Anonym bruker Skrevet 18. januar 2015 #26 Skrevet 18. januar 2015 Jeg er. Han begynte som 12 åring og sluttet da han var 28. Nå har han hvert rein i åtte år. Uten problemer. Han har ingen skader på psyken og er friskere enn meg. Han er en fantastisk far og mann. Han har tre søsken som aldri har hatt noen problemer og foreldrene er de snilleste jeg har møtt. Noen er bare uheldige og havner i feil miljø. Bruk god tid og bli ordentlig kjent Anonymous poster hash: ad733...edc
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2015 #27 Skrevet 18. januar 2015 Jeg er. Han begynte som 12 åring og sluttet da han var 28. Nå har han hvert rein i åtte år. Uten problemer. Han har ingen skader på psyken og er friskere enn meg. Han er en fantastisk far og mann. Han har tre søsken som aldri har hatt noen problemer og foreldrene er de snilleste jeg har møtt. Noen er bare uheldige og havner i feil miljø. Bruk god tid og bli ordentlig kjent Anonymous poster hash: ad733...edc For en lykkelig historie Ja jeg kommer til å bruke lang tid på å bli kjent Anonymous poster hash: c724c...440
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2015 #28 Skrevet 18. januar 2015 Uaktuelt. Anonymous poster hash: c4ba0...2f0
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2015 #29 Skrevet 18. januar 2015 Jeg synes det er så utrolig trist at det er så mange som dømmer.... Som jeg skrev lenger opp her så står det så mye respekt ut av at han har tatt grep, og kommet seg ut av dritten! Du skriver jo at han har hatt en vanskelig barndom, med foreldre som er alkoholikere... Skal man da avskrive et menneske fordi han har hatt det vanskelig i livet??? Jeg merker jeg blir så trist på menneskehetens vegne... Selvfølgelig skal man ta forholdsregler, som i alle forhold.. Men dette er jo en mann som har fått livet på rett kjøl! Skal han da sone en "livstidsstraff" for dumme valg han har gjort tidligere i livet?? Noe av det viktigste jeg lærer mine barn er at mennesker er mere enn de dumme valgene vi tar! Går vi forbi en rusmisbrukere forklarer jeg alltid barna mine at dette er mennesker som er like mye verdt som alle andre! De har kanskje opplevd vonde ting som gjør at de ruser seg for å "rømme". Det betyr ikke at vi skal se ned på dem for det! Vi skal ihvertfall støtte dem og gi dem en sjanse når de kommer seg ut av rushelvete!!! Anonymous poster hash: c5d5c...ad6
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2015 #30 Skrevet 18. januar 2015 Jeg synes det er så utrolig trist at det er så mange som dømmer.... Som jeg skrev lenger opp her så står det så mye respekt ut av at han har tatt grep, og kommet seg ut av dritten! Du skriver jo at han har hatt en vanskelig barndom, med foreldre som er alkoholikere... Skal man da avskrive et menneske fordi han har hatt det vanskelig i livet??? Jeg merker jeg blir så trist på menneskehetens vegne... Selvfølgelig skal man ta forholdsregler, som i alle forhold.. Men dette er jo en mann som har fått livet på rett kjøl! Skal han da sone en "livstidsstraff" for dumme valg han har gjort tidligere i livet?? Noe av det viktigste jeg lærer mine barn er at mennesker er mere enn de dumme valgene vi tar! Går vi forbi en rusmisbrukere forklarer jeg alltid barna mine at dette er mennesker som er like mye verdt som alle andre! De har kanskje opplevd vonde ting som gjør at de ruser seg for å "rømme". Det betyr ikke at vi skal se ned på dem for det! Vi skal ihvertfall støtte dem og gi dem en sjanse når de kommer seg ut av rushelvete!!! Anonymous poster hash: c5d5c...ad6 Siden man er fritt til å velge partner her i landet hadde jeg ikke frivillig gått inn i et forhold til en tidligere narkoman, iallefall ikke en som har vært heroinist i 5!!! år. En slik livsstil sliter på kropp og sjel, og man kommer ikke unna noe sånt uten arr. Kroppen vil være merket etter et slikt liv i 5 år. Jeg har også tidligere jobbet med rusmisbrukere, og har snakket og møtt mange som har gått inn og ut av rusen i hele sitt liv. Man er ikke nødvendigvis fri for suget etter rusen, den vil alltid være der, (i følge mange eksmisbrukere). Hvis noe skjer i livet deres, som de ikke vet hvordan de skal håndtere, et dødsfall eller hva det måtte være, er det nok til at det er på an igjen. Det er jo ikke sånn at jeg fordømmer de som har vært rusmisbrukere, men de har en for stor tilbakeslagsprosent til at jeg hadde fått barn eller utsatt mine barn eller meg selv, for noe sånt. Anonymous poster hash: c4ba0...2f0
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2015 #31 Skrevet 18. januar 2015 Nei. Har en alkoholiker/pillemisbruker i ganske nær familie og denne personen har gang på gang sprukket, ramla ut på osv. Dette er en slektning, så ikke en partner, men jeg hadde dessverre ikke turt å slippe en tidligere tung rusmisbruker inn i livet mitt. Men det er meg da... Anonymous poster hash: 9a19b...7fc
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2015 #32 Skrevet 18. januar 2015 Jeg møtte en flott fyr for 4 mnd siden og han er bare helt fantastisk. Men han har desverre vært narkoman. Altså det gikk så langt at han holdt på med heroin i 5år. Nå har han vært rusfri i over 3 år,driver sitt eget firma og har aldri hatt noe tilbakefall. Jeg kjenner at jeg blir litt skeptisk og dra mine barn inn i dette forholdet etterhvert. Men man skulle aldri trodd at han hadde vært narkoman. Hva tenker dere og hva ville dere gjort?jeg tenker vel egentlig at alle fortjener en ny sjanse i livet. Anonymous poster hash: c724c...440 Ja, jeg kunne nok det. Men jeg tror det skulle mye til for at et slikt forhold skulle være aktuelt for min del. Fem år som heroinist er lenge. Du må nok ta høyde for at det kan ha vært ganske tungtveiende sider ved ham som gjorde at han kunne havne i et slikt uføre, og at han ikke styrte klar av det eller stoppet tidligere. Det er vanskelig å vurdere sånt når man er nyforelska. Det er mye som ikke kommer så tydelig frem når man ikke kjenner hverandre til bunns og er fulle av følelser. Jeg er helt sikker på at jeg kunne blitt forelsket i en mann som hadde en slik fortid som du beskriver, hvis det var god kjemi, han hadde sjarm, og vi hadde moro sammen og mye til felles. Det er noe imponerende ved at han har klart å bli rusfri. Samtidig kan man få lyst til å hjelpe, forankre noen i en rusfri tilværelse og være en person som tror på kjærlighet og en ny sjanse her i livet. Men en ting er å bli forelsket. Noe annet er å ta sjansen på å dele liv og hverdag, ikke minst når det er barn med i bildet. Her ville jeg, dessverre, vært veldig forsiktig, selv om jeg ikke utelukker at jeg på sikt kunne bli så godt kjent med en mann med slik fortid at jeg kunne velge å satse på en fremtid sammen. Men jeg synes fire måneder er alt for kort tid til å ta en slik beslutning, og jeg ville forsøkt å vurdere en hel del sider ved mannen og situasjonen over tid og uten "forelskelses-brillene" på. Man kan aldri vite sikkert. Og man må ta noen sjanser her i livet. Men man bør se seg godt for. Jeg har gode venner som har hatt til dels alvorlige (men ikke i nærheten av det du beskriver) rusproblemer. Flere av dem er nå rusfri, og fungerer godt i dagliglivet. Dette er folk som jeg har kjent siden vi var ungdommer. Det er mennesker jeg er glad i. De begynte med dop, jeg holdt meg unna (bortsett fra enkelte episoder med hasj.) De av oss som gjorde de uheldige valgene den gangen, og fikk et etterhvert stort problem, var de som i utgangspunktet hadde det vanskeligst og hadde flest utfordringer, både på det helt personlige plan, familiært, og når det gjelder evnen til å ta ansvar og holde seg unna destruktive ting. Selv om flere av dem har kommet seg ut av misbruket, gjenkjenner jeg fortsatt en del av disse trekkene hos dem. Og selv om jeg har gode vennskap med dem, ville det være uaktuelt for min del å gå inn i et forhold med noen med såpass omfattende "grunnproblemer". Så hva skulle til for at jeg skulle gått inn i et forhold med en tidligere rusmisbruker? Det måtte vært en veldig sterk kjærlighet, en følelse av at vedkommende kunne gi meg noe ingen andre kunne. I tillegg måtte vedkommende ha nesten enestående evne til å jobbe med seg selv. Hans problemer måtte ikke få en for omfattende plass i vårt samliv. Jeg måtte vært helt trygg på at det ikke ville bli noen tilbakefall. Det er svært sjelden man finner et menneske med disse ressursene, som samtidig har vært så langt nede som du beskriver. Anonymous poster hash: f462c...a0d
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2015 #33 Skrevet 18. januar 2015 Takk for fine og utfyllende svar jeg forstår godt hva dere mener og kjenner jeg kvier meg litt samtidig som jeg føler det er verdt å bli kjent med akkurat han. Skal være sammen med han neste helg så det blir spennende Anonymous poster hash: c724c...440
Fandens Oldemor Skrevet 18. januar 2015 #34 Skrevet 18. januar 2015 Niks, under ingen omstendigheter! Har vokst opp med en rusmisbruker og ville aldri utsatt meg selv eller barn for så mye usikkerhet frivillig. Man vet aldri hva neste dag bringer.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2015 #35 Skrevet 18. januar 2015 Da skulle han vært rusfri i 13 år og ikke 3 år. Syns det er for tidlig til å stole på noen med den fortiden. Anonymous poster hash: 4b4df...6f6
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2015 #36 Skrevet 18. januar 2015 Jeg er villig til å bli bedre kjent så får jeg se..synes han burde få en sjanse. Men takk for alle innspill og gode tilbakemeldinger. Det setter jeg stor pris på. Anonymous poster hash: c724c...440
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2015 #37 Skrevet 18. januar 2015 Jeg har vært sammen og har barn med en rusmisbruker. Om han blir rusfri, aldri i livet om jeg hadde gått tilbake til han. Hadde aldri klart å stole på han igjen og jeg hadde hele tiden sett etter tegn på om han ruset seg igjen. Ikke ett liv for meg og mine/våre barn. Anonymous poster hash: be66c...73a
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2015 #38 Skrevet 18. januar 2015 Nææææ, det tviler jeg på altså! Kommer jo litt ann på alvorlighetsgraden og varighet, men ofte er det en tøff bakgrunn som driver dem ut i rusen. Så ofte er det mye mer enn misbruket som kan skape utfordringer i et forhold. Det er liten sjans for at de noen gang vil få et "problemfritt" liv. Mangen har styggen på ryggen for alltid, og jeg hadde ærlig talt ikke orket å gå inn i noe slikt. Nå vet jeg jo ikke noe om denne mannen, men misbruk av heroin er jo i utgangspunktet ganske heavy...... Anonymous poster hash: 1f3ab...688
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2015 #39 Skrevet 18. januar 2015 Aldri i livet!!!! Anonymous poster hash: 25552...76c
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2015 #40 Skrevet 19. januar 2015 Har ikke lest alle svarene. Svarer bare HI: Jo, alle fortjener en sjanse. Elsk han og hygg deg. Men ikke flytt inn og ikke bland sammen din økonomi med hans. Anonymous poster hash: fac7d...f7f
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2015 #41 Skrevet 19. januar 2015 Nei, ikke noen som har holdt på med heroin på den måten, sånn skikkelig junkie-narkis. Aldri i livet. Jeg har vært borti nok folk med problemer. Anonymous poster hash: de48f...a73
Jippipippi Skrevet 19. januar 2015 #42 Skrevet 19. januar 2015 Nei, det kunne ikke jeg. Jeg tenker bagasje med en gang...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå