Gå til innhold

Jeg sender med barna mine vafler, og ble kritisert...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hehe, jeg fikk smekk på fingrene av skolen til sønnen min fordi jeg sendte med yoghurt og sjokolademelk en dag i uken på uteskole. De hadde sendt det i et skriv til barnevernet. :) Jeg bare lo da jeg hørte det av bv og ristet på hodet, å sa jeg kom til å fortsette med det da han ikke liker varm kakao så godt :)

Anonymous poster hash: 77edd...966
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I motsettning til de fleste andre her synes jeg det er veldig bra når noen tar opp ting som gjelder alle ungene. Det er ikke så enkelt å være den ene som gjør ting på en fornuftig måte når "alle andre" får lov til ting som egentlig ikke er så bra for barna. Her har vi snakket om både ting som matpakker, innetider, bruk av refleksvest, makspris for fødselsdagsgaver, hvordan vi skal arrangere aktiviteter for ungene (slik at vi er sikkre på at alle har råd til å være med), motepress, aldersgrenser på spill og andre ting.

At foreldrene tar opp slike ting og forsøker å lage felles regler har gjort det mye enklere å stå for det vi egentlig vet er best for barna. Nå er det lett for oss å parere barnas utsagn om "alle andre får lov". Det hadde det ikke vært uten å ha et godt forhold og et samarbeid med de andre foreldrene i klassen.

Anonymous poster hash: bae23...703
Skrevet

Haha så teit :P Gidd å bry seg om hva andres unger har i matpakka. Hun har nok lite å gjør.

Anonymous poster hash: 64d95...e0a
Skrevet

Jeg vil også gjerne ha oppskriften på HI sine vafler! Tullete å bry seg med hva andre har i matboksen! Jeg sa nei da barna ville få med en pepperkake i matboksen før jul. Da fikk jeg høre både det ene og det andre om hva de andre i klassen har hatt med (1 og 2 klasse). Grove vafler er helsekost i forhold!

Skrevet

I et barns øye er en vaffel en vaffel. Samma hva som er i røren. Så at andre barn som ikke får med seg vafler på skolen blir misunnelig forstår jeg godt.

Jeg jobber selv på skoke og ser at det er mye kaker og digg i matboksene. Så jeg er enig med den andre moren at "kaffe mat" burde de ikke ha med seg.

Anonymous poster hash: eba58...ea3

Som jeg skrev lenger opp har vi fått en oppskriftsbok fra nettopp skolen med tips til sunne og gode matpakker. Mener du da som lærer at du samtidig ville bedt foreldrene ikke bruke den?

Anonymous poster hash: 9b292...5e8

Skrevet

Hehe, jeg fikk smekk på fingrene av skolen til sønnen min fordi jeg sendte med yoghurt og sjokolademelk en dag i uken på uteskole. De hadde sendt det i et skriv til barnevernet. :) Jeg bare lo da jeg hørte det av bv og ristet på hodet, å sa jeg kom til å fortsette med det da han ikke liker varm kakao så godt :)

Regner med det lå mer bak meldingen enn kun dette da.

Skrevet

I et barns øye er en vaffel en vaffel. Samma hva som er i røren. Så at andre barn som ikke får med seg vafler på skolen blir misunnelig forstår jeg godt.

Jeg jobber selv på skoke og ser at det er mye kaker og digg i matboksene. Så jeg er enig med den andre moren at "kaffe mat" burde de ikke ha med seg.

Anonymous poster hash: eba58...ea3

Som jeg skrev lenger opp har vi fått en oppskriftsbok fra nettopp skolen med tips til sunne og gode matpakker. Mener du da som lærer at du samtidig ville bedt foreldrene ikke bruke den?

Det står mye bra i den boken. (Jeg har faktisk vært med på å fått den og de tidligere utgavene utgitt så for meg er det hyggelig at den blir brukt :)) Likevell synes jeg det er bra at problemstillingen blir tatt opp. Denne moren viste nok ikke at vaflene til HI var såpass sunne. Det hadde det vært greit å forklare. Da kunne denne damen enkelt forklart sine barn hvorfor slike vafler var ok neste gang hennes barn ville ha det samme i matboksen. Jeg mener ikke nødvendigvis at alt med vaffelfasong skal forbys i matboksen, men det er lurt å snakke sammen uten å gå totalt i forsvarspossisjon og bare si at "ingen skal bestemme hva mitt barn skal få med seg".

Skrevet

Huff.

Alt hva folk skal legge seg oppi. Er ikke rart det blir intriger når folk skal stikke nesa si der den ikke hører hjemme.

Drit i hva hun sier, fortsett å send med vafflene. Det er ikke mulig å tilfredsstille ALLE både foreldre, barn og lærerene.

Hold deg til skolens regler å drit i misunnelige halv sure foreldre.

Skrevet

Hva svarte du moren på foreldremøte da? :)

Skrevet

Sa foresten denne moren at "Jeg vet at du pleier sende med Lise vafler på skolen. Det er ikke greit og noe du må slutte med med en gang", eller snakket hun mer generelt om hva dere som foreldre burde sende med ungene og brukte bare vafler som et eksempel?

Skrevet

Denne moren bør gidde å gjøre det selv da. Herregud. Og ja gjerne oppskrift .

Skrevet

Du ble vel ikke meldt til bv kun pga sjokolademelk?
Skrevet (endret)

Som andre sier her, kan fex både pizza og vafler lages i både sunne og mindre sunne varianter. Dessuten er det uenighet om hva som er sunt og ikke.

Nettopp derfor blir det håpløst hvis alle foreldre skal begynne å blande seg inn hva andre velger å ha i matboksen.

Endret av Hjertefru
Skrevet

No er det eingong slik at vi i norge, i motsetnad til dei fleste andre land vi samanliknar oss med, har ovarlatt til foreldra å syte for skulematen. Og då er det opptil kvar einskild forelder å bestemme kva matboksen skal iinnehalde. Difor er det heilt irrelevant kor sunne vaflene er, det er ingen som har noko med det.

Utover det, sunne vafler er genialt i matboksen til brødleie ungar.

Skrevet

Jeg hadde bare fortsatt med å gi barna vafler :)

Skrevet

Kan du ikke gi henne oppskriften, da?

Skrevet

I klassen til vårt barn var det en mamma som sendte epost til alle foreldrene om at hun ville ha en slutt på at noen barn fikk med seg vafler, yoghurt og syltetøy på skolen. Heldigvis ble hun nedstemt. Alt hva folk skal bry seg med....

Anonymous poster hash: a6a69...114
Skrevet

Jeg skjønner meg ikke på sånne som føler dem er i en stilling som gir dem rett til å kritisere andres valg så lenge det ikke går direkte utover dem selv. Jeg kunne ikke bry meg mindre om hva naboen, kollegaen, min venninne, foreldrene til barna i klassen/barnahagen osv, gir sine barn å spise, jeg driter i det rett og slett. Klart kan jeg tenke at det er synd for barna som blir foret med sånn mat støtt og stadig men lengre enn det går jeg altså ikke. Har aldri hørt barna mine klage på et noen i klassen får med seg "bedre" mat en dem selv. og gjør dem det så er det ikke noe problem å forklare hvorfor det er sånn.

Når det er sagt så ser jeg ikke problemet med vafler en gang i uken.

Skrevet

Jeg har en førsteklassing som hater brød. Hun har aldri vært gla i det. I barnehagen var de helt fortvilte, for hun bare brakk seg å spydde når hun spiste det. Det endte opp med at de ristet brødet hennes i brødrister, da var det av en eller annen grunn lettere for henne å få ned. Men på skolen er det ikke brødrister, så da blir det alternative ting i matboksen. Og det er b.la grove pannekaker, grove vaffler, middagsrester, grove skinke/pizza snurrer og frokostblanding. Det hender også at hun får med seg banan og havremuffins. Hadde noen begynnt å blandet seg i dette, skulle jeg jammen svart. Det meste av det vi sender med henne er myyyye sunnere, og innholder mye mer fiber og fullkorn enn det brødet de fleste foreldre kjøper i butikken, og enn den yogurten som blir kjøpt på butikken. Og søtningen vi bruker er som oftest honning og litt vanilje. Men om det er litt sukker i dem, er jeg ikke så redd det. Barn trenger sukker, men selvsagt ikke snakk om enorme mengder. 

Anonymous poster hash: 30957...93b
Skrevet

Jeg ble inspirert og lagde vafler, jeg! Kan ikke gi eksakt oppskrift (litt på slump), men noe sånt: 

2,5 dl havregryn (malte med stavmikser så det ble havremel)

1 dl grov sammalt rug

1 dl Fibra fullkornshvetemel 

1 -2 dl hvetemel

2 ts bakepulver

2 ts sukker (kan droppes)

1/2 ts salt

3 egg

5 dl melk (sikkert supert med surmelk/yoghurt naturell hvis man har)

3 ss rapsolje

1 ss flytende melange

De ble kjempegode! Neste gang skal jeg prøve å kutte ut sukkeret, litt av hvetemelet og bare bruke rapsolje. Måtte ha i litt ekstra hvetemel siden jeg bare hadde grovmalt rugmel, men dette kan jo erstattes med annet grovt mel. Tok det jeg hadde i hus! 

Skrevet

Jeg prøver å ikke sende med annen mat enn vanlig norsk matpakke mat med ungene på skolen, av den enkle grunn at jeg gidder ikke å høre kritikk fra andre og måtte forsvare hvorfor de får med seg det ene eller det andre.

Jeg skjønner godt noen unger resgerer på hva andre har i matboksen. Ett barn i en klasse til mitt ene barn har med seg slike sjokoladesugerør på skolen, hun har med flere enn til seg selv for å kunne dele ut til noen av sine venner. I mitt hode er dette feil, enten så får alle få eller ingen. Men hva hun selv spiser bryr jeg meg ikke om, og jeg prøver å lære ungene mine til å ikke bry seg om det heller. Men når det blir delt ut slike ting syns jeg det blir feil. Når mitt barn har spurt om å få med slikt er svaret nei, for her i huset har vi bestemt at det er vanlig mat og drikke (noen av barna har melk på skolen, de som ikke vil ha det får vann med seg) Men på turdager får de med seg litt ekstra. Da kan de så saft og kakao, og skal de grille får de mat de kan grille. Her liker de best ostesmørbrød, så da får de det med seg. Og masse god frukt. Det syns de igrunn er helt greit når vi har fortalt at turdager da e det litt ekstra, men ellers er det vanlig mat. Litt variasjon, men igrunn helt normalt,

Jeg har barn som elske frukt og grønt, så det får de masse av. Hun ene vil ha masse forksjellig kutta opp, så ofte fem forskjellige frukt og grønnsaker som er i boksen hennes. For kutter jeg det opp vet jeg de tar med seg en neve når de har friminuttt. Ett helt eple gidder de ikke gjøre slikt med. Og for dette har jeg fått kritikk, for det er nemlig noen barn som er misunnelige og vil at deres foreldre gjør dette også. Noe de tydeligvis ikke gidder, så da har de klaget på dette ved foreldremøter. Jeg sa enkelt at jeg deler opp frukt og grønt for å sende i matboksen, de får grovt brød eller polarbrød som skolemat med normalt pålegg, om dette er ett problem så får de som klager på dette slutte å sende med ungene nugatti, sjokoladeerikk, boller og vaffler også. For i mitt hode er gulrøtter, selleri, blomkål, agurk og eple sunt og bra for kroppen deres. At jeg bruker to min ektra på kjøkkenet syns jeg er helt ok, for jeg nyter tiden med kaffekoppen om morran uten unger rundt meg som er morragrettene.

Og med det så var det ingen som hadde noe å si, klagingen stoppet helt fra foreldre. Læreren som igrunn er ganske bedagelig og rolig, smilte for seg selv bak kateteret og slang til en komentar : frukts til x ser veldig fristende ut, så jeg har måtte begynne å gjøre det samme. Og det er så godt å ta seg noen biter gulrot når timen er ferdig.

Så i mitt hode er slikt ok.

Her har ungene fått med seg grove vaffler på skolen om vi har hstt rester, men det har sjeldent skjedd siden de som oftes har spist opp resten til frokost. Søndagsfrokost er noe vi ofte lager grovevaffler til, eneste frokosten alle i huset står opp for å spise. (Fjortiser i hus, som helst aldri vil stå opp) Så for meg er dette helt kurant mat, men jeg tror desverre mange barn aldri har smakt grove vaffler og ikke ane hva det e. Og for mange så er nok vaffler også festmat, så da blir det helt feil for de når noen får dette i matpakka si. Jeg skulle gjerne ha laget masse vaffler så hele klassen kunne fått ett hjerte hver hvertfall, men med ulike allergier får jeg ikke gjort det. Så siden alle ikke kan spise det, vil jeg ikke. Jeg kan, men tørr ikke siden hun ene ikke tåler spor av ting engang. Jeg har jo stekt vaffler med ting i vaffelhjernet før. Og vaske det helt går ikke.

Anonymous poster hash: 01928...adc

Skrevet

Det jeg lurer på er hvordan foreldrene egentlig har oversikt over hva som er i matboksene. Er dere tilstede under klassens lunsj?

Anonymous poster hash: a6e62...eb3

Skrevet

At foreldre ikke klarer å stå i mot press fra barn med argumentet "alle andre har/får lov". Det er rett og slett for dumt. Oppgaven til foreldre er nettopp å sette grenser, ikke å følge strømmen.

Jeg hadde på pur f heller sendt med vafler oftere etter en slik episode!

Anonymous poster hash: 399ea...d10

Skrevet

Det er vel barna som gir foreldrene full rapport når de kommer hjem fra skolen.

F.eks: "Ola" hadde vafler idag også han.

Anonymous poster hash: 5e2d4...279
Skrevet

Det er vel barna som gir foreldrene full rapport når de kommer hjem fra skolen.

F.eks: "Ola" hadde vafler idag også han.

Anonymous poster hash: 5e2d4...279

Jeg har aldri opplevd at eldste etter 5 1/2 år i barnehage og går nå i 5. klasse har nevnt matboksen til de andre. Ei heller at yngste som har vært ibarnehagen i 3 1/2 år har kommentert noe.

Anonymous poster hash: ebb34...3d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...