Anonym bruker Skrevet 14. januar 2015 #26 Skrevet 14. januar 2015 til at jeg synes skolene bør varsle hvis barn ikke møter på skolen, og at foreldre bør varsle hvis barna er syke...Vi prøvde å få med skolen på det da gutten begynte i 1.klasse, men det "tilbudet" kunne ikke skolen tilby. Stor forskjell om leteaksjon blir satt i gang 8.30 og ikke 16.30!!!http://m.db.no/2015/01/14/nyheter/innenriks/leteaksjon/37185100/Anonymous poster hash: dfe51...fbf Jeg er helt enig, men jeg jobber på skole selv og vi vet ikke hvordan vi praktisk sett skal få dette til.Forslag mottas med takk.Anonymous poster hash: 56c45...691 Det er da ikke verre enn at ved fravær må vi gi beskjed pr mail eller tlf før kl 8. Mail til kontaktlærer og med kopi til kontoret. Hvis et barn ikke dukker opp innen 15 min etter skolestart blir foresatte kontaktet om det ikke er gitt beskjed. Ikke vanskelig i det hele tatt.Hvem som varsler da? Jeg har 27 førsteklassinger alene. Om en av dem ikke dukker opp, kan ikke jeg gå helt bort i adm. for å ringe foreldrene. Vi har en stor skole, med lange avstander. Det er ikke bare å forlate klassen. Jeg ønsker selvsagt å ha en ordning på dette, men lurer på hvordan andre skoler faktisk gjennomfører det? Hvem ringer? Anonymous poster hash: 56c45...691 Mobil på hvert klasserom? Ringe med privat mobil? gå i friminuttet?27 førsteklassinger alene? Er det i det heletatt lov? Har du ingen assistent? Anonymous poster hash: 0099b...4a2 Lov? Jeg har 28 stk alene. Har assistent noen timer, men som oftest går hun for å dekke opp for sykdom i andre elevgrupper. Mye som ikke er etter boka i norsk skole. Anonymous poster hash: 9eca7...d26
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2015 #27 Skrevet 14. januar 2015 til at jeg synes skolene bør varsle hvis barn ikke møter på skolen, og at foreldre bør varsle hvis barna er syke...Vi prøvde å få med skolen på det da gutten begynte i 1.klasse, men det "tilbudet" kunne ikke skolen tilby. Stor forskjell om leteaksjon blir satt i gang 8.30 og ikke 16.30!!!http://m.db.no/2015/01/14/nyheter/innenriks/leteaksjon/37185100/Anonymous poster hash: dfe51...fbf Jeg er helt enig, men jeg jobber på skole selv og vi vet ikke hvordan vi praktisk sett skal få dette til.Forslag mottas med takk.Anonymous poster hash: 56c45...691 Det er da ikke verre enn at ved fravær må vi gi beskjed pr mail eller tlf før kl 8. Mail til kontaktlærer og med kopi til kontoret. Hvis et barn ikke dukker opp innen 15 min etter skolestart blir foresatte kontaktet om det ikke er gitt beskjed. Ikke vanskelig i det hele tatt.Hvem som varsler da? Jeg har 27 førsteklassinger alene. Om en av dem ikke dukker opp, kan ikke jeg gå helt bort i adm. for å ringe foreldrene. Vi har en stor skole, med lange avstander. Det er ikke bare å forlate klassen.Jeg ønsker selvsagt å ha en ordning på dette, men lurer på hvordan andre skoler faktisk gjennomfører det? Hvem ringer?Anonymous poster hash: 56c45...691 Mobil på hvert klasserom? Ringe med privat mobil? gå i friminuttet?27 førsteklassinger alene? Er det i det heletatt lov? Har du ingen assistent? Anonymous poster hash: 0099b...4a2 Vi får ikke lov å bruke privat mobil, men ser noen sier at de sender Mail til adm og ber dem om å ringe. Det kan være en fin løsning. Friminuttet er nok litt for seint å gi beskjed. Da har det allerede gått en og en halv time. Jeg har assistent med meg tre timer i uken, men ikke på morgenen. Grensen for utløsning av to-lærer er 29 elever. Anonymous poster hash: 56c45...691
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2015 #28 Skrevet 14. januar 2015 På skolen der ungene går ringer de eller sender melding innen ca 30-45 minutter etter skolestart hvis en elev ikke dukker opp. Er ikke vanskelig å få gjort det, har jo med pc og mobil inn i klasserommet, det tar ca 15 sek å varsle administrasjonen og få dem til å ringe foreldre. Ja, jeg fikk en sånn melding da min mann rett og slett glemte at han skulle hente ungene hjemme og kjøre dem til skolen. Jeg var dratt på jobb, han jobber like i nærheten av både hjemmet og skolen og skulle ta ansvar. Han var litt flau, for å si det slik... Skjedd én gang, det skjer nok ikke igjen. Anonymous poster hash: 4dedf...12a Vi har ikke lov å ha mobil i klasserommet. Enda mindre lov å bruke vår private tlf til jobb. Selv om jeg gledelig hadde gjort det i denne sammenheng. Anonymous poster hash: 56c45...691
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2015 #29 Skrevet 14. januar 2015 På skolen der ungene går ringer de eller sender melding innen ca 30-45 minutter etter skolestart hvis en elev ikke dukker opp. Er ikke vanskelig å få gjort det, har jo med pc og mobil inn i klasserommet, det tar ca 15 sek å varsle administrasjonen og få dem til å ringe foreldre. Ja, jeg fikk en sånn melding da min mann rett og slett glemte at han skulle hente ungene hjemme og kjøre dem til skolen. Jeg var dratt på jobb, han jobber like i nærheten av både hjemmet og skolen og skulle ta ansvar. Han var litt flau, for å si det slik... Skjedd én gang, det skjer nok ikke igjen. Anonymous poster hash: 4dedf...12a Vi har ikke lov å ha mobil i klasserommet. Enda mindre lov å bruke vår private tlf til jobb. Selv om jeg gledelig hadde gjort det i denne sammenheng. Anonymous poster hash: 56c45...691 Det hadde jeg ikke funnet meg i! Skal slike ting skje, bare fordi noe bare er sånn? Snakk med rektor, og prøv å endre dette. Anonymous poster hash: 9eca7...d26
amandine Skrevet 14. januar 2015 #30 Skrevet 14. januar 2015 til at jeg synes skolene bør varsle hvis barn ikke møter på skolen, og at foreldre bør varsle hvis barna er syke...Vi prøvde å få med skolen på det da gutten begynte i 1.klasse, men det "tilbudet" kunne ikke skolen tilby. Stor forskjell om leteaksjon blir satt i gang 8.30 og ikke 16.30!!!http://m.db.no/2015/01/14/nyheter/innenriks/leteaksjon/37185100/Anonymous poster hash: dfe51...fbf Jeg er helt enig, men jeg jobber på skole selv og vi vet ikke hvordan vi praktisk sett skal få dette til.Forslag mottas med takk.Anonymous poster hash: 56c45...691 Det er da ikke verre enn at ved fravær må vi gi beskjed pr mail eller tlf før kl 8. Mail til kontaktlærer og med kopi til kontoret. Hvis et barn ikke dukker opp innen 15 min etter skolestart blir foresatte kontaktet om det ikke er gitt beskjed. Ikke vanskelig i det hele tatt.Hvem som varsler da? Jeg har 27 førsteklassinger alene. Om en av dem ikke dukker opp, kan ikke jeg gå helt bort i adm. for å ringe foreldrene. Vi har en stor skole, med lange avstander. Det er ikke bare å forlate klassen. Jeg ønsker selvsagt å ha en ordning på dette, men lurer på hvordan andre skoler faktisk gjennomfører det? Hvem ringer? Anonymous poster hash: 56c45...691 Du ringer kontoret og de ringer foresatte. Du skal selvfølgelig ikke gå fra elevene dine.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2015 #31 Skrevet 14. januar 2015 På skolen der ungene går ringer de eller sender melding innen ca 30-45 minutter etter skolestart hvis en elev ikke dukker opp. Er ikke vanskelig å få gjort det, har jo med pc og mobil inn i klasserommet, det tar ca 15 sek å varsle administrasjonen og få dem til å ringe foreldre. Ja, jeg fikk en sånn melding da min mann rett og slett glemte at han skulle hente ungene hjemme og kjøre dem til skolen. Jeg var dratt på jobb, han jobber like i nærheten av både hjemmet og skolen og skulle ta ansvar. Han var litt flau, for å si det slik... Skjedd én gang, det skjer nok ikke igjen. Anonymous poster hash: 4dedf...12a Vi har ikke lov å ha mobil i klasserommet. Enda mindre lov å bruke vår private tlf til jobb. Selv om jeg gledelig hadde gjort det i denne sammenheng. Anonymous poster hash: 56c45...691 Jeg er ganske så lovlydig og snill av meg, men akkurat sånne dusteregler som den du nevner her, sånne, unnskyld uttrykket, driter jeg glatt i. Mobiltelefonen min er alltid i lomma, og rektor eller hvem som vil, må bare komme og prøve å ta den. Lykke til, sier jeg bare! Anonymous poster hash: 4dedf...12a
Gjest ronja røverdatter Skrevet 14. januar 2015 #32 Skrevet 14. januar 2015 Vi har det på skolen der jeg jobber, dessverre har de det ikke på skolen der jeg har mine unger, men jeg håper at det snart blir gjennomført. Vanskelig? Med dagens hjelpemidler, er det svært enkelt. Men selv på gamlemåten er det enkelt. Vi har hatt barn i utenlandsk skole, og det var en selvfølge at man ringte skolen om barna ikke kom, helt opp på videregående skolenivå. Det var helt etter manuellmetoden: Foreldre ringer skolen før skolestart for å gi beskjed om at barnet ikke kommer. Kontorpersonalet krysser av på klasselisten at barnet ikke kommer. Læreren tar opprop så fort klassen er samlet i klasserommet og sender en voksen eller to elever bort på kontoret med en spesiell lapp med navnet på elever som ikke har møtt opp. Kontoret sjekker mot sine lister og ringer foreldre med en gang og spør etter barnet dersom det er elever som er borte og foreldrene ikke har ringt. Med alle de hjelpemidlene man har i dag, bør dette kunne gjøres enkelt og greitt. Hos oss brukes mobilskole og meldingen går til kontoret. Læreren tar opprop og sender sms til kontormobilen og kontoret sjekker og ringer dersom det ikke er meldt fravær for barnet. Jeg kan lett komme opp med andre måter å løse dette på, så det er nok ikke det det kommer an på. Jeg ville vært skremt om vi hadde en rektor som ikke kunne se en løsning / en måte å organisere fraværsmelding på,
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2015 #33 Skrevet 14. januar 2015 Jeg med de 28 elevene Ingen kontoransatt her, så jeg må ordne ut selv, og det går veldig fint! Alle skoler bør kunne løse dette på en ok måte. Anonymous poster hash: 9eca7...d26
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2015 #34 Skrevet 14. januar 2015 Med litt velvilje vil dette være en ganske enkel sak og få til. De har sms tjeneste på skolen her. Har de ikke fått beskjed etter 15 min, sender de sms til foreldrene. Får de ikke svar ringer de. Syns det er trygt og godt. Anonymous poster hash: b6ff1...6bd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå