Anonym bruker Skrevet 10. januar 2015 #1 Skrevet 10. januar 2015 Jeg har to barn på 7 og 4 år som er en drøm å legge. Men det har ikke alltid vært slik. Spesielt minste slet litt med å finne søvnen selv det første året, så jeg satt ALLTID inne med henne til hun sovnet. Det vi har gjort likt med begge er litt sånn "alt er lov det første året". At vi ikke har tenkt på at barna blir "bortskjemte" av at vi er hos de når de våkner på kveld og natt. Hvis de har våknet har jeg sitti med de på fanget eller strykt på de til de har sovnet. Uansett hvor ofte og lenge det har vært og i perioder da de var små så var det ofte. Og etter tiden gikk med dette så har de lært å sovne inn selv og legging er en drøm. De har begge fra rundt 1 års alder sovnet nesten før vi har gått ut døra. Også har de en fetter hvor ting har vært motsatt. Der har foreldrene helt fra fødsel av vært strenge på at han skal lære å sovne av seg selv, så bare fra han var noen uker så ble han lagt på rommet klokken 19 og måtte finne søvmen selv alene. Han sliter ofte med å sovne og bruker lang tid. Han står ofte alene i sengen og roper og ikke klarer å sovne mens de går ut og inn. De har ikke brukt tid på å sitte sammen med han når han sover og går heller ut og inn. Tilfeldig? Anonymous poster hash: f6408...801
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2015 #2 Skrevet 10. januar 2015 Jeg vet ikke, men vi har gjort som dere og har hatt barn som er enkel å legge fra ca halvtannetårsalderer. Men vi har brukt mange timer på sengekanten før vi kom dit. Anonymous poster hash: 32734...f0b
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2015 #3 Skrevet 10. januar 2015 Ja, jeg vil tro det er tilfeldig. Man kan ikke basere noe som helst på et enkelt tilfelle. Anonymous poster hash: ece58...6f2
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2015 #4 Skrevet 10. januar 2015 Det er nok tilfeldig. Vi har tre barn med samme "oppdragelse" og de sovner ikke likt! En som sliter og to som sovner som engler. Anonymous poster hash: 5de91...391
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2015 #5 Skrevet 10. januar 2015 Tilfeldig! Jeg har 2 barn, ene var mareritt å få til å legge seg/sove. Hele kvelden gikk, ofte ble klokka både 01 og 02 før han måtte gi tapt for søvnen. Måtte ty til sovemedisin tilslutt. Mens andre har vært en drøm å få i seng hele livet. Anonymous poster hash: ca425...161
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2015 #6 Skrevet 10. januar 2015 Vi gjorde slik som dere med nr.1. Og det tok oss 1,5 år før han endelig sov natta gjennom. I perioden da han var baby, måtte jeg enten bært eller vugget han for at han skulle klare å sovne av. Våknet titt og ofte, så vi var mye oppe og satt våken i lag med han. Der og da bestemte jeg meg at neste unge så skulle vi ikke gjøre den samme 'tabbe', ingen topp service i denne gården. Da skulle vi være konsekvent og 'lære' ungen å finne søvnen selv og ha sovne rutine på plass fra dag en. Så da nr.2 kom til verden gjorde vi helt motsatte av det vi gjorde med nr.1 og jammen meg sov hun godt fra dag en. Nå er dem 5 og 3 år og sover natta gjennom fra kl.19 til 08 i helgene, og i hver dagene kl.19 til 06. Anonymous poster hash: e51b1...071
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2015 #7 Skrevet 10. januar 2015 Aldri vært inne på rommet lengre enn nattasang/lesing. Aldri hatt problemer med legging disse tre årene :-) forskjell på barna tror jeg! Anonymous poster hash: cd94a...d31
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2015 #8 Skrevet 10. januar 2015 Det er nok tilfeldig. Jeg vet om foreldre som har vært strenge fra starten og hatt barn som har vært en drøm å legge fra starten. Selv gjør jeg som dere og har ikke kommet helt dit ennå. Men forhåpentligvis kommer det... han er 3 år nå. Anonymous poster hash: e688a...356
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2015 #9 Skrevet 10. januar 2015 Jeg tror det er tilfeldig. Jeg har gjort som dere og har ventet i 3 år på at min skal sovne/sove skikkelig..sukk Min søster er streng, natt kl 19 og morgen kl 07, ingen unntak foruten sykdom. Hennes sover som steiner begge to. Anonymous poster hash: c211a...29f
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 10. januar 2015 #10 Skrevet 10. januar 2015 Jeg tror at det dere har gjort har vært riktig for deres barn, men at dette ikke funker for alle. Mine barn har alltid vært lett å legge, så og si helt fra de var født. Det har sjeldent vært langvarige protester mot legging, og vi har aldri måttet sitte hos barna til de sovner.
Novemberdama Skrevet 10. januar 2015 #11 Skrevet 10. januar 2015 (endret) Jeg tror det er tilfeldig. Mine 3 har sovnet raskt og sovet natten gjennom fra de var mellom 6 og 8 uker. Har aldri vugget, bysset, ammet i søvn osv. så de har blitt vant til å finne søvnen selv. Har 3 barn og har aldri måtte sitte inne hos de til de har sovnet. Endret 10. januar 2015 av Novemberdama
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2015 #12 Skrevet 10. januar 2015 Det er nok litt tilfeldig, men jeg mener det ikke er smart å sørge for at barna blir utrygge i sin egen seng. VI har derfor brukt den tiden det tar å legge barnet. Barn er også forskjellige. Kjenner noen som har vært nødt til å sove med det ene barnet på madrass i flere år, mens de andre barna ikke hadde det samme behovet. Foreldre bør være flinke til å se sitt barns behov. Skrikekurer og annet er jeg helt imot. MEN det er klart at når vår på to år fant ut at det var greit å hoppe ut av sengen når vi var gått og til og med sa "mamma, kan du slutte å synge og gå så jeg kan gå ut av sengen", så vet du det er på tide å ta en alvorsprat med barnet - hehe. Nå er vår 6 år og den stunden på kvelden når hun har lagt seg og en av oss har lest for henne, så er det ofte en herlig samtale før natten tar barnet. Det vil jeg ikke være foruten! (PS! Vi sitter ikke lengre til hun har sovnet, men til hun har roet seg helt. Ser ikke noe galt i det. Regner ikke med at hun ønsker seg det i så mange år til... sitter og fikler litt med mobilen mens hun har tryggheten på at vi er i rommet). Anonymous poster hash: 8c434...0d0
Iiiiik Skrevet 10. januar 2015 #13 Skrevet 10. januar 2015 Jeg har tre barn, vi har vært nokså strenge med alle tre. De har måttet sovne i egen seng fra de var 3-4 mnd. For en av dem tok det en det kvelder før han fant seg i det, vi satt sammen med ham, men han fikk ikke komme opp. De andre to har vært enklere med det meste, også søvn. De sover godt alle tre, aldri vært noen problemer. Leser, synger, slukker lyset og forlater rommet.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2015 #14 Skrevet 10. januar 2015 Det er nok tilfeldig. Vi har gjort som dere og har enda problemer. Jenta er nå 8 år og ingen bedring i sikte. Anonymous poster hash: 303fc...e6e
me_87 Skrevet 10. januar 2015 #15 Skrevet 10. januar 2015 Jeg har ikke sittet på rommet til han sovner å likevel har han vært en drøm å legge fra han var hvertfall 1 år.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2015 #16 Skrevet 10. januar 2015 Jeg tror at du synes du fortjener skryt for å ha gjort det riktige, og håper at du skal få støtte på at svigerfamilien er dårligere enn dere. Kan legge til at jeg har gjort det samme dom deg, men tror at det er en god del mer sammensatt enn du beskriver det som. Anonymous poster hash: a75a6...5ca
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2015 #17 Skrevet 10. januar 2015 Jeg tror det er tilfeldig! Vi har en av hver, og begge har vært umulige å legge og har sovet dårlig til 4-5 års alderen. Ingen forskjell på de ulike metodene her i huset... Anonymous poster hash: f0176...73a
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2015 #18 Skrevet 10. januar 2015 Vi har samsovet, ligget med barnet til det har sovnet og ammet i søvn osv - ja egentlig gjort som vi har følt for. Begge er lette å legge nå som 4 og 6 åringer og har vært det i flere år, men de har vært ganske forskjellige på hvordan de har sovet gjennom natten helt siden de ble født. Anonymous poster hash: 6be84...d24
Twintipp og himmelblå Skrevet 10. januar 2015 #19 Skrevet 10. januar 2015 Tror det er en sammenheng i enkelte tilfeller, og i andre ikke. Vi var uerfarne på barnestadiet da vi fikk barn, men han har medfødt godt sovehjerte. Fra han var baby kunne han gå fra å glise bredt til å sove på 1 sekund. Vi sa natta, og da vi dro ned rullegardina så sov han. Eneste vi aldri har gjort er å legge til vaner som å synge eller lese på senga. Det gjør vi i stua eller andre steder ellers i døgnet, så når han kom på rommet for kvelden var alt annet eliminert bort, så det alltid kun har vært soving som gjelder. Sovner på et knips og sover til morgen, gjort fra bare noen uker gammel.
Guttaboys Skrevet 10. januar 2015 #20 Skrevet 10. januar 2015 Mine har alltid sovnet av seg selv. Da eldste var drøyt ett år, hadde han et par uker hvor han våknet rundt kl. 23 og holdt det gående 1-2 timer. Vi gikk inn til han, la han ned, gikk ut. Utover dette har jeg aldri hatt problemer med legging. De er 5 og 3 år.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2015 #21 Skrevet 10. januar 2015 Setter stor spørsmålstegn ved folk som vil konkludere/konkluderer hypoteser basert på en eller to erfaringer. Litt enkelt. Anonymous poster hash: 9527c...edf
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2015 #22 Skrevet 10. januar 2015 Vi har vært halvstrenge. Ungene har bestandig vært enkle å legge, men de har i perioder slitt med å våkne mange ganger hver natt. Fra de var 3 har det problemet blitt borte også. Min venninne har sittet eller ligget i sengen med sine til de sovnet frem til de var omtrent 6. Begge og spessielt den ene, sliter fortsatt med søvnen nå som de er tenåringer. Anonymous poster hash: 0710c...197
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2015 #23 Skrevet 10. januar 2015 Jeg har to barn på 7 og 4 år som er en drøm å legge. Men det har ikke alltid vært slik. Spesielt minste slet litt med å finne søvnen selv det første året, så jeg satt ALLTID inne med henne til hun sovnet. Det vi har gjort likt med begge er litt sånn "alt er lov det første året". At vi ikke har tenkt på at barna blir "bortskjemte" av at vi er hos de når de våkner på kveld og natt. Hvis de har våknet har jeg sitti med de på fanget eller strykt på de til de har sovnet. Uansett hvor ofte og lenge det har vært og i perioder da de var små så var det ofte. Og etter tiden gikk med dette så har de lært å sovne inn selv og legging er en drøm. De har begge fra rundt 1 års alder sovnet nesten før vi har gått ut døra. Også har de en fetter hvor ting har vært motsatt. Der har foreldrene helt fra fødsel av vært strenge på at han skal lære å sovne av seg selv, så bare fra han var noen uker så ble han lagt på rommet klokken 19 og måtte finne søvmen selv alene. Han sliter ofte med å sovne og bruker lang tid. Han står ofte alene i sengen og roper og ikke klarer å sovne mens de går ut og inn. De har ikke brukt tid på å sitte sammen med han når han sover og går heller ut og inn. Tilfeldig? Anonymous poster hash: f6408...801 Tror dessverre det er tilfeldig. Vi har gjort som dere og min eldste bruker lang tid på å sovne. Han virker utrygg og urolig. Det rare er at dette snur i feriene. Da legger han seg fint, sover lengre om morgenen osv.. Når det er tilbake til hverdagen, blir det problemer med søvnen igjen. Anonymous poster hash: 20406...6ad
Jippipippi Skrevet 11. januar 2015 #24 Skrevet 11. januar 2015 Dere har hatt flaks! Vi er kjempe strenge! To kvelders grining med nr 1, en kveld med nr 2 og ca 3 med nr 3. Da var alle ca 3 mnd og har sovet fra 19-07 etter dette. De har alle vært en drøm å legge! De har måtte sovne selv(mett og tørr) og er aldri bitt tatt opp av sengen etter de er blitt lagt. All den dikederingen deres er virkelig ikke nødvendig!
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2015 #25 Skrevet 11. januar 2015 Jeg har vært lite streng, ammet i søvn til hun var 2,5 år. Lå ved siden av henne til hun var over tre år hver kveld til hun sovnet. Begynte å gå ut av rommet før hun sov da hun var rundt tre år. Aldri vært problemer, sovner alene hver kveld, hun er litt over fire år nå. Alt har gått i hennes tempo, og alltid føltes riktig og naturlig. Aldri skrik i søvnsitasjon. Sover tolv timer i strekk hver natt nå. Anonymous poster hash: 89f9f...b3d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå