piranha Skrevet 19. januar 2015 #1 Skrevet 19. januar 2015 Hvor mye lekser har deres fjerdeklassinger? Her synes vi at det til tider kan bli litt mye i forhold til tiden leksene tar. Leksene er til tider så omfattende at det tar over en time hver dag å komme i mål, noe som kan være litt krevende etter en lang dag. Har snakket med flere av de andre foreldrene, og de bruker like lang tid om ikke lenger.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2015 #2 Skrevet 19. januar 2015 Rektor sier her at barna bør gjøre i snitt mellom 1 og 2 timer lekser 5 dager i uka + minst 15 minutter stillelesing 7 dager i uka, i 4. klasse. De har mye lekser. Anonymous poster hash: 8be99...b85
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2015 #3 Skrevet 19. januar 2015 Det er helt vilt mye lekser. Skal alt gjøres grundig brukes 90 min hver ettermiddag. Jeg synes det er helt uhørt. Anonymous poster hash: b62b3...69f
piranha Skrevet 19. januar 2015 Forfatter #4 Skrevet 19. januar 2015 Det blir litt det samme som her, det er veldig fokus på lesing. Har snakket med lærere på andre skoler som synes de har i overkant mye lekser, så det er forskjellig fra skole til skole.
Førstemann Skrevet 19. januar 2015 #5 Skrevet 19. januar 2015 Samme her. Vi har holdt på i 2 timer nå. Det er LANGE arbeidsdager for en 9-åring.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2015 #6 Skrevet 19. januar 2015 Det blir litt det samme som her, det er veldig fokus på lesing. Har snakket med lærere på andre skoler som synes de har i overkant mye lekser, så det er forskjellig fra skole til skole. Grunnen til at det blir mye lesing er at det er en av de grunnleggende ferdighetene. Anonymous poster hash: b07fe...cd5
Jojo x3 Skrevet 19. januar 2015 #7 Skrevet 19. januar 2015 Her skal ikke leksene ta mer enn en time, sier lærer. Lesing og div pugging/repetisjon er hovedfokus!
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2015 #8 Skrevet 19. januar 2015 Min har leselekse hver dag, ei side som skal leses høyt to ganger, pluss 15 min stillelesing. Ellers har han engelsk til onsdag, ei lett side, tar maks halv time inkludert lesing og oversetting. Til torsdag har han 2 sider matte, går maks ei lita halvtime om han er i humør, er i utgangspunkt lite glad i matte, men så dette går fort. Har også 2 sider matte til fredag. Så her er det ikke mye, selv om denne uka er det mer enn det har vært. Anonymous poster hash: 0b8cf...0b1
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2015 #9 Skrevet 19. januar 2015 5-10 timer i uka å gjøre lekser?? Min 4.klassing har også mye lekser, men klarer å få gjort det meste på mandagen. Mitt barn er ikke spesielt begavet, men barna er avhengige av at de forstår hva de skal gjøre når de gjør lekser. Dvs at de har lært grunnlaget på skolen. Om barnet leser bra, la heller barnet lese andre bøker istedenfor å repetere samme sider hver dag hele uka. Mitt barn lærer seg det utenat om det leser så mange ganger, og begynner da å slurve istedenfor å lese. Da er det bedre å lese noe nytt. Anonymous poster hash: cf363...aff
piranha Skrevet 19. januar 2015 Forfatter #10 Skrevet 19. januar 2015 Her har de noe som heter lesebestilling, hvor de skal lese en faktatekst tre ganger, så høyt for en voksen, så skal teksten diskuteres og så skal det gjøres oppgaver til teksten. I tillegg kommer matte og/eller engelsk som krever sitt. De har også begynt med innføringslekser i matte.
piranha Skrevet 19. januar 2015 Forfatter #11 Skrevet 19. januar 2015 5-10 timer i uka å gjøre lekser?? Min 4.klassing har også mye lekser, men klarer å få gjort det meste på mandagen. Mitt barn er ikke spesielt begavet, men barna er avhengige av at de forstår hva de skal gjøre når de gjør lekser. Dvs at de har lært grunnlaget på skolen. Om barnet leser bra, la heller barnet lese andre bøker istedenfor å repetere samme sider hver dag hele uka. Mitt barn lærer seg det utenat om det leser så mange ganger, og begynner da å slurve istedenfor å lese. Da er det bedre å lese noe nytt. Anonymous poster hash: cf363...aff 5-10 timer i uken ja....Her kan vi ikke gjøre alt på en mandag for å si det slik, det blir alt for mye
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2015 #12 Skrevet 19. januar 2015 Her har de noe som heter lesebestilling, hvor de skal lese en faktatekst tre ganger, så høyt for en voksen, så skal teksten diskuteres og så skal det gjøres oppgaver til teksten. I tillegg kommer matte og/eller engelsk som krever sitt. De har også begynt med innføringslekser i matte. Mitt barn har også lesebestilling. Forrige uke hadde de lesebestilling med 5 oppgaver de skulle svare på og 5 A4-ark med gangestykker i mattelekse. Dette tok ca 1,5 time. Nå skal det sies at mitt barn har forholdsvis høy lesehastighet, men det kommer nok mer av at hun har lest mye forskjellig en at hun har repetert samme tekst om igjen og om igjen. Hun liker ikke å gjøre lekser, men må gjøre leksene for å ha tid til å gå på fritidsaktiviterer samt at hun ikke får lov til å ha besøk/gå på besøk før leksene er gjort. Om de er gjort på mandagen så har hun resten av uken fri til andre ting. (om hun hadde slitt med lesingen hadde vi repetert mer) Anonymous poster hash: cf363...aff
piranha Skrevet 19. januar 2015 Forfatter #13 Skrevet 19. januar 2015 Han leser i grunn ganske greit, så det er ikke det som er tidkrevende. De har 5-10 oppgaver hver dag til lesebestillingen, og gjerne en fritekst til teksten i tillegg. Engelsk er lesing, oversetting og oppgaver, matte er innføring av seks oppgaver og/eller 2 sider i matteboken til hver dag.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2015 #14 Skrevet 19. januar 2015 Han leser i grunn ganske greit, så det er ikke det som er tidkrevende. De har 5-10 oppgaver hver dag til lesebestillingen, og gjerne en fritekst til teksten i tillegg. Engelsk er lesing, oversetting og oppgaver, matte er innføring av seks oppgaver og/eller 2 sider i matteboken til hver dag. 5-10 oppgaver HVER DAG? Totalt opptil 50 oppgaver pr uke bare i lesebestilling? Det er helt latterlig mye! De får jo ingen fritid om de skal sitte i timesvis hver dag. Jeg ville tatt det opp med lærer. Anonymous poster hash: cf363...aff
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2015 #15 Skrevet 19. januar 2015 Nå går min datter i 5.klasse, men jeg synes de har lite lekser. Datteren min sitter ikke lenge hver dag, max 30 min. Men når jeg har sagt det på foreldremøte blir jeg jo nesten lynsjet av andre foreldre som synes det er veldig mye, så det er helt klart forskjell på ungene. Læreren her sier at barna skal sitte max 1 time med lekser hver dag, lesing kommer i tillegg og de anbefaler å lese 20 min i egen bok hver dag. Lekseplanen denne uken kan du se her, bare trykk på uke 4 øverst så kommer du til den: http://birkenlund.skole.arendal.no/index.php?pageID=212&page=Fellessiden+5.trinn Anonymous poster hash: eabae...f3a
piranha Skrevet 19. januar 2015 Forfatter #16 Skrevet 19. januar 2015 Han leser i grunn ganske greit, så det er ikke det som er tidkrevende. De har 5-10 oppgaver hver dag til lesebestillingen, og gjerne en fritekst til teksten i tillegg. Engelsk er lesing, oversetting og oppgaver, matte er innføring av seks oppgaver og/eller 2 sider i matteboken til hver dag.5-10 oppgaver HVER DAG? Totalt opptil 50 oppgaver pr uke bare i lesebestilling? Det er helt latterlig mye! De får jo ingen fritid om de skal sitte i timesvis hver dag. Jeg ville tatt det opp med lærer. Anonymous poster hash: cf363...aff Jepp, 5-10 oppgaver hver dag. Alle oppgavene er ikke like omfattende, men de skal finne i svarene i teksten og det kan ta litt tid. Det er enklere oppgaver hvis de har lekser i andre fag i tillegg. Det skal leses i bok i tillegg.
Iiiiik Skrevet 19. januar 2015 #17 Skrevet 19. januar 2015 Jeg synes ikke det er greit å overlesse så små barn med lekser. Min fjerdeklassing har mindre lekser enn det som beskrives her og godt er det. Jeg har imidlertid gitt beskjed vedrørende eldste at i dag rakk hun ikke å bli ferdig med leksene. Gjør det ikke nå lenger da, nå er hun 16 og bruker virkelig ikke veldig mye tid på lekser. Men da hun gikk i barneskolen, bestemte jeg meg for at 45-60 minutter var mer enn nok. Læreren var enig i det. De skal forhåpentligvis ha lære- og skoleglede i veldig mange år fremover og da kan vi ikke knekke nakken på dem så tidlig.
Giss Skrevet 19. januar 2015 #18 Skrevet 19. januar 2015 Virker som enkelte har "sett lyset" når det gjelder å få opp nivået i skolen. Det er åpenbart bare å dynge ned ungene i lekser samtidig som man forlenger skoledagen. Ut fra hva jeg har sett i andre land som har tilsvarende opplegg kjørende resulterer det i mindre mangfold blant ungene og mindre overskudd til å gjøre noe som helst utenom skolen. Musikk, idrett, sosiale relasjoner osv som av naturlige årsaker ligger utenom skolen blir minimert for overskuddet er der ikke. Jeg tror ikke på at det er et opplegg som gir færre skoletrøtte ungdommer og større suksess i voksenlivet. Jeg synes det virker mer fornuftig når det settes et tak på a la "skolearbeidet skal max ta en time etter skoletid". Det er barn det er snakk om, og barn utvikler seg ikke kun gjennom skolearbeid. De trenger andre arenaer og rom for utforsking av andre ferdigheter også.
piranha Skrevet 19. januar 2015 Forfatter #19 Skrevet 19. januar 2015 Jeg kommer til å ta dette opp igjen med skolen, for min gutt er sliten etter skolen og lekser har begynt å bli en kamp. Det blir så overveldende innimellom at han nesten gir opp før han har begynt. Jeg er for lekser, men i moderate former. Det er viktig å ha overskudd til venner, og ikke minst ha en fritid som gir rom for lek og moro.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2015 #20 Skrevet 19. januar 2015 Hos oss er det 3 graderinger på leksene, og de er delt inn i ferdigheter. Min gutt er på den 'flinkeste' gruppen, og der har de også mest lekser og mer omfattende oppgaver. På ukeplanen ser man hvilke lekser alle gruppene har. Han sitter 1-2 timer hver dag med lekser. Dette gjør at den flinkeste gruppen får et enda større forsprang, men også at de får utfordringer til sitt nivå. Jeg syntes at jo mer de går gjort på skolen desto bedre er det. Veldig lettvint av lærerne å velte ansvaret over på foreldrene. Anonymous poster hash: 9ed44...52d
piranha Skrevet 19. januar 2015 Forfatter #21 Skrevet 19. januar 2015 Gutten her sier han heller vil være litt mer på skolen og lære alt der fremfor lekser, og det forstår jeg jo egentlig Synes det er greit at det stilles krav til oss foreldre og at vi stiller opp, men er enig i at det får være grenser.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2015 #22 Skrevet 19. januar 2015 Gutten her sier han heller vil være litt mer på skolen og lære alt der fremfor lekser, og det forstår jeg jo egentlig Synes det er greit at det stilles krav til oss foreldre og at vi stiller opp, men er enig i at det får være grenser. Vet du, det synes jeg faktisk ikke er greit. Det er ikke greit at skolen legger beslag på alt som finnes av fritid for en 4.klassing. De trenger å slappe av, å kunne gå på trening/fritidsaktiviteter og foreldre med flere en ett barn skal kunne slippe å bruke timevis på bare ett barn hver ettermiddag. Enten får de innføre leksehjelp på skolen ellers må de redusere på den latterlig store arbeidsmengden du beskriver. Anonymous poster hash: cf363...aff
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2015 #23 Skrevet 19. januar 2015 Vi bruker 1-2 timer hver ettermiddag. Det er mye. Anonymous poster hash: f2b91...992
piranha Skrevet 19. januar 2015 Forfatter #24 Skrevet 19. januar 2015 Gutten her sier han heller vil være litt mer på skolen og lære alt der fremfor lekser, og det forstår jeg jo egentlig Synes det er greit at det stilles krav til oss foreldre og at vi stiller opp, men er enig i at det får være grenser.Vet du, det synes jeg faktisk ikke er greit. Det er ikke greit at skolen legger beslag på alt som finnes av fritid for en 4.klassing. De trenger å slappe av, å kunne gå på trening/fritidsaktiviteter og foreldre med flere en ett barn skal kunne slippe å bruke timevis på bare ett barn hver ettermiddag. Enten får de innføre leksehjelp på skolen ellers må de redusere på den latterlig store arbeidsmengden du beskriver. Anonymous poster hash: cf363...aff Jeg mener selvsagt ikke at arbeidsmengden er grei, men at vi må hjelpe til med lekser er greit. Vi har innimellom tatt litt lekser på søndag for at det ikke skal bli for mye, og det er egentlig ikke akseptabelt. Leksehjelp er fjernet siden de ikke hadde "kapasitet", så jeg får ta en prat med læreren om arbeidsmengden igjen.
piranha Skrevet 19. januar 2015 Forfatter #25 Skrevet 19. januar 2015 Vi bruker 1-2 timer hver ettermiddag. Det er mye. Anonymous poster hash: f2b91...992 Alt for mye, det er jo nesten ikke fritid igjen. Synes de har for liten tid til å være barn i dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå