Gå til innhold

1 åring i bhg eller hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er akkurat 1 år. Har fått tilbud om plass til han, men kan og ha han hjem til august og klare det økonomisk, med å jobbe litt mindre og ta kontantstøtte. Hva ville dere gjort? Hva er det beste? Det er ikke mulighet for redusert plass.

Anonymous poster hash: 20f0a...d9c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har mulighet til å ha ham hjemme, gjør det!

Anonymous poster hash: 62469...a65

Skrevet

Ville ventet til august.

Mitt første barn begynte ved 15 mnd og jeg så da at det var for tidlig.

De to neste har derfor begynt når de var to år.

Anonymous poster hash: ff961...1d0

Skrevet

Jeg hadde uten tvil holdt han hjemme til høsten!

Så små barn har det best sammen med mamma og/eller pappa, det sosiale samspillet med andre barn kan dere godt dekke med lekebesøk, åpen barnehage osv.

Skrevet

Mine har begynt når de var 15 mnd. Eldste kunne begynt før, yngste kunne ventet et par måneder. Barn er forskjellig og du kjenner ditt barn best, så vurder det dertetter. For mange funker en mellomløsning; det å ha korte dager første halvåret. Feks. 9-14,

Anonymous poster hash: 6c1d3...228
Skrevet

Ville sendt ham i bhg - de lærer utrolig mye der mtp lek og samspill med andre barn :)

Anonymous poster hash: d214c...8b8

Skrevet

Jeg ville takket ja til plassen nå og brukt goood tid på tilvenning. Må jo ikke være fulle dager i starten. Vår startet et par timer om dagen da hun var 10 mnd og utvidet gradvis over et par måneder. Det gikk kjempebra. De tre dagene man vanligvis får til tilvenning er altfor lite. Men nå var det helt greit for barnehagen at vi gjorde det slik, det er dessverre noen barnehager som er veldig strenge på at det kun skal være tre dager.

Anonymous poster hash: 0b096...ef9

Skrevet

Man sender ikke ettåring i barnehage før man må, så det er ikke noe "se det an". For noen går det bedre, for andre dårligere, men man sender de ikke før det er nødvendig.

Anonymous poster hash: 62469...a65

Skrevet

Men problemet er vel at om du takker nei nå så blir du vel stillet helt bak i barnehageplass køen,å er vel ikke sikkert du får plass igjen i august da.

Anonymous poster hash: 5970d...d79
Skrevet

Hadde ventet. Hadde min hjemme til hun var to år, ved hjelp av kontantstøtte, reduserte stillinger på meg og mannen, og hjelp fra snille besteforeldre. Har ikke angret! Hun har ikke tatt skade av det på noen måte heller, tvert i mot sier barnehagen at hun ligger langt foran de andre barna på de fleste områder. :)

Anonymous poster hash: a06f1...652

Skrevet

Jeg ville også ventet til august om det er et reelt valg, du/dere kommer ikke til å angre på det. Vi fikk ikke plass til vår 1-åring i januar i fjor, men i etterkant er jeg veldig glad for de 7 "bonusmånedene" jeg fikk hjemme med minstemann. Barnet vil sikkert få det fint i barnehagen, men hverdagslivet er travlere og med mindre "rom" for opplevelser, kosedager og hjemmedager ved sykdom uten dårlig samvittighet for jobb!

:) Småbarnsmamma og ped.leder på 1-3 års avdeling

Anonymous poster hash: 6ba3a...839

Skrevet

Jeg ville takket ja til plassen nå og brukt goood tid på tilvenning. Må jo ikke være fulle dager i starten. Vår startet et par timer om dagen da hun var 10 mnd og utvidet gradvis over et par måneder. Det gikk kjempebra. De tre dagene man vanligvis får til tilvenning er altfor lite. Men nå var det helt greit for barnehagen at vi gjorde det slik, det er dessverre noen barnehager som er veldig strenge på at det kun skal være tre dager.

Vår var veldig strenge på bare tre dager men de fikk tydelig beskjed at det er vårt barn og vi bestemmer. Vi brukte tre uker på tilvenning og resultatet er at hun elsker barnehagen og har aldri grått ved levering, hverken under eller etter tilvenning
Skrevet

Ville sendt ham i bhg - de lærer utrolig mye der mtp lek og samspill med andre barn :)

Tror du skal komme i barnehagen bare en uke å se hvordan ettåringene har det i barnehagen,så skifter du nok fort mening.

Barna lengter sånn etter foreldrene å er helt utrøstelige!

Å som har jeg sagt før så det enkelte som lar barna skrike i 5 timer før de faktisk ringer foreldrene.

Da hylskreik barnet lenge,var rolig kanskje i fem minutter,også hylskriking lenge igjen,også noen minutter pause før skrikingen begynte igjen.

Det var så ille at vi måtte skjerme de andre barna,å dessverre er det mange barn som er sånn.

Var det ikke den en ungen som skreik som var det en annen.

Følte at vi omtrent ikke gjorde annet enn å gå rundt å bære på det en barnet etter det andre for å trøste.

Skrevet

Takk for svar dere alle! Jeg mente selv at vi skulle vente, men hører fra venninner at jeg "må sende han dit", de har gjort det med sine. Jeg må enten ha han der og jobbe 80 prosent stillingen min, eller ha han hjemme og få kontantstøtte. Har ikke mulighet til å gå hjemme uten kontantstøtte.. Vi får plass til høsten, var bare at det ble en ledig der nå :-)

Skrevet

Vent, vent, vent! Du kommer aldri til å

angre. Mine to eldste begynte da de var 1 år. De trivdes begge, men jeg syns det var helt forferdelig frem til de var 15 mnd. Yngste begynte da han fylte 2 år. Helt supert. Først da de har behov for det.

Anonymous poster hash: d4bd1...0b0

Skrevet

Takk for svar dere alle! Jeg mente selv at vi skulle vente, men hører fra venninner at jeg "må sende han dit", de har gjort det med sine. Jeg må enten ha han der og jobbe 80 prosent stillingen min, eller ha han hjemme og få kontantstøtte. Har ikke mulighet til å gå hjemme uten kontantstøtte.. Vi får plass til høsten, var bare at det ble en ledig der nå :-)

Hvordan vet du at du får plass til høsten igjen da?

Er jo normalt å bli stillt helt bak i køen igjen om du takker nei til en plass,å her jeg bor hadde det hvertfall betydd minst 1 år på venteliste.

Skrevet

Men problemet er vel at om du takker nei nå så blir du vel stillet helt bak i barnehageplass køen,å er vel ikke sikkert du får plass igjen i august da.

Hææ? 

Har da rett på plass fra august selv om hun velger å være hjemme litt ekstra?

Jeg ville ventet. Har gjort det samme selv, og har ikke angret et sekund. Du investerer i barna dine, så får heller økonomien være litt trangere en periode. 

Anonymous poster hash: e5482...430

Skrevet

Hææ? 

Har da rett på plass fra august selv om hun velger å være hjemme litt ekstra?

Jeg ville ventet. Har gjort det samme selv, og har ikke angret et sekund. Du investerer i barna dine, så får heller økonomien være litt trangere en periode. 

Har hun vel ikke!

Hun har allerede blitt tilbudt en plass men den takket hun nei til,å da har hun ikke rett på noe som helst lengre ettersom de allerede har tilbudt hun barnehageplass.

Da blir hun stillt helt bak i barnehageplass køen,å her jeg bor hadde det ikke vært sjans i havet engang å få barnet inn i august igjen da.

Skrevet

Helt klart ventet. Og sendt inn søknad nå før første feb for oppstart i August , med mindre du kan være hjemme enda noen mnd 😃

Skrevet

Hvordan vet du at du får plass til høsten igjen da?

Er jo normalt å bli stillt helt bak i køen igjen om du takker nei til en plass,å her jeg bor hadde det hvertfall betydd minst 1 år på venteliste.

Mulig du kan bli satt på venteliste i den barnehagen, men du har rett på barnehageplass innenfor kommunen du bor i.

Jeg sa neitakk til plass fra august og fikk første ledige (pga barn som sluttet) etter jul. Vi hadde søskenprioritering, samt at de går etter alder på barnet.  

Skrevet

Tror du skal komme i barnehagen bare en uke å se hvordan ettåringene har det i barnehagen,så skifter du nok fort mening.

Å som har jeg sagt før så det enkelte som lar barna skrike i 5 timer før de faktisk ringer foreldrene.

Da hylskreik barnet lenge,var rolig kanskje i fem minutter,også hylskriking lenge igjen,også noen minutter pause før skrikingen begynte igjen.

Det var så ille at vi måtte skjerme de andre barna,å dessverre er det mange barn som er sånn.

Følte at vi omtrent ikke gjorde annet enn å gå rundt å bære på det en barnet etter det andre for å trøste.

Du tror vel virkelig ikke at alle barnehager er like dårlige? Håper virkelig at det snart blir satser på kvalitet i alle barnehager! Jeg har jobbet i 5 ulike barnehage og aldri opplevd noe slikt.

Hilsen pedagog med 17års erfaring fra mange ulike barnehager.

Anonymous poster hash: a77df...761

Skrevet

Ettåring hverken trenger eller lærer lek og samspill med / av andre barn som 12 mnd gamle. Da har de det best med trygge rammer og mor el far . I verste fall en dagmamma eller liten bhg med lite gjennomtrekk på de ansatte.

Anonymous poster hash: 91204...e72

Skrevet

Du tror vel virkelig ikke at alle barnehager er like dårlige? Håper virkelig at det snart blir satser på kvalitet i alle barnehager! Jeg har jobbet i 5 ulike barnehage og aldri opplevd noe slikt.

Hilsen pedagog med 17års erfaring fra mange ulike barnehager.

Anonymous poster hash: a77df...761

Det var da for faen ikke dårlig barnehage!!

Men mange små barn som trengte foreldrene å som helt tydlig savner mor og far.

De voksne som jobbet der var helt fantastisk å gjorde alt for å roe de små.

Det eneste jeg ikke likte med barnehagen var at de lar barnet skrike så mange timer uten å ringe foreldrene.

Hadde det vært mitt barn så ville jeg at de skulle ringt meg etter maks en times skriking.

Skrevet

Den ungen som gråt mest ved barnehagestarten i vår barnehage var treåringen som til da hadde vært hjemme sammen med mamma. Hylgråt etter mamma når hun ble levert, og sto ved gjerdet og hylte når hun ble hentet. Så det trenger ikke bli bedre av å vente et år eller to. Men det gikk seg jo til det og.

Dette er nok veldig individuelt, så det får nesten være opp til foreldrene å bestemme, og opp til barnehagen å tilrettelegge.

Skrevet

Utrolig dårlig barnehage. Sånn har vi det ikke hos oss. Jeg er fagarbeider på en småbarnsavdeling og vi har lite gråt. Er det mye gråt tar vi raskt kontakt med foreldrene. Alltid!!

Sånn var det i den forrige bhg jeg var i også.

Anonymous poster hash: 7ebf2...53a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...