Anonym bruker Skrevet 18. januar 2015 #1 Skrevet 18. januar 2015 Jeg møtte en flott fyr for 4 mnd siden og han er bare helt fantastisk. Men han har desverre vært narkoman. Altså det gikk så langt at han holdt på med heroin i 5år. Nå har han vært rusfri i over 3 år,driver sitt eget firma og har aldri hatt noe tilbakefall. Jeg kjenner at jeg blir litt skeptisk og dra mine barn inn i dette forholdet etterhvert. Men man skulle aldri trodd at han hadde vært narkoman. Hva tenker dere og hva ville dere gjort?jeg tenker vel egentlig at alle fortjener en ny sjanse i livet. Anonymous poster hash: c724c...440
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2015 #2 Skrevet 18. januar 2015 Nei dessverre Anonymous poster hash: 3d419...dfe
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2015 #3 Skrevet 18. januar 2015 Overhodet ikke. Anonymous poster hash: 33cf0...8f3
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2015 #4 Skrevet 18. januar 2015 Jeg tenker som deg. Han beviser hver dag at han er ren, han har jobbet seg gjennom et helvete og kommet sterkere ut på andre siden. Er han helt ferdig med bekjentskaper og alt som knyttet han til den tiden, så ville jeg ikke avvist han. Alle har en fortid, og alle har vi en blank framtid. Synes det vitner om stor styrke å gjøre det han har gjort og komme seg dit han er i dag. Anonymous poster hash: 372b6...876
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2015 #5 Skrevet 18. januar 2015 Vanskelig å svare på uten å kjenne til han. Jeg har en kamerat som er tidligere rusmisbruker. Nå er han alenepappa og brannmann. Han gikk fra rus til alkohol en periode (før han ble pappa) så han har drevet med begge deler, men den dag i dag kan han fortsatt ta seg en fest uten at det ødelegger noe, og han lever helt normalt med en fest noen ganger i året og kan holde seg til den ene ølen til fotballkampen.Du må gå etter magefølelsen. Prøv å finn ut det du kan om han. Snakk med felles bekjente, snok og søk. Det finnes de som kutter ut brått og totalt som helomvender, men du har også de som ljuger om det, som fortsatt røyker hasj hver kveld eller går over til alkohol. I deres øyne har de da "slutta", fordi de ikke driver med det verste lengre.Hvis du skal gi det en sjanse, så bør du i alle fall være veldig forsiktig. Hold deg litt tilbake. Hvis du ender opp stormforelsket før du finner ut at han egentlig ikke har sluttet helt som han sier så er det vanskelig å komme seg vekk med det første, og du sitter i en knipe som kan ødelegge mye for deg. Anonymous poster hash: 1f525...a9a
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2015 #6 Skrevet 18. januar 2015 Jeg er sammen med en tidligere rusmisbruker. Han har mye bagasje og det er tøft til tider, men han har holdt seg ren i ti år likevel. Det hender at depresjon slår ham ut, særlig når tidligere bekjentskaper har mistet livet til rusen. Og det hender at de tar kontakt med ham, og jeg vet det sitter langt inne å avvise. Vit hva du går til iallefall. Anonymous poster hash: 8b3bd...164
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2015 #7 Skrevet 18. januar 2015 Takk for fine svar han har vært helt ærlig fra starten av og holder helt avstand til narkotika. Han jobber med mennesker innen rus og psykiatri og holder mye foredrag. Han har to barn som han har fast og er en utrolig flink pappa. Jeg vet garantert at han ikke driver med noe. Han er bare helt fantastisk og føler vel at jeg ikke vil gi han opp bare pga hans fortid. Anonymous poster hash: c724c...440
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2015 #8 Skrevet 18. januar 2015 Ja jeg kjenner jeg er ganske skeptisk samtidig som jeg føler det blir feil å avvise han pga hans fortid. Jeg kommer til å gi det tid og bli veldig godt kjent med han før jeg går inn i noe. Anonymous poster hash: c724c...440
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2015 #9 Skrevet 18. januar 2015 Nei. Tror dessverre at det alltid hadde ligget i bakhodet og sperret for at jeg kunne stole 100% på ham. Og da er ikke et forhold liv laga. Anonymous poster hash: e559f...2c9
justme76 Skrevet 18. januar 2015 #10 Skrevet 18. januar 2015 I dette tilfelle ville jeg tatt sjansen. Han viser jo hver dag at han har lagt det livet bak seg. Men hver obs på at fortiden kan skape problemer med depresjoner osv.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2015 #11 Skrevet 18. januar 2015 Noen av de beste menneskene her i verden er de som har vært gjennom endel.. Jeg synes det er helt feil å avskrive et menneske pga hans fortid.. Hvis man har et så snevert menneskesyn at man avviser mennesker pga deres fortid vil man gå glipp av MANGE flotte mennesker! Jeg synes han høres ut som en fantastisk person som har kommet seg ut av rushelvete og fått orden på livet! Det står det enorm respekt av og han fortjener en sjanse! Anonymous poster hash: c5d5c...ad6
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2015 #12 Skrevet 18. januar 2015 Noen av de beste menneskene her i verden er de som har vært gjennom endel.. Jeg synes det er helt feil å avskrive et menneske pga hans fortid.. Hvis man har et så snevert menneskesyn at man avviser mennesker pga deres fortid vil man gå glipp av MANGE flotte mennesker! Jeg synes han høres ut som en fantastisk person som har kommet seg ut av rushelvete og fått orden på livet! Det står det enorm respekt av og han fortjener en sjanse! Anonymous poster hash: c5d5c...ad6 Flott svar og veldig enig bare litt hengende over meg at han faktisk har vært avhengi av heroin og prøvd å ta livet sitt to gr. Men som sagt så er han et nytt menneske nå og har lagt dette bak seg. Anonymous poster hash: c724c...440
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2015 #13 Skrevet 18. januar 2015 Noen av de beste menneskene her i verden er de som har vært gjennom endel.. Jeg synes det er helt feil å avskrive et menneske pga hans fortid.. Hvis man har et så snevert menneskesyn at man avviser mennesker pga deres fortid vil man gå glipp av MANGE flotte mennesker! Jeg synes han høres ut som en fantastisk person som har kommet seg ut av rushelvete og fått orden på livet! Det står det enorm respekt av og han fortjener en sjanse! Anonymous poster hash: c5d5c...ad6 Helt enig med deg. Noen av de flotteste menneskene jeg kjenner har hatt tøffe liv. Trenger ikke bare og være rus. Jeg har selv hatt en jævlig barndom. Og anser meg selv for å være et utrolig godt menneske. Jeg gjør alt for de jeg er glad i, og jeg ser gleden i de mindre ting i livet. Vet at kjærlighet er det viktigste. Og jeg jobber i et yrke med mennesker som har det vanskeligere enn de fleste. Men man må jo selvfølgelig være skeptisk. Men sånn som det høres ut som han har fått orden på livet sitt, så hadde jeg nok gitt det en sjanse. Bare tatt det rolig. Anonymous poster hash: 1417e...909
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2015 #14 Skrevet 18. januar 2015 Godt å høre jeg tenker at jeg kommer til å gi dette god tid og bli godt kjent med han først. Er selvfølgelig redd for at han plutselig en dag kan sprekke,men han har klart seg så bra og virker så ordentlig nå. Anonymous poster hash: c724c...440
Twintipp og himmelblå Skrevet 18. januar 2015 #15 Skrevet 18. januar 2015 Nei, det kunne jeg ikke. Det fordi jeg har barn. Selv om han hadde skikket seg hadde jeg sett på avhengighet til så sterke stoffer som en "svakhet" som lett kunne vært generaliserbart til andre arenaer. Dessuten henger rus og psykiatri tett sammen. Nei, det hadde jeg aldri gjort.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2015 #16 Skrevet 18. januar 2015 Spesielt med barn i bildet, så hadde jeg vært svært skeptisk. Jeg har dessverre en veldig dårlig erfaring selv med en eksnarkoman. Ei venninne gjennomgikk mange svært vanskelige år også med en eksnarkoman. Sistnevnte holdt seg i skinnet i mange år og var i jobb, men fikk tilbakefall og det endte med samlivsbrudd og han er nå ufør med store psykiske problemer. Anonymous poster hash: dfe5b...ed9
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2015 #17 Skrevet 18. januar 2015 Nei det hadde jeg aldri gjort. Med slike stoffer er det uansett skade på personens kropp og hjerne. Anonymous poster hash: f998b...150
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2015 #18 Skrevet 18. januar 2015 Hvis du er sikker på at han er den han utgir seg for å være, så ville jeg gitt ham en sjanse. Men skulle han havne på kjøret - om enn bare èn gang, hadde han ikke fått noen ny sjanse igjen. Anonymous poster hash: f765e...13f
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2015 #19 Skrevet 18. januar 2015 nei Anonymous poster hash: f53a0...e1b
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2015 #20 Skrevet 18. januar 2015 3 år er ikke så veldig lenge i denne sammenheng. Du bør se an hva slags bakgrunn han har også. Dvs om han har en ressurssterk familie eller om han har mye bagasje i form av omsorgssvikt eller lignende fra barndommen. Du bør også sjekke om han har kontakt med vennene fra rusmiljøet som ikke er rusfrie, evt hva han gjør dersom de tar kontakt med han. Har han andre svakheter som økonomisk rot eller spillegalskap? Selv hadde jeg nok vært svært skeptisk, men på den annen side så har jeg sett suksesshistorier også. Har en i familien som er rusfri på tiende året som har alt på stell med eget hus, jobber masse og har firma på si, samt barn. Men denne personen kommer fra en familie som har støttet og stilt opp hele veien, og det er ikke psykiatri i bunnen for å si det sånn. Anonymous poster hash: 907d7...37c
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2015 #21 Skrevet 18. januar 2015 Han har nok en del bagasje da begge foreldrene har vært alkoholikere i hele oppveksten og er det enda. Ble mye mobbet som liten. Han har kuttet helt kontakt med tidligere venner fra rusmiljøet. Han har 4 søsken som har stilt opp mye og som han har god kontakt med. Han virker iallefall veldig snill tvers igjennom og er utrolig flink på å gi komplimenter. Virker som han setter stor pris på livet. Anonymous poster hash: c724c...440
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2015 #22 Skrevet 18. januar 2015 Jeg er sammen med en tidligere rusmisbruker/kriminell. Han kommer fra et oppegående hjem. Har 3 søsken som aldri har rørt noe som helst. Han kom skjevt ut i 12 års alder. Udiagnostisert add og en traumatisk opplevelse. Han fikk dessverre ikke den hjelpen han så sårt trengte, og som han mest sannsynlig hadde fått i 2015. Han var sprøytenarkoman allerede som 15 åring og drev med kriminell virksomhet. Vært inn og ut av rusinstitusjoner og psykiatriske sykehus (suicidal). I år 2000 kom vendepunktet. Han tok en overdose heroin, med vilje. Når han ble gjenopplivet så han på det som en ny sjanse. Han flyttet til andre kanten av landet, på en øde plass. Resten er solskinnshistorie. Men han har jobbet knallhardt! Det er få som greier det han har klart. Da jeg møtte han hadde han vært rusfri i 8 år. Hadde fast jobb og god økonomi. Nå har han utdannelse og eget firma som går så det suser. Han fant jo ut at han slett ikke var så dum som han ble fortalt av lærerne på skolen på 80-90 tallet. Med adhd medisiner ble han plutselig et "geni". Han gikk ut av universitetet med toppkarakterer. Det er ingen som kan tro på at han har vært sliten narkoman. Hadde jeg ikke lest alle papirene hans så hadde jeg ikke trodd på det jeg heller. Det eneste preget han har er at han har er arr på armene etter nålestikk og så er han vanvittig klok og reflektert! Det sterkeste og klokeste mennesket jeg noensinne har møtt. Jeg er veldig stolt av han! Anonymous poster hash: 5cb2b...750
overlord Skrevet 18. januar 2015 #23 Skrevet 18. januar 2015 Nei, jeg ville aldri tatt den risikoen. Vet om en som var rusfri i 11 år, før han igjen begynte å ruse seg. Han hadde da kone og tre små barn. Døde av overdose kort tid etter. Mange rusfrie rusmisbrukere tyr igjen til rus når livet er vanskelig. Slett ikke alle og ja, de fortjener selvsagt en ny sjanse. Men ville ikke gått inn i et forhold til en tidligere rusmisbruker, iallefall ikke når det er barn i bildet.
Sint naken biltyv Skrevet 18. januar 2015 #24 Skrevet 18. januar 2015 Jeg kunne aldri det. Men heldigvis er ikke alle like fordomsfulle som meg. Hvis ikke hadde ikke jeg hatt den fine mannen min💕 Å være sammen med en tidligere rusmisbruker er tøft, alle har alltid mye bagasje.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2015 #25 Skrevet 18. januar 2015 Nei. Som gruppe er det svært lite pålitelige mennesker med enorm tilbakefallsprosent. For ikke å snakke om senskader av rusmisbruket. Anonymous poster hash: 8798c...4f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå