Gå til innhold

Hva som definerer en alkoholiker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil vel si at det som definerer en alkoholiker er at de har ett unaturlig forhold til alkohol.

Enten ved at de:

* skjuler det.

* vil ikke vedkjenne seg sitt eget forbruk

* bare MÅ ha det i situasjoner der det ikke er naturlig å innta det

* bruker det for å "manne seg opp" til ting de ikke takler

* bruker det for å bearbeide ting

* blir hissig om temaet blir tatt opp

* kanskje bruker penger på alkohol som de egentlig burde brukt til andre ting

* at det går utover andre ting/mennesker/situasjoner uten at de vil forstå/innrømme det.

Er ett av disse punktene der, er det ett misbruk tenker jeg og da er man vel alkoholiker...

Det må mer enn ett punkt til for å være en alkoholiker, og jeg vil dessuten tro at de aller fleste som er tilnærmet avholds ville ha reagert med sinne eller overraskelse dersom noen hadde spurt om de hadde et alkoholproblem ;).

Anonymous poster hash: 95377...847

Ja, det er jeg enig i, men tenkte ikke om man spurte de direkte, men mer om man snakker om alkohol generelt.

For eksempel at de i en rolig samtale om alkoholforbruk brått hisser seg opp og høylytt forkynne at alle er hysteriske og folk må kunne ta seg ett glass når de selv vil osv, selv om diskusjonen egentlig ikke helt gikk ut på det.

Eller motsatt da, at de brått blir tause og ikke klarer å delta i samtalen.

At de rett og slett "detter av lasset" når det blir snakket om alkohol. (I forhold til sånn de pleier å være i samtaler om andre ting. :-)

Det er helt feil, med en slik tankegang vil du fort ende opp med å selv skape en feilaktig bekreftelse dine antakelser (social confirmation bias)

Du ville ikke kunne trekke annen konklusjon enn at de ikke har noe å bidra med/ føler seg ubekvemme/ blir irritert, men du vil ikke kunne si noe om årsaken.

Selv kan jeg bli provosert i en diskusjon når noen synser, eller hvis bruker forskning på en måte som tilsynelatende gir inntrykk av at de vet hva de snakker om- når jeg vet at det finnes mye forskning som sier noe annet. Enten vi snakker om alkohol eller noe annet,

Jeg ble også rimelig irritert på en tante som for noen måneder siden snakket en masse på middag om at narkotika ikke var så farlig som alle skulle ha det til, og hele tiden kikket bort på meg når hun gjorde det som om jeg nødvendigvis skulle være enig eller på noen måte burde kjenne meg igjen. Har aldri brukt slikt.

Anonymous poster hash: 95377...847

Men det fra tanta de er noe annet da, da er det jo hun som vinkler, det er jo ikke en vanlig samtale.

Resten er jeg enig i. Klart man ikke kan sette en diagnose med dette, men mer at "da føler jeg at det blir unaturlig". Jeg har ett nært familiemedlem og dette er typisk for dette familiemedlemmet. Ikke noe annet. Ikke noe forskning. Bare synsing. Har ikke gitt meg ut for noe annet heller. Som jeg skrev: "Jeg vil vel si" og "tenker jeg." ☺☺

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Drikker daglig. Uavhengig av mengde.

Anonymous poster hash: 5ed11...5ec

Skrevet

Når man må ha alkohol for å kunne kose seg vil jeg si er en alkholiker.

Anonymous poster hash: c14e5...272

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det er et problem når de ikke klarer å la være. Når de legitimerer enhver grunn til å drikke. Klarer hun å gå flere dager uten, og det uten å tenke på når hun skal ta neste glass?

Skrevet

Tror det handler mer om "må ha" faktoren enn om mengde og hyppighet.

Skrevet

Jeg synes summen av det du beskriver, og det at du i det hele tatt tenker tanken (det er tross søt søsteren din, som du sier du har et bestevenn-forhold til), er en bra indikasjon på at hun nok har eller er på god vei til å få et alkoholproblem ja.

Har hun ansvar for barn, HI?

Anonymous poster hash: 9b6db...c80

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...