Gå til innhold

Irettesetting av andres barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør du det i forhold til dette, ved henting i barnehagen?

Hvis et barn slår deg gjentatte ganger når du sitter og kler på barnet ditt, hva gjør du? Hvis foreldrene ikke er der/ikke griper inn?

I min situasjon satt jeg på gulvet og kledde på ettåring mens treåring løp til og fra og slo meg/oss. Det var vanskelig å fjerne meg selv fra situasjonen da treåringen fulgte etter oss, og jeg hadde min fulle hyre fra før av med å kle på ettåringen. Verken foreldre eller barnehageansatte var i nærheten og kunne gripe inn.

Jeg vil ikke si hvordan jeg håndterte det, vil høre fra dere først.

Anonymous poster hash: 61779...efa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnet hadde fått tilsnakk av meg og hadde barnet fortsatt hadde jeg blitt streng i stemmen.

Skrevet

Hadde gitt ham klar beskjed FØRSTE gangen han slo!! Hjelpes... Slik oppførsel er IKKE greit, og da må han tåle tilsnakk.

Hadde f.x. moren vært tilstede og sett på, så hadde jeg ventet til andre, MAX tredje gangen før jeg ga KLAR beskjed, såfremt ikke moren foretok seg noe! Får spasmer av slike foreldre...

Anonymous poster hash: 51c30...7ce

Skrevet

Jeg hadde uten tvil snakka til barnet strengt så jeg var sikker på at det ikke hadde skjedd igjen :)

Skrevet

Hadde dere fysisk stoppet barnet fra å slå, dersom det ikke ga seg? Altså, dyttet det vekk, tatt tak i armen som slo (ikke hardt, men for å beskytte eget barn/komme deg unna)? Hvis relativt strengt tilsnakk ikke hjalp? (etter gjentatt tilsnakk)

Skrevet

Hadde gitt beskjed første gang! Det er ikke greit. Og mest sannsynlig blir det å gå inn på dritungen når en fremmed sir ifra. Høres ut som svake foreldre. En 3-åring som slår en fremmed???

Anonymous poster hash: bfd42...b84

Skrevet

Da hadde jeg blitt ganske så streng i stemmen og bedt barnet om å slutte å slå. Hadde ikke det hjulpet hadde jeg gått til de ansatte og bedt de ta seg av barnet. Hvis foreldrene ikke var der.

Skrevet

Eg hadde ikkje nølt mykje med å gi barnet tilsnakk.

Skrevet

Jeg hadde snakket strengt til barnet 1. eller 2. gang litt etter situasjonen. Hadde tatt barnet med inn til de ansatte om ikke det hjalp. Ev. satt barnet på en stol/benk eller rett på gulvet bort fra meg om alle de andre var ute.

Det er ikke greit. Og ikke greit at barnet mitt hadde sett at jeg godtar at noen slår meg.

Hadde nok gitt beskjed til de ansatte uansett. Bare sånn for å informere.

Skrevet

Jeg har null problemer med å irettesette andre sine barn.

Hadde tatt tak i armen på barnet, gitt klar beskjed om at slik oppførsel ikke var godtatt, for så å geleide barnet inn på avdelingen og overlate det til en av de ansatte.

Anonymous poster hash: 87627...37b
Skrevet

Da jeg kom i bhg for å hente igår, sto det to gutter ved gjerdet og kastet snø på meg. Første gangen latet jeg som ingenting, men da de kastet for andre gang sa jeg klart og tydelig fra til dem at det likte jeg ikke.

Klart man må kunne si fra til andres barn at man ikke liker oppførselen deres!

Anonymous poster hash: 2349d...5f7

Skrevet

Jeg lot som ingenting, ikke latet... Anonym #11. :)

Anonymous poster hash: 2349d...5f7

Skrevet

Jeg leste igangsetting av andres barn og skjønte ikke helt hvordan det gikk for seg 🙊 Er vel litt over gjenomsnittet opptatt av fødsel for tida 😂

Anonymous poster hash: 3fe65...361

Skrevet

Jeg irettesetter andres barn ja. Og ja jeg blir streng i stemmen og morsk i blikket om jeg må. Forventer andre irettesetter mine om de ikke oppfører seg.

Skrevet

Første gang barnet slo sa jeg at det ikke måtte gjøre det. Andre gang sa jeg med streng stemme at det ikke er lov til å slå. Tredje gang tok jeg tak i hånden til barnet i det den var i ferd med å treffe meg, og sa med fast og streng stemme at det ikke fikk lov til å slå meg (holdt ikke hånden hardt og barnet ble ikke skremt/lei seg).

Barnet svinset vekk for å komme tilbake et par minutter senere og slå igjen. Da hadde jeg reist meg. Satt meg ned på huk og snudde barnet mot meg så det så meg inn i øynene (prøvde ikke å vri seg unna, så det ble absolutt ikke noe basketak). Så barnet fast inn i øynene og sa "husker du det jeg sa tidligere? Du får ikke lov til å slå meg".

Virker dette greit? Hadde du reagert om det var ditt barn?

Jeg må innrømme at jeg aldri i verden hadde sett for meg min treåring slå en av foreldrene i barnehagen (har en treåring også), dersom det hadde skjedd hadde jeg blitt sjokkert og ikke hatt noen problemer med at de satt henne på plass.

Skrevet

Første gang barnet slo sa jeg at det ikke måtte gjøre det. Andre gang sa jeg med streng stemme at det ikke er lov til å slå. Tredje gang tok jeg tak i hånden til barnet i det den var i ferd med å treffe meg, og sa med fast og streng stemme at det ikke fikk lov til å slå meg (holdt ikke hånden hardt og barnet ble ikke skremt/lei seg).

Barnet svinset vekk for å komme tilbake et par minutter senere og slå igjen. Da hadde jeg reist meg. Satt meg ned på huk og snudde barnet mot meg så det så meg inn i øynene (prøvde ikke å vri seg unna, så det ble absolutt ikke noe basketak). Så barnet fast inn i øynene og sa "husker du det jeg sa tidligere? Du får ikke lov til å slå meg".

Jeg må innrømme at jeg aldri i verden hadde sett for meg min treåring slå en av foreldrene i barnehagen (har en treåring også), dersom det hadde skjedd hadde jeg blitt sjokkert og ikke hatt noen problemer med at de satt henne på plass.

HI

Skrevet

Hadde fått tilsnakk og hadde ikke det hjulpet hadde jeg blitt litt "mørkere" i stemmen. Hadde mitt barn oppført seg sånn dersom jeg ikke var tilstede, så ser jeg på det som din "borgerplikt" å irettesette ;) He he

Skrevet

Jeg hadde sannsynligvis gjort akkurat det samme.

Hadde det vært mitt barn så hadde jeg også syntes reaksjonen var helt grei. Og om jeg da hadde vært til stede så hadde jeg bare blitt flau over at jeg ikke hadde sett det selv og beklaget dette. (Som er den eneste tenkelige grunnen til at jeg ikke hadde grepet inn.)

Anonymous poster hash: 6df0d...ef9

Skrevet

Første gang barnet slo sa jeg at det ikke måtte gjøre det. Andre gang sa jeg med streng stemme at det ikke er lov til å slå. Tredje gang tok jeg tak i hånden til barnet i det den var i ferd med å treffe meg, og sa med fast og streng stemme at det ikke fikk lov til å slå meg (holdt ikke hånden hardt og barnet ble ikke skremt/lei seg).Barnet svinset vekk for å komme tilbake et par minutter senere og slå igjen. Da hadde jeg reist meg. Satt meg ned på huk og snudde barnet mot meg så det så meg inn i øynene (prøvde ikke å vri seg unna, så det ble absolutt ikke noe basketak). Så barnet fast inn i øynene og sa "husker du det jeg sa tidligere? Du får ikke lov til å slå meg".Virker dette greit? Hadde du reagert om det var ditt barn?Jeg må innrømme at jeg aldri i verden hadde sett for meg min treåring slå en av foreldrene i barnehagen (har en treåring også), dersom det hadde skjedd hadde jeg blitt sjokkert og ikke hatt noen problemer med at de satt henne på plass.Anonymous poster hash: 61779...efa

Jeg hadde sannsynligvis gjort akkurat det samme. Hadde det vært mitt barn så hadde jeg også syntes reaksjonen var helt grei. Og om jeg da hadde vært til stede så hadde jeg bare blitt flau over at jeg ikke hadde sett det selv og beklaget dette. (Som er den eneste tenkelige grunnen til at jeg ikke hadde grepet inn.) Anonymous poster hash: 6df0d...ef9

Takk for svar, og er lettet for at iallfall du syntes det hørtes greit ut :)

HI

Skrevet

Vanligvis er jeg svært forsiktig i forhold til andre barn, men voldelig oppførsel tolerere jeg ikke.

Forrige helg ble jeg for første gang sint på et annet barn, jeg kunne nok håndtert situasjonen mye bedre, men jeg ble helt vippet av pinnen. Jeg var på Leos lekeland med mine to barn, og vi lekte opp i et stativ. Da dukket det plutselig opp en kjempe sint gutt på ca. 8 år som angrep min 1-åring helt ut av det blå. Jeg ble veldig redd fordi dette barnet var helt ukontrollert og dengte løs på 1-åringen. Han var rett og slett rabiat! Og 1-åringen min hadde på ingen måte provosert han, han gikk bare rundt meg og øvde på den ukontrollerte gangen sin. Jeg dro vekk gutten fra babygutten min og kjeftet han huden full, jeg ble redd og sint, men kunne absolutt taklet situasjonen annerledes. 1-åringen fikk faktisk blåmerker på kinnet og hylskrek i en time etterpå. I ettertanke har jeg tenkt at denne sinte gutten umulig kunne vært helt frisk, men uansett, det var ingen foreldre der og passet på han.

Anonymous poster hash: 058ce...229

Skrevet

Vanligvis er jeg svært forsiktig i forhold til andre barn, men voldelig oppførsel tolerere jeg ikke.

Forrige helg ble jeg for første gang sint på et annet barn, jeg kunne nok håndtert situasjonen mye bedre, men jeg ble helt vippet av pinnen. Jeg var på Leos lekeland med mine to barn, og vi lekte opp i et stativ. Da dukket det plutselig opp en kjempe sint gutt på ca. 8 år som angrep min 1-åring helt ut av det blå. Jeg ble veldig redd fordi dette barnet var helt ukontrollert og dengte løs på 1-åringen. Han var rett og slett rabiat! Og 1-åringen min hadde på ingen måte provosert han, han gikk bare rundt meg og øvde på den ukontrollerte gangen sin. Jeg dro vekk gutten fra babygutten min og kjeftet han huden full, jeg ble redd og sint, men kunne absolutt taklet situasjonen annerledes. 1-åringen fikk faktisk blåmerker på kinnet og hylskrek i en time etterpå. I ettertanke har jeg tenkt at denne sinte gutten umulig kunne vært helt frisk, men uansett, det var ingen foreldre der og passet på han.

Anonymous poster hash: 058ce...229

Skjønner godt reaksjonen din! Hadde heller ikke klart å kontrollere meg i en sånn situasjon 😳

Skrevet

Første gang barnet slo sa jeg at det ikke måtte gjøre det. Andre gang sa jeg med streng stemme at det ikke er lov til å slå. Tredje gang tok jeg tak i hånden til barnet i det den var i ferd med å treffe meg, og sa med fast og streng stemme at det ikke fikk lov til å slå meg (holdt ikke hånden hardt og barnet ble ikke skremt/lei seg).Barnet svinset vekk for å komme tilbake et par minutter senere og slå igjen. Da hadde jeg reist meg. Satt meg ned på huk og snudde barnet mot meg så det så meg inn i øynene (prøvde ikke å vri seg unna, så det ble absolutt ikke noe basketak). Så barnet fast inn i øynene og sa "husker du det jeg sa tidligere? Du får ikke lov til å slå meg".Virker dette greit? Hadde du reagert om det var ditt barn?Jeg må innrømme at jeg aldri i verden hadde sett for meg min treåring slå en av foreldrene i barnehagen (har en treåring også), dersom det hadde skjedd hadde jeg blitt sjokkert og ikke hatt noen problemer med at de satt henne på plass. Anonymous poster hash: 61779...efa

I alle dager for en oppførsel av en treåring!

Og ,ja , jeg hadde satt pris på at du snakket til mitt barn, om hun hadde gjort noe sånn.

Jeg tar ikke fem øre for å irettesette andres barn, besøkende eller ute.

Jeg er veldig glad i barn, men de må jo lære å oppføre seg som folk :)

Vi har stadig besøk av unger, og de får tilsnakk på lik linje som mine egne.

Skrevet

Hvordan gjør du det i forhold til dette, ved henting i barnehagen?

Hvis et barn slår deg gjentatte ganger når du sitter og kler på barnet ditt, hva gjør du? Hvis foreldrene ikke er der/ikke griper inn?

I min situasjon satt jeg på gulvet og kledde på ettåring mens treåring løp til og fra og slo meg/oss. Det var vanskelig å fjerne meg selv fra situasjonen da treåringen fulgte etter oss, og jeg hadde min fulle hyre fra før av med å kle på ettåringen. Verken foreldre eller barnehageansatte var i nærheten og kunne gripe inn.

Jeg vil ikke si hvordan jeg håndterte det, vil høre fra dere først.

Hadde stoppet han og sagt at nå skal du kle på barnet ditt, og da må han slutte å tulle sånn! (Klarer ikke se for meg at han slår for å vøre slem?) fortsetter han da hadde jeg nok blitt streng!

Anonymous poster hash: 1dab0...033

Skrevet

Jeg tenker at ungene trenger å høre fra mange voksne hvis de oppfører seg uakseptabelt. Så jeg irettesetter andre unger uten å stusse! Og jeg blir glad når andre voksne snakker til mine. Da er jeg ikke alene om å være "strengest i verden"

Anonymous poster hash: 58ab2...d32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...