Gå til innhold

Dere som har barnehagebarn - hvordan er deres ettermiddager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille er bare 4 mndr enda, og jeg lurer på hvordan ting blir når han blir større og begge skal på jobb og han i barnehage. Jeg forstår ikke hvordan man skal få tid til alt dersom man går fra jobb kl 16 og barnet skal legge seg, hva, 19? Hvirdan gjør dere ting? Når går dere fra jobb? Hvem henter i bhg? Når handler dere? Når er dere hjemme? Hvem lager middag? Når spiser dere middag? Spiser barnet kvelds i tillegg? Når begynner kveldsstell og når er barnet i seng?

Jeg fatter og begriper ikke at man skal ha tid til å komme seg fra jobb, evt handle, hente barn, komme seg hjem, lage middag, spise middag, lage kvelds, spise kvelds, kveldsstell på sånn 3 timer?? Kjenner jeg gleder meg 😛

Anonymous poster hash: 6eda9...c18

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går av seg selv 😃 bare vent å se 😊

Anonymous poster hash: 41ab0...dbc

Skrevet

Da må en planlegge. Og kanskje ikke sette så høye krav til at alt skal være perfekt.

Vi har ingen problemer med å få det til. Men vi velger heller familietid enn at barnet er med på fritidsaktiviteter før skolestart.

Det gjør at vi får et uthvilt og lykkeligt barn. Ikke et stressa og slitent et som jeg ser mange er.

Anonymous poster hash: 9d682...503

Skrevet

Det kan fort bli knapt med tid ja :P

Planlegging er nøkkelordet.

Lage ukesmenyer og handle inn alle ingredienser for hele uken slik at du slipper å handle hver dag etter jobb. 

Hos oss utgår middag. De spiser noe lett når de kommer hjem fra skole/bhg. Middag spiser vi til kvelds ;) Såkalt middagskvelds.

Anonymous poster hash: dbd48...1bd
Skrevet

Henter ca 1545-1600. Prøver å ikke handle da, men at vi handler i helgene eller en av oss etter at ungen har lagt seg. Hender vi bytter om kveldsmat og middag, dvs jr får brødskive og litt frukt når vi kommer hjem. Har da tid til lek og tøys før middag, 18-1830, etter barnetv/tv-tid. Legges mellom 19-1930. Vi bruker maks ti minutter på legging. Tannpuss/vask, noen sanger og natta. Evt lesing tar vi før selve legginga. Bading 2-3 ganger i uka, ofte i stedet for barne-tv. Ikke akkurat masse tid til kos, men nok tid til at det ikke blir stress. Min er 3 år da.

Anonymous poster hash: 76bab...d51

Skrevet

Akkurat nå er jeg hjemme i permisjon med lillesøster, så handling/middag/kveldsmat/kos/kveldsstell går fint.

Når jeg begynner å jobbe igjen, må vi planlegge middager, ukeshandle hyppigere enn vi gjør nå, og kanskje gjøre i stand noe av middagen kvelden før. Hvis det blir mye stress med slitne og sultne barn tett etter jobb, så bytter vi tidspunkt for kvelds og middag. Brødskiver når vi ramler inn døra, og middag litt senere.

Her har vi flexitid begge to, så målet er at en reiser tidlig på jobb mens den andre leverer, og den som var tidligst på jobb henter.

Og så er det jo ikke sånn at ting alltid går som planlagt, så det blir spennende å se om vi får det til sånn som vi ønsker :)

Anonymous poster hash: 36c99...5b5

Skrevet

Vi er som regel hjemme fra jobb/skole/bhg ca. 16.30. Å lage middager som tar lengre tid enn 20 min: Uaktuelt. Det kan vi gjøre i helgene. Ferdig å spise middag ca. 17.30. Ingen av ungene er særlig glade i middag, de spiser derfor minimalt med det siden de vet at kveldsmaten er under en time unna for at vi skal rekke kveldsmat før kveldsstellet ca. 18.30-18.45. Legging kl. 19-19.30.

Vi ukeshandler hver lørdag, ikke tid til det man-fre.

Anonymous poster hash: 6372c...8b9
Skrevet

Henter i bhg litt før 17.00, hjem til 17.30.

Barnet ser på tv eller leker mens jeg lager middag, maten er på bordet 18.09-18.15. Leggerutinen begynner ca. 19.00, tannpuss, pysj og lesing i sofaen før legging ca. 19.15-19.30. Jeg vekker ikke om morgenen, som regel våkner vi alle mann ca. 06.30, men jeg tar det som et tegn på at barnet trenger søvnen om det sover senere enn det. Vi har begge to fleksitid og trenger ikke være på jobb før 09.00. På morgenen prøver vi å stresse minst mulig, pleier å levere i bhg til frokost 08.30, eller etter frokost (09.00, da er en av oss noen min sent, men pytt pytt).

Kveldsmat har vi aldri hatt. Barnet får frukt kl. 14.00 og litt mer mat ca. 16.00 i barnehagen (resten av matpakken sin eller knekkebrød), så er det rett på middag når vi kommer hjem.

Handling tar jeg på fredager etter legging eller tidlig lørdag morgen. Da handler jeg for hele uken, og går vi tomt for noe før neste fredag, klarer vi oss uten.

Vi har bare én bil og jobber begge to i samme bydel (der vi også har barnehageplass), så her er det en av oss som kjører den andre til jobben og barnet i bhg og gjør det samme andre veien på ettermiddagen. Om en av oss må jobbe overtid, tar vi buss eller taxi hjem igjen (man kan ta mye taxi før det lønner seg å kjøpe en bil nr 2). Blir ca. 1 gang i uken på hver av oss, da jobber vi så lenge vi trenger, og gjerne til 21.00. Spiser stort sett lunsj bak pulten for å kunne få gjort alt som må gjøres, har kanskje 1-2 lunsjpauser i uken.

Vi har vaskedame, så den delen av logistikken slipper jeg å stresse med.

Det får seg til, men for vår del rekker vi ikke noe annet enn jobb, barn og hus ila en uke. Om vi prioriterer noe annet, er det litt slitsomt å hente det igjen etterpå, så vi prøver å være disiplinert. Vi har begge to krevende jobber og reiser litt ifm jobb, det er et valg vi har tatt som innebærer at vi kutter ut andre ting som trening, egentid og sosialt liv. Helgene er 100% øremerket familietid.

Anonymous poster hash: bd88a...df7

Skrevet

Det går seg til! Litt stress kan det være, men alt går;-)

hadde en periode hvor vi var hjemme kl 16 og måtte ut igjen 16.30 for å rekke kamper og treninger, men nå har eldste en pause. Jeg har 3 barn, og det er klart det er stress når den ene skal i bursdag kl 17 og den andre skal på trening samtidig og den tredje er drit sur og sliten. Men alt går! Jeg har tid til et liv og. Ikke så voldsomt sosialt, men litt. Prøver å trene 3 ganger i uka også, for å holde ut ;-)

Anonymous poster hash: 9d03f...add

Skrevet

Matkasse levert på døra anbefales:-)

Anonymous poster hash: 510fc...a6a

Skrevet

Nettopp dette er grunnen til at jeg jobber redusert i 80% stilling :)

Jeg er ferdig på jobb kl 14 hver dag, og henter barna en gang mellom 1430 og 1500. Hvis jeg må handle gjør jeg det på vei til bhg. Fra de er hentet til vi spiser ca 1645 når mannen kommer hjem, er tiden øremerket til lek, avslapning og middagsforberedelser. Etter middag er det mer lek frem til barnetv. Så er det bad, kveldsmat og i seng.

Anonymous poster hash: 4319e...7b9

Skrevet

Mannen henter i bhg ca kl 15:30. Han lager middag også spiser vi når jeg kommer hjem kl 16:30. Etter middag går tiden med til å leke, tegne, synge, bade, gå ut en tur eller bare kose. Ser ofte barne-tv kl 17:30. Kveldsmat ca kl 18:15 og i seng ca kl 18:45. Jeg lager matplan og handler for uka hver mandag etter at barn er i seng. Litt hektisk, men blir fort en vane.

Anonymous poster hash: 87b7f...779

Skrevet

Det går faktisk veldig greit :)

handler i lørdag for hele uka :).

Han har akkurat spist frukt,brød og yougurt når jeg kommer litt over 15,så da lager vi middag sånn 1730-18,så da blir det kveldsmaten også. så i mellomtiden leker vi sammen, leser bok og bare koser oss

Skrevet

Jobber i samme bhg som barnet går i.

Har vært sløv på handling, så har kjørt innom butikk hver dag etter jobb for å handle dagens middag, som ofte har vært noe raskt og lettvint.

Når mannen er hjemme, henter han tidligere om jeg har senvakt, og handler mens vi er i bhg, og lager middag.

Er nå sykmeldt, og skal ut i ny permisjon om et par mnd, så nå er det jo en annen hverdag.

Håper å bli mer rutinert, i forhold til middag og handling når jeg starter på jobb etter permisjonen, har nå startet med ukeshandling, og håper på å fortsette med det.

Anonymous poster hash: 30f9a...fee

Skrevet

Husk at de blir mer og mer selvstendige også ;) Her er 3 åringen hjemme alt fra 15.00 til 16.30. Imens jeg lager middag leker hun på rommet sitt eller herjer litt med pappa og lillesøster. Middag er mellom 16.30-17.00. Så er det litt forskjellig hva vi gjør frem til barnetv. Min er ihvertfall litt lei av å være sosial etter en hel dag i barnehage og pusler da gjerne litt med seg selv, eller tuller litt med oss ;)

Så er det kveldstell rundt 18.30, også er det senga med litt sang eller lesing av bok. Vi snakker om hva som har skjedd i bhg eller andre ting hun lurer på.... Som hvorfor månen er rund...?!! He he ;) Sovner vel i 19.30 tiden.

Min er sliten etter en lang dag og vi føler vi får tid med henne altså :) Det er klart at helgene blir jo mer hellige, men desto mer morsomt he he:) I helgene forskyves litt av legge tidene, da vi gjerne spiser pizza etter at baby lillesøster er lagt og kanskje ser en familiefilm sammen :)

Ikke ha høye krav til at alt skal være striglet hjemme til enhver tid, da blir det bare mer stress... Man måå ikke gjøre alt av husarbeid den tiden de er våkne, men heller variere litt. Her hjelper 3 åringen med å brette tøy for eksempel.. Blir mange fine samtaler da ;) He he

Skrevet

Min lille er bare 4 mndr enda, og jeg lurer på hvordan ting blir når han blir større og begge skal på jobb og han i barnehage. Jeg forstår ikke hvordan man skal få tid til alt dersom man går fra jobb kl 16 og barnet skal legge seg, hva, 19? Hvirdan gjør dere ting? Når går dere fra jobb? Hvem henter i bhg? Når handler dere? Når er dere hjemme? Hvem lager middag? Når spiser dere middag? Spiser barnet kvelds i tillegg? Når begynner kveldsstell og når er barnet i seng?

Jeg fatter og begriper ikke at man skal ha tid til å komme seg fra jobb, evt handle, hente barn, komme seg hjem, lage middag, spise middag, lage kvelds, spise kvelds, kveldsstell på sånn 3 timer?? Kjenner jeg gleder meg 😛

Anonymous poster hash: 6eda9...c18

Jeg er alene.. Henter ungen på 1 år ca kl 16, henter største på SFO slik at vi kanskje er hjemme til 17. Middag må du handle en gang i uka ellers flyr tida;)

Lager mat som kan spises 2 dager på rad -lager dobbel porsjon slik at annahver dag kan vi bare varme opp! Evt er d helt ok å spise rundstykker med pålegg (raskt) en gang i blant hvis vi skal på fotballtrening med eldste feks .. (Kaos ja)

Minste legger seg jo senest 18.30 så det er bare middag, litt lek, bading, kommer an på om hun spiste lite til middag så blir d kvelds pluss melk og så senga.

Deretter lekser med eldste og så skal hun i seng 19.30 😳 hei hvor det går!!!

Skulle ønske jeg kunne jobbe redusert. Men men.. Vi bruker helgene godt :)

Anonymous poster hash: 214dd...798

Skrevet

Pappaen henter rundt 15:30. Og da bruker de tid på å leke litt og kose seg. Jeg er hjemme 16:30-17:00, og da starter pappaen å lage middag. Vi spiser middag sammen ca 17:30.

Kveldsstellet starter vi med ca 18:15, og knøttebøtt sover senest 19:00.

Vi har valgt å sende med litt ekstra mat til fruktmåltidet som barnehagen har rundt 15:00. Da trenger hun vanligvis ikke noe mat før middag. Så ja, det betyr at vi har droppet kveldsmat.

Vi ukeshandeler hver søndag, og trenher vi noen småting utenom det så handler vi etter hun har lagt seg.

Som andre har sagt her, det krever planlegging, men da går det greit. Og da har vi også litt tid til å kose oss.

Skrevet

Jeg har 4 barn, en i barnehagen, to på barneskolen og en på ungdomsskolen.

Mandag skal en på turn og en på fotball.

Tirsdag skal en på fotball.

Onsdag skal en på turn.

Torsdag sjal en på turn og en på fotball.

Fredag er dagen for vennebesøk, alltid en unge eller tre ekstra hos oss og alltid en eller fler av våre som skal hentes andre steder.

Handling gjøres unna på kveldstid når ungene er i seng, butikkene er åpne til 23.

Henter barna kl 16, middag spises kl 17. Lekser gjøres fortløpende.

Anonymous poster hash: 42658...0b6

Skrevet

Drar fra jobb 15 (mannen leverer så jeg er på jobb tidlig) - henter ca 15.30!

Hjemme ca 16/16.30

Da leker vi litt, slapper av og koser oss!

Mannen er hjemme ca 17!

Vi spiser middag ca 17.30/18

Så rydder vi opp, leker bittelitt osv

På badet ca 18.30 - tv eller iPad fra ca 18.45 - i seng ca 19

Du må ikke tro at barnehage gjør hverdagen uholdbar og travel.. Bare vent til de skal på fotball, korps osv flere ettermiddager i uka + at de har lekser sob :)

Skrevet

Henter rundt 16. Hvis jeg må handle gjør jeg det før jeg henter.

Ungene ser på barnetv eller leker mens jeg lager middag. Vi spiser vel rundt 17 en gang.

Så er det dusjing hvis det trengs og barnetv/leking/kosing frem til minste legger seg ca 18:30.

Pleier å spille spill eller bygge Lego med eldste etter det. Han får som regel en brødskive før han legger seg rundt 20:00.

Skrevet

Har to barnehagebarn. Er ferdig på jobb kl 15 og henter rundt kl 15.30. Setter av og til på potetene, steikeovnen eller hva det måtte være mens jeg henter (bor et par hundre meter fra barnehagen) og lager resten når de er hentet. Ukeshandler vanligvis på en fridag, men er det noe vi trenger iløpet av uka går jeg enten innom butikken på vei hjem eller så tar jeg med meg barna og handler etter middag.

Spiser kveldsmat kl 18. De legger seg rundt kl 19. Det er jo travelt, men man finner sine egne løsninger son fungerer best for seg. Av og til (ikke ofte) dropper vi middagen også, barna er mest glad i brødmat og er ikke alltid jeg orker diskusjonen. Sparer litt tid også da.

Anonymous poster hash: e1d4d...637

Skrevet

Det lurer jeg også på og våre barn er 4 og 6år. Har vært student hele tiden, så har hatt veldig fleksibel tid. Gull verd i småbarns perioden. 

Har så smått begynt å jobbe nå og merker hvor travelt det er, og jeg jobber ikke fulltid engang ...

Hvordan får man tid til egne hobbyer og egentid oppi alt dette?

Anonymous poster hash: 10334...ea9
Skrevet

Vi har tre små fra 21 mnd og nedover. De to eldste i barnehage. Far henter dem kl 16.30, jeg er i permisjon med minsten og lager middag hjemme. Etter middag er det leketid med de små fra ca 17.30-18.30. Deretter begynner kveldsstellet og de er i seng til kl 19.00. Minstemann legger seg med oss, han er bare fire mnd. Sånn går dagene.

Anonymous poster hash: 5ba3d...519

Skrevet (endret)

om mannen henter i bhg - 16:20

om jeg henter 15:30

spiser 16.30-ish

barnetv 17:30

starter leggerutinene 18:30

i seng til 19 :)

ser jo nå at det så litt rigid ut, men det flyter ganske så av seg selv uten at noen må se på klokka :P

vi handler ikke hver dag, om vi plutselig trenge noe er nærbutikken på andre siden av veien.

storhandling tar jeg gjerne på dagtid (jobber døgnturnus og har da ofte en ukedag fri i uka)

Endret av frøken alexandra
Skrevet

Ferdig på jobb 15.30, er i bhg 16.10 (stenger 16.15).

Så er vi hjemme ca 16.30. Da spise vi litt, så blir tiden ti lkl 18 brukt til litt lek og middagslaging.

Kl. 18 kommer far hjem, vi spiser middag, så er det kveldsstell og i seng til kl 19.

Anonymous poster hash: a7943...ff0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...