poster hash: ae692...cd9 Hvis begge er beregnet fra NAV så tjener din mann veldig mye mer enn sin eks. At du får 3200kr for to barn -og han aldri har dem -da kan han rett og slett ikke stå oppført med høyere inntekt enn deg Vel.. Anonymous poster hash: 027bb...f46 Her betaler bf 3500kr og null samvær. Jeg har minstelønn. Anonymous poster hash: 9c9bd...f42 Sannsynligvis han og? Anonymous poster hash: 027bb...f46 Hvis ikke ville jeg ringt NAV og bedt dem vurdere bidraget på nytt:) Anonymous poster hash: 027bb...f46 Nei. Han lurer nok bort en del penger. I tillegg betaler han bb for tre andre barn og har hovedomsorgen for ett. Han har ikke samvær med noen av de andre barna. (Jada... Han er virkelig et kupp 😉😂) Tør jeg å få revurdert bidraget? Han tjener ca 600000kr, men det er bare på papiret. Han har mye mer enn det. Anonymous poster hash: 9c9bd...f42
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #35 Skrevet 25. januar 2015 Det er umulig å svare på. Det er mange flere faktorer med i beregning enn inntekt. Men jeg legger merke til nok en gang, de som roper høyest om hvor urettferdig systemet er, er de samme som skjønner minst hvordan det fungerer. Anonymous poster hash: bdc9a...1f9 Det er sjeldent jeg svarer på barnebidrag tråder, men her må jeg nok 'arresterer' deg litt når det gjelder setningen de som roper høyest er de samme som skjønner minst hvordan det fungerer. Jeg vet utmerket hvordan det fungerer og tørr å påstå at på de aller fleste saker er barnebidrag beregningen i grunnen ganske urettferdig system uansett man vrir og vender på det. Man kan ta 3 konkrete eksempel: hvis mor får seg ny samboer, så mister hun ikke den ekstra barnetrygd før det har gått et år etter at dem er blitt samboer. Om hun mister det så kan hun få ny beregningen, og den ekstra kostnader tilfaller barnets far. Og får far ny samboer eller gift, øker bidraget for hans del siden felles kostnader går ned. Noe slik skjer ikke med mor. Eksempel 2: om mor får felles barn med sin nye mann, og tar 80 % dekning mammapermisjon og søker ny beregning for inntekten hennes faller 20% +- så må barnets far betaler enda mer.... Eksempel 3: barnets far har lite inntekt så får mor kun forskuddsbidrag, og selvsagt barnetrygd i tillegg. Jeg er faktisk alenemor, og da eksen og jeg gikk fra hverandre bestemte vi å ha skriftlig privat avtale hvor begge overfører samme sum inn på en felles konto, selv om vi har 60/40 ordning. Ingen barnebidrag. Om barnet trenger ny ski, vinterdresser, lue, klær osv blir de pengene som står der brukt til barnet. Det som står rest der er felles sparing til barnet. Vi har i etter tid stiftet ny familie, og fortsetter den samme ordningen. Det er faktisk den beste ordningen vi har gjort mtp null krangling på økonomi i den nye familie. Tvert imot syns min kjære og samboeren til eksen min at det er en flott ordning. For alle vet at de pengene går direkte til ungen, og ingen av oss 'utnytter' det. Jeg sier ikke at denne ordningen vil fungerer for alle, men det kunne ha vært en mellom ting for mange. At begge setter av en viss sum, og avtaler på forhånd skriftlig hvordan den konto skal disponere. Anonymous poster hash: d90c0...c19 Kjære, vene. Et barnebidrag har aldri blitt satt opp for det om bidragspliktig får seg samboer, det har ingenting med bidraget å gjøre. Men noen ganger kan far bli helt eller delvis fritatt bidragsplikt fordi han skal ha midler nok til å forsørge seg selv først og fremst. Eks: Per skal betale et bidrag på kr 3500, men Per har en bidragsevne på kr 2300. Så får Per en samboer, og dermed halverte boutgifter. Da kan det besluttes at Per skal betale et bidrag på kr 3500 likevel. Per sitt bidrag har i dette tilfellet ikke gått opp, men betalingsevnen hans har bedret seg pga reduserte utgifter. Legg merke til at dette kun skjer i tilfeller hvor bidragspliktig allerede betaler mindre bidrag enn hun faktisk skal. Hvorfor mener du at bidraget evt skulle blitt satt ned hvis en bidragsmottaker får samboer. Bidraget dekker ikke mottakers utgifter, men barnets. Det har ingen innvirkning på barnets behov for forsørging, og evt ny samboer skal ikke overta foreldrenes forsørgerplikt. Kronen på verket er den bemerkningen du har om hvordan det påvirker bidragspliktig at utvidet barnetrygd faller bort. Dette er en fordel man har både som bidragsmottaker OG som indirekte også som bidragspliktig, det er ikke en straff til noen av partene at det fjernes. Det er jo å snu tingene fullstendig på hodet! Jeg syns ikke det er så relevant å blande inn personlige løsninger inn i denne diskusjonen, for det om jeg syns det er kjempeflott at dere får det til å fungere. Anonymous poster hash: bdc9a...1f9
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #36 Skrevet 25. januar 2015 Hva et barn koster ok... Men hvorfor trekkes ikke det fra 3x970 kroner mor mottar skattefritt i barnetrygd da? Ja, jeg har innsikt i hennes økonomi. Hi Anonymous poster hash: bb5d2...c1a Det er kun skattbar inntekt som blir beregnet. Barnetrygden er ikke en inntekt. I tillegg er det beregnet inn hvor mye samvær, er far gift øker jo hans evne fordi han har noen å dele boutgifter med, har han egne barn i egen husstand(ikke stebarn) blir dette tatt hensyn til osv. Det sier seg selv at hvis et barn koster i følge sifo eksempel : 7000 kr og far tjener en million imens mor tjener 300.00, så er det far som skal dekke mest. Det er jo ganske rettferdig. Hvis mor har barna mest sier det seg jo selv at hun har mer utgifter med barna i form av mat, strømregninger(generelle boutgifter), bruk av bil osv. Er ikke bare alpintutstyr å klær det bidraget er ment som. Og VET du om ikke mor kanskje betaler strømregning for noe av bidraget?(som gagner barna) Osv. Anonymous poster hash: b3da9...1d5 Er ikke det jeg mener... Men hvis barnet koster feks 5000 pr mnd bør jeg 1500 trekkes fra pga barnetrygden? Jeg er ikke stemor, bare så det er sagt! Hi Anonymous poster hash: bb5d2...c1a Barnetrygden trekkes fra underholdskostnaden før den blir fordelt mellom foreldrene. Dvs mer barnetrygd til mor = mindre å betale i bidrag for far. Barnetrygden fordeles dermed mellom foreldrene etter inntekt Anonymous poster hash: bdc9a...1f9
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #37 Skrevet 25. januar 2015 Syns det ble veldig stille fra dem som klager utfra greie på bidragsutregning...noe å tenke på kanskje? Anonymous poster hash: bdc9a...1f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå