Anonym bruker Skrevet 23. januar 2015 #1 Skrevet 23. januar 2015 En forsker mener at barnets navn, sier noe om foreldrene. Er du enig/uenig? Har du evnt. eksempler å komme med? Anonymous poster hash: 92910...f42
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2015 #2 Skrevet 23. januar 2015 D er da vel logisk at navnevalg avspeiler foreldrene!? Eksempler kan jo fort føre til krangling da Men kan komme med en GROV generalisering (så alle som kjenner unntakene, for de finnes!, trenger ikke protestere!) : Bønder, spes. med gamle slektsgårder og veldig tradisjonsbundne nordmenn velger ofte staute slektsnavn: Harald, Ingeborg, o.l. Kunstnere velger ofte litt "sære" navn, eks. ungen til M. Aulie... UNGE alenemødre velger snåle navn (i mine ører!!) som Chris Leander og Sarah Michelle Rikfolk, type Oslo vestkant velger litt 'fancy' navn som Maximillian og Celina Vel, let the fight begin.... hihihihi Anonymous poster hash: b36e3...723
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2015 #3 Skrevet 23. januar 2015 Selvfølgelig sier det noe om foreldrene. Preferanser først og fremst, men ofte noe om alder, utdanningsnivå og sosioøkonomisk status. Anonymous poster hash: 9e31d...de2
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2015 #4 Skrevet 23. januar 2015 Hva sier det om foreldre som velger Julie da? Anonymous poster hash: 7be6f...63a
Nyttårs barn Skrevet 23. januar 2015 #5 Skrevet 23. januar 2015 Hva sier det om foreldre som velger Julie da? Anonymous poster hash: 7be6f...63a Julie er et trygt navnevalg, internasjonalt og feminint. Men jeg tenker at foreldrene ikke er kunstnere eller alt for lang ut på venstresida. Og ja klart navnevalget sier noe om foreldrene.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2015 #6 Skrevet 23. januar 2015 Mie? Anonymous poster hash: f14de...913
Nyttårs barn Skrevet 23. januar 2015 #8 Skrevet 23. januar 2015 Mie? Anonymous poster hash: f14de...913 Mie har foreldre som ikke har sansen for unødvendig dill..
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2015 #9 Skrevet 23. januar 2015 Ida? Anonymous poster hash: 606ad...a44
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2015 #10 Skrevet 23. januar 2015 Selvsagt sier det noe om foreldrene. Anonymous poster hash: 88b68...350
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2015 #11 Skrevet 23. januar 2015 D er da vel logisk at navnevalg avspeiler foreldrene!? Eksempler kan jo fort føre til krangling da Men kan komme med en GROV generalisering (så alle som kjenner unntakene, for de finnes!, trenger ikke protestere!) : Bønder, spes. med gamle slektsgårder og veldig tradisjonsbundne nordmenn velger ofte staute slektsnavn: Harald, Ingeborg, o.l. Kunstnere velger ofte litt "sære" navn, eks. ungen til M. Aulie... UNGE alenemødre velger snåle navn (i mine ører!!) som Chris Leander og Sarah Michelle Rikfolk, type Oslo vestkant velger litt 'fancy' navn som Maximillian og Celina Vel, let the fight begin.... hihihihi Anonymous poster hash: b36e3...723 Tror du forveksler rike og unge. Maximilian og Celina etc er typiskunge mødre. Rikfolket (familiene med gamle penger) velger veldig tradisjonsrike og klassiske navn som Christian, Johan etc Anonymous poster hash: 6c816...1e8
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2015 #12 Skrevet 23. januar 2015 Jeg jobber i sosialtjenesten i NAV, og det er påfallende mange sosialklienter som liker navn i gaten Madeleine, Victoria-chantal, Melissa-Aurora osv, jo svulstigere og mer pompøst jo bedre gitt. Så jo, sosial klasse påvirker nok. Anonymous poster hash: 6c816...1e8
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2015 #13 Skrevet 23. januar 2015 Det sier helt klart noe om sosioøkonomisk status. Savannah har trolig ikke en legemor. Faren til Leander har sannsynligvis ikke en phd-stilling. Anonymous poster hash: ebd99...64c
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2015 #14 Skrevet 23. januar 2015 I stor grad, ja! Man kan uten tvil se en trend blant ulike typer mennesker: unge mødre, høyt utdannet, lavt utdannet, kunstnere osv. Det betyr ikke at alle som tilhører slike grupper velger like navn, det er mange ting som påvirker navnevalget. Personlig smak, opplevelser i livet, assosiasjoner til navn på grunn av folk man har møtt, oppkalling, families meninger ++. Og noen er ikke særlig opptatt av navn, og det er mer tilfeldig hva man velger. En jeg vet om brydde seg ikke så mye, så hun lot søsteren bestemme.. Et navn sier noe om foreldrene som alt annet: interiør, klesstil osv. Noen ganger er valgene typiske, andre ganger passer de ikke helt med hvem man faktisk er i samme kategori med. Og mange mennesker tilhører også flere kategorier, eller føler tilhørighet til andre kategorier. Noen navn dømmer man lett, som Kim-Ronny og Michelle-Jasmine. Men andre navn er ikke så godt å plassere. Jeg vet for eksempel om noen meget velutdannede, intelligente mennesker som har valgt navnet Marie til sin datter, men også om noen svært lite oppegående mennesker som har gjort det. Jeg synes egentlig man skal være litt forsiktig med å mene for mye om foreldrene på grunn av navnevalget, for man kan lett ta feil. Og jeg ønsker egentlig at man skal ha det sånn at alle navn er velkomne og at mangfold er bra. Samtidig er jeg ikke noe bedre selv enn at jeg lett tenker mitt om de veldig typiske risiko-navnene.. Anonymous poster hash: 17782...381
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2015 #15 Skrevet 23. januar 2015 Det sier helt klart noe om sosioøkonomisk status. Savannah har trolig ikke en legemor. Faren til Leander har sannsynligvis ikke en phd-stilling. Anonymous poster hash: ebd99...64c 😁😁😁 Min mann, som er far til Leander er regnskapssjef i et stort internasjonalt firma som har flere enn 300 ansatte i Norge. Jeg, som da er Leanders mor, har en stilling innen pensjon i privat sektor. Altså ingen alenemødre og ikke typisk unge foreldre heller (nesten i 30-årene). Anonymous poster hash: 41f81...453
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2015 #16 Skrevet 23. januar 2015 Jeg lurer veldig på hvordan foreldrene til Viktor er😁 Anonymous poster hash: 486da...6c4
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2015 #17 Skrevet 23. januar 2015 Og til tross for denne imponerende merittlista, så forstår du deg ikke på statistikk? Anonymous poster hash: 5d4a4...e13
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2015 #18 Skrevet 23. januar 2015 Enn foreldrene til Ella? Anonymous poster hash: b3083...c0b
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2015 #19 Skrevet 24. januar 2015 Hvordan er foreldrene til Isabella da? Anonymous poster hash: 02d15...cde
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2015 #20 Skrevet 24. januar 2015 Ja, stort sett alltid. Det rare er, at jeg vet om en mor som har 3 gutter. Den eldste har et helt vanlig, klassisk navn. Ikke mkn favoritt, men helt ok. De to neste har skikkelig grusomme navn som i denne diskusjonen havner under kategorien ung mor eller white trash, som noen også sier. Jeg kan bare ikke fatte at de oppegående foreldrene, med skikkelig sans for stil og interiør har valgt DE navnene. Forferdelig ting og si, jeg vet, men ingen vet jo hvem jeg prater om... Anonymous poster hash: 31e7b...909
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2015 #21 Skrevet 24. januar 2015 Jobber slik at jeg treffer mange barn, og navnet sier ofte noe om foreldrene, ja. Anonymous poster hash: 657e7...da9
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2015 #22 Skrevet 24. januar 2015 Hva sier det om foreldrene til Liam da? Anonymous poster hash: a8718...ca6
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2015 #23 Skrevet 24. januar 2015 Hva tenker dere om barna mine heter Hedda og Torjus? Er enig i at type navn sier noe foreldrene. Du ser ikke for deg vestkantfolk døpe ungen Kåre Jonny eller Arnt Remy. Anonymous poster hash: 2f7e4...123
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2015 #24 Skrevet 24. januar 2015 Hva sier det om foreldrene til Liam da? Anonymous poster hash: a8718...ca6 Har møtt litt begge deler, men det er stort sett litt unge som ikke har de aller lengste akademiske utdannelsene. Det kan sikkert variere litt mellom landsdelene. Her er det ikke noe stødig navn. Anonymous poster hash: 657e7...da9
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2015 #25 Skrevet 24. januar 2015 Jobber slik at jeg treffer mange barn, og navnet sier ofte noe om foreldrene, ja. Anonymous poster hash: 657e7...da9 Har også en jobb der jeg møter mange barn, men har da aldri tenkt over barnas navn i forhold til sosial status.... tåpelig diskusjon.... Anonymous poster hash: 15660...3da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå