Gå til innhold

Jeg sender med barna mine vafler, og ble kritisert...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ca en gang i uken lager jeg en svær porsjon med vaffelrøre slik at barna får både vafler til kvelds og med som skolemat dagen etter. Jeg lager røren med mange egg, like deler grovt mel, havregryn og hvetemel, minimalt med sukker og lett kulturmelk og vanlig melk. De er med andre ord mye sunnere enn en del av brødet som selges i butikkene, og ungene elsker dem.

Men dette har da altså plaget en mamma til en klassekamerat av ene sønnen min. Hun tok det opp på foreldremøtet nå om vi kunne være enige om at vafler og annen usunn mat ikke skulle være noe vi sender med barna. Det morsomme er at sønnen min forteller at datteren hennes både titt og ofte har med seg skiver med nugatti på. Litt teit å kritisere noen når man selv ikke følger opp eget budskap, er det ikke? ;)

Anonymous poster hash: 4fc1e...b78
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har vell hellet med det og gjøre att denne mammaen ikke gidder og lage vaffler til barna sine, eller så er hun sjalu for at du får det til og ikke hun pga tidspress etc.

Holder med deg i denne ☺

Endret av Mamma_til_2
Skrevet

Det er ikke rart at hun ber om det. Hun ser jo sansynlig vis at det ofte er vansklig å gjøre det riktig. Hadde det ikke vært noe problem for henne hadde hun jo ikke trengt å ta det opp.

Det er vansklig å stå imot når barna forteller om at "alle de andre" har med seg både kaker, vafler, kjeks, nugatti ol. Om alle er enige om å droppe sånt blir det enklere for alle.

Anonymous poster hash: bae23...703
Skrevet

Sa du ikke bare i fra om hva som var i vafflene og at du kommer til å fortsette med det?

Det har jeg gjort. Jeg steker også potetkaker og omelett i vaffeljernet :)

Disse mødrene får feie for egen dør.

Anonymous poster hash: b5692...66d
Skrevet

Ganske rart at hun ikke evner å se at det er mulig å lage sunne vafler, eller pannekaker om dett hadde vært det. Lager det selv men sjelden det er med i nisteboksen i bhg nettopp pga det du skriver (andres mistolkninger), enda mine også er nesten helt uten hvetemel og smør. Det du skriver her håper jeg du ogaå tok opp på foreldremøtet- altså at de vafler du lager er sunnere enn mange typer brød, og at selv om det både ser og smaker godt ut så trenger det ikke være usunt. Det som derimot går an å bli enige om er at barna skal ha med sunt pålegg (ikke nugatti eller syltetøy) og unngå snacks som kjeks og kaker i matboksen (der er det ikke mye tvil om at det er usunt- eneste matmuffins kan kanskje mistolkes til å være kake...)

Anonymous poster hash: bca7d...d5f

Skrevet

Jeg har ikke noe sukker i vaflene jeg lager, men av og til litt vaniljepulver( som ikke må forveksles med vanilje sukker).

Anonymous poster hash: b5692...66d
Skrevet

Er veldig forskjellig hva folk oppfatter som usunn mat.

Mine naboer har et voldsomt fokus på sunn mat, bruker speltmel konsekvent, mye vegetarretter med mange grønnsaker. Veldig flott det hele - men ungene får ofte godteri og is i løpet av uken.

En i min datters klasse får fruktyoghurt hver dag. Det ville jeg personlig ikke gjøre pga sukkerinnholdet.

Noen venner av meg viste meg en liste de hadde med ja-mat og fy-mat. Der stod pizza som fy-mat. Jeg bruker å lage pizza med groft mel i deigen og sausen lager jeg fra grunnen med løk, hvitløk, selleri og tomat som hovedingredienser. Det blir jo ikke det samme som å kjøpe en grandiosa i mine øyne.

Men jeg skjønner også at folk reagerer litt om et barn har vafler med i matpakken hver uke, for vafler er en av de tingene som folk flest lager i en versjon som omtrent tilsvarer kake til kaffen. Hun kunne nå gjerne spurt deg hva slags vafler det var før hun tok det opp på den måten.

Skrevet

Herre freden. Andre foreldre har da ingenting med hva barna dine får i matpakken.

Anonymous poster hash: 399ea...d10

Skrevet

Det er ikke rart at hun ber om det. Hun ser jo sansynlig vis at det ofte er vansklig å gjøre det riktig. Hadde det ikke vært noe problem for henne hadde hun jo ikke trengt å ta det opp.Det er vansklig å stå imot når barna forteller om at "alle de andre" har med seg både kaker, vafler, kjeks, nugatti ol. Om alle er enige om å droppe sånt blir det enklere for alle. Anonymous poster hash: bae23...703

Vel, for min del mener jeg faktisk at man ikke kan legge restriksjoner av denne karakter på andre fordi det er vanskelig å stå i mot egne barns ønsker. De vil oppleve urettferdighet hele livet, og foreldres jobb er å forklare etter beste evne og forsøke å få barna til forstå valgene, og ikke minst sørge for at barna også må leve med disse ulikhetene og godta foreldrenes egne retningslinjer for sine barn. Enten det er å ha med vafler vs brødskiver, bo i kommunal leiebolig vs villa med svømmebasseng, ha merkeklær vs arveklær, være enebarn vs nr 5 i en søskenflokken på 7... Ulikhetene vil ingen ende ta!

Anonymous poster hash: bca7d...d5f

Skrevet

Siden jeg selv har ett paleokosthold, mener jeg ikke at vaflene dine er sunne, men at moren som sender med barnet brødskive med nugatti kritiserer deg, er å møte seg selv i døra.

Jeg lager paleovafler, men det er mye kvernete nøtter i de, så spiser jeg for mye, får jeg vondt i magen, da nøtter ikke er bra i store mengder. Ideer til hva jeg kan erstatte kvernete nøtter med? (ikke kornprodukter)

Evnt. andre matsorter som kan lages i vaffeljern?

Økologisk vaniljepulver kjøpt på helsekosten er sunt og gir i tillegg super smak, så slipper man bruke sukker :)

Anonymous poster hash: e436e...cda
Skrevet

Tipper hun er en DIBtrollkjerring!

Anonymous poster hash: 43d68...a6f
Skrevet

Herre freden. Andre foreldre har da ingenting med hva barna dine får i matpakken.

Anonymous poster hash: 399ea...d10

Det tenkte jeg også. Og hva andre måtte velge å ha i deres matpakker påvirker overhodet ikke hva jeg setter av grenser hjemme hos oss.
Skrevet

Mine naboer har et voldsomt fokus på sunn mat, bruker speltmel konsekvent, mye vegetarretter med mange grønnsaker. Veldig flott det hele - men ungene får ofte godteri og is i løpet av uken.

En i min datters klasse får fruktyoghurt hver dag. Det ville jeg personlig ikke gjøre pga sukkerinnholdet.

Noen venner av meg viste meg en liste de hadde med ja-mat og fy-mat. Der stod pizza som fy-mat. Jeg bruker å lage pizza med groft mel i deigen og sausen lager jeg fra grunnen med løk, hvitløk, selleri og tomat som hovedingredienser. Det blir jo ikke det samme som å kjøpe en grandiosa i mine øyne.

Men jeg skjønner også at folk reagerer litt om et barn har vafler med i matpakken hver uke, for vafler er en av de tingene som folk flest lager i en versjon som omtrent tilsvarer kake til kaffen. Hun kunne nå gjerne spurt deg hva slags vafler det var før hun tok det opp på den måten.

Enig, hva som oppfattes som sunt kommer an på øyet som ser. Pizza som fy-mat, kommer an på pizzaen det. Vi spiser ikke kornprodukter så vi lager pizza med blomkålbunn (består av blomkål, egg og litt kvernete nøtter). Fruktyoghurt er usunt ja, det det inneholder mye sukker. Skremmende at mange ikke tenker over dette. Noen anser kakao som usunt f.eks., men vi lager en sunn kakao som består av helmelk og råkakaopulver, mens folk flest oppfatter kakao som usunt siden de tar det for gitt at det er sukker i den.

Skrevet

Jeg vil gjerne ha oppskrift på vaflene dine :-D

Forøvrig så lenge maten er forholdsvis sunn så blir det tåpelig at en annen mor skal legge seg oppi det.

Datteren min er ikke så utrolig glad i brødskiver og spiser ofte bare frukten om hun får brød så her går det mye i wraps, salater og middagsrester.

Skrevet

Det er ikke rart at hun ber om det. Hun ser jo sansynlig vis at det ofte er vansklig å gjøre det riktig. Hadde det ikke vært noe problem for henne hadde hun jo ikke trengt å ta det opp.

Det er vansklig å stå imot når barna forteller om at "alle de andre" har med seg både kaker, vafler, kjeks, nugatti ol. Om alle er enige om å droppe sånt blir det enklere for alle.

Ja, tenk så kjekt og greit det hadde vært om alle hadde vært enig om å droppe "skvipmat" i matpakken. Bedre konsentrasjon på skolen ville det også blitt :)

Skrevet

Hun virker sprø, at det iksom skal være enighet om hva FORELDRENE velger å sende med barna sine i matpakka? Er ikke det helt og holdent opp tol foreldrene? Hvorfor tror hun at hun har noe å si om den saken? Hun skal feie for sin egen dør, så lenge barn ikke er underernærte så skal man holde kjeft - det er opp til foreldrene hva de sender med i matpakka

Anonymous poster hash: 51d58...404

Skrevet

Jeg vil gjerne ha oppskrift på vaflene dine :-D

Forøvrig så lenge maten er forholdsvis sunn så blir det tåpelig at en annen mor skal legge seg oppi det.

Datteren min er ikke så utrolig glad i brødskiver og spiser ofte bare frukten om hun får brød så her går det mye i wraps, salater og middagsrester.

Er det paleovaflene du vil ha oppskrift på?

Skrevet

Her og sender jeg med vafler en gang iblant. De er laget med mange egg, rug, havre, glutenfritt mel og kesam. Ikke sukker.

Og tenker at andre foreldre kan ikke styre hva andre skal ha med seg i matpakka til barna.

Skrevet

Enig, hva som oppfattes som sunt kommer an på øyet som ser. Pizza som fy-mat, kommer an på pizzaen det. Vi spiser ikke kornprodukter så vi lager pizza med blomkålbunn (består av blomkål, egg og litt kvernete nøtter). Fruktyoghurt er usunt ja, det det inneholder mye sukker. Skremmende at mange ikke tenker over dette. Noen anser kakao som usunt f.eks., men vi lager en sunn kakao som består av helmelk og råkakaopulver, mens folk flest oppfatter kakao som usunt siden de tar det for gitt at det er sukker i den.

Det er jo det. Det er veldig forskjell på hvordan ting er laget og hva som er i det. Jeg liker selv å lage pannekaker til ungene som for en stor del består av fintrevne gulerøtter og store havregryn. Mener selv at de er en god gang sunnere enn de vanlige toropannekakene - men det hørtes jo ikke bra ut på skolen da jenta skulle fortelle hva hun hadde fått til middag dagen før. Hun tenker jo ikke over hva som er i.... :D

Skrevet

Her har skolen regler for ting som ikke skal med i matpakken.

Snop, kaker og søtsaker står på listen.

Vanlige vafler vil da høre til forbudte ting men spesielle hjemmelagde vafler vil jo være greit. Tviler på at ungene tenker over forskjellen.

Skrevet

Ja, det blir artig for ungene når de kommer ut i den virkelige verden og må lære at den er urettferdig :P Det her er antakelig det dummeste forslaget jeg noen gang har hørt.

Anonymous poster hash: 3a4cf...9c7

Skrevet

Opplevd det samme. Dvs noen foreldre hadde bedt læreren ta opp det på foreldremøte. Gjaldt ikke spesifikke barn, men at hun/ de hadde registrert t noen fil vafler, muffins osv i matboksen og det likte de ikke. Barna gikk da i tredje.

Måtte spørre læreren da om hun husket boken vi fikk i 1.klasse; en bok om sunne og gode matpakke og masse oppskrifter. Sa at både vafler og matmuffins var oppskrift fra den og at det kom jeg til å fortsette med.

Alt alle skal bry seg med!

Anonymous poster hash: 9b292...5e8

Skrevet

Svarte du ikke på tiltale på møtet da??

Alt folk skal stikke nesa si i....

Anonymous poster hash: b0de3...e44

Skrevet

Jeg er opptatt av at barnehagen ikke fôrer barna sukker i barnehagen. men, hva andre foreldre sender med i matboksen til sine barn driter jeg i. 

Anonymous poster hash: 15446...68b
Skrevet

I et barns øye er en vaffel en vaffel. Samma hva som er i røren. Så at andre barn som ikke får med seg vafler på skolen blir misunnelig forstår jeg godt.

Jeg jobber selv på skoke og ser at det er mye kaker og digg i matboksene. Så jeg er enig med den andre moren at "kaffe mat" burde de ikke ha med seg.

Anonymous poster hash: eba58...ea3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...