Gå til innhold

Er dette innafor? Egenmelding.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to barn litt tettere enn planlagt, 18 mnd mellom. Eldste er 2 år og 4 mnd og yngste er 9,5 mnd. Problemet er at eldste aldri har vært noe sovebarn verken som baby eller nå. Kan bruke laaang tid på legging, opptil 4 timer, og har alltid vært slik. Yngste sov godt fram til desember da omgangssyken kom i hus på begge ungene. Virkelig!! Spy og diaré i godt over ei uke, de byttet litt på det. Jeg jobber nå og har en krevende jobb. Jobber med farlige pasienter i psykiatrien der de sitter inne for de goveste ting. Så risikoen for vold er der hele tiden. Vi har delt på nettene da begge er våkne, mens den som har permisjon tar i hovedsak minstemann. I lange perioder nå er begge mye våken på natt og kan holde det gående fra 02 til 05. Når jeg sa skal jobbe tidlig må jeg opp 5.30.

Kan for all del legge meg tidlig men er vanskelig når begge barna hyler for at de ikke vil sove, samme på natt. Da må både jeg og mannen trå til eller så holder den ene den andre våken selv om de har hver sitt rom.

Er det virkning sleipt av meg de verste nettene når vi har fått 2 til 3 timer søvn å ringe meg inn syk? Bruker sjelden egenmelding, stort sett kun visst jeg kaster opp, som ikke er ofte. Brukte tre dager ifjor.

Har jeg seinvakt er ikke det et problem, men verst når jeg jobber tidlig og skal være i fokus på jobb med nesten ingen søvn.

Anonymous poster hash: 47ed2...e5a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke det er 'innafor'. Egenmelding bruker man når man er syk.

Om jobben din ikke er forenelig med småbarnslivet så bør du kanskje se deg om etter noe annet.

Anonymous poster hash: aa7ee...c53

Skrevet

Nei. Ikke greit. Finn ny jobb.

Anonymous poster hash: 6754a...f2e

Skrevet

Egenmelding blir ofte brukt det folk har drevet litt "selvdiagnostisering". Så sjefen ville nok ikke synes dette var helt greit om han eller hun hadde visst grunnen. Men de skal de jo vanligvis ikke.

Min kollega var borte nesten ei uke fordi nye typen hadde gjort det slutt. Ikke helt innafor, men kanskje noen ganger er det best for alle andre at noen tar slike dager inni eller, om man er helt ubrukelig på jobb av ulike grunner.

Skrevet

Kommer helt an på. Vi reagerer ulikt på ulike situasjoner. Søvnmangel kan føre til at man mister konsentrasjonsevne og har reaksjonsevne på lik inje med fulle mennesker. Hvordan du fungerer på lite søvn, er det bare du som vet. For noen er dette helt problemfritt, mens andre føler seg oppriktig syke. Som andre her sier, bør du vurdere jobbytte hvis ikke situasjonen endrer seg. Er situasjonen forbigående er det tåpelig at man hyler jobbytte med en gang det butter i mot. For deres del, håper jeg dere er i kontakt med helsestasjon/lege eller andre instanser for å få bukt med søvnprøblemene - spesielt mtp eldstemann. 

Det nevnes også over her at fravær ved samlivsbrudd ike er innafor. Noen takler dette langt bedre enn andre, og atter andre klarer ikke fugere når noe slikt skjer. Litt avhengig av jobb, er det jo innafor at en person som ikke er i stand til å skjøtte jobben sin på en forsvarlig måte holder seg hjemme. Jeg ville ikke blitt medisinert av en sykepleier som ikke klarer å fokusere på jobben sin, og har tankene milevis vekk fra pasient og oppgaver. 

Anonymous poster hash: 4e0ac...ee4
Skrevet

Fy søren, ikke rart det er utfordrende å være kvinne i dag. Jeg synes det er innafor med egenmelding. Blir oppriktig syk ved sånn søvnmangel. De fleste steder vokser ikke (fast)stillinger på trær, og si opp jobben fordi den ikke passer akkurat 6 mnd av livet ditt virker da utrolig drastisk. Ta vare på deg selv og helsa di først og fremst, prøv å press deg de dagene du kan, og ro ned de dagene du har nok! Kanskje kan turnus tilpasses en periode? At du kan jobbe litt flere kvelder? Bytt med kollegaer istedet for bruk av egenmelding?

Anonymous poster hash: 07e3c...c9a

Skrevet

Jeg ville tatt det på egenmelding, det er så viktig med tok søvn for å fungere :)

Skrevet

Problemet er vel at du sier dere aldri sover godt, at begge ungene styrer på nettene.

Her må dere sette dere ned og bli enige om rutiner og tiltak for å få endret dette.

Hva når begge skal være i full jobb?

Jeg tenker det er greit å ta en egenmelding en sjelden gang dersom du faktisk er så sliten at du sender unger i barnehagen ig sover det meste av dagen for å hente deg inn igjen. Men med unger og mann i huset får du vel ikke sovet på dagtid heller?

Du sier det ikke er vits å legge seg tidlig pga unger som hyler. Hyler de fra de legger seg til de står opp?

Dersom det er så gale må dere som sagt gå gjennom rutiner og lage regler som dere følger konsekvent for å bedre sovingen. Ta kontakt med helsestasjon eller fastlegen for å få råd.

Anonymous poster hash: a0887...2b4

Gjest Julia1984
Skrevet

Blir jo veldig mange egenmeldinger på sikt hvis de er slik mange ganger i uka eller hver kveld/natt. Ikke at du tar ut egenmeldinger hver gang, men hva gjør du uka etter eller uka etter der igjen hvis du får 2-3 timers søvn...?

Det er ikke innafor og misbruk av systemet vårt.

Finn deg en jobb som er mindre krevende mens du har små barn...

Skrevet

Nei, det er ikke greit.

Anonymous poster hash: fd636...e2d

Skrevet

Ikke greit. De fleste foreldre har vel noen tøffe år. Man er ikke syk.

Anonymous poster hash: 43dad...101

Skrevet

Man kan faktisk bli syk av søvnmangel

Anonymous poster hash: d6f53...293

Skrevet

Man kan faktisk bli syk av søvnmangel

Anonymous poster hash: d6f53...293

Ja, men HI her er ikke syk. Hun har til og med en hjemmeværende mann som har som hovedoppgave å ta seg av barna.

Skrevet

Vettu, jeg har ringt inn til sjefen. Fortalt at det har vært typ 3. eller 4. natta uten søvn på grunn av barn som ikke har sovet av diverse grunner og nå ønsker å ta en egenmeldingsdag. Det har vært helt greit og helt innafor. Han, en mann altså, syns det var bra at jeg heller brukte en dag på å sove meg opp og klar for jobb dagen etter enn å komme på jobb og ikke greie å konsentrere meg på grunn av søvn mangel. Når en sjef syns det var bra, så syns jeg det veier mer enn DIB meninger. Ikke skjer det ofte og ut i fra det du skriver så ser det ikke ut for at du er noe særlig borte fra jobb ellers heller.

Anonymous poster hash: 9f3b3...386

Skrevet

Vettu, jeg har ringt inn til sjefen. Fortalt at det har vært typ 3. eller 4. natta uten søvn på grunn av barn som ikke har sovet av diverse grunner og nå ønsker å ta en egenmeldingsdag. Det har vært helt greit og helt innafor. Han, en mann altså, syns det var bra at jeg heller brukte en dag på å sove meg opp og klar for jobb dagen etter enn å komme på jobb og ikke greie å konsentrere meg på grunn av søvn mangel. Når en sjef syns det var bra, så syns jeg det veier mer enn DIB meninger. Ikke skjer det ofte og ut i fra det du skriver så ser det ikke ut for at du er noe særlig borte fra jobb ellers heller.

Men det å spørre om fri er noe helt annet enn bare å levere en egenmelding. Å spørre er selvfølgelig greit.

Skrevet

Men det å spørre om fri er noe helt annet enn bare å levere en egenmelding. Å spørre er selvfølgelig greit.

Hun spurte ikke om fri, hun fikk godkjent egenmelding. Synes dere høner som mener at man skal fungere masse år uten søvn bare fordi man er forelder fremstår som usympatiske og ekle. Jeg er aldri sykmeldt/tar egenmelding selv, men så har jeg heller ikke opplevd kolikkunger og diverse. Sist uke var jeg imidlertid sendt hjem av sjefen fordi jeg da ikke sov på 4. natta på grunn av svangerskapsplager og så ut som noe fra "Walking dead". Sjefen sa rett ut at man ikke har noe på jobb å gjøre når man sovner stående.

Skrevet

Problemet hos HI er jo at ungene aldri sover. Dermed må man løse problemet.

Anonymous poster hash: a0887...2b4

Skrevet

Ja

Anonymous poster hash: 0b8f6...4ca

Skrevet

Definitivt ikke ok. Hvis du vet at du ikke får sove noen timer om natten så legger man seg tidligere. Det er arbeidstaker sitt ansvar å kommer på jobb i forsvarlig stand.

Anonymous poster hash: e74e0...92a

Skrevet

Er du så trøtt og sliten at du ikke kan fungere på jobb er det greit, som et engangstilfelle

Anonymous poster hash: ff369...f93

Skrevet

Jeg synes det er innafor. Det er kjempetøft å aldri få sove. Høres ikke ut som om Hi slenger rundt seg med egenmeldinger.

Dette vil jo løse seg av seg selv når barna blir større.

Skrevet

Hun spurte ikke om fri, hun fikk godkjent egenmelding. Synes dere høner som mener at man skal fungere masse år uten søvn bare fordi man er forelder fremstår som usympatiske og ekle. Jeg er aldri sykmeldt/tar egenmelding selv, men så har jeg heller ikke opplevd kolikkunger og diverse. Sist uke var jeg imidlertid sendt hjem av sjefen fordi jeg da ikke sov på 4. natta på grunn av svangerskapsplager og så ut som noe fra "Walking dead". Sjefen sa rett ut at man ikke har noe på jobb å gjøre når man sovner stående.

Enig med deg, bortsett fra å kalle andre ekle. Men liker virkelig svar her inne hvor man er villig, og har evnen til å se andre sider enn kun det man har opplevd selv :-) tommel opp! jeg er heller aldri syk selv, har ett barn som stort sett kun har vært frisk. Reagerer ikke på at kollegaene mine er borte med sykdom i tøffe perioder, vi får de nok alle!

Anonymous poster hash: 07e3c...c9a

Skrevet

Er du syk pga for lite søvn så er det innafor, men slik du legger det frem så er det ikke grunnlag for å bruke egenmelding. Du har en mann som skal ta seg av barna og da må han gjøre det, om så er nødvendig må du ligge på et annet rom. Det er ikke arbeidsgiver problem at dere ikke klarer å organisere hverdagen slik at du blir skjermet om natten.

Selv er jeg alenemor, og mange ganger har jeg måtte legge meg klokken syv når barnet legger seg for å sikre at jeg får sovet nok da jeg vet hun begynner å tulle med søvnen og er mye våken på natten. Det er kjedelig, men slik er livet noen ganger.

Anonymous poster hash: 325ec...3df
Skrevet

Er du syk pga for lite søvn så er det innafor, men slik du legger det frem så er det ikke grunnlag for å bruke egenmelding. Du har en mann som skal ta seg av barna og da må han gjøre det, om så er nødvendig må du ligge på et annet rom. Det er ikke arbeidsgiver problem at dere ikke klarer å organisere hverdagen slik at du blir skjermet om natten.

Selv er jeg alenemor, og mange ganger har jeg måtte legge meg klokken syv når barnet legger seg for å sikre at jeg får sovet nok da jeg vet hun begynner å tulle med søvnen og er mye våken på natten. Det er kjedelig, men slik er livet noen ganger.

Anonymous poster hash: 325ec...3df

Sjefen hennes mener det er grunnlag for å bruke egenmelding siden han godkjente den. Ja, mannen er i permisjon, men han må også sove. Det er ikke meningen at en av foreldrene skal gå våken på døgnbasis, mens den andre kan sove hele natten. Når kvinner klager her på DiB at de ikke får avlastning fra mannen med kolikkunger når de er i permisjon og mannen har 8-16 jobb får de masse sympati, mens mannen til HI må være våken hele døgnet? Det finnes perioder her i livet der man rett og slett ikke klarer å finne løsning på ting. Jeg sliter selv med søvnmangel nå, og HÅPER IKKE jeg blir sykmeldt, liker ikke å være det og får dårlig samvittighet. Jeg har en mann som jobber borte 2 uker i strek, har hatt sykdom hos barnet, og nå får jeg ikke sove i det hele tatt på grunn av svangerskapsplager. Har konstant halsbrann, pustebesvær og kynnere på natten. Det hjelper heller ikke å legge seg tidlig - hvem skal passe toåringen mens jeg sover da? Hun legger seg klokka halv 8, men sovner ofte ikke før kl 9. Jeg har i det siste prøvd å legge meg kl 10, men er våken til kl 2-3 på natta fordi jeg får sure oppstøt, får ikke puste og har kynnere.

Jeg håper at jeg klarer å gå helt frem til permisjon, men går det ikke så går det ikke. Når det gjelder søvnmangel, så brukes det i mange land som torturmetode - å holde fangen våken i flere døgn. Hvis det hadde vært så greit å dra på jobb når man ikke har sovet på flere netter, hvorfor brukes dette som tortur?

Anonymous poster hash: cf536...542

Skrevet

Jeg syns det er helt greit.

Anonymous poster hash: 0a085...215

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...