Anonym bruker Skrevet 16. januar 2015 #1 Skrevet 16. januar 2015 Har en søster som jeg mistenker lider av denne sykdommen. Men hva mener dere er en alkoholiker? Synst det er litt vanskelig og definere😔. Hvertfall fra sidelinjen.. Anonymous poster hash: 3bef8...c21
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2015 #2 Skrevet 16. januar 2015 Drikker daglig Anonymous poster hash: 35d33...47d
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2015 #3 Skrevet 16. januar 2015 Drikker daglig Anonymous poster hash: 35d33...47d Er det eneste definisjonen ? Har ingenting å si hvor mye engang? Visst en drikker mye tre ganger i uken eller to glass vin hver dag i uken? Hva er forskjellen? Anonymous poster hash: 3bef8...c21
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2015 #4 Skrevet 16. januar 2015 Tja. Vanskelig å si. Hva er det som får deg til å mistenke dette da? Jeg kjenner folk med ulikt alkoholkonsum og ulike holdninger til alkohol. Noen kan være glad i en skikkelig fest, men rører sjelden ellers alkohol (der har du meg). Og noen fester sjelden, men tar kanskje et glass eller to noen ganger per uke. Jeg ville nok ha sagt at noen hadde et alkoholproblem dersom de i blant følte en sterk trang til å drikke alkohol, drakk alene ved flere anledninger, eller ikke hadde kontroll på seg selv når de festet. Anonymous poster hash: 95377...847
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #5 Skrevet 17. januar 2015 Drikker daglig Anonymous poster hash: 35d33...47d I ferier ser jeg ikke på det som rart om det blir et par glass vin nesten hver kveld sammen med andre en ukes tid, men har hun holdt på slik lenge og drikker hun alene? Anonymous poster hash: 95377...847
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #6 Skrevet 17. januar 2015 Jeg drikker to glass vin til maten seks ganger i uken. Betyr det at jeg er alkoholiker? Anonymous poster hash: a097b...61d
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #7 Skrevet 17. januar 2015 Jeg drikker to glass vin til maten seks ganger i uken. Betyr det at jeg er alkoholiker? Anonymous poster hash: a097b...61d Jeg vet ikke? Gjør det? Kommer vel Ann på hvorfor du drikker de to glassene? MÅ du ha de? Men du klarer å stoppe med de to glassene alltid? Min søster drikker nok oftere. Men hun gjør alt for å skujle det. Tror nesten ikke mannen hennes reagerer engang. For han er super opptatt av sitt eget liv. Men jeg kjenner bestevenn min (som er 4 år eldre enn meg) , og jeg føler at noe er galt.. Liker d ikke .. Anonymous poster hash: 3bef8...c21
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #8 Skrevet 17. januar 2015 Altså, jeg kjenner min søster som er en av mine bestevenner.. Men for tiden så unngår hun meg.. Å jeg vet at det er noe som ikke stemmer 😁. Vil gjerne bare hjelpe henne.. Hi Anonymous poster hash: 3bef8...c21
Fandens Oldemor Skrevet 17. januar 2015 #9 Skrevet 17. januar 2015 Når drikkingen blir et problem og man fortsetter likevel.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #10 Skrevet 17. januar 2015 Når drikkingen blir et problem og man fortsetter likevel. Hvordan da? Kan du definere litt mer? Anonymous poster hash: 3bef8...c21
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #11 Skrevet 17. januar 2015 Mamma var alkoholiker, men hun drakk ikke daglig. Men når hun først drakk. Drakk hun seg fra sans og samling. Og gjerne over flere dager. Men det kunne gå uker mellom hver gang. Anonymous poster hash: fa92c...b08
Fandens Oldemor Skrevet 17. januar 2015 #12 Skrevet 17. januar 2015 Når drikkingen blir et problem og man fortsetter likevel.Hvordan da? Kan du definere litt mer? Anonymous poster hash: 3bef8...c21 At det går ut over noe (jobb/andre forpliktelser) eller noen (en selv/barn/partner), men at man ikke slutter likevel.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #13 Skrevet 17. januar 2015 Jeg synes det største tegnet er gjemmingen. Det at hun ønsker å skjule at hun drikker. Det at hun har trukket seg vekk fra deg, hi. Hvis du vet at det ikke kan være andre grunner for dette, selvfølgelig. Det er dessverre ingenting du kan gjøre for å hjelpe om hun har et alkoholproblem. Ikke før hun innser at hun trenger hjelp. Anonymous poster hash: 5e77b...9a8
E.E.E. Skrevet 17. januar 2015 #14 Skrevet 17. januar 2015 Jeg vil vel si at det som definerer en alkoholiker er at de har ett unaturlig forhold til alkohol. Enten ved at de: * skjuler det. * vil ikke vedkjenne seg sitt eget forbruk * bare MÅ ha det i situasjoner der det ikke er naturlig å innta det * bruker det for å "manne seg opp" til ting de ikke takler * bruker det for å bearbeide ting * blir hissig om temaet blir tatt opp * kanskje bruker penger på alkohol som de egentlig burde brukt til andre ting * at det går utover andre ting/mennesker/situasjoner uten at de vil forstå/innrømme det. Er ett av disse punktene der, er det ett misbruk tenker jeg og da er man vel alkoholiker...
Fandens Oldemor Skrevet 17. januar 2015 #15 Skrevet 17. januar 2015 Mamma var alkoholiker, men hun drakk ikke daglig. Men når hun først drakk. Drakk hun seg fra sans og samling. Og gjerne over flere dager. Men det kunne gå uker mellom hver gang. Anonymous poster hash: fa92c...b08 Ja, noen er periodedrankere. Andre drikker feks et glass til maten hver dag uten å være alkoholikere. Så det har ikke like mye med mengde/hyppighet å gjøre som det har med det mentale.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #16 Skrevet 17. januar 2015 Jeg drikker to glass vin til maten seks ganger i uken. Betyr det at jeg er alkoholiker? Anonymous poster hash: a097b...61d Jeg vet ikke? Gjør det? Kommer vel Ann på hvorfor du drikker de to glassene? MÅ du ha de? Men du klarer å stoppe med de to glassene alltid? Min søster drikker nok oftere. Men hun gjør alt for å skujle det. Tror nesten ikke mannen hennes reagerer engang. For han er super opptatt av sitt eget liv. Men jeg kjenner bestevenn min (som er 4 år eldre enn meg) , og jeg føler at noe er galt.. Liker d ikke .. Anonymous poster hash: 3bef8...c21 To glass daglig i en lang periode ville jeg nok ha tenkt at kunne ha vært en alkoholiker ja. Og hvis din søster drikker mer enn det, så er hun nok det HI . Anonymous poster hash: 95377...847
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #17 Skrevet 17. januar 2015 Jeg vil vel si at det som definerer en alkoholiker er at de har ett unaturlig forhold til alkohol. Enten ved at de: * skjuler det. * vil ikke vedkjenne seg sitt eget forbruk * bare MÅ ha det i situasjoner der det ikke er naturlig å innta det * bruker det for å "manne seg opp" til ting de ikke takler * bruker det for å bearbeide ting * blir hissig om temaet blir tatt opp * kanskje bruker penger på alkohol som de egentlig burde brukt til andre ting * at det går utover andre ting/mennesker/situasjoner uten at de vil forstå/innrømme det. Er ett av disse punktene der, er det ett misbruk tenker jeg og da er man vel alkoholiker... Det må mer enn ett punkt til for å være en alkoholiker, og jeg vil dessuten tro at de aller fleste som er tilnærmet avholds ville ha reagert med sinne eller overraskelse dersom noen hadde spurt om de hadde et alkoholproblem . Anonymous poster hash: 95377...847
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #18 Skrevet 17. januar 2015 Når drikkingen blir et problem og man fortsetter likevel.Hvordan da? Kan du definere litt mer? Anonymous poster hash: 3bef8...c21 At det går ut over noe (jobb/andre forpliktelser) eller noen (en selv/barn/partner), men at man ikke slutter likevel. God definisjon, men jeg hadde likevel selv satt terskelen lavere enn dette. Anonymous poster hash: 95377...847
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #19 Skrevet 17. januar 2015 Men hvordan få hjelp til henne? Jeg har forsiktig forsøkt å ta dette opp. Men ingenting som hjelper. Hun går rwtt i forsvar. Å alle organisasjoner jeg forsøker å ringe sier at hun selv må ringe og legge seg inn😔. Det tviler jeg på kommer til å skje med det første... Anonymous poster hash: 3bef8...c21
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #20 Skrevet 17. januar 2015 Som sagt så må den det gjelder først innse at de har et problem og være villige til å gjøre noe med det. Ingen kan hjelpe før. Anonymous poster hash: 5e77b...9a8
E.E.E. Skrevet 17. januar 2015 #21 Skrevet 17. januar 2015 Jeg vil vel si at det som definerer en alkoholiker er at de har ett unaturlig forhold til alkohol. Enten ved at de: * skjuler det. * vil ikke vedkjenne seg sitt eget forbruk * bare MÅ ha det i situasjoner der det ikke er naturlig å innta det * bruker det for å "manne seg opp" til ting de ikke takler * bruker det for å bearbeide ting * blir hissig om temaet blir tatt opp * kanskje bruker penger på alkohol som de egentlig burde brukt til andre ting * at det går utover andre ting/mennesker/situasjoner uten at de vil forstå/innrømme det. Er ett av disse punktene der, er det ett misbruk tenker jeg og da er man vel alkoholiker... Det må mer enn ett punkt til for å være en alkoholiker, og jeg vil dessuten tro at de aller fleste som er tilnærmet avholds ville ha reagert med sinne eller overraskelse dersom noen hadde spurt om de hadde et alkoholproblem . Anonymous poster hash: 95377...847 Ja, det er jeg enig i, men tenkte ikke om man spurte de direkte, men mer om man snakker om alkohol generelt. For eksempel at de i en rolig samtale om alkoholforbruk brått hisser seg opp og høylytt forkynne at alle er hysteriske og folk må kunne ta seg ett glass når de selv vil osv, selv om diskusjonen egentlig ikke helt gikk ut på det. Eller motsatt da, at de brått blir tause og ikke klarer å delta i samtalen. At de rett og slett "detter av lasset" når det blir snakket om alkohol. (I forhold til sånn de pleier å være i samtaler om andre ting. :-)
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #22 Skrevet 17. januar 2015 Jeg vil vel si at det som definerer en alkoholiker er at de har ett unaturlig forhold til alkohol. Enten ved at de: * skjuler det. * vil ikke vedkjenne seg sitt eget forbruk * bare MÅ ha det i situasjoner der det ikke er naturlig å innta det * bruker det for å "manne seg opp" til ting de ikke takler * bruker det for å bearbeide ting * blir hissig om temaet blir tatt opp * kanskje bruker penger på alkohol som de egentlig burde brukt til andre ting * at det går utover andre ting/mennesker/situasjoner uten at de vil forstå/innrømme det. Er ett av disse punktene der, er det ett misbruk tenker jeg og da er man vel alkoholiker... Det må mer enn ett punkt til for å være en alkoholiker, og jeg vil dessuten tro at de aller fleste som er tilnærmet avholds ville ha reagert med sinne eller overraskelse dersom noen hadde spurt om de hadde et alkoholproblem . Anonymous poster hash: 95377...847 Ja, det er jeg enig i, men tenkte ikke om man spurte de direkte, men mer om man snakker om alkohol generelt. For eksempel at de i en rolig samtale om alkoholforbruk brått hisser seg opp og høylytt forkynne at alle er hysteriske og folk må kunne ta seg ett glass når de selv vil osv, selv om diskusjonen egentlig ikke helt gikk ut på det. Eller motsatt da, at de brått blir tause og ikke klarer å delta i samtalen. At de rett og slett "detter av lasset" når det blir snakket om alkohol. (I forhold til sånn de pleier å være i samtaler om andre ting. :-) Det er helt feil, med en slik tankegang vil du fort ende opp med å selv skape en feilaktig bekreftelse dine antakelser (social confirmation bias) Du ville ikke kunne trekke annen konklusjon enn at de ikke har noe å bidra med/ føler seg ubekvemme/ blir irritert, men du vil ikke kunne si noe om årsaken. Selv kan jeg bli provosert i en diskusjon når noen synser, eller hvis bruker forskning på en måte som tilsynelatende gir inntrykk av at de vet hva de snakker om- når jeg vet at det finnes mye forskning som sier noe annet. Enten vi snakker om alkohol eller noe annet, Jeg ble også rimelig irritert på en tante som for noen måneder siden snakket en masse på middag om at narkotika ikke var så farlig som alle skulle ha det til, og hele tiden kikket bort på meg når hun gjorde det som om jeg nødvendigvis skulle være enig eller på noen måte burde kjenne meg igjen. Har aldri brukt slikt. Anonymous poster hash: 95377...847
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #23 Skrevet 17. januar 2015 Jeg drikker to glass vin til maten seks ganger i uken. Betyr det at jeg er alkoholiker? Anonymous poster hash: a097b...61d Jeg vet ikke? Gjør det? Kommer vel Ann på hvorfor du drikker de to glassene? MÅ du ha de? Men du klarer å stoppe med de to glassene alltid? Min søster drikker nok oftere. Men hun gjør alt for å skujle det. Tror nesten ikke mannen hennes reagerer engang. For han er super opptatt av sitt eget liv. Men jeg kjenner bestevenn min (som er 4 år eldre enn meg) , og jeg føler at noe er galt.. Liker d ikke .. Anonymous poster hash: 3bef8...c21 To glass daglig i en lang periode ville jeg nok ha tenkt at kunne ha vært en alkoholiker ja. Og hvis din søster drikker mer enn det, så er hun nok det HI . Anonymous poster hash: 95377...847 Da er hele Spania og Frankrike alkiser! Unnskyld meg, men du vet visst ikke så mye om misbruk og avhengighetsproblematikk, gjør du? Anonymous poster hash: 4f5f3...ddd
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #24 Skrevet 17. januar 2015 Hvor ofte drikker hun seg full da? Jeg tenker at en alkoholiker ikke klarer seg uten alkohol hver dag, og vil få abstinenser som svette/uro/skjelvinger/sinne utover dagen om de ikke får det. Hadde det vært min søster ville jeg sørget for at mannen hennes forsto alvoret og bedt han om hjelp til å observere drikkingen hennes, og evt lete i skuffer og skap etter alkohol. Anonymous poster hash: 2ae8e...2e7
Gjest flykræsj Skrevet 17. januar 2015 #25 Skrevet 17. januar 2015 Søk opp F10.2 ICD-10 på Google. Alkoholavhengighet er en diagnose, og det er visse kriterier som skal fylles. Ellers er det også en diagnose som heter skadelig bruk av alkohol (F10.1). Litt mindre alvorlig enn avhengighet, men selvsagt problematisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå