Gå til innhold

Til dere som har tatt abort mer enn en gang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan unnskylder dere dette for dere selv og deres samvittighet? En gang kan jeg forstå, man kan være uheldig og at "alt" er feil akkurat da, men flere ganger?

Leste i en tråd for en tid tilbake om fler som har tatt både 3 og 4 aborter og mener det er helt ok.

Anonymous poster hash: bbb6e...d4d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det noe vits i å spørre om det? De kommer bare til å svare at babyer ikke lever.

Anonymous poster hash: 77f37...7b3

Skrevet

Jeg unnskylder meg ikke. Hvorfor skulle jeg det?

Anonymous poster hash: 6da01...8a4
Skrevet

Hvordan greier man ellers ta det valget flere ganger og så leve med seg selv?

Skrevet

Fordi der å da under de omstendighetene som rådet var det definitivt det rette valget for meg og oss som en familie.

Anonymous poster hash: 0eb47...3f0

Skrevet

Jeg har tatt abort en gang, men hadde gjort det igjen dersom jeg ble gravid nå. Jeg har tre barn født i løpet av 4 år og 3 mnd. Jeg ble gravid for 4. Gang fem mnd etter jeg fødte nr. 3 og tok derfor abort. Jeg innser mine begrensninger, og ville ikke klart fire så tette barn, verken økonomisk eller praktisk. Jeg har allerede nå dårlig samvittighet for alt jeg føler jeg burde gjort iløpet av dagen og savner faktisk litt tid for meg selv.

Jeg brukte forresten ulik prevensjon alle de fire gangene jeg har vært gravid,, og har i tillegg en diagnose der jeg i seg selv skulle hatt vanskelig med å bli gravid. Jeg ble ikke tilbudt sterilisering da jeg tok abort, men fastlegen min har tatt det opp i ettertid. Jeg er likevel usikker fordi jeg ikke enda er fylt 30 år og kanskje jeg vil ha flere barn en gang om fem-ti år. Akkurat nå er det uaktuelt da jeg til sommeren skal begynne på skolen igjen, for å gjøre ferdig min master. En graviditet bekymrer meg masse, så mye at det går utover sexlivet. Jeg bruker prevensjon, men insisterer i tillegg på kondomer, "sikre" perioder, og hoppe av i svingen. Ikke gøy for mannen.

Men om jeg hadde klart å ta en abort er til er faktisk en annen sak. Jeg lever godt med den aborten jeg tok, det var det absolutt riktige for meg og min familie på det tidspunktet. Tenker sjelden på det, faktisk, men ville jeg klart en til selvom jeg tror det hadde vært best dersom jeg ble gravid nå...? Jeg vet ikke.

Anonymous poster hash: 45e64...7c1

Skrevet

Fordi der å da under de omstendighetene som rådet var det definitivt det rette valget for meg og oss som en familie.

Ja, men man setter seg ikke i den situasjonen flere ganger... man lærer vel etter første gang?

Skrevet

Ja, men man setter seg ikke i den situasjonen flere ganger... man lærer vel etter første gang?

Dra et annet sted for å dømme andre!

Anonymous poster hash: e420b...069

Skrevet

Nå har jeg jo ikke syntes at situasjonen var så ille fordi jeg valgte rett og du vet ingenting om omstendighetene rundt da jeg ble gravid. Du vet ingenting annet enn at jeg har sagt at de abortene jeg har tatt var rett for meg og oss.

For meg var det å ta abort riktig og hadde jeg blitt gravid i dag hadde jeg gjort det samme, om det passet deg og dit livssyn er fullstendig irrelevant fordi du vet absolutt ingenting annet om livet mitt enn hva jeg har fortalt deg i denne tråden. Derimot skal jeg si at jeg respekterer dit personlige valg om å være i mot abort og jeg ber deg om å respektere mine valg og la være å hetse andre som har tatt de valgene for gjort er gjort.

Skrevet

Nå har jeg jo ikke syntes at situasjonen var så ille fordi jeg valgte rett og du vet ingenting om omstendighetene rundt da jeg ble gravid. Du vet ingenting annet enn at jeg har sagt at de abortene jeg har tatt var rett for meg og oss.

For meg var det å ta abort riktig og hadde jeg blitt gravid i dag hadde jeg gjort det samme, om det passet deg og dit livssyn er fullstendig irrelevant fordi du vet absolutt ingenting annet om livet mitt enn hva jeg har fortalt deg i denne tråden. Derimot skal jeg si at jeg respekterer dit personlige valg om å være i mot abort og jeg ber deg om å respektere mine valg og la være å hetse andre som har tatt de valgene for gjort er gjort.

Jeg er ikke imot abort, bare å bruke abort som prevensjon, noe det virker som folk som har tatt abort mer enn en gang gjør... Etter første aborten burde man vel sørge for ikke å bli gravid igjen når det ikke passer?

Skrevet

Jeg antar at de fleste som har tatt flere aborter har tenkt gjennom det og hvem er du som har rett til å dømme andre. Det finnes mange grunner, ingen trenger faktisk å forklare seg overfor en fremmed anonym.

Abort er neppe en enkel løsning og det siste man trenger i en vond situasjon er å bli dømt.

Respekter andre mennesker og deres valg så er verden et bedre sted.

Anonymous poster hash: e19ae...f60

Skrevet

Mange her inne sier at det å beholde/ta abort ikke er en avgjørelse man skal ta alene, far skal også ha ett ord med i saken.

1 aborten, da ble jeg gravid på pillen, hadde omgangssjuken en dag og vips så sviktet pillen. Barnefar dro i militæret dagen før jeg oppdaget at jeg var gravid, vi hadde bare vært ilag i en måneds tid og han hadde allerede to barn med to forskjellige damer. Jeg ønsket at barnet skulle ha en far, jeg ville veldig gjerne beholde. Men han sa han ikke kom til å ville ha noe med meg og barnet å gjøre. Jeg var allerede alene med ett barn og visste på den tiden at jeg ikke kunne klare to alene om han ikke ville ha samvær med barnet, derfor ble det abort.

2 aborten flere år senere var ett uhell mellom meg og daværende kjæreste, vi glemte oss en kveld å hadde sex uten kondom. Jeg ville veldig gjerne beholde, men han stod hundre prosent på sitt om at jeg skulle ta abort. Vi hadde vært sammen i ett halvt år å han bodde 50 mil unna (vi pendlet i helger for å treffe hverandre). Han insisterte også på at hvis jeg beholdte mot hans vilje kom han til å miste følelsene for meg og han ville ikke ha noe med barnet å gjøre. Igjen følte jeg på det at jeg ikke ville klare to barn alene om far ikke ville ha samvær engang, derfor ble det abort igjen.

Du må ikke tro det er noe jeg tar lett på, jeg har grått mine tårer, angret en hel del og slitt med tanken på at jeg skulle vært sterk nok til å beholde alene. Men nå flere år etter ser jeg at det var fornuft i å ta hensyn til mennene også og de barna hadde fortjent å ha en far om jeg beholdte, noe jeg trossalt fikk beskjed om at det kom de ikke til å få.

Anonymous poster hash: a1881...5e1
Skrevet

Tatt 3 aborter før fylte 16 år. Min far var fostrenes far.

Anonymous poster hash: a13c4...62a

Skrevet

Jeg unnskylder meg ikke og jeg lever helt fint med det. Jeg angrer ikke og det var det riktige å gjøre de 4 gangene jeg har gjort det.

Første gang var jeg bare 17 år, akkurat kommet ut av barnevernet , hadde ikke eget sted å bo, ingen penger og han jeg var sammen med ruset seg på stoff (et år senere bodde han på gata og skøyt heroin). Hadde ingenting å tilby et barn!

Andre gang var jeg 18 år gikk på p piller , ble voldtatt og ble gravid.

Tredje gang  var jeg 28 år gikk jeg på attføring hadde mistet attføringspengene mine i 6 mnd og da måtte vi ha solgt huset vårt og mannen min hadde ikke krav på pappaperm.

Fjerde gangen ble jeg gravid selv om vi brukte kondom og jeg tok angrepille. Var midt i en utredning som ikke kunne utsettes så da var det umulig å beholde.

Jeg tåler dessverre ingen typer prevensjon og eneste vi kan bruke er kondom .  

Det har på ingen måte vært lette valg å ta, men helt riktige valg de gangene jeg har gjort det!

Skrevet

Tatt 3 aborter før fylte 16 år. Min far var fostrenes far.

Anonymous poster hash: a13c4...62a

Uff så forferdelig :( Håper han fikk straff? Og håper du har det bra i dag!

Skrevet

Det er ganske naivt å si at man "sørger vel for at det ikke skjer igjen".

Hva med alle de som blir voldtatt og blir gravide? Har de vært uheldige tidligere og tatt abort fordi det ikke passet så må de beholde et barn unnfanget i en voldtekt? For å sette det på spissen?

Jeg syns og det er forkastelig å bruke abort som prevensjonsmiddel, og det har jeg aldri gjort selv heller, men det er faktisk ikke alltid bare bare å "sørge for at det ikke skjer igjen". Tro det eller ei.

Skrevet

Jeg er ikke imot abort, bare å bruke abort som prevensjon, noe det virker som folk som har tatt abort mer enn en gang gjør... Etter første aborten burde man vel sørge for ikke å bli gravid igjen når det ikke passer?

Hva får deg til å tro at folk som har flere aborter bak seg ikke har lært av første aborten? Skal man sørge for å ikke bli voldtatt? Skal man sørge for at kondomet ikke sprekker, eller at angrepillen gjør jobben sin? Skal man sørge for at barnet er helt friskt slik at den totale belastningen ikke blir så stor at man må ta abort?

Man skal være veldig forsiktig med å dømme alle som har mer enn én abort "på samvittigheten". Spesielt når man ikke aner hva som ligger bak.

Forøvrig er jeg enig i at abort ikke skal brukes som prevensjonsmiddel. Jeg har heldigvis ikke vært i den situasjonen at abort har vært aktuelt. Det gir meg ingen rett til å dømme dem som ikke har vært like heldige.

Skrevet

Jeg har tatt to aborter i mitt liv. En i veldig ung alder. Så etter jeg traff en partner brukte jeg ti år på å bli gravid. Ble det med prøverørsmetoden og har en gutt. Han forlot meg da hun var 3 uker for ei anna dame og ikke stilt opp noe. Datet en da han var rundt året for første gang. voksen rolig mann. Forklarte at jeg ha blitt gravid med prøverør og at det kunne jo skje lell. han betoliget meg med at det hadde vært kjekt om vi fikk. Jeg trodde ikke det gikk men ble gravid... han stakk på dagen og krevde abort. så da sto jeg der alene. valget ble abort. jeg jobber fullt og er 100% alene med han jeg har uten familie i nærheten. Det er det verste valget jeg har tatt i hele mitt liv og tenker på det hver dag.. Dette er nå seks år siden. Jobber og er sammen med barnet mitt og med venner. Ikke sett på en mann og ikke hatt sex siden og det friste IKKE å finne en heller. Så de som vil dømme meg får gjøre det...

Anonymous poster hash: bba0c...5c2

Skrevet

Jeg har aldri tatt abort og kommer nok aldri heller til å gjøre det. Men hva andre gjør er fullt og helt opp til dem selv. Man kan ikke forandre andre enn seg selv. Jeg håper allikevel at det ikke er noen som bruker abort som prevensjonsmetode.

Skrevet

Hvordan unnskylder dere dette for dere selv og deres samvittighet? En gang kan jeg forstå, man kan være uheldig og at "alt" er feil akkurat da, men flere ganger? Leste i en tråd for en tid tilbake om fler som har tatt både 3 og 4 aborter og mener det er helt ok.   Anonymous poster hash: bbb6e...d4d

Kva har du med andres valg ?

Anonymous poster hash: ed92f...e19

Skrevet

Jeg unnskylder meg ikke. Hvorfor skulle jeg det?Anonymous poster hash: 6da01...8a4

Hvordan greier man ellers ta det valget flere ganger og så leve med seg selv?Anonymous poster hash: bbb6e...d4d
Fordi der å da under de omstendighetene som rådet var det definitivt det rette valget for meg og oss som en familie.Anonymous poster hash: 0eb47...3f0

Ja, men man setter seg ikke i den situasjonen flere ganger... man lærer vel etter første gang? Anonymous poster hash: bbb6e...d4d

Kva med dei som blir gravid på spiral ,uheldig hull på kondom, voldtatt og etc

Anonymous poster hash: ed92f...e19

Skrevet

Jeg har aldri tatt abort og kommer nok aldri heller til å gjøre det. Men hva andre gjør er fullt og helt opp til dem selv. Man kan ikke forandre andre enn seg selv. Jeg håper allikevel at det ikke er noen som bruker abort som prevensjonsmetode.

fint å ha den innstillingen, men jeg tror du hadde sett an situasjonen du stod oppi hvis du hadde stått der selv og skulle velge! Hva hvis du om formodning skulle bli voldtatt da? Hadde du vært like skråsikker i din sak da?

Anonymous poster hash: 3e129...8d9

Skrevet

Tatt 3 aborter før fylte 16 år. Min far var fostrenes far. Anonymous poster hash: a13c4...62a

håper for Gud skyld mannenhar fått sin straff! Og til deg:STOR GOD KLEM <3

Anonymous poster hash: 3e129...8d9

Skrevet

Nå har jeg bare tatt en abort. Ble gravid i ung alder, jeg hadde ikke familie, akkurat flyttet på hybel, fra ungdomshjem. Barnefar truet med å få meg drept hvis jeg ikke tok abort. Han var truendes til å gjøre det og. Jeg gikk på p-pillen, tok den til samme tid hver dag.

Nå er jeg enslig mor til 2, med en far som ikke stiller opp. Har fortsatt ikke familie. Så blir jeg gravid nå, så tar jeg abort. For jeg orker ikke å bli enslig mor til 2. Nå er jeg ikke i forhold, og har ikke sex. Og i forhold bruker jeg selvfølgelig prevensjon.

Men jeg blir veldig lett gravid. Har to barn med en mann som er så og si steril. Samtidig gikk jeg på prevensjon.

Og det kan være så mange grunner til at noen tar abort. Tror ytterste få mennesker bruker det som prevensjon.

Anonymous poster hash: 60841...48f
Skrevet

Jeg har også tatt abort fire ganger. To ganger i voksen alder og to som veldig ung. De som ung var verre enn de som voksen. De som voksen har jeg ikke angret en sekund på. 

Ingen av graviditetene var planlagt. Min fruktbarhet har vært en stor sorg for meg.. bltt gravid på alt av prevensjon, ink hormonspiral.

Nå tør jeg nesten ikke ha sex lenger, og det har ødelagt for meg og mannen.

Jeg hadde sterilisert meg om det var en enkel greie. Mannen nekter.

Jeg tenker at jeg kanskje, kanskje kanskje ønsker et barn til, når de jeg har blir større.

Jeg innser, som mamman til will og ailo over her, at jeg ikke er en supermamma, så jeg kunne ikke klart å ta meg av alle de barna jeg KUNNE ha hatt.

Det hjalp utrolig mye for meg etter å ha studert filosofi og etik, og lest mye om "liv" og definisjon av det, å innse at det å ta abort  ikke er en moralsk forkasetlig handling, slik pietistiske kristenmoralister forkynner.

Abort er ALDRI en enkel løsning. Men noen ganger er det altså helt greit.

Anonymous poster hash: 4f3b3...77d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...