Gå til innhold

Lekser i fjerde klasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten her sier han heller vil være litt mer på skolen og lære alt der fremfor lekser, og det forstår jeg jo egentlig ;) Synes det er greit at det stilles krav til oss foreldre og at vi stiller opp, men er enig i at det får være grenser.

Vet du, det synes jeg faktisk ikke er greit. Det er ikke greit at skolen legger beslag på alt som finnes av fritid for en 4.klassing. De trenger å slappe av, å kunne gå på trening/fritidsaktiviteter og foreldre med flere en ett barn skal kunne slippe å bruke timevis på bare ett barn hver ettermiddag. Enten får de innføre leksehjelp på skolen ellers må de redusere på den latterlig store arbeidsmengden du beskriver.  Anonymous poster hash: cf363...aff

Jeg mener selvsagt ikke at arbeidsmengden er grei, men at vi må hjelpe til med lekser er greit. Vi har innimellom tatt litt lekser på søndag for at det ikke skal bli for mye, og det er egentlig ikke akseptabelt. Leksehjelp er fjernet siden de ikke hadde "kapasitet", så jeg får ta en prat med læreren om arbeidsmengden igjen.

Jeg skjønte det:-) Om du ikke når fram hos læreren så kan du ta det opp med foreldrekontakten/fau, de kan behandle det å jobbe for endring.

Anonymous poster hash: cf363...aff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han leser i grunn ganske greit, så det er ikke det som er tidkrevende. De har 5-10 oppgaver hver dag til lesebestillingen, og gjerne en fritekst til teksten i tillegg. Engelsk er lesing, oversetting og oppgaver, matte er innføring av seks oppgaver og/eller 2 sider i matteboken til hver dag.

5-10 oppgaver HVER DAG? Totalt opptil 50 oppgaver pr uke bare i lesebestilling? Det er helt latterlig mye! De får jo ingen fritid om de skal sitte i timesvis hver dag. Jeg ville tatt det opp med lærer.   Anonymous poster hash: cf363...aff
Jepp, 5-10 oppgaver hver dag. Alle oppgavene er ikke like omfattende, men de skal finne i svarene i teksten og det kan ta litt tid. Det er enklere oppgaver hvis de har lekser i andre fag i tillegg. Det skal leses i bok i tillegg.

Hva er lesebestilling? Høres ut som noen frivillig?

Skrevet

Han leser i grunn ganske greit, så det er ikke det som er tidkrevende. De har 5-10 oppgaver hver dag til lesebestillingen, og gjerne en fritekst til teksten i tillegg. Engelsk er lesing, oversetting og oppgaver, matte er innføring av seks oppgaver og/eller 2 sider i matteboken til hver dag.

5-10 oppgaver HVER DAG? Totalt opptil 50 oppgaver pr uke bare i lesebestilling? Det er helt latterlig mye! De får jo ingen fritid om de skal sitte i timesvis hver dag. Jeg ville tatt det opp med lærer.   Anonymous poster hash: cf363...aff
Jepp, 5-10 oppgaver hver dag. Alle oppgavene er ikke like omfattende, men de skal finne i svarene i teksten og det kan ta litt tid. Det er enklere oppgaver hvis de har lekser i andre fag i tillegg. Det skal leses i bok i tillegg.

Hva er lesebestilling? Høres ut som noen frivillig?

Lesebestilling er en form for norsklekse hvor de leser en fagtekst og lærer innholdet, og gjør oppgaver til denne. Ikke frivillig, og tidvis veldig mye jobb :o
Skrevet

Gutten her sier han heller vil være litt mer på skolen og lære alt der fremfor lekser, og det forstår jeg jo egentlig ;) Synes det er greit at det stilles krav til oss foreldre og at vi stiller opp, men er enig i at det får være grenser.

Vet du, det synes jeg faktisk ikke er greit. Det er ikke greit at skolen legger beslag på alt som finnes av fritid for en 4.klassing. De trenger å slappe av, å kunne gå på trening/fritidsaktiviteter og foreldre med flere en ett barn skal kunne slippe å bruke timevis på bare ett barn hver ettermiddag. Enten får de innføre leksehjelp på skolen ellers må de redusere på den latterlig store arbeidsmengden du beskriver.  Anonymous poster hash: cf363...aff
Jeg mener selvsagt ikke at arbeidsmengden er grei, men at vi må hjelpe til med lekser er greit. Vi har innimellom tatt litt lekser på søndag for at det ikke skal bli for mye, og det er egentlig ikke akseptabelt. Leksehjelp er fjernet siden de ikke hadde "kapasitet", så jeg får ta en prat med læreren om arbeidsmengden igjen.

Jeg skjønte det:-) Om du ikke når fram hos læreren så kan du ta det opp med foreldrekontakten/fau, de kan behandle det å jobbe for endring. Anonymous poster hash: cf363...aff
Sitter selv i FAU, og vi har snakket om det. Vi kommer nok til å ta det opp med ledelsen om vi ikke når frem hos læreren ;)
Skrevet

Hvor lang tid ungene bruker på leksene kommer i hovedsak an på to ting. Hvor flinke er de, og hvor gode arbeidsvaner de har. 

Om man har et barn som strever med å lese, så tar leksene lang tid, da lesing er en stor del av leksene. Har man et barn med dårlige arbeidsvaner så tar leksene veldig lang tid, men da av helt andre grunner enn at det er for mye lekser. 

Vi kan godt bruke uhorvelig mye tid på lekser, jo mer trøtte og mer s ultne barna er når de gjør lekser, jo lenger tid tar det. 

Skrevet

Hvor lang tid ungene bruker på leksene kommer i hovedsak an på to ting. Hvor flinke er de, og hvor gode arbeidsvaner de har. 

Om man har et barn som strever med å lese, så tar leksene lang tid, da lesing er en stor del av leksene. Har man et barn med dårlige arbeidsvaner så tar leksene veldig lang tid, men da av helt andre grunner enn at det er for mye lekser. 

Vi kan godt bruke uhorvelig mye tid på lekser, jo mer trøtte og mer s ultne barna er når de gjør lekser, jo lenger tid tar det. 

Det er jeg helt enig med deg i. Det viser seg at HI sin 4.klassing har 5 ganger så mye lekser som min 4.klassing. Da er det ikke rart at det tar timesvis selv om barnet er dyktig både til å lese og skrive.

Anonymous poster hash: cf363...aff

Skrevet

Er enig i det, men her bruker både "flinke" og "mindre flinke" barn lang tid på lekser. Det er altså snakk om mengden de har, og det er flere foreldre som reagerer. Mitt barn har gode arbeidsvaner og er helt innen for normalen når det kommer til skoleferdigheter :)
Skrevet

Jeg legger opp til 20-30 min lekser daglig. De som jobber godt rekker å gjøre halvparten på skolen.

En del av dette er lesing.

Har de en stor mattelekse så kutter jeg ut lesingen.

Liker i grunn ikke å gi lekser, men skolen jeg jobber ved krever der. Jeg synes det er viktig å lese hjemme hver dag. Det hadde vært lekse nok.

Anonymous poster hash: db45a...cc7

Skrevet

Kjære vene. En til to timer hver dag? Det kommer ALDRI til å skje i vårt hjem, barna mine skal ha et liv også. Og det kommer de til å få som voksne også. Får de lekser som tar ti minutter hver dag, slik at alt kan gjøres mandager, vil de kunne bruke tid på nyttige fritidsaktiviter og i tillegg unngå å bli skolelei. Noe som igjen vil føre til at de tar en utdannelse, enten den er yrkesfaglig eller består av seks års studier på universitet. Og da får de gode liv som voksne, og de vil også ha noen gode opplevelser fra fritidsktiviteter de tar med seg videre i livet. 

Anonymous poster hash: 04d29...d2d
Skrevet

Problemet her er jo rett og slett at ungen begynner å bli skolelei i en alder av ni....Får ta en liten prat med lærerne, så får vi håpe de hører på sunn fornuft ;)

Skrevet

Min fjerdeklassing sitter i 25-45 min. Jeg synes dette er mer enn nok! Hun har svært gode resultater på de nasjonale prøvene. Jeg ville tatt dette opp med skolen. Kan ikke være nødvendig at de skal gjøre så mye hjemme!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...